2016-09-30, 06:38
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Hörde just Liberalens senaste uttalande, om att bevara typ 100 nybyggda C/D kärror, allt annat vore så jävla korkat! 60 st E's, plus 100 C/D flygplan är vad Sverige behöver.
Citera
2016-09-30, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Hörde just Liberalens senaste uttalande, om att bevara typ 100 nybyggda C/D kärror, allt annat vore så jävla korkat! 60 st E's, plus 100 C/D flygplan är vad Sverige behöver.

Tror inte det kommer inträffa. Den extra hårdvaran till E skulle gå på ca 7 miljarder läste jag någonstans och sen tillkommer alla kostnader för att hålla två olika modeller i drift med tekniker, delar, piloter m.m. Får väl hoppas man beställer fler av E-modellen ist, 60st är ju inte mkt att hänga i grenen.
Citera
2016-09-30, 18:49
Medlem
koppen89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Tror inte det kommer inträffa. Den extra hårdvaran till E skulle gå på ca 7 miljarder läste jag någonstans

Siffran kan tydligen halveras om vi går lös på de A/B-plan vi fortfarande har i lager enligt SvD. Det enda som händer då är att exportkunder för dessa plan (som då vid exportaffär byggs om till C/D-plan) lär betala för de komponenter som tas.

Tror dock heller inte det kommer ske.

Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
och sen tillkommer alla kostnader för att hålla två olika modeller i drift med tekniker, delar, piloter m.m.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det är alltför stora summor vi pratar om när det gäller att flyga med bägge generationerna JAS. Det vore självklart nödvändigt att hålla isär systemen på olika flottiljer, alla med egna flygverkstäder och liknande, men det vore absolut gångbart.

Inga stora summor vi pratar om egentligen ("inga stora" lär dock ses i sammanhanget), en flottilj kostar runt 1.2-1.4 miljarder årligen att hålla igång.

Säg ex F7 och F17 med E och F6, F16 och F21 med C/D. Att ordna pengar vore det enklaste. Att växla upp med utbildning och rekrytering däremot blir en utmaning men vore absolut möjligt om viljan fanns.
Senast redigerad av koppen89 2016-09-30 kl. 18:55.
Citera
2016-09-30, 19:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8

Fast Folkpartiet vill fortfarande inte höja försvarets andel av BNP,
så om Fp får sin vilja igenom så skulle det innebära 60st E som används
och 100st C som står förrådsställda utan personal, reservdelar m.m.
Citera
2016-10-02, 17:37
Medlem
Glajjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Fast Folkpartiet vill fortfarande inte höja försvarets andel av BNP,
så om Fp får sin vilja igenom så skulle det innebära 60st E som används
och 100st C som står förrådsställda utan personal, reservdelar m.m.
Exakt. Gå inte på valfläsket.
Jag är inte särskilt insatt men skrotningen av JAS C/D i Sverige låter som att allvarligt riskera rikets säkerhet, om inte ett självmordsförsök av nationen.
Senast redigerad av Glajjan 2016-10-02 kl. 17:39.
Citera
2016-10-02, 18:06
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glajjan
Exakt. Gå inte på valfläsket.
Jag är inte särskilt insatt men skrotningen av JAS C/D i Sverige låter som att allvarligt riskera rikets säkerhet, om inte ett självmordsförsök av nationen.

Men nu ska man dock inte skrota Gripen C/D,
utan enbart plocka några enskilda apparater från Gripen C/D,
för att efter översyn montera in dessa i Gripen E.

D.v.s. i värsta fall så kommer vi att ha ~40st helt intakta Gripen C/D
och ~60st Gripen C/D som är kanske 80% intakta,
där de sistnämnda ~60st flygplanen kan kompletteras och säljas av.
Citera
2016-10-02, 18:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Men nu ska man dock inte skrota Gripen C/D,
utan enbart plocka några enskilda apparater från Gripen C/D,
för att efter översyn montera in dessa i Gripen E.

D.v.s. i värsta fall så kommer vi att ha ~40st helt intakta Gripen C/D
och ~60st Gripen C/D som är kanske 80% intakta,
där de sistnämnda ~60st flygplanen kan kompletteras och säljas av.

Jag börjar få en magkänsla att dedär 100 C/D kommer att blir kvar i tjänst, åtminstone de flesta.

I dagsläget är det politiskt omöjligt att företa sig något som kan uppfattas som en försvagning av FM. Att skrota helt kuranta stridsflygplan skulle uppfattas som en försvagning och det skulle bli ett jävla liv.

Jfr att de 24 norska haubitsarna hamnade i Sverige. Hade någon trott något annat? Inte jag iaf.
Citera
2016-10-02, 21:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag börjar få en magkänsla att dedär 100 C/D kommer att blir kvar i tjänst, åtminstone de flesta.

I dagsläget är det politiskt omöjligt att företa sig något som kan uppfattas som en försvagning av FM. Att skrota helt kuranta stridsflygplan skulle uppfattas som en försvagning och det skulle bli ett jävla liv.

Jfr att de 24 norska haubitsarna hamnade i Sverige. Hade någon trott något annat? Inte jag iaf.

Å andra sidan så kommer vi inte ha råd att hålla Gripen C/D i drift, utan kraftiga anslagsökningar.
Och skulle man nu satsa på försvaret och t.ex. utöka från dagens ~100 flygplan till t.ex. ~120,
så vore det rimligare att köpa in 60st ytterligare Gripen E och istället sälja av våra Gripen C/D,
så snart vi har fått tillräckligt många E.
Citera
2016-10-03, 11:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Å andra sidan så kommer vi inte ha råd att hålla Gripen C/D i drift, utan kraftiga anslagsökningar.
Och skulle man nu satsa på försvaret och t.ex. utöka från dagens ~100 flygplan till t.ex. ~120,
så vore det rimligare att köpa in 60st ytterligare Gripen E och istället sälja av våra Gripen C/D,
så snart vi har fått tillräckligt många E.

Men ändå, jag tror inte man kommer att minska numerären. Jag tycker jag hör överallt att det måste satsas på försvaret. Och därmed vore det politiskt förödande att minska antalet maskiner med 40%.

Det skulle vara en politisk vinst att förespråka en anslagsökning. L har börjat nosa på det.
Citera
2016-10-08, 07:42
Medlem
En liten fundering?? Incidentberedskapen har ju tidigare varit obeväpnad om man bortser från akan. Har det försämrade omvärldsläget gjort att man börjat bestycka planen med jaktrobot?
Citera
2016-10-08, 12:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
En liten fundering?? Incidentberedskapen har ju tidigare varit obeväpnad om man bortser från akan. Har det försämrade omvärldsläget gjort att man börjat bestycka planen med jaktrobot?

Åtminstone några av planen bär Meteor idag för långtidtest.
Citera
2016-10-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Åtminstone några av planen bär Meteor idag för långtidtest.

Hmm... Meteor känns väl inte helt rätt för incidenten??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in