Nyligen sökt till LARO och fått en första tid för möte med läkare mm. Började med opiater/opioider för ~ 6 år sedan. Började med opium för 4 ~ år sedan. Sista året så började jag med heroin och har sysslat med detta sedan i ~1.5 år. Under denna tid hade jag ett uppehåll på 3 månader då min arbetsgivare fått reda på att jag ODat i mitt hem och fått åka ambulans vilket ledde till avstängning och pissprov i tre månader.
Har en bra social och familjär tillvaro och håller mig borta från kriminalitet.
Jag undrar hur mina chanser för LARO ser ut med ovanstående historia(det enda som är dokumenterat är ODn
Ha en trevlig lördag kväll och ta hand om er där ute!
Att det måste vara 1 års dokumentation är borttaget, utan nu är det upp till läkaren du träffar att göra bedömningen.
Jag har aldrig ens visat ett pappret för dom, utan har bara berättat hur opioderna förstörde mitt liv.
Men sen är det ju en jäkla skillnad på mottagningar!
Så var bara ärlig
Jag är för tillfället i sökningsprocessen. Dessvärre är min enda dokumentation en överdos som resulterade i ambulans till akuten och jag fick stanna över natten. Detta var för ett år sedan. Egentligen så jag sysslat med opioider sedan 6 år tillbaka och opiaterna kom in i mitt liv för cirka tre år sedan. Då var det främst opium och senare gick det vidare till heroin som jag testade första gången för 1.5 år sedan.
Under kontakten med soc och beroendecentrum så försökte jag släta över mitt opiatmisssbruk och underdrev mitt användande kraftigt och skyllde istället på benso som generellt anses vara en lättare drog och inte alls lika laddad.
Detta gjorde jag eftersom min arbetsgivare fått nys om att jag åkt in på akuten pga ÖD och var i farten att sparka ut mig. Vi kom överens om att de fick en fullmakt för att kunna begära ut mina journalkopior(jag var i en extrem beroendeställning). Eftersom att jag visste att de kommer att läsa alla mina journalkopior så valde jag att förklara opiumet och heroinet som engångsförseelser och istället att mitt problem var med benso vilket jag tog i terapeutiska doser(sant).
Det var efter detta som jag tog mig i kragen och slutade upp med alla droger förutom kratom och loperamid vilka hjälpte mig att hålla huvudet över vattnet medan jag låg hemma, avstängd från min jobb som jag tyckte om och där jag var uppskattad, samtidigt som en svår depression kröp sig på
Hur som haver så lyckades jag pissa negativt två gånger i veckan i ungefär tre månader.
Detta ser förstås fördjävligt ut i anteckningarna hos soc och på beroendecentrum eftersom det till stor del är lögner. Egentligen har mitt stora problem alltid varit opiaterna och så fort jag fick komma tillbaka till jobbet så började jag igen lite smått med opium, och sen lite oftare och till slut så var det varje dag och inte kort där efter så var det heroinet som var min huvuddrog igen.
Lite rörig och wall of text, det är lite svårt att förklara min underliga resa som missbrukare. Det jag egentligen vill ha svar på är vad ni tror om mina utsikter föra LARO. Jag har ju en dokumenterad OD på heroin för över ett år sedan men samtidigt så har jag sedan dess haft tre månaders negativa pissprov( tack vare kratom, phenibut och loperamid bl a). Men räknar de första opiatrelaterade vårdkontakten som "dag 1" och sedan krävs det ett år av upprepade bevis som styrker opiatmissbruk?
Egentligen så hade jag ju missbrukat opioider i ~3 år innan jag började med opium vilket jag sedan missbrukade i cirka 4 år varav de sista 1.5 åren så var det parallellt heroin. Men detta finns inte dokumenterat eftersom jag levde ett dubbelliv med avancerade studier, såg till att vara fräsch och doserade med måtta. Kriminalitet har jag aldrig sysslat med. Jag har ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet vilken jag delar med min sambo som aldrig pysslat med droger. Studerar på heltid som extrajobbar.
Jag vet inte hur LARO prioriterar men jag har förstått att de åtminstone vill att man har en någorlunda trygg samvaro med ett fast hem osv. Jag är mest rädd för att de ska tycka att jag inte är tillräckligt "illa däran".
Jag skulle bli jätteglad om någon med lite insyn kunde dela med sig om sina erfarenheter och bedöma min utsikter om möjlighet. Har hört att det också skiljer sig väldigt mellan de olika LARO-mottagningarna gällande hur hårda man är när det kommer till intag. Malmö ska tydligen vara enkelt och staden som jag bor i så säger alla att de är stenhårda här(vill inte skriva ut stad men PMa så delar jag med mig)
Sorry för wall of text och att det blev lite rörigt. Uppskattar ALLA svar och påpeka gärna om det är något otydligt så ska jag försöka utveckla detta.
