2018-12-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det är fascinerande att se när en bluff faller ihop. Den överhettade ekonomin har gett fler sådana utrymme.

Verkligen, och det kommer komma många fler. Hur många klarar sin bolån om räntan sticker 300-400 procent?
Citera
2018-12-04, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eridr880
Hoppas för din egna skull att du sköter allt via ett ISK för börsen och fundamentala baskunskaper om hur man kan kvitta vinster och försluter etc har du absolut ingen aning om.

HJ hade ett underskott. Har du ISK- konto betalar du en avgift ( relaterat till statslåneräntan) relaterat till hur mycket du satt in på ISK- kontot under året. Man kan således inte redovisa ett underskott om du har ett ISK- kontot.

Avsikten med att HJ haftvrtt vanligt aktiekonto beror endast på att han där skall samla sina förluster för att då kunna få tillbaka pengar. Han kan naturligtvis köpt/sålt sv sig skälv. Detta får Ekobrottsmyndigheten titta på. Eller nyttjat någon kompis depå.
Citera
2018-12-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
HJ hade ett underskott. Har du ISK- konto betalar du en avgift ( relaterat till statslåneräntan) relaterat till hur mycket du satt in på ISK- kontot under året. Man kan således inte redovisa ett underskott om du har ett ISK- kontot.

Avsikten med att HJ haftvrtt vanligt aktiekonto beror endast på att han där skall samla sina förluster för att då kunna få tillbaka pengar. Han kan naturligtvis köpt/sålt sv sig skälv. Detta får Ekobrottsmyndigheten titta på. Eller nyttjat någon kompis depå.

Han har ju ett CFD-konto. Sen kan han givetvis även haft ett ISK och plockat ut vinster ut det istället.
Citera
2018-12-04, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eridr880
Du verkar ha drabbats av BB xD Ironin!

Sitter du också och överdriver dina affärer? Under mina år så har knappt sett en enda trader som bor i en fin lgh/ hus dom då kan på något sätt kan bekräfta att de tjänat mycket pengar på börsrelaterat.

Någon bor enkelt i Estland, någon bor i ett slitet hus utanför Sundsvall. Någon bor ute i ett helt vanligt hus ute på landsbygden i Skåne.
Citera
2018-12-04, 15:14
Medlem
Citat:
Sitter du också och överdriver dina affärer? Under mina år så har knappt sett en enda trader som bor i en fin lgh/ hus dom då kan på något sätt kan bekräfta att de tjänat mycket pengar på börsrelaterat.

Någon bor enkelt i Estland, någon bor i ett slitet hus utanför Sundsvall. Någon bor ute i ett helt vanligt hus ute på landsbygden i Skåne.

Haha är det Kavastu du hänvisar till efter 20 år i branschen?
Citera
2018-12-04, 15:15
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Haha..jag har levt på börsrelaterat i 20 års tid. Det jag har lärt mig är att folk överdriver allting. Vad vi vet är att HJhar 30 miljoner kr i skulder😉
Gulligt av dig att tro att han tjänade 5000 kr/ punkt. Du måste lära dig att att det finns ingen bransch där det ljugs som det gör som i finansbranschen.

Varför bor han i 2:a hand om han tjänar 5000 kr/ punkt ?😉 Fattar du inte att han har ljugit hela tiden sedan han började med trading? Varför lånar han 30 miljoner kr om han tjänar så mycket pengar??

Nej, nej, nej. Han tjänade mycket mycket mer än några 5000 kr per punkt. Tro mig. Han är pro trader/kund. Han betalar inte mer än ca 1% i säkerhet på sin exponering. Är ni med? Vanliga traders betalar ca 5 % på IG mot de stora Index. Dvs lägger man in som vanlig trader ca 150 000 kr tjänar man ca 94 euro per punkt på USA500 och ca 920 kr på Sverige30. Har du en maximal stop/loss kostar den dig ca 1000-1500 kr vid förlust. Nu satsade Hampus mycket, mycket mer. Och på tex Bitcoins. Problemet där är att du har en hög spread, bara innan du tjänar pengar måste kursen röra sig åt rätt håll, samt så har de en max stopp loss som kostar mycket. Har du maximal stop/loss (som ju kan låta vettigt i allas öron) så funkar inte riktigt bra på Crypto. Kursen svänger för mycket och man åker ut hela tiden. Så då tror jag han sket i stop/lossen efter ett tag och framförallt då han swingade (dvs kunde övernatta på börsen med sin sjukt höga hävstång. Han tog extrema risker.

Men som ett exemple för er som inte är vana trading, om jag tex placerar 30 000 000 kr på Bitcoin, säg att jag köper 770 kontrakt, då tjänar jag ca 770 euro per punkt, i runda slängar ca 8000 kr. Max skydd(stop/loss) 200 punkter som kostar 154.000 ! Euro vid förlust, Dvs ca 1,5 miljon. Då är det här vid en vanlig icke pro trader. Hampus betalade ca 1/5 del i säkerhet, dvs 300 000 vid varje förlustaffär men tjänade också 5 x mer på sin hävstång. Dvs han tjänade ca 40 000 kr per punkt. Nu pratar vi Bitcoins. Betydligt mer på stora Index.

Där ungefär har ni bilden. Så steg kursen 10 punkter tjänade han 400 000 kr men kunde förlora 300 000 kr samt så om han låg länge ute så sket han nog i hävstången. Då tillslut har han inte råd längre att sälja sin position vid förlust. Nu är det här på ett ca men ungefär.

