2018-04-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Denna skrift, som bl.a. #tey länkat till tycker är en nyttig läsning. Bl.a. nämns just Bjärred-fallet som ett exempel på ett familicide med altruistiskt motiv.

Syftet med informationsskriften är ett försök att mer generellt förklara "Varför dödar föräldrar sina barn" genom att förklara vad olika forskare kan se via olika studier.

Man tar särskilt upp de självmördande barnadödarna.

"Det här är något som skiljer filicid från andra former av mord, där det är mycket mer ovanligt att mördaren tar sitt liv.

Förutom allt annat, så ställer det här till det för forskarna. En viktig aspekt i kartläggningen av fallen är så klart att undersöka gärningspersonernas psykiska hälsa.

Det är svårt med självmördarna.

– I vår studie har vi har inte alls tittat på deras psykiatriska diagnoser, men det finns skäl att tro att många av dem har lidit av depression. Det finns en amerikansk studie där man utifrån psykologiska obduktioner visat att nästan alla individer som begått dödligt våld och samtidigt tagit sitt eget liv lidit av depression, säger Jonatan Hedlund.

Det finns även en engelsk studie som visar att ca 40 % led av psykiska sjukdomar och att siffran var högre för kvinnor.

"Det var nästan tre gånger så vanligt bland kvinnor som män. I de fall där gärningspersonen led av psykisk sjukdom vid själva mordtillfället var depression vanligast (även det vanligast bland kvinnliga förövare)."

"Jonatan Hedlunds studie visar att de vanligaste psykiska sjukdomarna hos svenska föräldrar som dödar sina barn är psykos-sjukdomar och någon form av personlighetsstörning. Förmodligen skulle andelen med depression öka vid en analys av de föräldrar som tagit sina liv, eftersom självmord ofta är förknippat med just depression. Den brittiska studien har även analyserat de föräldrar som tagit sina liv."

Kan man då förhindra att detta händer? Här i tråden har många menat att skolan borde agerat, BUP, läkare, arbetskamrater, föräldrar, grannar mfl. Det är inte så enkelt.

"– Men man måste vara ödmjuk för svårigheterna att förhindra filicid, jag tror tyvärr att en nollvision är orimlig. Det är komplexa situationer och fallen är ändå så pass få och olika att det är oerhört svårt att förutse dem."

Den skribent som skrivit denna text och ansvarig för innehållet heter Tomas Arnrot
"Jag ville ta reda på varför föräldrar dödar sina barn. För det läste jag flera studier från forskare i Sverige och England, samt intervjuade forskaren och överläkaren Jonatan Hedlund".

Jonatan Hedlund disputerade 2018 med
"Child and Adult Homicide in Sweden: Epidemiological and Forensic Features"
Nej det är inte så enkelt. Nollvision är ett önsketänkande i en drömvärld. Men visioner är vktiga att ha. Och drömmar.
Vi har dygnetruntvak på dom patienter som kommer in efter självmordsförsök eller som har uttryckt s-tankar.Då kan man förhindra att personen tar sitt liv just för stunden. Men inget hindrar ju att personen efter utskrivning går ut och tar sitt liv. Vilket händer.
Men med andra förutsättningar, bättre eftervård,vänner,familj kanske det hade slutat annorlunda. Det kan man aldrig veta. Kanske inte hade hjälpt ändå. Men visionen måste ju ändå vara att det finns en möjlighet.
Jag tänker på rektorns ord: En familj i djup kris.
Det är starka ord. Den insikten borde ha lett till en orosanmälan.
Jag tänker åxå på att rektorn sa: Vi har försökt att hjälpa den här famljen i flera år.
Där läser jag mellan raderna att det här var föräldrar som inte ” tog emot hjälp”
Jag tycker synd om rektorn. Hon har nog försökt men känt motståndet.
Det handlar inte om skuld eller att hitta syndabockar egentligen. Ingen kan ju förutse det ofattbara.
Men man kan önska. Drömma. Att någon nära och då tänker jag syskon, föräldrar,familj helt enkelt bara åkt dit och klivit rakt in i helvetet och sagt att nu är vi här trots att ni säger att ni inte behöver hjälp.
Dom anhöriga har sitt egna helvete nu och jag lider med dom. Skuldkänslor finns alltid med när någon begått självmord. Varför gjorde jag inte mer tänker man.
När någon är djupt deprimerad och drar sig undan och tackar nej till hjälp då är det fara!!
Men det är lätt att säga och så svårt att göra.
Citera
2018-04-12, 19:56
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Att barnen inte blev bättre och att Hanna och Oskar inte orkade mer? Att töserna inte orkade gå i skolan, ha fritidssysselsättningar och leva som barn ska måste känts hemskt för alla. Varför tror du Hanna och Oskar mådde dåligt?

