2018-05-01, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skulle vilja veta hur relationen var mellan H och hennes anhöriga? Det finns risk för att påståendet om att relationen saknades är en trådsanning. Jag vet att jag själv har dragit slutsatser av att relationen eventuellt har brutits, men det kanske inte ens stämmer?

Jag har inte fått till mig att relationen mellan Hanna och hennes föräldrar var dålig på något sätt. Däremot var de ju skilda och bodde på avstånd till Hanna varför det inte blev helt enkelt att träffas tillsammans allihop under de förutsättningarna. Där var Oskars familj mer "hel". De hade kvar familjetraditionerna som Oskars föräldrar byggt upp sedan han var påg. Det var en nära sammanhållen familj Oskar kom ifrån.
Citera
2018-05-01, 10:29
Medlem
Jag tycker att det ibland låter så lättvindigt när man talar om hemundervisningen, ungefär som om den vore ett fullgott alternativ till vanlig skolgång?

Jag förstår att sjukdom ibland medför att det helt enkelt inte finns några alternativ: om barnet är för sjukt för att gå i skolan så är det bättre med hemundervisning än ingen undervisning alls.

Men ändå: att ett barn är isolerat från skolan under två och ett halvt år i början av tonåren, måste väl vara unikt för situationen runt A? Även om orsaken var svår sjukdom? Under så lång tid brukar väl barn inte undervisas i hemmet?

Ett sådant stort ingrepp i ett barns liv medför givetvis konsekvenser på alla plan, exempelvis i fråga om psykisk och social utveckling. Möjligheterna att få nya erfarenheter, och att mogna i samma takt som andra ungdomar, blir givetvis enormt begränsade. Det blir ett utanförskap, ett ”annorlundaskap”, ett onormalt liv.

Det är omöjligt att tro någonting annat än att A påverkades negativt av denna situation. Även om orsaken till hemmatillvaron var sjukdom, så bör själva isoleringen bli ett problem i sig. Även om A själv insåg att hon var för sjuk för att gå i skolan som andra, så måste hon ha lidit av att vara utanför och ensam.

Jag tror att just detta – sorgen över att vara hemma på heltid – kan ha utvecklats till någon form av samsjuklighet hos A: hennes fysiska sjukdom vävdes samman med deppighet över en förlorad tonårstid. Och jag tror att det till sist kan ha blivit svårt att bedöma vad som var vad: vilka symptom hos A som orsakades av grundsjukdomen och vad som var pålagringar på grund av/i form av ensamhet och deppighet.

Tolkade man i familjen, alla A´s symptom som om de hörde samman med den fysiska sjukdomen (ev. kronisk Borrelia)?

Det är ganska lätt att förstå att A måste ha varit en genomledsen och olycklig flicka. Hon hade nog inte någon bra ”livskvalitet” där och då. Att se sitt barn olyckligt är plågsamt för alla föräldrar. Jag undrar om A´s förälder gjorde en delvis felaktig koppling i fråga om sambanden mellan isolering, hemundervisning, sjukdomssymptom och livskvalitet.
Senast redigerad av Kryptogam 2018-05-01 kl. 10:33.
Citera
2018-05-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jag tror att historien med hunden berättades av en användare som senare ganska enhälligt dömdes ut som troll? Nämligen den som bad om middagstips i tråden, och sedan aldrig återkom.

Av vissa. Vem som är troll och vem inte är eventuellt inte så lätt att avgöra. Där får nog alla göra sin egen bedömning. Om mat och dryck hade varit ett kriterium, så jade nog flera varit troll här.
Citera
2018-05-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Av vissa. Vem som är troll och vem inte är eventuellt inte så lätt att avgöra. Där får nog alla göra sin egen bedömning. Om mat och dryck hade varit ett kriterium, så jade nog flera varit troll här.

Men om det med hunden blivit en trådsanning efter att en enda användare beskrivit hur O flippat på grannen, kanske det är relevant att veta att den användaren inte gav ett helt seriöst intryck? VeronicaMaja tror jag att det var, för den som vill söka.
Senast redigerad av SintraartniS 2018-05-01 kl. 10:41.
Citera
2018-05-01, 10:39
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, hon och momsen var på jobbet - eller om de kanske fått ta bilen.

Kan inte heller förstå vad du är på spåret i dina länkar.. En liten ledtråd, tack.
Citera
2018-05-01, 10:45
Medlem
Citat:

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Jag ser att du redan gjort en sammanställning av detta, så bra då, då kan fler skapa sig en uppfattning.
Citera
2018-05-01, 10:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kan du förklara mig länkarna och ditt inlägg lite mer? Tack.
Man försöker med jämna mellanrum scanna nätet för att spara så många websidor som möjligt (ibland sparas bara en enstaka bild, osv). - I henkow.se-fallet finns efter 2 aug (då momsskriften färdigställdes) ingen fullständig välkomstsida (där länken till skriften återfinns) förrän den 24 sept, och det går därför inte att veta exakt vilket datum som hemsidan kompletterades. - Den gamla hemsidan har inte heller sparats så många gånger; 22 okt 2016 är det senaste datumet. - Det går därför inte att veta exakt när hemsidan som helhet fått sin nya utformning (eller om text och bilder successivt lagts in).
Citera
2018-05-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja, hur länge hade de bott i Bjärred - var det inte sedan 2011? Eller minns jag fel?
Då borde Moa varit fyra år och kanske gått i förskolan. Där träffar man ju en del kompisar som man kanske forsätter umgås med utan att de är ens skolkamrater framöver. Var Moa hemma utan att kunna gå till skolan, gick hon väl sannolikt inte heller till någon park, fritidsgård, cykellek eller hem till någon kompis heller.