Men tittar vi på vanliga indexet, om du köper USA 12000 kontrakt dvs ca 30 000 000 kr så tjänar du ca 120 000 per punkt och förlorar lika mycket vid förlust. Men är du pro kan du ju tjäna 5x mer på samma belopp. Dvs en punkt, halv mille...
Senast redigerad av johnthedickholmes 2018-12-04 kl. 15:26.
Citera
2018-12-04, 15:20
Medlem
Sätter min högra hand på att Isabella kommer skriva en bok om denna upplevelse.

"oh det var så synd om mig, kolla mig, blablabla".

Hon kommer göra allt för att tjäna pengar på denna händelse.
Citera
2018-12-04, 15:26
Bannlyst
CDF- konto är som ett vanligt aktiekonto. Fast HJ verkar ha speckat i krypto och råvaror. Då får man bara dra 70 % av förlusterna. Han redovisade ett underskott på 1,8 miljoner kr för 2017 vilket tyder på att förlorat enorma summor när han kom upp till Stlm.

2016 redovisade han en vinst på endast 234 000 kr. Således verkar han haft litet ur under 2016. Kanske var med någon resa i kanske Fingerprint. Han följde med då någon annan också gjorde det. Tjänade sig en hacka men spelade sedan bort allt. När han kom upp till Stlm så började haveriet. Med en hyra på 19 500 kr m.m. så var dessa pengar snart borta.

Han har under relationen också klagat översatt han var stressad av att förlora en massa pengar.
Sammanfattningsvis så tjänade lite pengar under någon resa typ Fingerprint. Sedan började han att förlora massor av pengar på spekulation samtidigt som han skulle leva ett flashigt liv som han inte hade täckning för.
Citera
2018-12-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartabilen
Sätter min högra hand på att Isabella kommer skriva en bok om denna upplevelse.

"oh det var så synd om mig, kolla mig, blablabla".

Hon kommer göra allt för att tjäna pengar på denna händelse.

Det är ju synd om henne. Klockan lär återgå till konkursboet...😆
Citera
2018-12-04, 15:28
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Nej, nej, nej. Han tjänade mycket mycket mer än några 5000 kr per punkt. Tro mig. Han är pro trader/kund. Han betalar inte mer än ca 1% i säkerhet på sin exponering. Är ni med? Vanliga traders betalar ca 5 % på IG mot de stora Index. Dvs lägger man in som vanlig trader ca 150 000 kr tjänar man ca 94 euro per punkt på USA500 och ca 920 kr på Sverige30. Har du en maximal stop/loss kostar den dig ca 1000-1500 kr vid förlust. Nu satsade Hampus mycket, mycket mer. Och på tex Bitcoins. Problemet där är att du har en hög spread, bara innan du tjänar pengar måste kursen röra sig åt rätt håll, samt så har de en max stopp loss som kostar mycket. Har du maximal stop/loss (som ju kan låta vettigt i allas öron) så funkar inte riktigt bra på Crypto. Kursen svänger för mycket och man åker ut hela tiden. Så då tror jag han sket i stop/lossen efter ett tag och framförallt då han swingade (dvs kunde övernatta på börsen med sin sjukt höga hävstång. Han tog extrema risker.

Men som ett exemple för er som inte är vana trading, om jag tex placerar 30 000 000 kr på Bitcoin, säg att jag köper 770 kontrakt, då tjänar jag ca 770 euro per punkt, i runda slängar ca 8000 kr. Max skydd(stop/loss) 200 punkter som kostar 154.000 ! Euro vid förlust, Dvs ca 1,5 miljon. Då är det här vid en vanlig icke pro trader. Hampus betalade ca 1/5 del i säkerhet, dvs 300 000 vid varje förlustaffär men tjänade också 5 x mer på sin hävstång. Dvs han tjänade ca 40 000 kr per punkt. Nu pratar vi Bitcoins. Betydligt mer på stora Index.

Där ungefär har ni bilden. Så steg kursen 10 punkter tjänade han 400 000 kr men kunde förlora 300 000 kr samt så om han låg länge ute så sket han nog i hävstången. Då tillslut har han inte råd längre att sälja sin position vid förlust. Nu är det här på ett ca men ungefär.

Men tittar vi på vanliga indexet, om du köper USA 12000 kontrakt dvs ca 30 000 000 kr så tjänar du ca 120 000 per punkt och förlorar lika mycket vid förlust. Men är du pro kan du ju tjäna 5x mer på samma belopp. Dvs en punkt, halv mille...

Jaha! Det verkar ju idiotsäkert, men det sket sig ändå!
Citera
2018-12-04, 15:30
Medlem
Lalandes avatar
En sak som jag inte förstår.
Man är en person som gillar, eller rättare sagt, lever på att investera pengar. Det första man investerar i är väl en bostad? Och körkort innan man köper bil?!? Eller är det bara jag som inte fattar? Hur är det ställt i huvudet hos den här människan och hur kunde inte Bella se igenom detta?
Citera
2018-12-04, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes

Snälla, du hör ju hur dumt det låter. Fakta säger att HJ hade en vinst på 234 000 kr under 2016 och ett underskott på 1,8 miljoner kr under 2017. Fattar du inte att han tjänade lite pengar fram till en bit in på 2017, troligtvis på en resa i någon aktie, sedan förlorade han allt. Han var en värdelös trader. Saknar de grundläggande kunskaperna i aktietrading.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in