2018-12-23, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Såg precis att Arktis smälter i rasande fart.

Det går inte att avfärda alla väsentliga fakta och sedan låtsas att man har rätt.

Det är märkligt att det alltid blir tyst från den klimatalarmistiska trojkan när de verkliga problemen dryftas. Låt nu höra, var är det skon klämmer?

Ingen fara, det är okay; vi har redan förstått ni har sålt era förtappade själar till ett narrativ ni inte längre tror på själva.

BRÄNN MER KOL!
https://youtu.be/pYqb1x21hWg

Och,

TAX THOSE HOES'
https://youtu.be/rcx-nf3kH_M

Citera
2018-12-23, 14:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför går du inte tillbaka och tittar i de tidigare IPCC-rapporterna och ser hur eras prognoser såg ut och jämför med hur det har gått?
Vi kan gå tillbaka och titta på Rockströms prediktioner. Tittar du så tittar jag och sedan kan vi komma tillbaka hit och bedöma hans träffsäkerhet.

Ska vi säga så?

God Jul!
Citera
2018-12-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror att du blandar ihop ett och annat ovan och framförallt är din attityd genomgående nej, nej, nej och det finns inte. Trots att verklighet och vetenskap säger annat. Varför lyssnar du inte på folks erfarenheter? Varför avfärdar du seriösa studier och mätdata? Du säger att mätdata inte finns, men det gör det ju, det finns hur mycket mätdata som helst. Och du läser inte ens din egen länk korrekt.

Här är ett diagram som tydligt visar en global uppgång i översvämningar, stormar och torrperioder sedan 1950-talet.

Climate change and extreme weather: Science is proving the link

Since the early 1990s, scientists have been able to clearly show a rise in the average global temperature due to human-caused greenhouse gas emissions.

With the Earth getting hotter, heat waves become more intense and more frequent. High temperatures evaporate more water, so average global rainfall increases too. With more energy and water vapor in the system, circulation patterns change how weather systems develop, causing severe storms in some regions and drought in others.

https://www.dw.com/en/climate-change-and-extreme-weather-science-is-proving-the-link/a-43323706

Jag tycker det ser ut som att du själv blandar ihop ett och annat. Nej, det finns inte seriösa studier och mätdata på väderfenomen, av den enkla anledningen att det saknas historisk statistik och rapportering om detta.

Ditt diagram som säger att översvämningar, stormar och torrperioder visar på en kraftig global uppgång sedan 1950-talet är ren bullshit. Om du verkligen tror på sådana diagram kan jag förstå att du befarar jordens snara undergång. Helt seriöst, tror du på fullt allvar att det är så det ser ut?

https://www.dw.com/image/43195385_403.png

Tror du att det i stort sett inte förekom några stormar, översvämningar och torrperioder alls under första halvan av 1900-talet? Och att vi varje år under 2000-talet har haft 100-150 gånger fler stormar och översvämningar än under första halvan av 1900-talet? Det är ett helt sjukt påstående, inser du inte det själv?

Sanningen är ju den, som det också står i artikeln, att siffrorna kommer från ett försäkringsbolag och att diagrammet visar hur antalet anmälningar om naturkatastrof-relaterade skador har ökat. Detta beror ju på den ekonomiska utvecklingen och befolkningsökningen i världen, och säger ingenting om hur antalet stormar eller översvämningar har ökat.

Här följer några citat från din artikel. Det är precis så här klimatforskningen ser ut. Först kommer man med braskande rubriker, alarmistiska budskap och iögonfallande bilder och diagram. Men så fort man börjar gräva i faktaunderlaget kommer det fram en annan sanning, full av om, men, kanske och utifall att:

The report's author, Michael Norton, admits the data is not perfect. He points out that more events get reported now, so older figures may be low.

Still, plotting global trends depends on data that may have been gathered differently in different parts of the world, and not necessarily with climate change in mind.

And it gets shakier the further back you go. "Many early disasters would not have been recorded, and details have been lost," Gavin Schmidt a NASA Goddard climate modeler told DW.

