Citat:
Ursprungligen postat av
jaghetersam
Som sagt, min vän har fuskat på HP och har fått G på alla moment på läkarlinjen, praktiskt, muntligt och teoretiskt. Hen går T4.
Tror jag inte på för ett ögonblick. Det går bara
han eller
hon på läkarlinjen, oavsett var. Inga
hen.
(Allvarligt: nej, jag tror inte på dig. Den som behöver fuska på högskoleprovet har inte det som krävs för att klara av läkarlinjen.)
Citat:
Ursprungligen postat av
jaghetersam
HP bör avskaffas och ersättas med behöriga antagningsprov som många resterande länder använder sig av. Du har ingen nytta av att veta vad "axiom" är, eller vad medelvärdet av två diarré-fläckar försummas till, om du exempelvis ska bli läkare. Passion är det som kommer bedriva personen till att plugga hårt, detta kan åstadkommas endast i takt med behöriga examinationer som avspeglar utbildningen i fråga. Jag är medveten om att det existerar sådana medel idag, men det behöver utföras i större utsträckning.
En läkare har väl i allra högsta grad nytta av att veta vad ett axiom, medelvärde mm är... För att inte tala om att kunna tolka diarréfläckar. Detta gör att jag tror ännu mindre på att du har en HP-fuskande
hen-kompis på T4 på någon läkarlinje.
Högskoleprovet är ett bra urvalsinstrument och det täcker in väsentliga och relevanta delar, de delar som just behövs för en högskoleutbildning. Oavsett vilken utbildning du ska gå täcker provet in det du ska kunna eller klara.
Kan det förbättras? Ja, det kan det säkert.
Kan det kompletteras eller tom. ersättas med andra sätt? Ja, det kan det säkert men det beror på utbildningen.