2019-01-25, 12:03
Medlem
De var de Oxy jag började och då var jag 17 och höll på tills de började bli för dyrt för mig och nån erbjöd mig Heroin började och de va ungefär nånstans vid 17-18 års åldern sen dess har heroin vart min huvud droger sen dess lyckat sluta 1 och var ren från all knark ungefär 1 år och jag kunde aldrig ha gjort de om inte inte var för Subutex jag självmedicinerar med.
Under tiden jag var ren passade jag på lämna rena urinprover och skaffade mig körkort. Men några månader efter på min födelsedag tog jag ett återfall men den varade inte så länge och lyckades sluta igen tack vare Subutex som jag sen oxå slutade med så de är andra gången jag lyckats blir en på egen han genom att självmedicinerar på Subutex. Jag var ren några månader och tog studenten och fixade mig en riktigt bra jobb med mycket bra lön. Men de slutade med ett till återfall och jag har nu hållt på i 1 år och fick nog o ringde soc o bad de hjälpa mig och min tanke var att då att få komma in på
Laro men hon sa sa att hon inte tror att jag kommer in och ville inte ge de en chans så jag följde efter hennes halv trasiga plan och gick in på avgiftningen och läkarna där var snälla och sa att de inte kommer säga till Transportsyrelsen om mitt körkort men bara jag är kvar på avgiftningen tills de släpper mig. Där inne fick jag snabb nedtrappning med Subutex och jag ringde min soc o sa att jag vill gå med laro o sköterskorna på avdelningen hjälpte mig fylla i alla papper och skicka in den. När de väll släppte mig utan nån vidare plan vart jag sa så köpte jag Subutex och skulle hålla mig till de ett tag som jag gjort de andra gångerna men den här gången blev de annorlunda så nu är mitt problem har inte tillgång till Subutex hela tiden för att kunna bli ren så jag hoppar fram o tillbaks mellan heroin och Subutex
Mitt mål är att komma in på laro så jag slipper mitt största problem i livet
Men fick denna svar från de

"Svar på remiss från socialtjänsten
Vi har tagit emot remiss med önskemål om LARO-utredning.
I remissen framkommer att patient inte har varit aktuell för tidigare behandlingsinsatser gällande beroende. Innan patient kan bli aktuell för behandling med LARO bör övriga behandlingsalternativ vara uttömda. Patienter har enligt remiss och sammanhållen journal ett flerårigt intag opioider. Rekommenderar därför att patient bereds möjlighet till behandlingshem"

Jag har ingen ork att sitta på ett behandlingshem och vill bara komma in på Laro teamet.
Bor i Stockholm söder ort för er som
Undrar.
Skulle någon av er tipsa mig vart jag kan vända mig för att kunna komma in på subutexbehandling?
Brukar vara i Eskilstuna och kan byta adress och söka till deras mottagning om de skulle hjälp

Tack i förhand
Citera
2019-01-26, 08:46
Medlem
bananajoe33s avatar
Fan vill komma in i sub programmet då hade jag hållit mig borta från andra droger, måste man ha positiva drogtester för att få komma in?
Citera
2019-01-26, 19:52
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33
Fan vill komma in i sub programmet då hade jag hållit mig borta från andra droger, måste man ha positiva drogtester för att få komma in?

Fråga din soc om ett möte med dem på laro.
Citera
2019-01-27, 09:16
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananajoe33

Alltså, du ska vara beroende för att vara aktuell för laro.
Har du svårt att ens få till positiva prover så är det nog inte att tänka på.

Programmet är sista utvägen, du blir troligtvis fast för livet, både i en substans och i någon annans kontroll.

Värt att tänka igenom ordentligt och verkligen helhjärtat försöka sluta utan.
Citera
2019-01-27, 17:11
Medlem
who-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Alltså, du ska vara beroende för att vara aktuell för laro.
Har du svårt att ens få till positiva prover så är det nog inte att tänka på.

Programmet är sista utvägen, du blir troligtvis fast för livet, både i en substans och i någon annans kontroll.

Värt att tänka igenom ordentligt och verkligen helhjärtat försöka sluta utan.

Jag håller med dig fullständigt faktiskt.
Verkligen värt att tänka på innan.

Bless
Citera
2019-01-29, 15:52
Medlem
roppermans avatar
Jag är fortfarande i sökningsprocessen. Var på bedömningssamtal för några veckor sedan där de sa att man fick komma och ta sitt bup på morgonen typ kl 7.30-9 eller något liknande. Hur gör ni som jobbar och börjar tidigt på dagen? Är det enda alternativet att säga upp sig och byta till en bransch med mer flexibla arbetstider?
Citera
2019-01-29, 20:47
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman
Jag är fortfarande i sökningsprocessen. Var på bedömningssamtal för några veckor sedan där de sa att man fick komma och ta sitt bup på morgonen typ kl 7.30-9 eller något liknande. Hur gör ni som jobbar och börjar tidigt på dagen? Är det enda alternativet att säga upp sig och byta till en bransch med mer flexibla arbetstider?