But the more complex the weather event in question, and the greater number of variables involved, the harder it is to isolate the role of climate change.

Many conditions are involved in the development of mega-storms, from water temperature to air pressure. This makes it complicated to pin down a connection.

Jag kan återigen konstatera att det inte finns några som helst bevis eller tecken på att stormar, översvämningar och torka blivit värre eller mer vanligt förekommande i takt med de ökade utsläppen av koldioxid eller den ökande globala medeltemperaturen. Den enda som har blivit värre och vanligare är klimatalarmisternas sanslösa brist på logiskt tänkande och faktakontroll.
Citera
2018-12-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Sanningen är ju den, som det också står i artikeln, att siffrorna kommer från ett försäkringsbolag och att diagrammet visar hur antalet anmälningar om naturkatastrof-relaterade skador har ökat. Detta beror ju på den ekonomiska utvecklingen och befolkningsökningen i världen, och säger ingenting om hur antalet stormar eller översvämningar har ökat.
Jag hittar inte statistiken just nu, men ett sätt att kompensera för detta är att jämföra skador från jordbävningar etc som inte påverkas av klimatförändringar med sådant som översvämningar som gör det och det jag sett är att kostnaderna för klimatrelaterade skador ökar snabbare än de för ej klimatrelaterade.
Citera
2018-12-23, 23:00
Avslutad
Citat:
Jag hittar inte statistiken just nu, men ett sätt att kompensera för detta är att jämföra skador från jordbävningar etc som inte påverkas av klimatförändringar med sådant som översvämningar som gör det och det jag sett är att kostnaderna för klimatrelaterade skador ökar snabbare än de för ej klimatrelaterade.

Apap, inte så bråttom där nu. Det verkar som ”klimatvetenskapen” har hittat en länk mellan jordbävningar och klimatförändringar.

https://www.theguardian.com/world/2016/oct/16/climate-change-triggers-earthquakes-tsunamis-volcanoes

Citat:
Ursprungligen postat av The Guardian
An earthquake fault that is primed and ready to go is like a coiled spring … all that is needed to set it off is – quite literally – the pressure of a handshake,” scientist Bill McGuire, author of Waking the Giant: How a changing climate triggers earthquakes, tsunamis, and volcanoes

Ja, fantasin sätter tydligen inga gränser när det gäller att mjölka klimathysterin till max.

Citera
2018-12-23, 23:40
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Bengtsson och Walin är pensionärer. Erland Källén är nog tyngre bland aktiva klimatforskare, även om man inte ser mycket av honom nuförtiden. Sen Bengtsson skulle gå med i lobbygruppen GWPF och kritiserades för det har han spårat ur rätt bra IMHO. Det jag läst av Walin om AGW har varit mer åsikter än forskning, har du något ställe där han motiverat sina åsikter på ett mer kvalificerat sätt?

Rockström forskar i konsekvenserna av AGW vilket är vad folk i gemen är intresserade av. Lär dig använda google scholar. varannan vecka dyker upp någon ny tjomme upp i forumet och hävdar att Rockström inte publicerat något, och hittills har ingen av dem erkänt att de hade fel om man visar på motsatsen.

Var kom Stilbs och Bern in i bilden? De har exakt noll kompetens på området.

Tack för ett bra svar!

Du har helt rätt i att Walin och Bengtson är pensionärer, ändå tycker jag att det är uppseendeväckande att såpass tunga nestorer på området ifrågasätter AGW-alarmismen. De borde vara en självklarhet att dessa "dissidenter" gavs plats i media. Men icke! Just detta faktum att det i princip endast är pensionerade forskare på området som ifrågasätter AGW-alarmismen säger en del den ideologiska likriktning som gäller.

Jag känner väl till Google Scholar och samtliga Rockströms publikationer är såvitt jag kan se alla på temat "AGW är ett faktum - hur agerar vi?". Det omtvistade spörsmålet huruvida AGW-klimatkatastrofen verkligen är ett faktum eller ej har han vad jag kan se ingen som helst kompetens i. Han är alls inte den klimatexpert som han torgförs som i media.

