Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Intressant. Finns det statistik på hur många som talade Finska i Finland över tid ?
Ja, det finns det. Själv har jag mest sett diagram i böcker, och jag har inget bra sifferminne...
Men under tiden från Hattarnas krig (som drabbade Finland hårt) till 1809 så handlade det om i storleksordningen 15-20% av befolkningen som var svenskspråkig i den del av Sverige som sedermera blev Finland. Samerna var inte särskilt många. Så räkna med >80% med finska som modersmål.
Domstolar och andra statliga myndigheter fungerade på svenska. Utbildning, utöver det som klockaren erbjöd, var på svenska. Präster talade ibland finska. Men inte alla. Det fanns allmoge som var strikt svenskspråkig, och allmoge som var strikt finskspråkig. Men utbildade människor hade ofta större nytta av svenska än finska. Före 1809 hände det alltså att finskspråkiga bytte språk i familjen, för att ge barnen bättre chanser i livet.
Under tiden efter 1809 sjönk sedan befolkningsandelen med svenska som modersmål rätt så stadigt. Men jag har alltså dåligt sifferminne...
Mellan 1840-talet och 1940-talet var det en hel del svenskspråkiga som gick in för att byta språk, till finskan, så att barnen kom att tillhöra majoriteten istället för minoriteten. Särskilt ur medelklassen. Ett av skälen till detta var den nationalism som svepte över Europa, och som gödde förhoppningar om nationalstater istället för imperier.
Rysslands kejsare (Finlands storfurste) hade goda skäl att främja finska språkets ställning, i syfte att försvaga banden till Sverige. Och Finlands samhällselit såg detta som en chans att undvika russifiering.
Efter Andra världskriget minskade andelen svenskspråkiga främst på grund av att en större andel av dem utvandrade till Sverige, och en mindre andel av dem återvandrade till Finland.