De brukar vara rätt hårda första 3 mån tyvärr. Men de är rutin för dom så det kmr lösa sig (så länge du sköter dig)

Har vänner som de gått väldigt smidigt för.
Jag fick hämta sen eftermiddag en gång i veckan förut när ja behövde det.
Bästa är nog att vara ärlig på jobbet
Citera
2019-01-30, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Öhh? De kollar en massa saker på salivprov. Tog en vecka för mig att få veta att en receptfri åksjuketablett . Så erfarenheter?

De bryr sig om narkotika för det är vad som behandlas för. Dopingprover är dessutom svindyra. Dessutom är de generellt sätt väldigt positiva till alla aktiviteter som är utanför det generella pundarlivet också. Gått på Laro sen 2014 med.
Citera
2019-01-30, 01:24
Medlem
Vad tycker ni andra som går på LARO? Jag tycker själv det är allt för motsägande regler som omöjliggör en långsiktigt effektiv behandling. I praktiken vet alla som hamnat i ett såpass tungt beroende som opiater innebär att man utvecklat ett beroende utav flera andra substanser på vägen dit. I teorin får man dock ej uppmärksamma detta då det tom ses som regelbrott. Realistiskt blir då att patienter inte vågar vara ärliga om sin problematik och istället ljuger och aldrig erhåller lämplig vård för sina beroenden. Fast det är fullt möjligt. Det är ett stort problem när missbruksvård bara vårdar vissa delar utav ett missbruk och tom bestraffar uppriktighet.
Citera
2019-02-05, 11:00
Medlem
För att komma in på Laro måste man ha gått andra behandlingsinsatser eller räcker de med bara ett dokumenterad missbruk?
Citera
2019-02-05, 15:27
Medlem
weedsones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesh123
För att komma in på Laro måste man ha gått andra behandlingsinsatser eller räcker de med bara ett dokumenterad missbruk?

Behövs ingetdera. Men väldigt beroende på landsting och mottagning. Vad gäller dokumenterat missbruk så räcker det med att man har haft ett tydligt beroende av H, och det är vad man berättar när man sitter på möte med överläkaren.
Citera
2019-02-05, 15:39
Medlem
weedsones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Vad tycker ni andra som går på LARO? Jag tycker själv det är allt för motsägande regler som omöjliggör en långsiktigt effektiv behandling. I praktiken vet alla som hamnat i ett såpass tungt beroende som opiater innebär att man utvecklat ett beroende utav flera andra substanser på vägen dit. I teorin får man dock ej uppmärksamma detta då det tom ses som regelbrott. Realistiskt blir då att patienter inte vågar vara ärliga om sin problematik och istället ljuger och aldrig erhåller lämplig vård för sina beroenden. Fast det är fullt möjligt. Det är ett stort problem när missbruksvård bara vårdar vissa delar utav ett missbruk och tom bestraffar uppriktighet.

Jag håller med. Det är så otroligt styltigt så att det är löjligt. Det känns som att hela LARO är uppbyggt på en schablon om den gamle hårsaren. Är du inte den personen så kommer din behandling bli lidande, t.ex. att de vägrar låta en börja på samtalsterapi innan en satt tidsrymd. Oavsett om du är redo för det eller inte. Jag fick dessutom avslag av försäkringskassan för en tid sen för att de inte tycker att mina dagliga besök på kliniken med beroendesköterska räcker. Och då handlar det om rehabiliteringsersättning för 20% i tre månader. Min läkare var förvisso häpen men det kanske är talande för nya vindar som blåser. Att däremot inleda en egen process med kommunen, utan LARO's hjälp, det uppmuntras för att kunna få rehabiliteringsersättning; då är det inga knepigheter att få 100% otroligt nog. I teorin ska du göra det absolut största ingreppet i dina inlärda vanor helt själv under de tre första avgörande månaderna, och lika lite psykosocial hjälp som du får, lika lite pengar tycker försäkringskassan du behöver. Och här är twisten: enligt deras egna experter så ska programmet vara utformat på ett visst sätt, ett sätt som det i praktiken inte är har jag bittert fått erfara.
Vissa har säkert haft bättre flyt. Därför anar jag att allt nästan beror på vilken mottagning och läkare en har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in