Genom medlidande - lida med..nedåt. VARFÖR måste allt kännas hemskt när någon är sjuk? På vilket sätt underlättar man för den sjuke genom att själv gräva ner sig? När slutade den vuxnes ansvar att vara förälder pga ett sjukt barn?
Läser varje dag om föräldrar som tar tillvara och gläds av varje minut de får vara med sina sjuka barn som strax ska dö.
Citera
2018-04-12, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Innan! Innan påstådda sjukdomar och livskvaliteter! Någon skrev att de aldrig gick på kalas och det när de bodde i Göteborg. Fick flickorna någonsin göra något UTAN sina föräldrars övervakande?
Isolering och kontroll verkar ha varit den springande punkten, ständigt övervakade av en till två föräldrar + uppvisande av döttrarna i offentliga sammanhang, som skolavslutningar. Kände flickorna någon tillhörighet till andra utöver sina föräldrar? Jo, Moa och pianolärarinnan verkade ha funnit varann.

Var barnen av fel kön? ("a girl has nothing to say")
Töserna levde normala liv innan de blev sjuka. Gick i skolan, hade fritidssysselsättningar, sågs på stranden, vid glasskiosken och var ute på byn med kamrater. Utan sina föräldrar.
Citera
2018-04-12, 19:58
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, barnen kunde alltså inte gå i skolan.

Om man vänder på resonemanget: vad kunde de då? Det vore intressant att veta vad de sysselsatte sig sig med där hemma (eftersom de tillbringade så mycket tid i hemmet). Kunde de använda sociala medier någon stund då och då? Eller var deras krafter slut efter att de haft undervisning med sina lärare, så att kvällarna användes till att återhämta sig och samla nya krafter inför kommande dags undervisning?
En annan tanke är att de fick lägga sig och sova efter att läraren varit där. Så ser det ut för många med ME. (Störst % chans är att det var den sjukdomen).
Det finns två spår man kan tro på. Att flickorna inte var sjuka och alltså hölls fångna av sina elaka föräldrar.
Eller att de var sjuka och alltså därför inte orkade gå i skolan, ha fritidsaktiviteter och vara ute med kompisar. Jag tror på det senare.
Citera
2018-04-12, 20:05
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Genom medlidande - lida med..nedåt. VARFÖR måste allt kännas hemskt när någon är sjuk? På vilket sätt underlättar man för den sjuke genom att själv gräva ner sig? När slutade den vuxnes ansvar att vara förälder pga ett sjukt barn?
Läser varje dag om föräldrar som tar tillvara och gläds av varje minut de får vara med sina sjuka barn som strax ska dö.

Citat:
Töserna levde normala liv innan de blev sjuka. Gick i skolan, hade fritidssysselsättningar, sågs på stranden, vid glasskiosken och var ute på byn med kamrater. Utan sina föräldrar.

Ja vuxna ska hjälpa sina sjuka barn. Det är en enkel devis.

Att skaffa barn är ett lotteri med ödet. Barn är ingen beställningsvara med reklamation eller något man kastar bort eller avlivar om de inte blev så bra man tänkt sig.
Att de kunde något tidigare - men inte nu längre - betyder inte att de därför är "ur funktion" och som trasiga ska kasseras.
Det betyder att föräldrar ställer upp, hjälper, stöttar och uppmuntrar barnen till att utnyttja varje minut till att vara lyckliga. Man spelar glad, låtsas att allt är ok, man håller barnens humör uppe.
Om de har hemundervisning hela veckorna ser man väl till att de sitter i trädgården ibland. Skjutsas till skolan, om så bara för att vara med en rast. De sov absolut inte 24 timmar per dygn - då hade de inte kunnat följa 3 resp 4 dagars heltids hemundervisning.

Varför kom de aldrig till skolan en endaste gång på hela höstterminen, trots att mamma hade bil och var hemma tre vardagar per vecka?
Senast redigerad av Solglittret 2018-04-12 kl. 20:08.
Citera
2018-04-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Varför skulle han radera sina sociala konton före ett självmord? Det tyder snarare på att nån annan tagit sig in på hans konton och raderat för att han delat med sig av känslig information. Om det nu är han själv som raderat, vad är det rationella i det innan både mord och självmord....varför raderade han inte sin profil på LU när han endå höll på ??

