Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 11:27
  #1009
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Namnen på de åtalade finns som andra redan skrivit i den tidigare postade stämningsansökan.

Om det är listan på kunder som fanns på USB-stickan som du är ute efter, så är jag rätt säker på att du inte kommer att hitta den i någon FUP. Jag har som sagt inte tillgång till alla dokumenten, men i de filer som jag har sett så har man maskat ordentligt när det gäller andra namn än de som är åtalade.
Jag gissar att alla namn på misstänkta personer som ej åtalats är maskade. Polisen vill inte gärna ge fuskarna en heads up om att de snart kommer bli åtalade.
Citera
2018-11-07, 11:30
  #1010
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Lägger upp den ikväll efter jobbet eller imorgon! Vilken sida kan man använda sig av som kan ta upp stora filer?
Du kan prova minfil, men kanske är för stor
Citera
2018-11-07, 12:25
  #1011
Medlem
drummel89s avatar
Förundersökningsprotokoll:

https://minfil.com/N0T7Cfk4bf/B_1296-18_zip
Citera
2018-11-07, 12:42
  #1012
Medlem
I FUP framgår att en av killarna gjort en radiointervju i P4 Göteborg kort innan vårens högskoleprov 2018.
Här är intervjun om någon är intresserad:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6929864
Citera
2018-11-07, 12:45
  #1013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
I FUP framgår att en av killarna gjort en radiointervju i P4 Göteborg kort innan vårens högskoleprov 2018.
Här är intervjun om någon är intresserad:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6929864

Kan inte öppna FUP av någon anledning. Framgår det varför man inte har åtalat alla från 2018 och endast några? Sedan är ju resterande från 2017 & 2016.
Citera
2018-11-07, 12:53
  #1014
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
I FUP framgår att en av killarna gjort en radiointervju i P4 Göteborg kort innan vårens högskoleprov 2018.
Här är intervjun om någon är intresserad:
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6929864
Han verkar inte alls förstå hur det fungerar, att om en fuskar sig in på en utbildning hamnar någon annan utanför.
Citera
2018-11-07, 13:01
  #1015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Han verkar inte alls förstå hur det fungerar, att om en fuskar sig in på en utbildning hamnar någon annan utanför.
Han förstår nog mycket väl hur det fungerar med antagningar till högskolor, men bry sig inte ett smack. Han har hittat en marknad att tjäna pengar på, det bryr han sig om.

Fuskarrangörerna saknar inte IQ utan EQ. Sedan blev dom tagna p.g.a sitt högmod.

Och ett stor tack till drummel89 för FUP!
__________________
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-07 kl. 13:04.
Citera
2018-11-07, 13:04
  #1016
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Han förstår nog mycket väl hur det fungerar med antagningar till högskolor, men bry sig inte ett smack. Han har hittat en marknad att tjäna pengar på, det bryr han sig om.

Fuskarrangörerna saknar inte IQ utan EQ.
Trodde så fram tills jag lyssnade. Den som pratar i radiointervjun framstår knappast som någon med IQ.
Citera
2018-11-07, 13:06
  #1017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Trodde så fram tills jag lyssnade. Den som pratar i radiointervjun framstår knappast som någon med IQ.
Att han låter sig intervjuas i radio håller jag med om att det är inte så smart... Näst intill obegripligt. Det är högmodet som fäller honom där.
Citera
2018-11-07, 14:04
  #1018
Medlem
Personnummer på fuskare syns ju i FUP.
Varför maska namnen då?
__________________
Senast redigerad av Fredrikaan2 2018-11-07 kl. 14:29.
Citera
2018-11-07, 14:16
  #1019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Att han låter sig intervjuas i radio håller jag med om att det är inte så smart...

Det var nog lite onödigt av dem, ja.
Särskilt eftersom att polisen nu (delvis) också använt radiointervjun som ytterligare bevisning för att binda killarna till nätverket.

I samtalsutskrifterna i förundersökningen över telefonavlyssningarna mellan killarna själva pratar de också öppet om att denna intervju ska hållas. De pratar också om hur de ska röstförvränga intervjun för att skydda sig själva osv. Polisen har också hittat radiointervjun nedsparad på någon av killarnas datorer.

...så med facit i hand så blev det ju tack vare intervjun bara ännu lättare för Polisen att binda dem till verksamheten. (För att inte tala om all annan bevisning som redan finns).
Citera
2018-11-07, 14:30
  #1020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Personnummer på fusköpare syns ju i FUP.
Varför maska namnen då?

I vilken aktbilaga har du hittat personernas personnummer?

Jag hittade nämligen själv någon Excellista i förundersökningen med maskade namn (som jag inte vet var fuskare) och sedan var det personnummer till vänster om dessa. Först trodde jag att det var fuskarnas namn och personnummer. Men sedan såg jag att personnumren var över folk födda på 50 och 60 talet. Och fuskare som köper fusk brukar ju i regel vara yngre människor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback