2018-11-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Har det varit nåt snack om vad som kommer efter Gripen? Jag menar fjärde generationens flygplan är just bara fjärde generationen när ryssarna börjar utveckla sjätte generationen.. Har dom börjat utveckla nästa plan?

Ryssland lyckades inte ens bygga ett 5gen flyg, vad får dig att tro att dom skulle kunna bygga ett ännu mer avancerat plan?

För övrigt verkar SAAB prata om samarbete med britterna för nästa flygplan.
Citera
2018-11-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Ryssland lyckades inte ens bygga ett 5gen flyg, vad får dig att tro att dom skulle kunna bygga ett ännu mer avancerat plan?

Ja, det är nog uteslutet att Sverige kör sitt eget race nästa gång. Vi blir en del av motsvarigheten till nästa Eurofighter, det är nog ganska självklart.

Sedan är väl frågan vad Europa tänker göra för att bryta USAs dominans när F-35 skiftas ut, det skall bli intressant...
Citera
2018-11-22, 11:46
Medlem
Citat:

Säger du detta i okunskap om existensen utav Su-57 som tas i tjänst nästa år eller är det bara dina egna känslor? Sen är ju MiG-41 på g också, vilket är 6thGen planet jag syftade på.
Citera
2018-11-22, 11:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, det är nog uteslutet att Sverige kör sitt eget race nästa gång. Vi blir en del av motsvarigheten till nästa Eurofighter, det är nog ganska självklart.

Sedan är väl frågan vad Europa tänker göra för att bryta USAs dominans när F-35 skiftas ut, det skall bli intressant...

Saab har kommit väldigt långt med konceptstudien FS-2020 och skulle idag kunna bygga ett sådant plan. Det som utvecklingen främst handlar om nu är motor och sensorer.
Citera
2018-11-22, 12:02
Medlem
Citat:
Säger du detta i okunskap om existensen utav Su-57 som tas i tjänst nästa år eller är det bara dina egna känslor? Sen är ju MiG-41 på g också, vilket är 6thGen planet jag syftade på.

Nu är ju Gripen E byggd just med dessa plan i åtanke, när (eller om) de nu tas i aktivt bruk.

Det är främst elektroniken och radarn man vässat vad jag förstår. Istället för stealth-egenskaper skapar man skenmål på fiendens radar t ex.

Vi behöver inte krossa ryssen i överlägsenhet, bara göra det så knepigt att vi inte blir ett enkelt mål.
Citera
2018-11-22, 12:05
Medlem
Citat:

Su57 blev ett stort fiasko för ryssarna. Projektet är att betraktas som dött. Dom skulle ha 50+ plan operativa 2020. Nu blir det hela 12 plan tills år 2027. Motorn som behövs är inte klar på långa vägar. Skulle inte bli förvånad om en olastad gripen har mindre radarmålyta än su57. Indierna backade ur projektet bla för att planet inte höll måttet. Ryssarna har inte stålarna att färdigställa planet. De har inte tekniken att föra planet lika bra som västs motsvarigheter. Och du ditt pucko tror att ryssarna ska lyckas trolla fram ännu mer pengar till att bygga ett ännu mer avancerat stridsflyg?
Citera
2018-11-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Saab har kommit väldigt långt med konceptstudien FS-2020 och skulle idag kunna bygga ett sådant plan. Det som utvecklingen främst handlar om nu är motor och sensorer.

Tack för info.

Skall det löna sig måste man ha en marknad och svenska flygvapnet är för litet. Därför är jag övertygad om samarbete. Att på egen hand köra ett Gripen-liknande projekt blir svårt rent affärsmässigt tror jag.

Man utvecklade ju även en stealth-drönare av typen lätt bombplan tillsammans med Dassault. Den byggde ju på en gammal konceptstudie från SAABs 80-tal. Den var aldrig tänkt att sätta i produktion.

Skulle jag gissa så blir SAAB en viktig del när Europa kör nästa steg i och med att man redan har utvecklat så mycket. Helst skall ju R&D löna sig...