Tja, det kan man undrar. Men OHs tre yrkesrelaterade webbsida är kvar. För mig är det mer frågan varför LinkedIn har tagits bort. Men jag tolkade det så att de sidor med info om honom och hans arbete är kvar. Jag tror att arbete var central för O, så central som det bara kan vara för en människa och som man bara kan förstå när man är där själv. Arbetet är inte en del av livet, hela ”jag” är definierad genom arbetet. Utan arbetet är man ingenting. Skulle det var något som inte fungerade där, så kan det leda till total kollaps. Inget konstig i sig. De flesta går då in i väggen eller få en depression (eller detta är det samma). Frågan är vad som händer när man inte får hjälp eller förneka detta eller har absolut inga ”verktyg” att hantera detta? Jag tror att O var en av de få människor som i den situationen inte ”bara” begick självmord, men tog hela familjen med sig (tillsammans med H eller inte). Hemundervisningen är ett tecken för mig att inte allt stod rätt till länge.

Du kände honom, du träffade honom, så du vet vad hans arbete betydde för honom, du vet också om det var något som har oroad honom sedan 2016 själv om du inte vill berätta här. Hade jag varit anhörig så hade jag pratat med hans chef, hade denna inte kunnat se någon tecken alls på en förändring under 2017 så hade jag inte fattad någonting jag heller. Men chefen visste en del. Och han visste också att O var mycket hemma under hösten. Och som du skriver: O reste mycket tidigare. Och om barnen inte var så sjuka varför var han så mycket hemma då?
Citera
2018-04-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
En annan tanke är att de fick lägga sig och sova efter att läraren varit där. Så ser det ut för många med ME. (Störst % chans är att det var den sjukdomen).
Det finns två spår man kan tro på. Att flickorna inte var sjuka och alltså hölls fångna av sina elaka föräldrar.
Eller att de var sjuka och alltså därför inte orkade gå i skolan, ha fritidsaktiviteter och vara ute med kompisar. Jag tror på det senare.
Allt beror på hur man förhåller sig till diagnosen ME... Den är mycket omdiskuterad. Frågan är hur man tänker när kronisk trötthet ska " botas" med sömn, minskning av ljud och ljus, minskning av influenser och påverkan utifrån...Hur tänker man sig att återanpassning till samhället skall ske innanför lykta dörrar?Hurorken skall öka när man inte utsätter sig för ex promenader, cykling, simning. Jag vet inte ...
Citera
2018-04-12, 20:09
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Allt beror på hur man förhåller sig till diagnosen ME... Den är mycket omdiskuterad. Frågan är hur man tänker när kronisk trötthet ska " botas" med sömn, minskning av ljud och ljus, minskning av influenser och påverkan utifrån...Hur tänker man sig att återanpassning till samhället skall ske innanför lykta dörrar?Hurorken skall öka när man inte utsätter sig för ex promenader, cykling, simning. Jag vet inte ...
Jaja. Jag ör nog en sk expert. Har det själv. Och vet hur det är. Vågar knappt nämna det igen. För det är inte omtyckt. Men nu gjorde jag det i alla fall. Vill inte bli citerad på det här inlägget tack.
Citera
2018-04-12, 20:11
Medlem
Citat:

Så olika det kan vara. Andra har aldrig sett A ute på gatan, själv om de bor i närheten.
Citera
2018-04-12, 20:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24

Det är en väldigt stark tanke. Hur ska man återgå om man är så trött att inget stressmoment och ingen ansträngning alls får ske. Hur ska man komma ut cirkeln?
På samma sätt som någon blir djup deprimerad av sin trötthetssjukdom - hur ska den personen märka att trötthetssjukdomen gått över - när depressionen kvarstår och symptomen är snarlika?

Om flickorna nu var djup deprimerade av isoleringen i hemmet men inte hade ME - inte längre eller aldrig hade haft. Hur skulle föräldrarna kunna märka att de enbart nu var deprimerade och inte sjuka i något annat längre?
Citera
2018-04-12, 20:14
Bannlyst
Citat:
Jag håller med dig. En förälders ansvar för sina barn upphör aldrig. Både Hanna och Oskar måste ha varit sjuka.
Citera
2018-04-12, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Så olika det kan vara. Andra har aldrig sett A ute på gatan, själv om de bor i närheten.

Nej, inte de senaste åren men tidigare kan jag lova att det är många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in