Peter Stilbs ord har i mitt tycke stor tyngd i sammanhanget. Fysikalisk kemi är en utomordentligt relevant disciplin som behandlar det mesta som ligger till grund för jordens klimatsystem - energitransformationer, energibalanser, strålnings påverkan på gaser m.m. (har själv läst hans kurs i termodynamik på KTH, han är otroligt skärpt och kunnig).

Lars Bern är mest intressant som kunnig och intelligent debattör även om han egentligen saknar meriter inom klimatforskning.

För egen del ifrågasätter jag inte för en sekund AGW (har varit känt sen Svante Arrhenius) och jag tycker det är utmärkt att man fasar ut fossila bränslen. Det som stör mig är hysterin och denna påstådda forskarkoncensus (som egentligen bara består av rädsla för att frysas ut och förlora forskningsanslagen).
Citera
2018-12-24, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Apap, inte så bråttom där nu. Det verkar som ”klimatvetenskapen” har hittat en länk mellan jordbävningar och klimatförändringar.
Om även jordbävningar påverkas på signifikant sätt av klimatförändringarna (och jag tvivlar på att det är mer än undantagsvis) så innebär ju det bara att den mätning av skillnaden jag föreslog underskattar effekten av klimatförändringar.
Citera
2018-12-24, 08:01
Medlem
arbetets avatar
Redan nu kan vi konstatera att 2018 varit det sjätte mest varma året på fyrtio år. Endast 2015, 2010, 2017, 1998, 2016 var varmare (i stigande ordning):

2018 6th Warmest Year Globally of Last 40

December 20th, 2018
Even before our December numbers are in, we can now say that 2018 will be the 6th warmest year in the UAH satellite measurements of global-average lower atmospheric temperatures, at +0.23 deg. C (+0.41 deg. F) above the thirty-year (1981-2010) average.

The following plot ranks all of the years from warmest to coolest, with the ten warmest and ten coolest years indicated:

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/2018-6th-warmest-LT-1.jpg
http://www.drroyspencer.com/2018/12/2018-6th-warmest-year-globally-of-last-40/
Citera
2018-12-24, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du har helt rätt i att Walin och Bengtson är pensionärer, ändå tycker jag att det är uppseendeväckande att såpass tunga nestorer på området ifrågasätter AGW-alarmismen. De borde vara en självklarhet att dessa "dissidenter" gavs plats i media. Men icke! Just detta faktum att det i princip endast är pensionerade forskare på området som ifrågasätter AGW-alarmismen säger en del den ideologiska likriktning som gäller.
Jag har läst tillräckligt av Bengtssons sura kommentarer på bloggen klimatupplysningen för att inte vara så imponerad. Det är väldigt mycket "det var bättre på min tid" och "det är skräp med dagens forskare". En inte helt ovanlig inställning bland seniorer, men inte ideal för att sakligt bedöma aktuell forskning.

Att det mest är pensionerade forskare som är kritiska behöver inte bero på någon "ideologisk likriktning" utan bara på att dessa pensionärer lever kvar i svunnen tid. Det var samma med t ex Big Bang-teorin eller plattektoniken att även om den accepterades av yngre forskare fanns det länge ett gammalt garde kvar som var skeptiska. Sen är ju Bengtsson rent vetenskapligt inte mer radikal än att han stödjer IPCC:s rapporter, det är mer ideologiskt han tycker man skall vänta med att göra något (en bekväm inställning för den som är gammal)

