2018-12-27, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorattack
Hej. Jag varit med i laro sen i februari nu. Jag går hos Uppsala teamet och är riktigt nöjd. Har nyligen fått byta ifrån suboxone till metadon och mitt liv har nog aldrig varit så fungerande som nu. Pluggar på heltid och jobbar även lite på vissa kvällar och helger. På min fritid så umgås jag med min familj och vissa nya vänner som jag träffat utanför missbruket. Kan lägga all energi på det som faktiskt betyder något istället för att drifta ihop pengar till varor.

Men jag kan känna en stor ensamhet ofta. Min sambo har ingen erfarenhet utav beroende och inte många utav mina vänner som jag träffat sen jag började laro. Pratar med några andra som går på teamet när jag är där och lämnar prover men det är inga som jag umgås med.

Jag har funderat på möten. Jag vet att man inte ska snacka under mötena om man tagit något sinnesförändrande och vad som gäller. Men jag är ju inte bäng under dagarna? Kan ju kännas ett par timmar efter dosen men på eftermiddagen när mötena oftast är så är jag inte ens lite påverkad.

Är det någon här som har gått på möten under eran substituions behandling? Kanske inte hör till ämnet men skulle gärna vilja veta.
Peace terrorattack

Går oxå i Uppsala. Lite samma sits som du.. Hittat en vän från teamet som är ordningsam som jag m jobb o familj. Han går på NA trots metta. Synd att man inte kan skicka PM till dig pga att du är så ny här..
Citera
2018-12-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinotaiki
Tjena! Någon här som vet ifall de kollar efter AAS vid urinproven på LARO? Skulle vilja köra en 10/60 dboll kur. Bättre att vara på den säkra sidan såklart

De kollar ej det. De kollar narkotika. Träna på!
Citera
2018-12-28, 20:16
Medlem
Lost1nwonderlands avatar
Hur ser dom på ifall jag lämnar positivt på buprenorfin vid första mötet? Hoppas det är lugnt för det här kan verkligen bli min räddning!.

Hur svårt är det förresten att få börja med metta på en gång?

Undrar även ifall man är låst till en mottagning eller ifall jag kan hämta på en annan mottagning ifall jag reser inom Sverige ?

Tacksam för svar
Citera
2018-12-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Tack för svar. Får helt enkelt hoppas på att jag får träffa en vettig läkare som lyssnar på min story. För om jag inte kommer in så vet jag fan inte vad jag ska ta mig till

Tack för svar. Tog ett gäng ikto samt en holk i helgen för första gången på flera månader. Det var tänkt lite som ett sista farväl. Har gått på enbart sub i nästan två månader nu utan något sidomissbruk(förutom i helgen) trots att jag egentligen inte behövt.
-----------------

Är det någon som har lust att dela med sig lite info om hur drogtesterna fungerar? Är det alltid urinprov eller är det blod/saliv i början? Hur ofta behöver man lämna prov?

Varierar från mottagning till mottagning. Jag fick börja när allt annat var rent. Konstigt nog var jag ren på benso efter två veckor trots 10 års dagligt bruk av diazepam. Var oxå ren från början på cannabis, trots rökt en vecka innan ( men inte daglig rökare)
Saliv och urin för min mottagning....( RC benso syns ej på saliv, men däremot på urinprov)
Kolla lite på hur länge droger kan påvisas, jag fick information om att salivprov visar Allt och längre tid än urinprov. Vilket inte är sant. Kortare tid!!!!
Citera
2018-12-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
De kollar ej det. De kollar narkotika. Träna på!
Öhh? De kollar en massa saker på salivprov. Tog en vecka för mig att få veta att en receptfri åksjuketablett . Så erfarenheter?
Citera
2019-01-01, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Öhh? De kollar en massa saker på salivprov. Tog en vecka för mig att få veta att en receptfri åksjuketablett . Så erfarenheter?

Sant. Tar de salivprov som skickas till Tyskland ser de fan om du ätit ägg till frukost för några veckor sedan (typ...). De ser iaf en massa ämnen som kan missbrukas och mkt utöver det.
När jag började på LARO tog de salivprov en vecka innan bedömningssamtal för att ha en överblick över hur och vad jag missbrukat.
De såg bla att jag tagit tram som jag ätit typ 1g för 2v sedan.. Sen såg de att jag ätit gaba (trodde det var lyr. Best fr flugsv) för 1,5v sedan.. På min klinik tar de SP alltid då och då och som i mitt fall 1ggn/mån då jag börjat trappa ner urinprover och hämtar snart fr apotek.. De vill helt enkelt se att man sköter sig o inte sidomissbrukar preparat som inte syns i deras UP eller nark m kort halveringstid.. Innan LARO lämnade jag SP några ggr och då såg dom inte att jag stormissbrukat fentaanaloger.. Men hursom. Listan över preparat i SP är lång.. Skulle inte chansa om jag var rädd att få behålla min plats. Det ryktas om att inom närtid börjar man göra salivanalyser här i Sverige, på sjukhuset där jag går.. Då kommer klinikerna runt om i Sverige bli mer generösa att använda metoden då priset kommer att sjunka..
Citera
2019-01-01, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Varierar från mottagning till mottagning. Jag fick börja när allt annat var rent. Konstigt nog var jag ren på benso efter två veckor trots 10 års dagligt bruk av diazepam. Var oxå ren från början på cannabis, trots rökt en vecka innan ( men inte daglig rökare)
Saliv och urin för min mottagning....( RC benso syns ej på saliv, men däremot på urinprov)
Kolla lite på hur länge droger kan påvisas, jag fick information om att salivprov visar Allt och längre tid än urinprov. Vilket inte är sant. Kortare tid!!!!
Vanlig SP visar kortare tid än UP men är det en SP som skickas till tyskland eller england för analys ser de spårämnen några veckor även på ämnen tex lyrica som inte syns på UP efter typ 3dagar.. Däremot så har du rätt i att nyare RCs inte syns då de inte uppdaterat listan över vad som ska sökas.. Ex vanlig fenta syns men inte en analog som har en metabolit som avviker från originalet.. Men de ser analoger bara de vet vad som ska sökas
Citera
2019-01-02, 13:07
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bushman
Det ryktas om att inom närtid börjar man göra salivanalyser här i Sverige, på sjukhuset där jag går.. Då kommer klinikerna runt om i Sverige bli mer generösa att använda metoden då priset kommer att sjunka..

De har redan kommit igång med det på Sahlgrenska sen några veckor. De brukade skicka mina SP till Tyskland innan men nu har det blivit mkt billigare o smidigare för dem. Så som du säger kommer det bli allt vanligare med salivprover framöver. De har gått över till det helt på åtminstone två mottagningar här. Synd att inte transportstyrelsen godkänner såna prover än bara.
Citera
2019-01-02, 17:21
Medlem
FiffelMonas avatar
Hur länge pissade ni en gång i veckan? Har en polare som har lämnat negativa piss sen förra oktober (då han började med laro). Först var det på ett behandlingshem men sen januari 2018 på en vårdcentral. Han har ett ordnat liv med jobb etc men lämnar fortfarande piss en gång i veckan..

Hur länge tror ni han måste lämna så ofta? Han har som sagt aldrig varit positiv och har inte haft några problem alls med sin mottagning. Hämtar medicinen på apoteket
Citat:
Ursprungligen postat av Lost1nwonderland
Hur ser dom på ifall jag lämnar positivt på buprenorfin vid första mötet? Hoppas det är lugnt för det här kan verkligen bli min räddning!.

Hur svårt är det förresten att få börja med metta på en gång?

Undrar även ifall man är låst till en mottagning eller ifall jag kan hämta på en annan mottagning ifall jag reser inom Sverige ?

Tacksam för svar
Som jag minns det så ska man vara ren från allt utom opi. För ett par år sedan så var de ganska hårda på att inte ta in folk som tidigare missbrukat sub (eller metadon om det var det som var aktuellt) men nu vet jag ju att dom tar in folk som "bara" haft bup-missbruk, så då kan jag inte tänka mig att positivt pissprov på sub är något problem. Om jag var du, och du är säker på att bup kommer visas, så skulle jag lägga korten på bordet och berätta det innan de ser det på provsvaret.

Lycka till, återkom gärna med hur det gick!
Senast redigerad av FiffelMona 2019-01-02 kl. 17:25.
Citera
2019-01-02, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
De har redan kommit igång med det på Sahlgrenska sen några veckor. De brukade skicka mina SP till Tyskland innan men nu har det blivit mkt billigare o smidigare för dem. Så som du säger kommer det bli allt vanligare med salivprover framöver. De har gått över till det helt på åtminstone två mottagningar här. Synd att inte transportstyrelsen godkänner såna prover än bara.

Ah okej. Du ser. SP verkar ju vara bra o det är många som kommer att torska pga sidomissbruk.. Jag måste oxp skicka provsvar till tr.verket..
Citera
2019-01-18, 16:56
Medlem
auhasardbalthazars avatar
ska förflyttas till metadonsektionen stockholm nu efter försök med sub ett tag och undrade mest lite vad som skiljer dom olika mottagningarna åt?
Citera
2019-01-25, 10:28
Medlem
Tja! Tänkte om ni kunde hjälpa mig lite är 22 år och bosatt i Södra Stockholm
Jag sökte till Capio Maria LARO i Stockholm men fick tyvärr avslag:/

Jag fick detta svar

"Svar på remiss från socialtjänsten
Vi har tagit emot remiss med önskemål om LARO-utredning.
I remissen framkommer att patient inte har varit aktuell för tidigare behandlingsinsatser gällande beroende. Innan patient kan bli aktuell för behandling med LARO bör övriga behandlingsalternativ vara uttömda. Patienter har enligt remiss och sammanhållen journal ett flerårigt intag opioider. Rekommenderar därför att patient bereds möjlighet till behandlingshem"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in