Dessa kompisar utanför skolan - liksom skolkamraterna - har hon väl antagligen saknat umgänget med. Även om de kan ha kommit förbi och hälsat på någon gång blir det ju inte riktigt samma sak.

Nej, exakt: det blir ju inte riktigt samma sak. Jag kan göra mig en föreställning om att det faktiskt skulle kunna vara jobbigt för hemmabarn att få besök av kompisar: de korta besöken blir ju en påminnelse om allt man missar när man inte själv går i skolan. Kamratbesöken kan riva upp känslor av sorg och vanmakt över att behöva stå utanför all social gemenskap. Kanske är det därför inte bara roligt och positivt att kamrater hälsar på och berättar om vad som händer i skolan, eftersom man (Moa) då bara känner sig utanför? "Ibland orkade inte barnen" ta emot besök har det skrivits tidigare i tråden.
Citera
2018-05-01, 11:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Kan inte heller förstå vad du är på spåret i dina länkar.. En liten ledtråd, tack.
Ledtråden är den lilla momsskriften: där står allt värt att veta om både moms och annat smått och gott - om man är läskunnig. - Det är f.ö. inte alla gånger man får nöjet att läsa författarens namn 17 gånger på 15 sidor. - Tror det kallas papegojpedagogik: "Vackra Klara, vackra Klara... 17 ggr; sedan vet man vad gojan heter; annars får man repetera.
Citera
2018-05-01, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Nej, exakt: det blir ju inte riktigt samma sak. Jag kan göra mig en föreställning om att det faktiskt skulle kunna vara jobbigt för hemmabarn att få besök av kompisar: de korta besöken blir ju en påminnelse om allt man missar när man inte själv går i skolan. Kamratbesöken kan riva upp känslor av sorg och vanmakt över att behöva stå utanför all social gemenskap. Kanske är det därför inte bara roligt och positivt att kamrater hälsar på och berättar om vad som händer i skolan, eftersom man (Moa) då bara känner sig utanför? "Ibland orkade inte barnen" ta emot besök har det skrivits tidigare i tråden.

Det sista stämmer att barnen inte alltid orkade träffa andra. Varken kamrater eller lärare som skulle hem och undervisa dem. Moa hade en vän som de avtalat skulle komma en dag per vecka. Det var Oskar och Hanna som hade frågat föräldrarna till det barnet om de tyckte att det var ok. Jag tror att det var när besöken började glesas ut. Tror. Det kanske inte var så roligt att komma hem till någon som var sjuk i sitt rum och inte hade något nytt kul att berätta. Däremot hade flickorna ofta kontakt med sina klasskamrater genom tex snappchat och instagram. Några av kamraterna har blivit förhörda av polis eftersom de hade kontakt med flickorna strax före polisen antog att töserna dog. Båda flickorna hade både egen mobiltelefon och surfplatta.
Senast redigerad av Stehlitz 2018-05-01 kl. 11:17.
Citera
2018-05-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skulle vilja veta hur relationen var mellan H och hennes anhöriga? Det finns risk för att påståendet om att relationen saknades är en trådsanning. Jag vet att jag själv har dragit slutsatser av att relationen eventuellt har brutits, men det kanske inte ens stämmer?
Det kan vara så enkelt att Hanna själv ville bryta av olika anledningar eller var det så att en viss sekt gjorde att det blev en fnurra. Eller är det en trådsanning bara. Om föräldrarna var skilda kan det ha uppstått en spricka med sämre kontakt och det är inget unikt i sig.
Citera
2018-05-01, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Det sista stämmer att barnen inte alltid orkade träffa andra. Varken kamrater eller lärare som skulle hem och undervisa dem. Moa hade en vän som de avtalat skulle komma en dag per vecka. Det var Oskar och Hanna som hade frågat föräldrarna till det barnet om de tyckte att det var ok. Jag tror att det var när besöken började glesas ut. Tror. Det kanske inte var så roligt att komma hem till någon som var sjuk i sitt rum och inte hade något nytt kul att berätta. Däremot hade flickorna ofta kontakt med sina klasskamrater genom tex snappchat och instagram. Några av kamraterna har blivit förhörda av polis eftersom de hade kontakt med flickorna strax före polisen antog att töserna dog. Båda flickorna hade både egen mobiltelefon och surfplatta.

Tack för svar. Nej, jag tror inte heller att det är så lätt att upprätthålla goda kamratkontakter under de förhållanden som rådde.

Jag undrar vilka sorts barn som de hemundervisande lärarna mötte: var det djupt olyckliga barn? Var det barn som resignerat och funnit sig i sitt öde? Var det barn som var duktiga på att hålla masken och som agerade så som de ”borde” eller förväntades göra, det vill säga, de var artiga och nyfikna på lärandet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in