2018-12-05, 23:47
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godhetsknarkaren
Nej, det är en ny "uppfinning" men om man vill ha den på ett märkbart julbord så lär man väl komma ihåg gurkbitarna man fick i munnen.

Absolut.
Om detta är för att väcka liv i de som halvsover.
Men som svensk julbordsrätt är den okänd. Totalt! Dock inte osmaklig alls. Schysst käk.
Och som en Kyss på blöta julbord så... absolut. Bara mata!!
Rätten känns Ryssland, balt, balkan och öst.
Men. Ännu okänd!

Citera
2018-12-06, 16:31
Medlem
Ratis avatar
Vad är eran dyraste mat, sett till kilopris?
Själv är det nog den färdiggravade laxen från fiskaffären. Brukar vara kring 200:-/kilo.
Citera
2018-12-06, 22:43
Medlem
mjukmjukares avatar
Nu talar man allvar på TV Nyheter om att det fulsäljs ål (främst Skåne) trots att det är så illa att ALL ÅLFÖRSÄLJNING borde totalt kapas och upphöra. (man lever på att det enl. lag inte är förbjudet att sälja ål.... -trots läget)
Alla kunder köper ofta bara "en lite bit" men tillsammans...
Och rena fiskehandlare är inte glada.

Fan. Låt ålen vara och komma igen.
Vi måste. Verkligen.... vi måste.

Citera
2018-12-07, 13:24
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Varför just hotell?
Hotellrestauranger brukar vara väldigt traditionella och därmed likriktade vad det gäller utbudet på julbuffén.
Dessutom jobbar dom allra flesta hotell med till största delen hel/halvfabrikat på julbordet.
Det finns massor av spännande restauranger som serverar julbord med en twist, om det är fusion du är ute efter.

Och dom där tusentals nya julrätterna du skriver om får du gärna redovisa närmre.
Jag har inte märkt någon större skillnad på utbudet, och jag har ändå jobbat med julbord i över 20 år.
Sillbordet är naturligtvis något som utvecklas, likaså det kallskurna och det vegetariska bordet.
Men jag tycker inte att det är ”nya” rätter.

Jo har väl snöat in på det ... ska köra på restaurang istället när det kommer till mer innovationer av nya rätter och modifierade. Finns många sk "twister" på julmaten som nog kan uppgå till minst 1000 st iaf. Bara laxen som vissa äter till Jul bla kan tillredas på så många Juliga sätt med julkryddor och smaker. Bara tex på twister är ju :

Matgeek och Prao-Ture testar julmat (den minst älskade)

https://www.youtube.com/watch?v=uilcru8rj8o

Earnst

https://www.koket.se/tv-program/jul-med-ernst

Så nog finns det stora avvikningar eller små från traditionella receptet, receptena

Det jag menar att folk skriver ja jag tycker om skinka, prinskorv, köttbullar ja fine , men vilket recept ?
Senast redigerad av TraXzman 2018-12-07 kl. 13:35.
Citera
2018-12-09, 06:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Jo har väl snöat in på det ... ska köra på restaurang istället när det kommer till mer innovationer av nya rätter och modifierade. Finns många sk "twister" på julmaten som nog kan uppgå till minst 1000 st iaf. Bara laxen som vissa äter till Jul bla kan tillredas på så många Juliga sätt med julkryddor och smaker. Bara tex på twister är ju :

Matgeek och Prao-Ture testar julmat (den minst älskade)

https://www.youtube.com/watch?v=uilcru8rj8o

Earnst

https://www.koket.se/tv-program/jul-med-ernst

Så nog finns det stora avvikningar eller små från traditionella receptet, receptena

Det jag menar att folk skriver ja jag tycker om skinka, prinskorv, köttbullar ja fine , men vilket recept ?

Det är väl en definitionsfråga i så fall. Du skrev att det hade kommit tusentals nya rätter till julbordet. Sedan visar det sig att du egentligen menade olika twister/varianter. Om det exempelvis finns hundratals olika recept på köttbullar, så betyder det inte att det är så många olika rätter. Det är fortfarande bara en rätt, dvs köttbullar, oavsett hur man gör dem.

Sedan frågar du efter recept. Det är delvis en smaksak, delvis beroende på vad man köper. Jag vet exempelvis ingen som gör sin egen prinskorv. Kanske någon här gör sin egen prinskorv och kan ge dig recept, men det vanligaste är nog att folk köper färdiga prinskorvar från en mataffär. Många köper också färdig skinka (färdiggriljerad skinka) och köttbullar. Dessa personer har nog ingen koll på recept.
Senast redigerad av Spyrran 2018-12-09 kl. 06:52.
Citera
2018-12-17, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Nu talar man allvar på TV Nyheter om att det fulsäljs ål (främst Skåne) trots att det är så illa att ALL ÅLFÖRSÄLJNING borde totalt kapas och upphöra. (man lever på att det enl. lag inte är förbjudet att sälja ål.... -trots läget)
Alla kunder köper ofta bara "en lite bit" men tillsammans...
Och rena fiskehandlare är inte glada.

