2018-11-04, 22:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Skulle det bli "tvångsförsäljning" sker sådan genom kronofogden. Och då är det ju inte säkert att den som "vräks" får så mycket pengar den "vill ha". Eftersom det är Valentin som äger lägenheten är det ju han som har det största problemet nu...

Det skulle vara spännande att få reda på:
Om föreningen godkänt uthyrning?
Hur mycket de här personerna betalar till Valentin för att bo där? (Just nu betalar de ju noll, men innan de slutade att betala)

Han borde kunna göra upp en ök med föreningen att han får köpa tillbaka den helt enkelt. Föreningen borde i vilket fall vräka dessa personer, de har ju nästlat sig in olagligen och gjort sig skyldig till stöld av fastighet, inte av mobil egendom som lösöre utan fast egendom. Undrar om dessa personer inte skulle kunna dömas för just stöld?
Citera
2018-11-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Har haft ett ärende mot skattemyndigheten om att en okänd person varit skriven på en av mina adresser.

DET TOG ÖVER ETT ÅR FÖR SKATTEVERKET ATT PLOCKA BORT EN PERSON SOM ALDRIG HADE BOTT PÅ ADRESSEN! Från att jag anmälde det. Det är fan skandal!

Nu gick det ju bra tills slut.

Nu vet jag inte om det bara var arbetsbelastning men att det är en frist på ett år bör ha att göra med att man inte behöver ändra folkbokföring för tillfälliga flyttar som är kortare tid än ett år. Dvs en person anses ha flyttat om den inte går att nå på folkbokföringsadressen efter utgången av den fristen.

Rättssäkert då man inte ska kunna avskriva vem som helst på adresser.
Citera
2018-11-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Han borde kunna göra upp en ök med föreningen att han får köpa tillbaka den helt enkelt. Föreningen borde i vilket fall vräka dessa personer, de har ju nästlat sig in olagligen och gjort sig skyldig till stöld av fastighet, inte av mobil egendom som lösöre utan fast egendom. Undrar om dessa personer inte skulle kunna dömas för just stöld?

Jag tycker absolut inte att det här paret gör rätt, men det är ju så att det är Valentin själv som hyrt ut lägenheten till dem (eftersom han inte ville sälja då han ansåg att han inte skulle få tillräckligt betalt). Ibland bedrar snålheten visheten...
Citera
2018-11-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Vad har Patrick gjort för att hamna på Lexbase då?

Slarvat med betalningar.
Citera
2018-11-04, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nu vet jag inte om det bara var arbetsbelastning men att det är en frist på ett år bör ha att göra med att man inte behöver ändra folkbokföring för tillfälliga flyttar som är kortare tid än ett år. Dvs en person anses ha flyttat om den inte går att nå på folkbokföringsadressen efter utgången av den fristen.

Rättssäkert då man inte ska kunna avskriva vem som helst på adresser.

Det kan mycket väl var så som du skriver. Dock hann personen vara skriven något år på adressen innan det upptäcktes.
Citera
2018-11-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det kan mycket väl var så som du skriver. Dock hann personen vara skriven något år på adressen innan det upptäcktes.

Ja men skatteverket kan ju inte veta om personen är skriven där olagligt eller om personen bara är bortrest eller bor tillfälligt på annan ort.
Citera
2018-11-04, 23:18
Medlem
Lalandes avatar
Jag är lite chockad över hur lätt det är att få dörren öppnad av en låsfirma. Jag skulle alltså kunna folkbokföra mig på random adress, sätta dit en liten namnskylt på dörren och sedan ringa låssmeden för att få upp dörren. Tvivlar han på mig skulle jag bara legitimera mig och visa min adress på Ratsit?

Kan man inte spärra ens adress från sånt? Har inte låssmeder något register där dom söker upp adresser på för att se vilka regler som gäller för nycklar i varje hus?
Någon som vet?
Citera
2018-11-04, 23:19
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Föreningen kan ju välja att avsluta hans medlemskap om han har hyrt ut sin lägenhet utan föreningens tillstånd.

Jag får inte intrycket att det var mot föreningens vilja till en början utan att han hade deras godkännande då. Nu är det ju, såklart, emot föreningens vilja men nu är ju de också att anse som offer för paret snarare än som offer för Valentin.

Oavsett så skulle föreningen snarare förlora på att avhysa Valentin. Paret har fortfarande lägenheten i besittning då medan de får starta om den dyra processen på egen hand. De ser nog hellre att Valentin får ta den smällen, till och med om det innebär att de får förlåta en icke lovlig andrahandsuthyrning. Det gör de nog så gärna.
Citera
2018-11-04, 23:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalande
Jag är lite chockad över hur lätt det är att få dörren öppnad av en låsfirma. Jag skulle alltså kunna folkbokföra mig på random adress, sätta dit en liten namnskylt på dörren och sedan ringa låssmeden för att få upp dörren. Tvivlar han på mig skulle jag bara legitimera mig och visa min adress på Ratsit?

Kan man inte spärra ens adress från sånt? Har inte låssmeder något register där dom söker upp adresser på för att se vilka regler som gäller för nycklar i varje hus?
Någon som vet?

Låssmeder får inte öppna dörren/byta lås om man ej kan uppvisa att man står på kontraktet och har legitimation på sig. Men det är väl inte säkert att en random låssmed utfört det här arbetet. Det kan ju vara någon de känner som gjort dem en tjänst utanför rullorna. Eller så kanske de visade sitt kontrakt och på något sätt hade ändrat datumen som det är giltigt under.

Jag undrar till och med om inte polisen skulle godkänna ett sådant byte. Det är en tvist, inte ett pågående brott, och de har rätt till sina saker. Polisen kastade ju inte ut dem och då får inte Valentin göra det heller. Oklart dock om polisen lyfter ett finger om han låser dem ute.
Citera
2018-11-04, 23:26
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Jag tycker absolut inte att det här paret gör rätt, men det är ju så att det är Valentin själv som hyrt ut lägenheten till dem (eftersom han inte ville sälja då han ansåg att han inte skulle få tillräckligt betalt). Ibland bedrar snålheten visheten...
Det var väl enbart så att han ville prova att bo med flickvännen ett tag och hyrde därför ut den i fem månader. Det är väl lite drastiskt att sälja lägenheten på stört när man fått en flickvän?
Citera
2018-11-04, 23:33
Medlem
Lalandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det var väl enbart så att han ville prova att bo med flickvännen ett tag och hyrde därför ut den i fem månader. Det är väl lite drastiskt att sälja lägenheten på stört när man fått en flickvän?

Ja exakt, man säljer inte sin lägenhet i första taget. Det är en jäkla process och kostar väldigt mycket pengar. Det naturliga är att man testar leva ihop först med sin nya partner. I princip alla brf:er godkänner detta som skäl för andrahandsuthyrning i ett år. Efter ett år ansöker man om förnyat tillstånd och det brukar i 90% av fallen gå bra.
Citera
2018-11-04, 23:44
Medlem
Lalandes avatar
Det här med att kronofogden måste delge personligen samt ha fullständiga personnummer på samtliga har väl blossat upp som ett megastort problem iom alla illegala bosättningar med eu-migranter som varit senaste åren. Har för mig att man luckrat upp dessa hårda regler nu? Men det verkar inte hjälpt i detta fall.

Men visst är det så att Valentin har rätt att vistas i lägenheten trots att paret vägrar flytta och än så länge har rätt att bo kvar? Han kan väl dra dit sina fotbollspolare några dagar i veckan och hänga hemma i soffan hela gänget, laga mat, kolla på TV, borra i nån vägg, spela musik. Psyka ut paret helt enkelt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in