Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Förvisso har de fossila bränslena betytt mycket för oss. Men nu vet vi med säkerhet att de orsakar enorma skador.
Tycker du att vi skall hålla på med sånt som är skadligt? Rent principiellt, menar jag.
Det går som sagt att politisera och moralisera om saker och ting i all oändlighet, vilket den här tråden tjänar som ett bra exempel på.
Jag anser det som djupt omoraliskt och kontraproduktivt att kasta enorma resurser på teknologi som är helt irrelevant för de behoven som mänskligheten har för att upprätthålla den ekonomiska tillväxten, även om priset för mänskligheten i slutskedet blir det ultimata med att fortsätta förbränna fossila bränslen; med miljöförstöring, en deflationsspiral som leder till sjukdomar, fattigdom och misär när biotoper förstörs och den billiga energin inte längre finns tillgänglig för att driva runt det enorma industriella maskineri som vi alla tar för givet.
Det jag efterfrågar är vad som realistiskt kan göras utan vare sig alarmism eller ”BAU”, business as usual. Fast då blir det alltid totalt knäpptyst i tråden.
Låt nu höra, era djävla fegisar. Skjut med lös kanon.