2018-11-23, 22:27
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då blir det alltså 4500 (hyran) + 7952 = 12452
12452 - 4500 = 7952

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Rätt

Nej. DU får behålla kostnaden för DIN del av hyran. Alltså halva den totala hyran. Din partner står ju för sin del av hyran. Du kan kolla här.
https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
Längst ner finns en länk till en uträkningsfunktion där du kan få ett hum om hur det kan bli. Du får också behålla för vissa andra kostnader: tex receptbelagd medicin, landstingsanknutna läkarbesök, omfattande (nödvändig) tandvård eventuellt vilket kräver intyg från tandläkaren och kostnadsförslag, glasögon (intyg och kostnadsförslag), kostnad för barnomsorg, underhållstöd till den andra föräldern eller barn över 18, specialdiet (läkarintyg).
Citera
2018-11-23, 22:42
Medlem
Citat:
Då blir det alltså 4500 (hyran) + 7952 = 12452

12452 - 4500 = 7952

Resa till och från arbetet får du också behålla kostnader för.

Men om du är skyldig pengar och inte din partner kan de oftast aldrig dra mer än din inkomst minus din hyra och ALDRIG mer än din totala inkomst. Om du tjänar 10000 och din del av hyran är 2250 kan de inte dra mer än 7750. Om din partner tjänar MYCKET mer kan de dra mer än 7750. Men då ska det vara STORA inkomstskillnader. Men oavsett hur mycket din partner tjänar kan de ALDRIG ta mer än DU får in.
Citera
2018-11-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
.

Hej! Frågar dig också då jag fått anledning att tvivla på annan användares kunskaper.

Jag undrar om min makes situation vid löneutmätning av mig. Eftersom hans inkomst kan minska förbehållsbelopp:

Han är arbetslös pga sjukdomshandikapp och har alltså ingen lön, men han får ändå in mer än mig. Hans pengar kommer från en privat försäkring hos Skandia. Han bedömdes kroniskt förlorat arbetsförmåga och får nu alltså utbetalningar från sin livränta varje månad vilket består av delvis kapital och delvis avkastning. Dessa pengar har varit och är helt skattefria, inklusive avkastningen, och syns inte på deklarationen.

Nu undrar jag om det därför går att gömma min mans utbetalningar från kronofogden och säga att vi endast lever på min inkomst? Om jag uppger att han inte har någon inkomst, vilket stämmer om de kollar på deklarationen?

Alltså, kommer kronofogden ringa runt till olika banker och kolla om han har konton där? När de alltså inte ser någon inkomst på deklarationen.

Har några földjfrågor av nyfikenhet:

KFM får ju inte utmäta make/makas egendom, vad skulle hända med mitt förbehållsbelopp om han bara hade förmögenhet på banken som han levde av?

Eller om min man blev "försörjd" av någon privatperson tex föräldrar?

Tack på förhand!
Citera
2018-11-26, 13:49
Medlem
softmyntets avatar
Nu har min första skuld nått kronofogden och delgivningskvitton. Det kommer komma in mer skulder, men jag undrar hur lång tid det tar innan kfm börjar utmäta mig?

Tänkt passa på att spara så mycket pengar som möjligt från lönen framöver.
Citera
2018-11-26, 14:33
Medlem
För mig tog det 4 månader från 1a notisen hos kronofogden till att de var in och tog pengar från mitt konto.
Citera
2018-11-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
För mig tog det 4 månader från 1a notisen hos kronofogden till att de var in och tog pengar från mitt konto.
Så länge?
Citera
2018-11-28, 20:39
Medlem
Ja, blev smått chockad faktiskt att det tog sån tid. Och dagen som jag fick infon om hur mycket dom skulle dra i utmätning på lönen fick jag även info om att skuldsaneringen var inledd så hade utmätning en dag.Men kronofogden hann vara in o ta pengar på kontot två veckor innan utmätningsbeskedet kom.
Citera
2018-11-29, 17:42
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Nej. DU får behålla kostnaden för DIN del av hyran. Alltså halva den totala hyran. Din partner står ju för sin del av hyran. Du kan kolla här.
https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
Längst ner finns en länk till en uträkningsfunktion där du kan få ett hum om hur det kan bli. Du får också behålla för vissa andra kostnader: tex receptbelagd medicin, landstingsanknutna läkarbesök, omfattande (nödvändig) tandvård eventuellt vilket kräver intyg från tandläkaren och kostnadsförslag, glasögon (intyg och kostnadsförslag), kostnad för barnomsorg, underhållstöd till den andra föräldern eller barn över 18, specialdiet (läkarintyg).