Citat:
Jag känner väl till Google Scholar och samtliga Rockströms publikationer är såvitt jag kan se alla på temat "AGW är ett faktum - hur agerar vi?". Det omtvistade spörsmålet huruvida AGW-klimatkatastrofen verkligen är ett faktum eller ej har han vad jag kan se ingen som helst kompetens i. Han är alls inte den klimatexpert som han torgförs som i media.
Han forskar som jag skrivit åtskilliga gånger i konsekvenserna av AGW.
Citat:
Peter Stilbs ord har i mitt tycke stor tyngd i sammanhanget. Fysikalisk kemi är en utomordentligt relevant disciplin som behandlar det mesta som ligger till grund för jordens klimatsystem - energitransformationer, energibalanser, strålnings påverkan på gaser m.m. (har själv läst hans kurs i termodynamik på KTH, han är otroligt skärpt och kunnig).
Stilbs är säkert kunnig på sitt område inom kemin, dvs NMR, men det jag läst av hans inlägg på klimatupplysningen har varit sorgligt okunnigt. Han verkar vara totalt ointresserad av att sätta sig in i klimatvetenskapen på normalt sätt utan håller sig till att få sin kunskap från likasinnade bloggar.

Att du samtidigt avfärdar Rockström som publicerat mycket inom klimatforskning och hyllar Stilbs för hans (obefintliga) kompetens tyder snarare på att det är du som har den ideologiska låsningen.
Citat:
För egen del ifrågasätter jag inte för en sekund AGW (har varit känt sen Svante Arrhenius) och jag tycker det är utmärkt att man fasar ut fossila bränslen. Det som stör mig är hysterin och denna påstådda forskarkoncensus (som egentligen bara består av rädsla för att frysas ut och förlora forskningsanslagen).
Och så var det dags för lite konspirationsteorier igen. Tror du verkligen att forskare över hela jorden, som finansieras av olika stater, privata stiftelser, företag osv alla skulle styras enligt samma agenda?
Citera
2018-12-24, 15:09
Medlem
arbetets avatar
En klimatjulklapp från Vasaloppets arenachef Anders Holmberg:

Vasaloppsspåret öppet för skidåkare

Publicerat lördag 22 december kl 10.44

Som en julklapp till alla skidälskare så har sträckan mellan Sälen och Mora, alltså vasaloppsspåret, öppnat såhär dagarna innan jul.

– Det är jättefina spår nu och fin atmosfär i Vasaloppsarenan, säger Hanna Eriksson som åkte en sväng på lördagsförmiddagen.

– Det gäller att ta tillfället i akt nu inför jul och njuta lite, säger vasaloppets arenachef Anders Holmberg.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7120295

👍🎅❄️🎄

Eat your Heart out, Par[sic] Holmgren!:

https://www.expressen.se/nyheter/snon-pa-vag-att-forsvinna-for-alltid/
Citera
2018-12-24, 15:16
Medlem
Hej

Det är verkligen på tiden att vi tar denna fråga på fullaste allvar! Att länder drar sig ur klimatavtalet är i mitt tycke ett haveri och någonting som måste åtgärdas snarast på något sätt.. Jag förstår inte hur det är möjligt att vara en klimatförnekare när det finns så otroligt mycket fakta som visar på klimatförstöringens irreversibla effekter. Mer personer som Greta hyllas, hon har hittills gjort ett fantastiskt jobb och varit en riktig förebild.

Mvh
Citera
2018-12-24, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jaglevalivet
Hej

Det är verkligen på tiden att vi tar denna fråga på fullaste allvar! Att länder drar sig ur klimatavtalet är i mitt tycke ett haveri och någonting som måste åtgärdas snarast på något sätt.. Jag förstår inte hur det är möjligt att vara en klimatförnekare när det finns så otroligt mycket fakta som visar på klimatförstöringens irreversibla effekter. Mer personer som Greta hyllas, hon har hittills gjort ett fantastiskt jobb och varit en riktig förebild.

Mvh

Klimatförnekare och klimatalarmister. Ni är allt av samma lyteskomiska skrot och korn.

Men visst, jag förstår det kan vara underhållande att tjafsa om irrelevanta saker och försöka politisera sig genom termodynamikens obevekligheter.

Mer kol, olja och naturgas kommer det ändå förbrännas, för ni ser, det är själva fundamentet för den ekonomiska tillväxten och välståndet med den.

God jul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in