2018-11-05, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesous
Hade fem besök totalt vill jag minnas varav det första var med ssk och gick igenom hur utredningen skulle gå till osv, problembild osv.
Utöver de två besöken du skriver om så kommer du även träffa en läkare som behöver konstatera att det inte finns något annat som skulle kunna bidra till din problematik och det allra sista går ni igenom ev fastställd diagnos tillsammans och rekommendationer (t. ex. Medicinering)

Om du får en diagnos så kan du antingen gå genom privatvård för medicinering eller så går du genom landstinget, i Stockholm är det tex uppdelat för norra och södra sidan, du kontaktar då den som ansvarar för ditt upptagningsområde och de skickar remiss till psykiatrisk mottagning.
Tror det tog ungefär en månad i väntetid för mig och då låg jag ändå på och styrde om remisser till höger och vänster för att få hjälp, så räkna med detta för att inte bli besviken.
Ringde runt till varenda privat mottagning och konstaterade att det inte är ett alternativ såvida du inte har 10k du kan bränna på stört i princip (läkarbesök 1500kr, ssk 500kr ungefär och det blir en del besök).

Urinprov tar du innan du får börja med mediciner samt kollar hjärtat osv.
Ni väljer ut mediciner tillsammans och man brukar börja med concerta(22/78), ritalin (50/50) eller medikinet. Det är modifierad frisättning på dessa och jag det jag skrev inom parentes betyder hur mycket som frisätts direkt och hur mycket som frisätts under resten av veekningstiden.

Lycka till!
Var fick du din utredning om jag får fråga? Jag har nämligen väntat i 2 och min kompis hjälpte mig ringa runt till olika utredare och alla hade en skitlång kötid. Den jag står remitterad till nu svarade att minst 4 månader till måste jag vänta. Jag förstår inte. Är inte vårdgarantin på 3 månader? Suck... orkar inte vänta.. mår fan piss.

För att göra saken värre så skrev min psykiatriker en remiss i slutet av september istället för juni-juli när vi började prata en massa om ADD- och koncentrationssvårigheter. Förstår inte varför han väntade så länge. Vågar inte ta upp det och fråga honom heller för den delen.
Citera
2018-11-06, 00:19
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Var fick du din utredning om jag får fråga? Jag har nämligen väntat i 2 och min kompis hjälpte mig ringa runt till olika utredare och alla hade en skitlång kötid. Den jag står remitterad till nu svarade att minst 4 månader till måste jag vänta. Jag förstår inte. Är inte vårdgarantin på 3 månader? Suck... orkar inte vänta.. mår fan piss.

För att göra saken värre så skrev min psykiatriker en remiss i slutet av september istället för juni-juli när vi började prata en massa om ADD- och koncentrationssvårigheter. Förstår inte varför han väntade så länge. Vågar inte ta upp det och fråga honom heller för den delen.

Vårdgaranti gäller inte för denna typ av utredningar och ett-två års väntetid är nog att mer standard.
Gjorde den på cereb här i Stockholm,
Citera
2018-11-06, 00:27
Avslutad
Citat:
Vårdgaranti gäller inte för denna typ av utredningar och ett-två års väntetid är nog att mer standard.
Tack. Vi pratade med Cereb förra veckan och där var det tydligen 6 månaders väntetid. Får väl ställa mig i kö och hoppas på det bästa.
Trodde inte själv att ADHD omfattades av vårdgarantin men den gör det, vårdgarantikansliet bekräftade. Alla neuropsykiatriska funktionsnedsättningsutredningar omfattas av vårdgarantin. Så jävla skumt att det är standard att låta folk vänta så jävla länge.
Citera
2018-11-06, 10:03
Medlem
Size420s avatar
Citat:

Jag förstår verkligen din frustration. Jag har själv nyligen blivit diagnotiserad efter extremt mycket tjat och hot om rättsliga åtgärder (inte för att det betytt något) men vad gör man inte för att kunna må bra.
3 månader är standard minst, jag väntade 4 månader hos Capio Maria. Men CM är inget att föredra då dom är så extremt fixerade vid droger och man måste lämna ett 20tal prover innan man ens får börja utredningen.

Jag skulle rekommendera att söka dig till PRIMA, dom har något lägre väntetider och vad jag har hört så ska dom vara väldigt professionella och ha ett humant bemötande, något Capio definitivt inte hade.