TLDR;
Nyligen sökt till LARO och fått en första tid för möte med läkare mm. Började med opiater/opioider för ~ 6 år sedan. Började med opium för 4 ~ år sedan. Sista året så började jag med heroin och har sysslat med detta sedan i ~1.5 år. Under denna tid hade jag ett uppehåll på 3 månader då min arbetsgivare fått reda på att jag ODat i mitt hem och fått åka ambulans vilket ledde till avstängning och pissprov i tre månader.
Har en bra social och familjär tillvaro och håller mig borta från kriminalitet.
Jag undrar hur mina chanser för LARO ser ut med ovanstående historia(det enda som är dokumenterat är ODn)
Ha en trevlig lördag kväll och ta hand om er där ute!
Nej de kräver Inte att du sabbat livet. Däremot kan du glömma benso utskrivet av läkare, medicinskt behov eller inte. LARO betraktar allt som sidomissbruk. Många faller just på detta.
( Gäller även om din läkare som skriver benso intygar att du behöver det)
Att det måste vara 1 års dokumentation är borttaget, utan nu är det upp till läkaren du träffar att göra bedömningen.
Jag har aldrig ens visat ett pappret för dom, utan har bara berättat hur opioderna förstörde mitt liv.
Men sen är det ju en jäkla skillnad på mottagningar!
Så var bara ärlig
Tack för svar. Får helt enkelt hoppas på att jag får träffa en vettig läkare som lyssnar på min story. För om jag inte kommer in så vet jag fan inte vad jag ska ta mig till
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Nej de kräver Inte att du sabbat livet. Däremot kan du glömma benso utskrivet av läkare, medicinskt behov eller inte. LARO betraktar allt som sidomissbruk. Många faller just på detta.
( Gäller även om din läkare som skriver benso intygar att du behöver det)
Tack för svar. Tog ett gäng ikto samt en holk i helgen för första gången på flera månader. Det var tänkt lite som ett sista farväl. Har gått på enbart sub i nästan två månader nu utan något sidomissbruk(förutom i helgen) trots att jag egentligen inte behövt.
-----------------
Är det någon som har lust att dela med sig lite info om hur drogtesterna fungerar? Är det alltid urinprov eller är det blod/saliv i början? Hur ofta behöver man lämna prov?
Tack för svar. Får helt enkelt hoppas på att jag får träffa en vettig läkare som lyssnar på min story. För om jag inte kommer in så vet jag fan inte vad jag ska ta mig till
Tack för svar. Tog ett gäng ikto samt en holk i helgen för första gången på flera månader. Det var tänkt lite som ett sista farväl. Har gått på enbart sub i nästan två månader nu utan något sidomissbruk(förutom i helgen) trots att jag egentligen inte behövt.
-----------------
Är det någon som har lust att dela med sig lite info om hur drogtesterna fungerar? Är det alltid urinprov eller är det blod/saliv i början? Hur ofta behöver man lämna prov?
Jag fick lämna en gång i veckan i ett par månader.
Det är alltid urinprov. Det ska mycket tjafsande för att få saliv, då de är jäkligt omständiga. Man tar ett stort blodprov innan man börjar för att kontrollera att levern står pall för påfrestningen BUP innebär.
De 3 första månaderna som är en s.k. inställningsperiod så lämnar man minst varannan dag. Men de säger att man ska vara redo och mottaglig för att lämna varje dag. Är du positiv så uteblir din medicinering tills du visar rent UP.
Under helger är det helgmottagningen som gäller, då blåser man bara. Kanske är olika beroende på stad såklart. Jag skulle tippa på att en vanlig toa för provtagning är två rum vägg i vägg med en lucka och ett fönster emellan så att de hela tiden kan övervaka provet. När man kissat sträcker man sig mot luckan där det finns ett litet bleck för att ställa koppen.
Rätt tradigt i början men det blir rutin ganska snabbt... men visst, man vill gärna inte diskutera frihet under de 3 första månaderna.
Hej kära vänner! Jag har lite frågor. Har nyss skickat in en egenremiss, för tredje gången. senast var ca ett år sedan. Då blev jag nekad för de tyckte inte det fanns tillräcklig dokumentation/för blandat missbruk. Under det senaste året har jag haft ett antal överdoser med opiater/opioider och haft LVM. jag avvek en gång från lvm:et kom tillbaks och pissade positivt på buprenorfin. i mina journaler sedan två år tillbaks står det gång på gång att jag har ett blandmissbruk med heroin och andra opiater/opioider som huvuddrog, när jag läser själv. detta är styrkt med några urinprov där jag kissat positivt på metadon, buprenorfin och heroin(opiat). senast jag var där för ett år sedan så var jag positiv på opiater på deras urinprov(satt även och noddade under samtalet så de skickade lvmanmälan.)
