2018-11-21, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananchoc
Det är irrelevant hur det har gått betygsmässigt för de som har fuskat sig in i en utbildning på detta vis. Sakfrågan är att de har agerat ohederligt och ska nu stå till svars samt att de inte ska få fullfölja sin utbildning.

Det bästa vore även om en upprättelse sker för de som inte kom in just det året som dessa fuskare blev antagna, hoppas att den ansträningen kan möjliggöras, dvs en korrigering retroaktivt och se vem/vilka som hade de närmaste reservplatserna. Deras drömmar blev förstörda och de kanske till och med gav upp att söka utbildningen. I den här processen är det egentligen dem som förtjänar den största ersättningen, att få sin plats tillbaka.

Sakfrågan är också att ett högskoleprov ska skrivas utifrån sin egna förmåga och inte med hjälp av andra.

Syftet med svaret va att antyda till personen som skrev tidigare att det finns fall då personer som fuskat har klarat utbildningen i fråga. Vilket hen ansåg inte va möjligt. Jag tycker som sagt att det är förkastligt, orättvist, själviskt och alla nekande adjektiv därtill att fuska.
Senast redigerad av jaghetersam 2018-11-21 kl. 20:26.
Citera
2018-11-21, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
För er som är intresserade av lite Facebook-profiler så kommer här ett gäng:

Stephanie Baracco Lund köpt HP-resultat 1,65 och läser idag psykologprogrammet på Lunds Universitet https://www.facebook.com/YourMasterisinthehouse

Patrik Ziebell Borås köpt HP-resultat 1,9 läst på Borås Yrkeshögskola https://www.facebook.com/patrik.ziebell

Lejla Mustafic Göteborg köpt HP-resultat 1,8 https://www.facebook.com/profile.php?id=100007456566416

Ihab Chehade Helsingborg köpt HP-resultat 1,5 https://www.facebook.com/ihabchehade

Hanad Yusuf Göteborg köpt HP-resultat 1,4 https://www.facebook.com/hanad.yusuf.33

Ansöker man med HP till yrkeshögskola?
Citera
Medlem
Inte många Svensson och Johnsson i det gänget. Skitfolk!
Citera
Medlem
Så det var "bara" 79 st som läcktes?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Jag försöker inte försvara personen. Det är förkastligt att fuska och därav ta någons plats som förtjänar det. Men jag vill antyda på det "Lillekanin" skriver. HP bör avskaffas och ersättas med behöriga antagningsprov som många resterande länder använder sig av. Du har ingen nytta av att veta vad "axiom" är, eller vad medelvärdet av två diarré-fläckar försummas till, om du exempelvis ska bli läkare. Passion är det som kommer bedriva personen till att plugga hårt, detta kan åstadkommas endast i takt med behöriga examinationer som avspeglar utbildningen i fråga. Jag är medveten om att det existerar sådana medel idag, men det behöver utföras i större utsträckning.

Tycker brott som detta är allvarligare än de mesta. Skadorna går inte att beräkna och drabbar så många på så många plan..

Jävla drägg! Inte bara din kompis, du med som inte ser längre än näsan.
Citera
2018-11-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Ansöker man med HP till yrkeshögskola?

Nope, inte vad jag vet i alla fall. Någon får gärna rätta mig här om jag har fel.

Men troligtvis så har personen även sökt vidare till någon annan utbildning. Allt jag kunde få fram hittills var dock hans yh-utbildning.
Citera
2018-11-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Nope, inte vad jag vet i alla fall. Någon får gärna rätta mig här om jag har fel.

Men troligtvis så har personen även sökt vidare till någon annan utbildning. Allt jag kunde få fram hittills var dock hans yh-utbildning.
Ok, eller så kan yrkeshögskolan vara ”täckmantel” för personens riktiga lärosäte.
Dvs om hen har skrivit det själv i Facebook profilen.
Citera
2018-11-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Tycker brott som detta är allvarligare än de mesta. Skadorna går inte att beräkna och drabbar så många på så många plan..

Jävla drägg! Inte bara din kompis, du med som inte ser längre än näsan.

En fuskare som därefter klarat utbildningen ärligt är inget hot för samhället. Jag försvarar som sagt inte någon, och ur ett generellt perspektiv kan det förekomma enstaka konsekvenser. Min iakttagelse va i denna specifika situation. Läs om läs rätt!
Senast redigerad av jaghetersam 2018-11-21 kl. 20:34.
Citera
2018-11-21, 20:34
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Upprepar: Högskoleprovet måste skrotas. Det är gymnasieåren som skall kvalificera till högre utbildningar. Inget annat.
Varför det? Det borde vara väldigt mycket enklare att eliminera fuskmöjligheterna på högskoleprovet än att förhindra godtyckligt och ofta vänskapligt eller uppförandebaserat satta betyg under gymnasieåren.
Citera
2018-11-21, 20:38
Medlem
I UG's video på FB sa de att det var flera hundra namn som fanns på USB-stickans minne. Men enl. länken från Dragon Slayer här så fanns "bara" 79 st. Är det allt som läckts än?
Citera
2018-11-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
En fuskare som därefter klarat utbildningen ärligt är inget hot för samhället. Jag försvarar som sagt inte någon, och ur ett generellt perspektiv kan det förekomma enstaka fall. Min iakttagelse va i denna specifika situation. Läs om läs rätt!

Hade samhället varit bättre eller sämre om den mest lämpade fick utbildningen? Ser du alla läkare som lika kunniga för att de genomfört sin utbildning?

Du försvarar vännen konstant btw. Även om du inte rättfärdigar.
Citera
2018-11-21, 20:41
Medlem
handels12kurres avatar
Fanns det nån som hade kommit in på handels i sthlm? Var ju själv en av dom som stod i topp 5 i reserv för att komma in där för höstterminen...
Senast redigerad av handels12kurre 2018-11-21 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in