2018-11-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Om han har fungerade nyckel vore väl det smidigaste att han väntar ut dem tills de lämnar stället och sen ringer låssmeden samtidigt som han själv tar sig in i lägenheten (och givetvis vägrar lämna om de återvänder innan låset är bytt)

De har bytt nycklar. Han har testat ovanstående också.
Citera
2018-11-04, 21:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Vad är det för j-a förening?
Föreningen verkar vara passiv och låtit detta pågå utan att agera.

Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Ja, medlemmen måste lösa problemet annars riskerar denna att mista sitt medlemskap.
Vad är det för mes som inte tar tillbaka sitt egna hem? Är han rädd för att en åklagare ska ge sig på honom så låt så vara, men lös problemet för helvete.
Och FB, herre gud, vilket mespropp.

Det tror jag knappast de får göra. Han är ju utsatt för ett brott, föreningen kan inte avsluta hans medlemsskap hur som helst. Särskilt inte då han verkar betala avgiften ur egen ficka. De inväntar nog också Kronofogdens agerande.

Allt tjafs om att dörren kan vara föreningens ansvar att bryta upp eller byta lås i då de kan ha hand om underhållet av dörrarna är också helt värdelöst. Även om de har hand om dörrarna så innebär inte det att de får byta lås eller på annat sätt ge sig in i en rättstvist. Det är skillnad på att få byta ut en dörr eller ett lås med de boendes tillåtelse och en annan att neka personer tillträde till "sitt" hem och sina ägodelar.
Citera
2018-11-04, 21:32
Medlem
Fan vad lätt att ta över en lägenhet. Skriva sig på den adressen gör sedan inbrott ta med lite möbler. Ska testa detta. Bars idioter står i bostadskö eller köper en egen lägenhet för en jävla massa stålar och bevisligen kan myndigheterna inte kasta ut mig om jag gör detta. Jag älskar Sverige och dess lagar.
Citera
2018-11-04, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det tror jag knappast de får göra. Han är ju utsatt för ett brott, föreningen kan inte avsluta hans medlemsskap hur som helst. Särskilt inte då han verkar betala avgiften ur egen ficka. De inväntar nog också Kronofogdens agerande.

Allt tjafs om att dörren kan vara föreningens ansvar att bryta upp eller byta lås i då de kan ha hand om underhållet av dörrarna är också helt värdelöst. Även om de har hand om dörrarna så innebär inte det att de får byta lås eller på annat sätt ge sig in i en rättstvist. Det är skillnad på att få byta ut en dörr eller ett lås med de boendes tillåtelse och en annan att neka personer tillträde till "sitt" hem och sina ägodelar.

Föreningen kan ju välja att avsluta hans medlemskap om han har hyrt ut sin lägenhet utan föreningens tillstånd.
Citera
2018-11-04, 21:56
Medlem
GoldTalons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SenjorPanflojt
Då blir han ju medskyldig. Kör själv. Snåla inte med limmet.

Handskar check
Cascolim check
Nysnodd cykel check
Ta med "Gunnar"?
Citera
2018-11-04, 21:58
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo

Om det är krav på medlemmen att denne bor i lägenhet, och inte hyr ut den utan tillstånd från styrelsen så kan han visst mista sitt medlemskap, inte för att det kommer ske men så är det.
Jag skulle ta tillbaka nyttjanderätten och om det sedan visar sig att det var olagligt så är det så. Jag skulle vilja se vilken åklagare som skulle sysselsätta sig med det, och om det skulle bli så och domstolen går på det så skulle jag givetvis bli tvungen att ta det.
Jag trodde inte det fanns sådana mesproppar som låter någon ta hemmet i från sig, makalöst korkat.
Citera
2018-11-04, 22:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Föreningen kan ju välja att avsluta hans medlemskap om han har hyrt ut sin lägenhet utan föreningens tillstånd.

Det kan kanske vara ett sätt att få tillbaka den. Vräk honom (dvs snyltarna) , då måste "föreningen" betala tillbaka hans lägenhet och han får pengarna till att köpa en ny, alternativt tillbaka den gamla.
Citera
2018-11-04, 22:08
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Fel. Föreningen är ägaren av fastigheten och allt som finns i det vill säga bostäder. När man ingår i förening, köper man en procentandel i föreningen genom köpet av bostaden som dock är ändå tillhörande föreningen. Låter konstigt men sant.
Lösningen finns hos föreningen genom att säga upp andrahandskontraktet och verkställa avhysningen med polisens närvaro och inget mer.

Kontraktet har väl redan förfallit så det är bara att byta lås.
Vissa påstår att det är olagligt, vilket jag har svårt att förstå och sen har jag ändå svårare att tro att en åklagare skulle arbeta med ett sånt ärende, hur som helst, det löser problemet. I värsta fall kan det alltså bli kostsamt men ibland kostar det att lösa problem.
Citera
2018-11-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Vad ska de göra då? Åka på en misshandel pga av skyddande av bostad? Är nog inte till deras fördel då allt uppdagas hur situationen blivit sådan

Vad hade du själv gjort om du lånat ut ditt boende och inte fick tillbaka det? Bitit i det sura äpplet, knutit handen i fickan?
Frågan var om han själv hade flyttat ut, eftersom han påstod att de nog skulle göra det.
Hade du gjort det?

Själv hade man nog väntat tills de lämnat lägenheten. Sedan gått in. Ringt ett par polare som hjälpt till flyttat ut deras möbler. Sedan bytt lås.
Att limma i låset är snarare något en som knyter handen i fickan skulle fått för sig att göra.
Citera
2018-11-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det kan kanske vara ett sätt att få tillbaka den. Vräk honom (dvs snyltarna) , då måste "föreningen" betala tillbaka hans lägenhet och han får pengarna till att köpa en ny, alternativt tillbaka den gamla.

Skulle det bli "tvångsförsäljning" sker sådan genom kronofogden. Och då är det ju inte säkert att den som "vräks" får så mycket pengar den "vill ha". Eftersom det är Valentin som äger lägenheten är det ju han som har det största problemet nu...

Det skulle vara spännande att få reda på:
Om föreningen godkänt uthyrning?
Hur mycket de här personerna betalar till Valentin för att bo där? (Just nu betalar de ju noll, men innan de slutade att betala)
Citera
2018-11-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel

Nej, de kan välja att ge honom en varning (anmodan). Att upphäva medlemsskap är inte helt okomplicerat. Ur styrelsen perspektiv är det knappast någon lösning heller. Om ägaren förlorar medlemskapet så måste lägenheten säljas... men hur? Tvisten med ockupanterna fortsätter ju ändå.
Det enda hyggliga är lim i låset. Mycket och ofta.
Citera
2018-11-04, 22:38
Medlem
Har haft ett ärende mot skattemyndigheten om att en okänd person varit skriven på en av mina adresser.

DET TOG ÖVER ETT ÅR FÖR SKATTEVERKET ATT PLOCKA BORT EN PERSON SOM ALDRIG HADE BOTT PÅ ADRESSEN! Från att jag anmälde det. Det är fan skandal!

Nu gick det ju bra tills slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in