Dock har jag ofta även varit positiv på amfetamin eller benso på dessa test, även THC. jag har brukat heroin i några år varvat med perioder där jag inte haft råd och därför tagit bup eller meta svart. även försökt med behandling under dessa år men fallit dit igen. Nu är jag på frivillig behandling som jag gick till direkt efter lvmet tog slut, för jag vill verkligen bli bra och ha ett normalt liv. Har ett svårt sug efter opiater dagligen och är så rädd att sumpa allt och råka dö. Därför söker jag programmet. har förklarat detta i egenremissen, skickat med nr till soc. sekreterare som är med på tåget.
jag kryssade i att de får ta del av mina journaler, kan de se vad jag kan se när jag loggar in då? Har sökt i gbg och är en kvinna på 20-25 år. hur tror ni mina utsikter ser ut och hur lång tid kan det ta? kommer inte riktigt ihåg hur det var senast för jag var inte vid mina sinnens fulla bruk om man säger så. Hoppas ni i tråden mår bra, hoppas på svar om någon har en aning! Tack.
edit: har även hep c. kan detta spela in på något sätt? pallar levern bup om man har hepatit? har haft ok levervärden trots. Inte haft det så länge.
Hej. Jag varit med i laro sen i februari nu. Jag går hos Uppsala teamet och är riktigt nöjd. Har nyligen fått byta ifrån suboxone till metadon och mitt liv har nog aldrig varit så fungerande som nu. Pluggar på heltid och jobbar även lite på vissa kvällar och helger. På min fritid så umgås jag med min familj och vissa nya vänner som jag träffat utanför missbruket. Kan lägga all energi på det som faktiskt betyder något istället för att drifta ihop pengar till varor.
Men jag kan känna en stor ensamhet ofta. Min sambo har ingen erfarenhet utav beroende och inte många utav mina vänner som jag träffat sen jag började laro. Pratar med några andra som går på teamet när jag är där och lämnar prover men det är inga som jag umgås med.
Jag har funderat på möten. Jag vet att man inte ska snacka under mötena om man tagit något sinnesförändrande och vad som gäller. Men jag är ju inte bäng under dagarna? Kan ju kännas ett par timmar efter dosen men på eftermiddagen när mötena oftast är så är jag inte ens lite påverkad.
Är det någon här som har gått på möten under eran substituions behandling? Kanske inte hör till ämnet men skulle gärna vilja veta.
Peace terrorattack
Hej. Jag varit med i laro sen i februari nu. Jag går hos Uppsala teamet och är riktigt nöjd. Har nyligen fått byta ifrån suboxone till metadon och mitt liv har nog aldrig varit så fungerande som nu. Pluggar på heltid och jobbar även lite på vissa kvällar och helger. På min fritid så umgås jag med min familj och vissa nya vänner som jag träffat utanför missbruket. Kan lägga all energi på det som faktiskt betyder något istället för att drifta ihop pengar till varor.
Men jag kan känna en stor ensamhet ofta. Min sambo har ingen erfarenhet utav beroende och inte många utav mina vänner som jag träffat sen jag började laro. Pratar med några andra som går på teamet när jag är där och lämnar prover men det är inga som jag umgås med.
Jag har funderat på möten. Jag vet att man inte ska snacka under mötena om man tagit något sinnesförändrande och vad som gäller. Men jag är ju inte bäng under dagarna? Kan ju kännas ett par timmar efter dosen men på eftermiddagen när mötena oftast är så är jag inte ens lite påverkad.
Är det någon här som har gått på möten under eran substituions behandling? Kanske inte hör till ämnet men skulle gärna vilja veta.
Peace terrorattack
Varför ska du berätta på mötena att du får medicin, det har väl inte dom med att göra? Du vet ju själv om du sköter dig eller inte. Jag tycker absolut att du ska gå på möten, men kanske skita i att nämna din medicinering, det är inget oärligt i det enligt mig.
Tjena! Någon här som vet ifall de kollar efter AAS vid urinproven på LARO? Skulle vilja köra en 10/60 dboll kur. Bättre att vara på den säkra sidan såklart
Hur ligger det till gällande alkoholen när man går i programmet, är de total nolltolerans som gäller ? Eller är det "okej" så länge man inte överkonsumerar det ?
Alltså 2 öl 2gånger i månaden var min tanke
Hur ligger det till gällande alkoholen när man går i programmet, är de total nolltolerans som gäller ? Eller är det "okej" så länge man inte överkonsumerar det ?
Alltså 2 öl 2gånger i månaden var min tanke
Att du drucker ibalnd är inget dom behöver veta, eller hur? =)
Jag kunde supa rätt hårt på helger trots att jag går i programmet. Men har nu slutat dricka på helger utan bara ibland. Men annars tror jag det är noll tolerans faktiskt.
Att du drucker ibalnd är inget dom behöver veta, eller hur? =)
Jag kunde supa rätt hårt på helger trots att jag går i programmet. Men har nu slutat dricka på helger utan bara ibland. Men annars tror jag det är noll tolerans faktiskt.
Hhheh nä det är ju sant! Har aldrig varit speciellt mycket för alkohol heller egentligen men någongång ibland kan de vara skönt att få varva ner lite extra med ett par kalla.