Fan. Låt ålen vara och komma igen.
Vi måste. Verkligen.... vi måste.

Återigen...80 procent av ålen dödas av vattenkraft o.d.
Resterande bestånd åderlåts genom fiske av glasål och svartfiske.

Den svenska konsumtionen av ål till jul har mycket nära noll i påverkan på artens möjlighet till fortlevnad.

Den svenska åldiskussionen är som klimatdiskussionen i stort.I stort sett hjärndöd med en svårförklarad dissonans och ibland direkt förnekelse av hur verkligheten ser ut.

Alla som vill kan njuta av sin ål till jul.Problematiken är helt annorlunda för att annat skall kunna påstås.
Citera
2018-12-17, 21:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Själv är det nog den färdiggravade laxen från fiskaffären. Brukar vara kring 200:-/kilo.
Dyrast per kg blir nog julskinkan. Brukar köpa närproducerad skinka med ben och iom att benet väger en del samt att dessa skinkor brukar ha en rejäl svål med fettrand så blir kilopriset rätt saftigt.
Det jämnar ut sig i längden dock då all fisk som hamnar på bordet är egenfiskad och egeninlagd/gravad/rökt.
Citera
2018-12-17, 21:23
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag tror att vanlig gravad lax kostar minst 300 kr/kg. Finare sorter 400-600 kr/kg.
Med tanke på att ett julbord ofta kostar 600 kr eller mer så får man trycka i sig ordentligt med lax för att "gå plus". Ta med brevvågen
Citera
2018-12-17, 21:28
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Dyrast per kg blir nog julskinkan. Brukar köpa närproducerad skinka med ben och iom att benet väger en del samt att dessa skinkor brukar ha en rejäl svål med fettrand så blir kilopriset rätt saftigt.
Det jämnar ut sig i längden dock då all fisk som hamnar på bordet är egenfiskad och egeninlagd/gravad/rökt.
Jag skulle gissa på ovannämnd ål eller vilt. Men om jämförelsen är mellan kilopris råvara och kostnad för att äta julbord, så tror jag att 98 av 100 "går back". Men jag har personligen aldrig sett julbordet som en utmaning att lura restaurangen, utan mer som en möjlighet att testa/festa på en bred palett av julmat som man kanske inte orkar duka fram hemma.
Citera
2018-12-17, 21:57
Medlem
DeepThroat007s avatar
Jobbade som busschaffis en gång o körde då till bl.a. julbord. Blev väl kanske 20 julbord (gratis) på raken för min del. I slutet åt jag bara Janssons frestelse o lite korv o köttbullar till det. Orkade inte med allt annat krafs.

Vill man ha ett prisvärt julbord idag så är man IKEA-family medlem o åker dit för att smörja kråset. Löjligt billigt.
Citera
2018-12-18, 12:07
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Idétorka om Julmat

Jag står för familjesansamlingen denna Jul, som jag oftast gör. Men jag har börjat få en sådan avsmak på Fläskkött att jag väljer bort det denna gång. Funderar på vad jag skall tillaga och servera för övrigt. Två jular i rad har skinkan fåtts slängas då den helt enkelt varit oätbar, broskig och äcklig -även de finaste fabrikaten. Jag väljer därför bort allt sådant för jul och vanligt också.

Huvudmaten tänker jag låta vara en Janssons via Mannerströms recept och detta med Färsk Tonfisk (finns inte Tonfisk blir det Lax). En god och välskuren sallad men jag funderar på om jag kunde göra en enkel dressing till med bara en bra Youghurt och Saffran. Vad kunde passa för övrigt i dressingen om jag grundar den just så? Kan man kombinera Citron och Saffran?

Lussebullar köper jag, misstänker att Pressbyrån är kung över dessa i år också. Nyåkers pepparkakor så det smakar något.

Ett antal flaskor glögg vill jag ha, men vilken Glögg är god i år?

Valnötter skall finnas. Men vad kan man ha med för övrigt? Det känns som om huvudet står still för tillfället.
Citera
2018-12-18, 12:14
Medlem
Sooks avatar
Kött måste du väl ha i någon form? Köttbullar. prinskorv. Nån god ”exotisk” korv. Hemmagjord Inlagd sill. Brunkål. Lax, ål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in