Men vi är gifta, vi är inte sambo/pojkvän/flickvän. Räkna kfm ändå "din del" av hyran trots att man är gifta?

Vi bor i Sverige nu och nu har jag räknat igenom här och vi kommer att få cirka 832.000 kr skickat från Norge till Sverige - skulder. Dessa kommer gå vidare till kfm men dom kommer inte kunna göra nån utmätning på oss eftersom vi båda studerar. Min fru är färdig Januari 2022 och jag är färdig Juni 2020. Tidigast när kfm kan börja dra är när vi får arbete nån av oss men vi ska ansöka om skuldsanering när allt (skulderna) har kommit till Sverige.

Skulle vara skönt att få igenom en sanering. Låt oss säga att vi får 40k netto månaden så tar kfm 33k i utmätning varje månad för skulder, dom går snabbt ner då. Nästan 400k på ett år. Skulderna betalas på fyra år vid en sanering och existensminimum.
Citera
2018-11-29, 20:52
Medlem
Citat:
Men vi är gifta, vi är inte sambo/pojkvän/flickvän. Räkna kfm ändå "din del" av hyran trots att man är gifta?

Vi bor i Sverige nu och nu har jag räknat igenom här och vi kommer att få cirka 832.000 kr skickat från Norge till Sverige - skulder. Dessa kommer gå vidare till kfm men dom kommer inte kunna göra nån utmätning på oss eftersom vi båda studerar. Min fru är färdig Januari 2022 och jag är färdig Juni 2020. Tidigast när kfm kan börja dra är när vi får arbete nån av oss men vi ska ansöka om skuldsanering när allt (skulderna) har kommit till Sverige.

Skulle vara skönt att få igenom en sanering. Låt oss säga att vi får 40k netto månaden så tar kfm 33k i utmätning varje månad för skulder, dom går snabbt ner då. Nästan 400k på ett år. Skulderna betalas på fyra år vid en sanering och existensminimum.

Skuldsanering när du har csn är inte så troligt att du får igenom, eftersom man vet att inkomsten bör bli bättre efter studierna som inte kommer pågå för evigr
Citera
2018-11-30, 05:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Skuldsanering när du har csn är inte så troligt att du får igenom, eftersom man vet att inkomsten bör bli bättre efter studierna som inte kommer pågå för evigr

Då mäter dom ut lönen ist när vi börjat arbeta?
Citera
2018-11-30, 07:18
Medlem
Citat:
Då mäter dom ut lönen ist när vi börjat arbeta?
Typ så... och skulden växer för varje månad.....
Citera
2018-11-30, 08:23
Medlem
Är en gammal spelmissbrukare,som slutade för mer än 10 år sen..Men skulder finns kvar. Haft en mångårig kontakt med KF,har haft avdrag på sjukers med 1000/mån..Allt har funkat fint...För några månader kom jag på att börja ta ut min privata pensionsförsäkring plus andra "sidoinkomster"...Har nu fått ett nytt beslut att det ska dras 9000/mån..Har bestämt mig för att köra på det instället för att avbryta pensionsutbetalningen. MEN dessa jäkla inkassobolag gör ju att jag blir aldrig fri ! Har en dagisskuld för sonen...han är 25 år idag.Den skulden har varit hos KF som avslog,den var för gammal...Då gick den tillbaka till inkassobolaget och fortsätter snurra runt,har sålts flera gånger..Har idag blivit astronomiska skulder..Detta exempel gäller andra inkassoskulder också,de flesta har inte kommit till Kf ,men finns ändå kvar,verkar som jag aldrig blir fri ??Vad kan jag göra? Ska jag ta kontakt med dem och hävda preskription? Jag har aldrig betalt nån av dem eller "erkänt" skulden...Jag får ju brev varje år så de håller ju skulden vid liv...Nu när de börjar dra så mycket varje månad är ju risken att de vaknar ordentligt? Kan man få stopp på dessa gamla skulder?Tack på förhand !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in