2018-11-08, 21:19
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om man är ett gift par med en gemensam inkomst på efter skatt 20.000 kr så drar kfm 12,048kr i mån vilket blir 7,952kr som ska täcka vår hyra? Rätt räknat?
Nä, hyran räknas bort först - av resterande får ni behålla 7952
Citera
2018-11-08, 21:26
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Om man är ett gift par med en gemensam inkomst på efter skatt 20.000 kr så drar kfm 12,048kr i mån vilket blir 7,952kr som ska täcka vår hyra? Rätt räknat?
Nej, ni får behålla hyra+förbehållsbelopp.
Citera
2018-11-09, 06:47
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Nä, hyran räknas bort först - av resterande får ni behålla 7952

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Nej, ni får behålla hyra+förbehållsbelopp.

Då blir det alltså 4500 (hyran) + 7952 = 12452

12452 - 4500 = 7952
Citera
2018-11-09, 09:51
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Då blir det alltså 4500 (hyran) + 7952 = 12452

12452 - 4500 = 7952
Rätt
Citera
2018-11-12, 13:45
Medlem
Hej,

Jag har en pågående skuldsanering som jag sökt omprövning av då jag börjat studera och inte kan betala lika mycket.

Jag väntar i dagsläget på ett beslut om omprövningen går igenom och har under dagarna varit så dum att jag spelat för pengar. Jag har tagit ut pengar (idiot jag vet) samt att jag har en större summa på ett spelkonto.

Nu till frågan: Kan kronofogden gå in och kolla mitt kontoutdrag utan att tillfråga mig först? Och kan dom på något vis få fram att jag har ett spelkonto någonstans?
Citera
2018-11-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeworm
Hej,

Jag har en pågående skuldsanering som jag sökt omprövning av då jag börjat studera och inte kan betala lika mycket.

Jag väntar i dagsläget på ett beslut om omprövningen går igenom och har under dagarna varit så dum att jag spelat för pengar. Jag har tagit ut pengar (idiot jag vet) samt att jag har en större summa på ett spelkonto.

Nu till frågan: Kan kronofogden gå in och kolla mitt kontoutdrag utan att tillfråga mig först? Och kan dom på något vis få fram att jag har ett spelkonto någonstans?

Då du har sannering så gör kfm inga kontroller på dina konton. Och kan inte heller se spelkonton.
Ända gången som en större kontroll görs är om nån fodringsägare begär omprövning. Tex om du skulle bytta jobb och få en markant ökning i betalningsutrymme. Så du kan sitta lugt i båten
Citera
2018-11-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Då du har sannering så gör kfm inga kontroller på dina konton. Och kan inte heller se spelkonton.
Ända gången som en större kontroll görs är om nån fodringsägare begär omprövning. Tex om du skulle bytta jobb och få en markant ökning i betalningsutrymme. Så du kan sitta lugt i båten

Tack för snabbt svar!!

Satan i djävulen vad skönt det kändes och läsa.
Så trots att en omprövning görs kollar dom inte mitt kontoutdrag eller eventuella spelkonton? Kollen görs inte pga att JAG ansökt om att få betala mindre/inget alls då jag lever på bidrag och lån?

Men om en fodringsägare ”luskar fram” att jag börjat jobba på lager och drar ut 25lax i månaden, DÅ gör dom en koll på kontoutdraget?
Citera
2018-11-12, 14:16
Medlem
Citat:
Tack för snabbt svar!!

Satan i djävulen vad skönt det kändes och läsa.
Så trots att en omprövning görs kollar dom inte mitt kontoutdrag eller eventuella spelkonton? Kollen görs inte pga att JAG ansökt om att få betala mindre/inget alls då jag lever på bidrag och lån?

Men om en fodringsägare ”luskar fram” att jag börjat jobba på lager och drar ut 25lax i månaden, DÅ gör dom en koll på kontoutdraget?

Skulle tro att om tex lindorf får för sig att du gömt pengar på ett bankkonto så kan dom be om kontroll.
Dock är ju den risken inte så stor för så länge man själv föst begär omprövning(både uppp ocg ner i kostnader) så har man ryggen fri.
Dock så har jag aldrig hört om nån fått pengar tagna från spelkonto. Skulle kanske vara från Svenskaspel.
Citera
2018-11-12, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Skulle tro att om tex lindorf får för sig att du gömt pengar på ett bankkonto så kan dom be om kontroll.
Dock är ju den risken inte så stor för så länge man själv föst begär omprövning(både uppp ocg ner i kostnader) så har man ryggen fri.
Dock så har jag aldrig hört om nån fått pengar tagna från spelkonto. Skulle kanske vara från Svenskaspel.

Tack återigen för svar.

Ringde även KF och fick ungefär samma svar därifrån. Jag sa rätt ut att ”min kompis” var orolig att hon hade vunnit 2000kr på spel som hon tagit ut. Fick till svar att ”nej men neee, såna kontroller håller vi inte på med”
Citera
2018-11-12, 14:23
Medlem
Citat:
Tack återigen för svar.

Ringde även KF och fick ungefär samma svar därifrån. Jag sa rätt ut att ”min kompis” var orolig att hon hade vunnit 2000kr på spel som hon tagit ut. Fick till svar att ”nej men neee, såna kontroller håller vi inte på med”

Så lite så... Och lycka till. Med studier och nya livet utan skulder.
Citera
2018-11-14, 05:14
Medlem
Mittpunkts avatar
Då var man tillbaka med tre nya frågor.

Kan kfm starta utmätning innan man har skrivit på delgivningskvittot? Eller måste man signera det innan de kan starta en utmätning på våra två csn?

Jag kommer att föra över ett större belopp från Norge till Sverige som jag har sparat ihop, ett belopp som vi kan leva på tre till fyra månader. Beloppet kommer jag att föra över till min mammas konto ifall kfm vill ha kontoutdrag eller ifall banken lämnar upplysningar. Men, kan min mamma swisha dessa pengar till vårt konto när vi behöver pengar och sen ifall kfm undrar var pengarna kommer från, alla dessa småinsättningar, kan man då säga att "min mamma hjälper oss ekonomiskt?"

Om jag inte minns fel nu. När man får från kfm, visst har man tio dagar på sig att betala då och signera och sända in? Signerar man inte delgivningskvittot inom tio dagar så kommer delgivningsmannen och sen kommer utslaget? Jag kan minnas att jag för många många år sedan inte signerade delgivningskvittot under dessa tio dagar, då knackade det på dörren och där stod en man och ca fem till tio arbetsdagar senare fick jag utslag.
Citera
2018-11-17, 09:03
Medlem
Behöver hjälp men vet inte var frågan passar bäst ...
Försöker hjälpa en vän med växande skuldberg och vi har tittat på att ansöka om skuldsanering. Finns ju två sökvägar. Vanlig skuldsanering och skuldsanering för företagare ( el fd företagare).
Hen drev ett aktiebolag som kursade och skulden blev privat/personlig - kan man då ansöka om sanering för företagare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in