2018-12-10, 16:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jarno och Jorma är helt klart snyggare.

Men snyggast av dem alla är väl ändå Tarmo?
Citera
2018-12-10, 17:49
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vi är enbart sysslingar, och sådana har jag "tretton på dussinet"..

Nåja, att jag har lite knagglig finska beror på några saker: Släktgrenen i Finland är finlandssvenskar, och talar alltid svenska med mig. Sedan envisas folk i Finland (är mest i "svensktrakter" där) att slå om till svenska när jag vill öva upp min finska). Påminner mig en del om när jag är i Minnesota och hälsar på släkten där: De envisas att prata "swenska" med mig.. (Fast engelska är ett enklare språk att öva sig på än finskan, då engelskan används betydligt oftare internationellt).

För att återknyta till trådens ämne: För finnar/folk som har anknytning till den "östra riksdelen" är finländska namn inte alls särskilt knepiga.

Märk väl att syssling heter småkusin på finlandssvenska, en syssling är det som kommer efter. Också OnT vad gäller finska namn.
Citera
2018-12-10, 18:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Märk väl att syssling heter småkusin på finlandssvenska, en syssling är det som kommer efter. Också OnT vad gäller finska namn.

I släkten använder vi kusin på finlandssvenska, och då tillfälle ges "serkku" på finska.
Möjligen att vi slarvar lite.. Utomlands tar man inte så jättehårt på relationen kusiner/bryllingar och fjärdemänningar etc. Man kallar helt enkelt folk för "kusiner".

"Kuusinen" är dock inget bra att kalla kusiner för i Finland..
Otto Ville Kuusinen, eg. Otto Wilhelm Kuusinen (ry. Отто Вильгельмович Куусинен), född 4 oktober 1881 i Laukas, Finland, död 17 maj 1964 i Moskva, Sovjetunionen, var en finländsk-sovjetisk politiker (kommunist). Han är begravd i Kremlmuren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Otto_Ville_Kuusinen

-I min Finländska släkt anses Kuusinen vara lika hemsk som Quisling i Norge.

Quisling (uttal: ['kvisliŋ][1]) är sedan andra världskriget en vanlig internationell benämning på en landsförrädare. Det används speciellt om någon som samarbetar med ockupationsmakten, det vill säga som kollaboratör. Ordet stammar från Vidkun Quisling, som 1940 övertog regeringsmakten i Norge under tyskt beskydd.

(På tal om omöjliga finländska namn och landsförrädare..)
Citera
2018-12-10, 18:17
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
I släkten använder vi kusin på finlandssvenska, och då tillfälle ges "serkku" på finska.
Möjligen att vi slarvar lite.. Utomlands tar man inte så jättehårt på relationen kusiner/bryllingar och fjärdemänningar etc. Man kallar helt enkelt folk för "kusiner".

Otto Ville Kuusinen, eg. Otto Wilhelm Kuusinen (ry. Отто Вильгельмович Куусинен), född 4 oktober 1881 i Laukas, Finland, död 17 maj 1964 i Moskva, Sovjetunionen, var en finländsk-sovjetisk politiker (kommunist). Han är begravd i Kremlmuren.

Quisling (uttal: ['kvisliŋ][1]) är sedan andra världskriget en vanlig internationell benämning på en landsförrädare. Det används speciellt om någon som samarbetar med ockupationsmakten, det vill säga som kollaboratör. Ordet stammar från Vidkun Quisling, som 1940 övertog regeringsmakten i Norge under tyskt beskydd.

Ja namn ja, Ottos dotter Hertta Kuusinen satt i riksdagen senare när hon kommit tillbaka från Sovjet. Och namnet Hertta kommer av en felsägning från den forntyska gudinnan Nerthus, som romarna fick till Herthus, vilket sedan förfinskats.
Citera
2018-12-10, 19:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja namn ja, Ottos dotter Hertta Kuusinen satt i riksdagen senare när hon kommit tillbaka från Sovjet. Och namnet Hertta kommer av en felsägning från den forntyska gudinnan Nerthus, som romarna fick till Herthus, vilket sedan förfinskats.

Stämmer om Hertta. Mina äldre släktingar talar fortfarane (eller talade, det är bara ett kvar i livet tyvärr nu) om Hertta Kuusinens radiosändningar från Moskva under Vinterkriget och Fortsättningskriget. Hon var ett slags "sovjetiskt svar" på Lord Haw-Haw.

Finland vann inte kriget, annars hade antagligen Herttas och Otto-Villes landsförräderier bestraffats hårdare, än att hamna i finländska riksdagen..

För att återgå mer till namn/finska namn:
Finska namn är sällan omöjliga för en svensk. Ibland givetvis, och främst då när det gäller när man är helt obekant med finska namn. Men vi har cirka en miljon (eller mer) personer här i Sverige som härstammar ifrån Finland, och dessa namn är inte knepiga alls.

När det gäller finskt uttal, är det finska uttalet närmast ett europeiskt uttal: "U" uttalas "O" (som på kontinenten), "A" är oftast ett öppet "A", "O" uttalas "Å".
(Därför är bokstaven "Å" överflödig i finskan samt på kontinenten, i exempelvis Tyskland, "O" funkar som "Å".)
På ett ungefär då.
Citera
2018-12-10, 19:56
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tack för föreläsningen. Så förklaringen av Seppo i länken ger du inte mycket för?:
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag misstror inte förklaringen, men jag tyckte det är intressant att namnet i princip kan ha flera olika ursprung.

