Citat:
Ursprungligen postat av
Merci69
Haha..jag har levt på börsrelaterat i 20 års tid. Det jag har lärt mig är att folk överdriver allting. Vad vi vet är att HJhar 30 miljoner kr i skulder😉
Gulligt av dig att tro att han tjänade 5000 kr/ punkt. Du måste lära dig att att det finns ingen bransch där det ljugs som det gör som i finansbranschen.
Varför bor han i 2:a hand om han tjänar 5000 kr/ punkt ?😉 Fattar du inte att han har ljugit hela tiden sedan han började med trading? Varför lånar han 30 miljoner kr om han tjänar så mycket pengar??
Nej, nej, nej. Han tjänade mycket mycket mer än några 5000 kr per punkt. Tro mig. Han är pro trader/kund. Han betalar inte mer än ca 1% i säkerhet på sin exponering. Är ni med? Vanliga traders betalar ca 5 % på IG mot de stora Index. Dvs lägger man in som vanlig trader ca 150 000 kr tjänar man ca 94 euro per punkt på USA500 och ca 920 kr på Sverige30. Har du en maximal stop/loss kostar den dig ca 1000-1500 kr vid förlust. Nu satsade Hampus mycket, mycket mer. Och på tex Bitcoins. Problemet där är att du har en hög spread, bara innan du tjänar pengar måste kursen röra sig åt rätt håll, samt så har de en max stopp loss som kostar mycket. Har du maximal stop/loss (som ju kan låta vettigt i allas öron) så funkar inte riktigt bra på Crypto. Kursen svänger för mycket och man åker ut hela tiden. Så då tror jag han sket i stop/lossen efter ett tag och framförallt då han swingade (dvs kunde övernatta på börsen med sin sjukt höga hävstång. Han tog extrema risker.
Men som ett exemple för er som inte är vana trading, om jag tex placerar 30 000 000 kr på Bitcoin, säg att jag köper 770 kontrakt, då tjänar jag ca 770 euro per punkt, i runda slängar ca 8000 kr. Max skydd(stop/loss) 200 punkter som kostar 154.000 ! Euro vid förlust, Dvs ca 1,5 miljon. Då är det här vid en vanlig icke pro trader. Hampus betalade ca 1/5 del i säkerhet, dvs 300 000 vid varje förlustaffär men tjänade också 5 x mer på sin hävstång. Dvs han tjänade ca 40 000 kr per punkt. Nu pratar vi Bitcoins. Betydligt mer på stora Index.
Där ungefär har ni bilden. Så steg kursen 10 punkter tjänade han 400 000 kr men kunde förlora 300 000 kr samt så om han låg länge ute så sket han nog i hävstången. Då tillslut har han inte råd längre att sälja sin position vid förlust. Nu är det här på ett ca men ungefär.
Men tittar vi på vanliga indexet, om du köper USA 12000 kontrakt dvs ca 30 000 000 kr så tjänar du ca 120 000 per punkt och förlorar lika mycket vid förlust. Men är du pro kan du ju tjäna 5x mer på samma belopp. Dvs en punkt, halv mille...