2018-12-18, 12:20
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kött måste du väl ha i någon form? Köttbullar. prinskorv. Nån god ”exotisk” korv. Hemmagjord Inlagd sill. Brunkål. Lax, ål.

Tack för påminnelserna. Jag har 4 vällagrade sillburkar som skall fram, två burkar vällagrad rödkål, dom blir extra fina. Givetvis måste man ha en god Rödbetssallad med kött i någon form, kanske kyckling korv eller Igelsta Kalkons halvfabrikat. Köttbullar gör jag nog också fast från grunden och med Nötkött.

Det kändes tomt märkte jag när man inte ville ha med Fläskkött.
Citera
2018-12-18, 12:24
Medlem
goin-xxxls avatar
Brysselkål? Grönkål stuvad i grödde med fläsk kanske?
Citera
2018-12-18, 12:32
Medlem
constants avatar
Tycker inte det verkar vara så mycket av min jul med din mat, men det behöver inte vara fel med det.

Men varför inte ta tonfisken eller laxen som en förrätt? Det kan bli en schysst sallad med pasta och lite annat, med mousserande vitt (lägg någon mandel och ett par russin i glasen, kanske en kryddnejlika också).

Sedan Jansson till varmrätt, med snaps och öl såklart, sedan kan du göra bakelser med dina lussekatter till dessert (skär dem på längden, och ha saffranskryddad grädde med socker emellan och med en likörsås över.

Likörsås, bara lite hitte-på nu. Värm Triple sec. Kanske även den med någon "julig" krydda?
Citera
2018-12-18, 12:33
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Brysselkål? Grönkål stuvad i grödde med fläsk kanske?
Alltså rödkål är svingott, brunkål är gott som fan och grönkålssoppa är pricken på. Vem uppfann kålen? Borde få nobels matpris.
Citera
2018-12-18, 12:48
Medlem
dwgs avatar
Kör kalkon istället för julskinkan, det brukar vi göra.

Revbensspjäll inte nödvändigt av gris, älg om du får tag på det.

Lamkotletter

Italienska skinkor i alla dess former
Citera
2018-12-18, 13:34
Medlem
borrizs avatar
  1. Fårfiol är ett kul alternativ till julskinkan, ett annat och lättlagat alternativ är att laga dansk Flæskesteg.
  2. Lax är alltid kul. det är alltid kul med flera olika alternativ (kokt, rökt, gravad och varför inte saltbakad). Jag funderade på att lägga en laxsida på grillen, men det går minst lika bra att grilla tonfisken du nämnde.
  3. En god ost är bara ett måste på julbordet, jag har bytt ur Edamern mot en god Stiltonost.
Citera
2018-12-18, 14:05
Medlem
Kenpos avatar
Gör en supergod kålrotslåda enl. följande beprövade recept:

1 kg kålrötter
ca ½ l vatten + 1 msk salt
1 dl skorpmjöl
2 dl grädde
½ dl sirap
2 ägg
½-1 tsk var av ingefära, paprika och muskot
½ tsk vitpeppar

1. Skala kålrötterna, tärna dem och koka dem mjuka i saltat vatten. Spara en skvätt kokvatten när det är klart.

2. Mosa de mjuka kålrotsbitarna och rör i alla andra ingredienser. Späd med kokvattnet om det verkar för stabbigt. Häll blandningen i en stor smord form (eller två mindre). Stick rader av "halvmånar" i ytan med en sked. Ha på lite extra skorpmjöl och några klickar smör.

3. Ugnsbaka en dryg timme i 200 grader, sänk sedan till 150 grader och låt stå en timme till.
Senast redigerad av Kenpo 2018-12-18 kl. 14:25.
Citera
2018-12-18, 14:15
Medlem
illerkids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
  1. Fårfiol är ett kul alternativ till julskinkan, ett annat och lättlagat alternativ är att laga dansk Flæskesteg.
  2. Lax är alltid kul. det är alltid kul med flera olika alternativ (kokt, rökt, gravad och varför inte saltbakad). Jag funderade på att lägga en laxsida på grillen, men det går minst lika bra att grilla tonfisken du nämnde.
  3. En god ost är bara ett måste på julbordet, jag har bytt ur Edamern mot en god Stiltonost.

Precis, grillat bryter ju av litegrann.
Grillade kam-ben och oxfilé (hel) kommer att ligga på julbordet.
Kam-benen är ju lite mindre än vanliga revb.spjäll, tycker dom passar bättre som plockmat.
Citera
2018-12-18, 16:36
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Alltså rödkål är svingott, brunkål är gott som fan och grönkålssoppa är pricken på. Vem uppfann kålen? Borde få nobels matpris.

Ingen omöjlighet att få rödkålen nominerad till nobels fredspris, tokigare saker har man hört på sistone.
Citera
2018-12-18, 18:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hehehe en bekant sa idag att hon skulle ha tacokväll på julafton eftersom hon och hennes familj hade tröttnat på all stress med maten kring jul
Kanske är det något ni andra borde testa också
Citera
2018-12-18, 19:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ingen omöjlighet att få rödkålen nominerad till nobels fredspris, tokigare saker har man hört på sistone.
Knivskarp konkurrens med litteraturpriset!

OnTopic;
Jag vill tipsa om att sous-videa julskinkan om ni har utrustning!
Jag har kämpat med den perfekta skinkan i flera år. Har varvat mellan snustorrt och ohälsosamt underkokt(ugn). Men i fjol körde jag sous-vide. Perfekt!
Citera
2018-12-19, 07:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Om inte annat så hade vi fått en präktig norgehistoria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in