Äh ... jag uttryckte mig kanske lite oklart. Även de finska källor jag anför säger att Seppo är en variant av seppä, men att det också varit en folkspråklig form av namn som Sebastianos och Sebedeus.

Citat:

Kuusi betyder för övrigt gran. Finska släktnamn är lika präglade av naturen som svenska.

Kusi betyder däremot piss, och kusinen (med betoning på första stavelsen) alltså pissig. Ett lämpligare namn för landsförrädaren Otto Wille och hans vidriga dotter.
Senast redigerad av Ördög 2018-12-10 kl. 20:03.
Citera
2018-12-10, 20:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Äh ... jag uttryckte mig kanske lite oklart. Även de finska källor jag anför säger att Seppo är en variant av seppä, men att det också varit en folkspråklig form av namn som Sebastianos och Sebedeus.

Kuusi betyder för övrigt gran. Finska släktnamn är lika präglade av naturen som svenska.

Kusi betyder däremot piss, och kusinen (med betoning på första stavelsen) alltså pissig. Ett lämpligare namn för landsförrädaren Otto Wille och hans vidriga dotter.

Jag håller med. "Kuu" kan också betyda måne. (eller månad). Men min finska finska är bedrövlig, så jag ber om överseende om mina ev. stavningsbrister. (Eller jag kanske ska säga "prister")

"Kuusinen" skulle jag emellertid snarare översätta till "Granig", kanske "Månig".
-Jämför med "semmonen", betyder någorlunda "en sådan där". (Samma efterled, dvs. "-nen".)
Citera
2018-12-10, 21:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Nej det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Men jag har stött på många tjusiga Kari i Norge genom åren.
Eller menade du att alla Kari i verkligheten heter Karin och att Kari bara är ett smeknamn?

Nej, jag uttryckte mig lite otydligt. Kari är en alternativform till Karin, men inte ett smeknamn.
Citera
2018-12-11, 00:00
Medlem
Citat:
Jag håller med. "Kuu" kan också betyda måne. (eller månad). Men min finska finska är bedrövlig, så jag ber om överseende om mina ev. stavningsbrister. (Eller jag kanske ska säga "prister")

"Kuusinen" skulle jag emellertid snarare översätta till "Granig", kanske "Månig".
-Jämför med "semmonen", betyder någorlunda "en sådan där". (Samma efterled, dvs. "-nen".)

"Kuusinen" har inget med månen att göra, då skulle det vara "Kuunen" och det är mig veterligen inget existerande namn. "Kuusi" kan förutom "gran" också betyda (siffran) "sex" och "din måne", där -si är ett possessivsuffix, "min måne" heter "(minun) kuuni".
Citera
2018-12-11, 00:17
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1
"Kuusinen" har inget med månen att göra, då skulle det vara "Kuunen" och det är mig veterligen inget existerande namn. "Kuusi" kan förutom "gran" också betyda (siffran) "sex" och "din måne", där -si är ett possessivsuffix, "min måne" heter "(minun) kuuni".

Kuin niin? fel Kuinka? eller niin kuin. Hur kommer det sig? Man kan inte säga kuinen om nån är månig eller mån om sin hälsa.
Kun Han har rätt.
Senast redigerad av Ryggradslus 2018-12-11 kl. 00:19.
Citera
2018-12-11, 00:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sveber1

Jag sa ju att jag är dålig på finska!
Men finnar säger (bräker) snarare "mä"/"mon" som dumma får, sällan de säger "minun" eller liknande.

Kanske kan likställas med annan slang/folkligt uttal i andra språk.
"Ain't" säger exempelvis engelsktalande i slarvigt talspråk, trots att det är totalfel..

Något jag däremot anser hedrar finnarna, är att de stavar ej "ei". Detta låter riktigt borgerligt bra stavat! (Hade väl slarvats bort om, hemska tanke, den röda sidan vunnit inbördeskriget: Mannerheim hade väl "kommunistiserats"/ "för(S)venskats" till "MannerheJm"..!
-Samt Mumintrollen hade inte varit vita..)

Men återigen nåväl: Finska namn är "int" så knepiga. De som tycker således som dessförinnan, borde väl umgås mer med finskor/finnar.
Senast redigerad av kraftfoder 2018-12-11 kl. 00:29.
Citera
2018-12-11, 00:36
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men snyggast av dem alla är väl ändå Tarmo?

Hehe jo.
Vad vore vi utan honom? Tarmottomat.
Olyckligt med den svenska innebörden? men ett trevligt finskt namn.

Sen finns väl Tenho vilket jag tycker är ett ganska märkligt namn.
Tenhota betyder visst lärde jag mig nu charmera, fängsla, förtjusa, förtrolla, hänföra, trollbinda.
Det har även andra betydelser syftandes till lappisk trolldom.

Tenho Salakka är en finsk löpare. Salakka är en fisk. Salainen betyder hemlig.
Det här slutar aldrig. Gåtfullt språk det här.
Senast redigerad av Ryggradslus 2018-12-11 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in