Citat:
Ursprungligen postat av
wreckdiver
Tror inte det kommer inträffa. Den extra hårdvaran till E skulle gå på ca 7 miljarder läste jag någonstans
Siffran kan tydligen halveras om vi går lös på de A/B-plan vi fortfarande har i lager enligt SvD. Det enda som händer då är att exportkunder för dessa plan (som då vid exportaffär byggs om till C/D-plan) lär betala för de komponenter som tas.
Tror dock heller inte det kommer ske.
Citat:
Ursprungligen postat av
wreckdiver
och sen tillkommer alla kostnader för att hålla två olika modeller i drift med tekniker, delar, piloter m.m.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte det är alltför stora summor vi pratar om när det gäller att flyga med bägge generationerna JAS. Det vore självklart nödvändigt att hålla isär systemen på olika flottiljer, alla med egna flygverkstäder och liknande, men det vore absolut gångbart.
Inga stora summor vi pratar om egentligen ("inga stora" lär dock ses i sammanhanget), en flottilj kostar runt 1.2-1.4 miljarder årligen att hålla igång.
Säg ex F7 och F17 med E och F6, F16 och F21 med C/D. Att ordna pengar vore det enklaste. Att växla upp med utbildning och rekrytering däremot blir en utmaning men vore absolut möjligt om viljan fanns.