Citat:

Det gör den faktiskt. Men då trycket är så stort på NP-utredningar så är oftast väntetiden uppemot 6månder över hela landet..... Med det sagt så ska det vara 10-tusentals människor som ansöker om den här typen av utredningar vilket jag inte ritkigt kan få ihop

Citat:
Tack. Vi pratade med Cereb förra veckan och där var det tydligen 6 månaders väntetid. Får väl ställa mig i kö och hoppas på det bästa.
Trodde inte själv att ADHD omfattades av vårdgarantin men den gör det, vårdgarantikansliet bekräftade. Alla neuropsykiatriska funktionsnedsättningsutredningar omfattas av vårdgarantin. Så jävla skumt att det är standard att låta folk vänta så jävla länge.

Vårtgarantikansliet är en bra start. Dom brukar kunna pressa vårdgivaren att skynda på processen och av erfarenhet så brukar dom prioritera dessa personer framför människor som bara är tysta och väntar på sin tur.... Men har man ADHD så brukar man sällan vilja *vänta på sin tur*

Men du måste också förstå att Vårdgarantikansliet inte gör något förens det tagit 90dagar, så vänta måste du ändå göra.

Nu väntar jag själv på att komma igång med medicinering, har självmedicinerat ett tag själv och upplevt att det har hjälpt mig något oerhört, men nu så visade jag postivt på kokain på mitt sista test så får väl se om dom nekar mig eller inte... Helt sjukt iofs att man kan bli nekad medicin som hjälper till i ens vardag bara för att man brukat en drog som är rätt vanlig att man använder när man just har ADHD.

Hoppas jag tillförde någon vettig information. Återkom om du har några frågor eller funderingar kring utredningen
Citera
2018-11-06, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Jag förstår verkligen din frustration. Jag har själv nyligen blivit diagnotiserad efter extremt mycket tjat och hot om rättsliga åtgärder (inte för att det betytt något) men vad gör man inte för att kunna må bra.
3 månader är standard minst, jag väntade 4 månader hos Capio Maria. Men CM är inget att föredra då dom är så extremt fixerade vid droger och man måste lämna ett 20tal prover innan man ens får börja utredningen.

Jag skulle rekommendera att söka dig till PRIMA, dom har något lägre väntetider och vad jag har hört så ska dom vara väldigt professionella och ha ett humant bemötande, något Capio definitivt inte hade.

Det gör den faktiskt. Men då trycket är så stort på NP-utredningar så är oftast väntetiden uppemot 6månder över hela landet..... Med det sagt så ska det vara 10-tusentals människor som ansöker om den här typen av utredningar vilket jag inte ritkigt kan få ihop

Vårtgarantikansliet är en bra start. Dom brukar kunna pressa vårdgivaren att skynda på processen och av erfarenhet så brukar dom prioritera dessa personer framför människor som bara är tysta och väntar på sin tur.... Men har man ADHD så brukar man sällan vilja *vänta på sin tur*

Men du måste också förstå att Vårdgarantikansliet inte gör något förens det tagit 90dagar, så vänta måste du ändå göra.

Nu väntar jag själv på att komma igång med medicinering, har självmedicinerat ett tag själv och upplevt att det har hjälpt mig något oerhört, men nu så visade jag postivt på kokain på mitt sista test så får väl se om dom nekar mig eller inte... Helt sjukt iofs att man kan bli nekad medicin som hjälper till i ens vardag bara för att man brukat en drog som är rätt vanlig att man använder när man just har ADHD.

Hoppas jag tillförde någon vettig information. Återkom om du har några frågor eller funderingar kring utredningen
Tack så mycket! Ska få hjälp till att ringa runt till så många ställen som det går. Står f.ö. i kö till Hagsätra neuropsykiatri just nu.
Tycker att Sveriges syn på narkotiska läkemedel är trist. De hade hellre velat att du ligger hemma och ruttnar än ge dig CS eller benso, av vilken anledning vet jag inte. Kanske är de ute efter att skydda sin karriär. Jag har grav social ångest, GAD och sömnstörningar. Vågar inte prata i telefon, går aldrig ut förutom vid läkarbesök, kan inte sova ordentligt osv. Har inte ens fått Propavan utskrivet för sömnen utan massa antidepressiva. Lycka till med insättningen av medicin vännen!
Citera
2018-11-06, 12:40
Medlem
Jesouss avatar
Citat:

Ser att jag inte ens skrev klart inlägget.
Vad jag skulle berätta är att man måste ligga på för att få dessa utredningar, ring och fråga om avbokade tider eller ifall det finns andra tider som blivit lediga.
Tyvärr är det enda sättet som fungerar, till slut dyker det upp en tid som blivit avbokad och har du då ringt och tjatat om det ett 40-tal ggr innan så kommer de nog att ha dig i åtanke rätt omgående.
Citera
2018-11-06, 12:56
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Size420
Jag verkligen! Får se om man kan få nån hjälp nu bara. Jag har fått en remiss till Prima nu för medicinering och uppföljning.