Alternativt kör man vidare med USA och Boeing, men där är ju konkurrensen mördande. Brasilien och Sydamerika kanske?
Citera
2018-11-22, 12:32
Medlem
Citat:
Su57 blev ett stort fiasko för ryssarna. Projektet är att betraktas som dött. Dom skulle ha 50+ plan operativa 2020. Nu blir det hela 12 plan tills år 2027. Motorn som behövs är inte klar på långa vägar. Skulle inte bli förvånad om en olastad gripen har mindre radarmålyta än su57. Indierna backade ur projektet bla för att planet inte höll måttet. Ryssarna har inte stålarna att färdigställa planet. De har inte tekniken att föra planet lika bra som västs motsvarigheter. Och du ditt pucko tror att ryssarna ska lyckas trolla fram ännu mer pengar till att bygga ett ännu mer avancerat stridsflyg?
Lugn nu ditt klappmongo, tycker du själv att du låter seriös när du snackar på det viset? Du behöver inte göra din autism så tydlig för alla. Jag har inte sagt ett skit om deras ekonomi, bara konstaterar att det sägs att det är i utveckling, även att de har ett plan som kommer tas i tjänst vilket du håller med mig om, och det har ju redan flugit ett antal gånger i Syrien i testsyfte. Vad jag kan läsa mig till så verkar allt vara på g för att tas i tjänst 2019, som jag sade. Hur kapabelt planet ifråga är var inget som lyftes, inte heller hur många som skulle köpas in, även om jag håller med om att det lär bli färre efter Indien drog sig ur.

Skit gärna ner dig fler gånger så fort du får en möjlighet att posta, det visar bara på hur tragisk du är som människa. SAD!
Citera
2018-11-22, 13:03
Medlem
Citat:
Lugn nu ditt klappmongo, tycker du själv att du låter seriös när du snackar på det viset? Du behöver inte göra din autism så tydlig för alla. Jag har inte sagt ett skit om deras ekonomi, bara konstaterar att det sägs att det är i utveckling, även att de har ett plan som kommer tas i tjänst vilket du håller med mig om, och det har ju redan flugit ett antal gånger i Syrien i testsyfte. Vad jag kan läsa mig till så verkar allt vara på g för att tas i tjänst 2019, som jag sade. Hur kapabelt planet ifråga är var inget som lyftes, inte heller hur många som skulle köpas in, även om jag håller med om att det lär bli färre efter Indien drog sig ur.

Skit gärna ner dig fler gånger så fort du får en möjlighet att posta, det visar bara på hur tragisk du är som människa. SAD!

Haha... jag sa att ryssarna inte ens lyckats bygga ett 5gen flygplan ännu och det har dom inte heller. Dom lyckades ta fram några prototyper, efter test i syrien valde dom att inte serieproducera planet. Varför? För att planet är misslyckat! Att då tro att dom ska lyckas utveckla ett 6gen plan är helt befängt.

Att ryssarna ordbajsar och säger att planet tas i tjänst nästa år är inget att ta på allvar. Det kommer finnas 1 kanske 2 su57 i ryska flygvapnet nästa år. Inget av planen har de motorer de skulle ha. Elektroniken är inte färdigutvecklad. Om 9 år ska dom ha 12st levererade. Oklart om dom ens lyckats få ordning på alla problem tills dess.
Citera
2018-11-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Det där stämmer verkligen inte. Den moderna varianten av AMRAAM kostar i runda slänger lika mycket som vad Meteor gör.
Nu var jag lite otydlig. Men skrev tidigare om C5 som jag mer tänkte på som ett komplement. Då den kostar ungefär lika mycket som Rb 98 men har längre räckvidd. Att vi sedan inte köper C7 eller D istället för Meteor förstår jag. Men det är ändå en viss prisskillnad på 5-6 miljoner.
Citera
2018-11-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Nu var jag lite otydlig. Men skrev tidigare om C5 som jag mer tänkte på som ett komplement. Då den kostar ungefär lika mycket som Rb 98 men har längre räckvidd. Att vi sedan inte köper C7 eller D istället för Meteor förstår jag. Men det är ändå en viss prisskillnad på 5-6 miljoner.
Pisskillnaden har minskat då Japan nyligen gav 63 miljoner dollar för 32 st AMRAAM-120 C7. Som blir drygt 17,7 miljoner st. Så 120D lär ju inte vara billigare.
Citera
2018-11-24, 12:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Amraam är motsvarande Meteor, RB98 är ersättare till Sidewinder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in