Citat:
Ursprungligen postat av
MiffoMuff
.
Hej! Frågar dig också då jag fått anledning att tvivla på annan användares kunskaper.
Jag undrar om min makes situation vid löneutmätning av mig. Eftersom hans inkomst kan minska förbehållsbelopp:
Han är arbetslös pga sjukdomshandikapp och har alltså ingen lön, men han får ändå in mer än mig. Hans pengar kommer från en privat försäkring hos Skandia. Han bedömdes kroniskt förlorat arbetsförmåga och får nu alltså utbetalningar från sin livränta varje månad vilket består av delvis kapital och delvis avkastning. Dessa pengar har varit och är helt skattefria, inklusive avkastningen, och syns inte på deklarationen.
Nu undrar jag om det därför går att gömma min mans utbetalningar från kronofogden och säga att vi endast lever på min inkomst? Om jag uppger att han inte har någon inkomst, vilket stämmer om de kollar på deklarationen?
Alltså, kommer kronofogden ringa runt till olika banker och kolla om han har konton där? När de alltså inte ser någon inkomst på deklarationen.
Har några földjfrågor av nyfikenhet:
KFM får ju inte utmäta make/makas egendom, vad skulle hända med mitt förbehållsbelopp om han bara hade förmögenhet på banken som han levde av?
Eller om min man blev "försörjd" av någon privatperson tex föräldrar?
Tack på förhand!