2018-11-21, 21:02
Bannlyst
Tror ni att det finns en chans att fuskarna inte blir utkastade från lärosätena pga vissa omständigheter som t.ex. att dem har kommit långt i utbildningen och klarat sig osv?

Detta eftersom en utbildningsplats kostar staten pengar? samt att högskolorna tjänar pengar för varje elev som klarar sina terminer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Han menar nog skammen, förlusten av pengarna och helt enkelt att man mår skit efter att blivit outad som fuskare.

Jo skulle väl vara det. Tänkte mer på att han skrev "idag", inte så att de inte blivit kontaktade av snuten redan.

Själv hade jag nog suttit rätt nöjd om jag lyckats komma undan med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Ok. Hur hade du mått den dag då det hela avslöjats?

Vad är det som säger att det skulle avslöjats? Alla de ligor som klarat sig. Tror att de är rätt lyckliga.
Citera
2018-11-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Ytterligare ett gäng med Facebook-profiler för den som är intresserad:

Farrahnaz Farshgi Göteborg 1,8 läser juristprogrammet på Handels https://www.facebook.com/NasiFarshgi

Ernst Hallrup Göteborg 1,6 https://www.facebook.com/ernst.hallrup

Josef Lind Örebro 1,7 https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10210216175359988&set=a.12678999167 67&type=3&theater

Daniella Veljovic Göteborg 1,7 https://www.facebook.com/dannii.1989.v

Robin Bilek Stockholm 1,7 https://www.facebook.com/robin.bilek1337

Mohannad Turan Stockholm 1,7 https://www.facebook.com/muhannad.turan

Sara Balbas Uppsala 1,8 läser på Uppsala Universitet https://www.facebook.com/profile.php?id=100013348507795

Rasmus Gamsäter 1,9 Luleå https://www.facebook.com/rasmus.gamsater

Det är Mohannad som Samir ringer på senaste avsnittet från Uppdrag Granskning, minut 48:40.
Citera
2018-11-21, 21:05
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananchoc
Det är irrelevant hur det har gått betygsmässigt för de som har fuskat sig in i en utbildning på detta vis. Sakfrågan är att de har agerat ohederligt och ska nu stå till svars samt att de inte ska få fullfölja sin utbildning.

Det bästa vore även om en upprättelse sker för de som inte kom in just det året som dessa fuskare blev antagna, hoppas att den ansträningen kan möjliggöras, dvs en korrigering retroaktivt och se vem/vilka som hade de närmaste reservplatserna. Deras drömmar blev förstörda och de kanske till och med gav upp att söka utbildningen. I den här processen är det egentligen dem som förtjänar den största ersättningen, att få sin plats tillbaka.

Sakfrågan är också att ett högskoleprov ska skrivas utifrån sin egna förmåga och inte med hjälp av andra.

Man kan tillägga att den som fuskar på detta förslagna sätt på HP förmodligen också fuskar i mycket annat, bland annat på den fina utbildning man kommer in på.
Citera
2018-11-21, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Upprepar: Högskoleprovet måste skrotas. Det är gymnasieåren som skall kvalificera till högre utbildningar. Inget annat. Det här är ännu ett av kulturmarxisternas intrång för att underminera kunskap och ärlighet i utbildningen. Värst råkar samhällets patienter, klienter, kunder m.fl ut, men nästan ännu svårare måste det kännas för ärliga studenter som slagits ut av fuskarna och fått sina drömmar slagna i kras. Det här fusket har varit känt i många år både hos politiker och UKÄ och Skolverket. Myndigheten/organisationen som ansvarar för själva HP avslöjade uppgivenhet i fjol: dess chef sa i Svt att "vi har inte laglig rätt att kroppsundersöka deltagarna" (citat inte i ord men i sak).
Det här bedrägeriet är en spegling av Sverige.
Högskoleprover kommer inte at skrotas.

Alltså, hur kommer du ens fram till de här argumenten?

Högskoleprovet är en andra chans för de som av olika anledningar inte presterade under gymnasietiden (händelser i livet, hälsa, familjeproblem, skoltrötthet, mental mognad, stort som smått).

Om de trots bra betyg på högskoleprovet inte är lämpade för yrket de läser till så kommer de att misslyckas på universitetet istället. Att klara högskoleprovet är väl en indikation på att man klarar att studera, en förmåga man behöver på universitet och högskola. Väldigt få har nog kirurgi eller juridik som medfödda talanger.
Citera
2018-11-21, 21:06
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
En fuskare som därefter klarat utbildningen ärligt är inget hot för samhället. Jag försvarar som sagt inte någon, och ur ett generellt perspektiv kan det förekomma enstaka konsekvenser. Min iakttagelse va i denna specifika situation. Läs om läs rätt!

Visst det finns säkert en del av dessa som klarar sin utbildning exemplariskt men det är oväsentligt, det gäller att statuera hårda exempel i dessa fall. Nu vet jag inte hur sådant här fungerar rent juridiskt men när fusk av den här sorten upptäcks kan man ju bara hoppas att det inte tolereras av universiteten och samhället, det måste väl alla inblandade förstå, även fuskaren. Men känner jag Sverige rätt lär det säkert inte bli några som helst konsekvenser för de allra flesta i denna härva förutom att de alltid kommer bli hånade bakom ryggen av studie och arbetskamrater.
Citera
Medlem
Vem var egentligen den unga kvinnan som gick med polisen till den nedgrävda kistan som innehöll 1,6 miljoner och en usb-sticka?

Ganska sjukt att de inte maskerade henne ännu mer på Aftonbladets/Uppdrag Gransknings film? Folk lär ju vara ganska arga om man säger så..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bacilmus
Tror ni att det finns en chans att fuskarna inte blir utkastade från lärosätena pga vissa omständigheter som t.ex. att dem har kommit långt i utbildningen och klarat sig osv?

Detta eftersom en utbildningsplats kostar staten pengar? samt att högskolorna tjänar pengar för varje elev som klarar sina terminer?

Vad jag vet från tidigare händelser då studenter har blivit utkastade från sina utbildningar så har studenterna nyligen kommit in på sin utbildning dvs ej fått några högskolepoäng. I detta fall blir det mer komplext då studenter förmodligen redan tagit poäng för kurser som gör de behöriga för nästa kurs osv, dvs de söker inte med HP/gymnasiebetyg eller liknande.
Citera
2018-11-21, 21:07
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vad är det som säger att det skulle avslöjats? Alla de ligor som klarat sig. Tror att de är rätt lyckliga.

Vetskapen att mitt namn skulle finnas i ligans kundregister samt att bli uthängd på diverse forum på nätet skulle ha varit en mental pärs för mig.

Åker de inte fast så är de säkert jävligt nöjda. Omskakade, men nöjda.
Citera
Medlem
Citat:

Så om du har begått ett svårt brott och blir avslöjad tre år senare så är det helt ok? Inget åtal. Du har ju skött ditt arbete och din ev. familj. Intressant rättsuppfattning du har må jag då säga. En som studerar till jurist m.h.a fuskpapper låter ju fräscht?!

Kasta ut dem med huvudet före är det som givetvis borde gälla i en normal rättsstat.
Citera
Medlem
Citat:

Nej!
Denna gång tror jag ingen kommer undan, UHR har fått press på sig nu.
Efter UG så är många bekymrade över vad som händer med fuskare framöver.
På deras Instagram sida (uppdrag granskning) så har Samir svarat på frågor och det dök upp frågor om vad som skulle hända med fuskare som finns med i USBt.
Detta var för några timmar sedan, det märks att allmänheten är oroad och om inte fuskarna åker dit så kan vi på Flashback göra det surt för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in