Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Det tror jag knappast de får göra. Han är ju utsatt för ett brott, föreningen kan inte avsluta hans medlemsskap hur som helst. Särskilt inte då han verkar betala avgiften ur egen ficka. De inväntar nog också Kronofogdens agerande.
Allt tjafs om att dörren kan vara föreningens ansvar att bryta upp eller byta lås i då de kan ha hand om underhållet av dörrarna är också helt värdelöst. Även om de har hand om dörrarna så innebär inte det att de får byta lås eller på annat sätt ge sig in i en rättstvist. Det är skillnad på att få byta ut en dörr eller ett lås med de boendes tillåtelse och en annan att neka personer tillträde till "sitt" hem och sina ägodelar.
Om det är krav på medlemmen att denne bor i lägenhet, och inte hyr ut den utan tillstånd från styrelsen så kan han visst mista sitt medlemskap, inte för att det kommer ske men så är det.
Jag skulle ta tillbaka nyttjanderätten och om det sedan visar sig att det var olagligt så är det så. Jag skulle vilja se vilken åklagare som skulle sysselsätta sig med det, och om det skulle bli så och domstolen går på det så skulle jag givetvis bli tvungen att ta det.
Jag trodde inte det fanns sådana mesproppar som låter någon ta hemmet i från sig, makalöst korkat.