Någon som har någon erfarenhet av dom? Ska nog som du säger börja med Concerta för att se hur det utspelar sig... Har bara hört så mycket gott om elvanse bland vänner och bekanta. Men så länge man mår bra spelar det ju ingen roll

Kan ge en liten snabb uppdatering gällande elvanse som jag också fick beskriven med superlativ innan jag började.
Tar nu 120mg av denna och kan konstatera att den tyvärr inte funkar för mig, det enda som händer är att jag blir lite lugnare (vilket iofs är bra).
Citera
2018-11-06, 14:12
Medlem
Citat:
Kan ge en liten snabb uppdatering gällande elvanse som jag också fick beskriven med superlativ innan jag började.
Tar nu 120mg av denna och kan konstatera att den tyvärr inte funkar för mig, det enda som händer är att jag blir lite lugnare (vilket iofs är bra).

Varför fungerar den inte? För mycket biverkningar eller dålig effekt? Varför så hög dos?
120 mg är onödigt högt.

Antar att du även ser till att inte äta och dricka för mycket sura saker som påverkar elimineringen av ämnet. Man bör inte äta eller dricka citrusfrukter förrän senare på kvällen tex. Man kan även göra kroppen mer basisk för att kompensera sur föda.
Citera
2018-11-06, 15:09
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Varför fungerar den inte? För mycket biverkningar eller dålig effekt? Varför så hög dos?
120 mg är onödigt högt.

Antar att du även ser till att inte äta och dricka för mycket sura saker som påverkar elimineringen av ämnet. Man bör inte äta eller dricka citrusfrukter förrän senare på kvällen tex. Man kan även göra kroppen mer basisk för att kompensera sur föda.

Helt enkelt dålig effekt av medicinen.
Den här doseringen blev också den sista, vi ville göra ett sista försök för att se om det blev någon skillnad men effekten uteblev.

Har undvikit den typen av mat och dryck i samband med intag av elvanse och ätit frukt på kvällen istället.
Även tagit tillskott med B6, B12, Folsyra, Magnesium osv.
Det är ett mysterium för mig själv hur denna inte kan funka men nu är det helt enkelt som det är.
Citera
2018-11-06, 17:10
Avslutad
Citat:
Ser att jag inte ens skrev klart inlägget.
Vad jag skulle berätta är att man måste ligga på för att få dessa utredningar, ring och fråga om avbokade tider eller ifall det finns andra tider som blivit lediga.
Tyvärr är det enda sättet som fungerar, till slut dyker det upp en tid som blivit avbokad och har du då ringt och tjatat om det ett 40-tal ggr innan så kommer de nog att ha dig i åtanke rätt omgående.
Tack! Ska hållas i åtanke.
Citera
2018-11-08, 00:58
Medlem
populopiduss avatar
Hur såg det ut för er som genomgång utredning för ADHD gällande urinprov (drogtest)? Fick ni lämna urinprov under utredningen, innan ni fick medicin och även efter ni fått medicinen? I så fall med vilka intervall?

Ska snart påbörja utredning och har fått pissa för att få remiss (vilket var rent), men är nyfiken på hur det kommer se ut sen? Vidare undrar jag om ni som fått lämna urinprov vet om detta/dessa skickats på analys?

Inget dokumenterat missbruk.
Citera
2018-11-08, 07:49
Medlem
Grisgeten8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Hur såg det ut för er som genomgång utredning för ADHD gällande urinprov (drogtest)? Fick ni lämna urinprov under utredningen, innan ni fick medicin och även efter ni fått medicinen? I så fall med vilka intervall?

Ska snart påbörja utredning och har fått pissa för att få remiss (vilket var rent), men är nyfiken på hur det kommer se ut sen? Vidare undrar jag om ni som fått lämna urinprov vet om detta/dessa skickats på analys?

Inget dokumenterat missbruk.

Jag fick göra det en gång i början när jag bytte läkare men hade redan fått medicin då.
En del verkar ha fått göra det vid ett års kontrollerna.
Har ingen aning om de skickas på analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in