Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 18:34
  #1
Medlem
Citat:
Det som skulle bli en andrahandsuthyrning i några månader förvandlades till en långdragen mardröm.

När Valentin Ponce, 31, skulle återvända hem till lägenheten i Upplands Väsby så vägrade hyresgästerna att släppa in honom. Nu har de tagit över bostaden.

– Jag känner mig helt maktlös, säger Valentin.

Citat:
– Den 1 maj åkte jag till lägenheten, och då trodde jag att de hade flyttat ut utan att säga något.

Höll emot på andra sidan dörren
Så visade sig dock inte vara fallet. Paret var hemma, men Valentin blev inte insläppt i sin bostad. När han låste upp dörren stod de på andra sidan och höll emot.

31-åringen ringde polisen. En patrull ryckte ut, och för dem öppnade hyresgästerna. När polisen kom ut ur lägenheten fick Valentin ett besked som gjorde honom chockad.

– De sa att de visste att jag hade rätt till lägenheten, men att de inte kunde göra någonting. De sa att paret också kunde ha rätt att bo där, eftersom de hade folkbokfört sig på adressen och ställt in sina möbler där.

Polisen uppmanade Valentin att vända sig till Kronofogden, vilket han också gjorde. Myndigheten skickade en begäran om att paret skulle lämna lägenheten. Då började de dock göra allt för att förhala processen.

– För att Kronofogden ska kunna gå vidare måste de inblandade delges beslutet, och paret öppnade aldrig dörren. I juni lyckades dock delgivningsmannen få en granne att bekräfta att mannen synts i huset, vilket skulle vara tillräckligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-helt-sjukt

Helt sjukt så bara för att man bokför sig på adressen man bor på så "äger" man lyan?
Citera
2018-11-03, 18:37
  #2
Medlem
ettens avatar
Hyresgästerna kapade Valentins lägenhet:

Saxat från AB.

Hyresgästerna kapade Valentins lägenhet: ”Är helt sjukt”
Valentin hyrde ut i andra hand – nu har bostadsrätten blivit kapad.

Det som skulle bli en andrahandsuthyrning i några månader förvandlades till en långdragen mardröm.

När Valentin Ponce, 31, skulle återvända hem till lägenheten i Upplands Väsby så vägrade hyresgästerna att släppa in honom. Nu har de tagit över bostaden.

– Jag känner mig helt maktlös, säger Valentin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-helt-sjukt

Vad är det för blåbär som har tagit över hans lägenhet.. Går det inte att påskynda detta som är hans?
Citera
2018-11-03, 18:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-helt-sjukt

Helt sjukt så bara för att man bokför sig på adressen man bor på så "äger" man lyan?

Dom "äger" inte lyan. Däremot har inte polisen på egen hand rätt att avhysa folk som bor på en adress. Precis som det står i artikeln är det kronofogden som måste sköta detta.

Hade det däremot varit så att ett hemsläp vägrar lämna morgonen efter hade polisen kunnat kastat ut denne.
Citera
2018-11-03, 18:38
  #4
Medlem
Prootkraafts avatar
Han hade helt enkelt inte kontraktet skrivet rätt, därför kunde han inte få nån hjälp direkt. men äger lyan gör de inte, bara vägrar att flytta på sig när tiden är ute. Folkbokföring har inget med saken att göra, poliser kan inte lagen ibland.
Citera
2018-11-03, 18:38
  #5
Medlem
GilGrissom82s avatar
Är BR-ägaren också fortsatt folkbokförd där?

Risken med ett sådant reportage är väl dessvärre att fler illasinnade kan komma på samma tankar
Citera
2018-11-03, 18:39
  #6
Medlem
ettens avatar
Kan adressen vara stallgatan?

Jag hade själv väntat in paret med ett basebollträ.. Maskerad förstås...
Citera
2018-11-03, 18:42
  #7
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-helt-sjukt

Helt sjukt så bara för att man bokför sig på adressen man bor på så "äger" man lyan?
Det tycks, märkligt nog, dessutom vara absolut noll koll på vem som skriver sig på en viss bostad. För några år sen upptäckte jag att ett par för mig okända personer skrivit sig på min bostad. Ringde folkbokföringen som hummade, hemmade och oentusiastiskt lovade undersöka saken. Sex månader senare hade ingenting hänt så det var upp till mig att kontakta de två gökungarna och förmå dom att ”flytta ut”
Citera
2018-11-03, 18:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är BR-ägaren också fortsatt folkbokförd där?

Risken med ett sådant reportage är väl dessvärre att fler illasinnade kan komma på samma tankar

Ja det är väl bara att hyra en lya i andra hand ett par månader och byta lås
Citera
2018-11-03, 18:42
  #9
Medlem
Pumpkings avatar
För den nyfikne så är alla tre fortfarande folkbokförda på samma adress. Man bävar ju för näste person som kommer råka ut för MS+PA.
__________________
Senast redigerad av Pumpking 2018-11-03 kl. 18:44.
Citera
2018-11-03, 18:44
  #10
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det tycks, märkligt nog, dessutom vara absolut noll koll på vem som skriver sig på en viss bostad. För några år sen upptäckte jag att ett par för mig okända personer skrivit sig på min bostad. Ringde folkbokföringen som hummade, hemmade och oentusiastiskt lovade undersöka saken. Sex månader senare hade ingenting hänt så det var upp till mig att kontakta de två gökungarna och förmå dom att ”flytta ut”

Hur gick det då? Gjorde de det?
Citera
2018-11-03, 18:45
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etten
Saxat från AB.

Hyresgästerna kapade Valentins lägenhet: ”Är helt sjukt”
Valentin hyrde ut i andra hand – nu har bostadsrätten blivit kapad.

Det som skulle bli en andrahandsuthyrning i några månader förvandlades till en långdragen mardröm.

När Valentin Ponce, 31, skulle återvända hem till lägenheten i Upplands Väsby så vägrade hyresgästerna att släppa in honom. Nu har de tagit över bostaden.

– Jag känner mig helt maktlös, säger Valentin.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ar-helt-sjukt

Vad är det för blåbär som har tagit över hans lägenhet.. Går det inte att påskynda detta som är hans?

Alltså, har dom kontrakt? Om ja, så har dom ju rätt att bo där. Om nej, så avhysning genom kronofogden.
Citera
2018-11-03, 18:47
  #12
Medlem
SeanAverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Hur gick det då? Gjorde de det?

Hoppas någon kan namnge dom här idioterna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback