2018-10-30, 19:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Nej, men du skrev att det var troligt.
Ja, precis.
Citat:
Det tar 8-15 minuter för blodet att börja koagulera, så planen att börja plantera bevis måste kommit tidigt.
Inne i kroppen tar det mycket längre tid, där finns ingen luft. Så blodet kan ha tagits vid styckningen.
Citat:
Handskarna beskrivs som att de var rengjorda, så det är inte nödvändigt.
Nej, de beskrivs inte som rengjorda, inte med det ordet i alla fall.
Citat:
Handskarna hittades väl i bilen?

Han behövde väl tejpen inomhus och handskarna i bilen.
Handskarna i bilen hade inget blod på greppytan. Kom inte och påstå att Vatchareeyas kropp hanterades med handryggarna.
Citera
2018-10-30, 20:19
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inne i kroppen tar det mycket längre tid, där finns ingen luft. Så blodet kan ha tagits vid styckningen.

Så hur har det gått till när panteringspersonen samlat upp blod?

Citat:
Kristoffer Johanssons dna på den högra vristen (grad +1) talar för ett rimligt
händelseförlopp där Johansson har hanterat i vart fall det högra benet efter att det blivit
tvättat och då utan skyddshandskar.

I bagageutrymmet var det fullt med föremål och i det nedre lagret fanns en plastkasse med blod på som kom från Vatchareeya.

Så planteraren har lyft undan bråte som K hade i bagaget för att plantera bevis, spätt ut blodet med vatten, smetat ut blod på kanten och på botten på mattan. Riktigt ambitiöst om du frågar mig.

Citat:
Resultaten är de förväntade om handskarna har utsatts för väta i
samband med eller efter det att de blivit besudlade.

Vatchareeya Bangsuans blod på handskarna (S076) som blivit utsatt för väta i samband
med, eller efter att de blivit besudlade är det förväntade om handskarna har använts vid
hantering av kroppen och/ eller benen när de blivit tvättade. Kristoffer Johanssons DNA
i handskarna är det förväntade om det är han som använt handskarna. Någon DNA från
annan person har inte påträffats.

Citat:
Handskarna i bilen hade inget blod på greppytan. Kom inte och påstå att Vatchareeyas kropp hanterades med handryggarna.

I teorin finns inga gränser som bekant.
Citera
2018-10-30, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så hur har det gått till när panteringspersonen samlat upp blod?
Samlat upp det i ett kärl och satt på lock, t.ex.
Citat:
Så planteraren har lyft undan bråte som K hade i bagaget för att plantera bevis, spätt ut blodet med vatten, smetat ut blod på kanten och på botten på mattan. Riktigt ambitiöst om du frågar mig.
Inte lika ambitiöst som att lyfta undan bråten och placera Vatchareeya i bagageutrymmet om du frågar mig. Enligt kriminaltekniker DL i tingsrätten var bagageutrymmet tomt eller nästan tomt när blodet kom dit. En vattenryggväska läckte vatten i bagageutrymmet efter att blodet planterades. Hovrätten:
Citat:
[AB] har uppgett att han, tillsammans med andra, den 11 maj 2013
stuvade in en mängd saker i Kristoffer Johanssons bagageutrymme, bl.a. en s.k.
camelback som samma dag kom att läcka flera liter vatten i bagageutrymmet. Det är
enligt hovrättens uppfattning sannolikt att det läckande vattnet den 11 maj från
[ABs] camelback har vätt handskarna och att en av handskarna samtidigt
besudlats av blodet i mattan. Detta talar för att blodet i mattan i bagageutrymmet
funnits där redan den 11 maj.
Vad som behövdes göra var att öppna bagageluckan, stryka blod på listen, hälla lite blod på plastkassen som låg där och stänga bagageluckan.
Citat:
I teorin finns inga gränser som bekant.
Trams. Så då backar vi bandet. Hur kom tejprullen upp på skåpet med Vatchareeyas DNA och blod, men utan spår av Kim om det inte var Vatchareeya som lade den där?
Senast redigerad av Quarrel 2018-10-30 kl. 21:14.
Citera
2018-10-30, 21:53
Medlem
letspanics avatar
Citat:

Men luften finns ju redan i kärlet som får det att koagulera. Och i vilket skede ska idén om plantering uppstått?

Citat:
Inte lika ambitiöst som att lyfta undan bråten och placera Vatchareeya i bagageutrymmet om du frågar mig. Enligt kriminaltekniker DL i tingsrätten var bagageutrymmet tomt eller nästan tomt när blodet kom dit. En vattenryggväska läckte vatten i bagageutrymmet efter att blodet planterades.

Vad som behövdes göra var att öppna bagageluckan, stryka blod på listen, hälla lite blod på plastkassen som låg där och stänga bagageluckan.

Var det innan eller efter personen planterat Kristoffers DNA på benet efter att det tvättats?

Och igen måste du bevisa att så skett.

Citat:
Trams. Så då backar vi bandet. Hur kom tejprullen upp på skåpet med Vatchareeyas DNA och blod, men utan spår av Kim om det inte var Vatchareeya som lade den där?

Inga fingeravtryck har hittats från BO, hur lägger hon upp den utan att avsätta det?

Han har som sagt haft handskar.
Citera
2018-10-30, 23:36
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Men luften finns ju redan i kärlet som får det att koagulera. Och i vilket skede ska idén om plantering uppstått?

Var det innan eller efter personen planterat Kristoffers DNA på benet efter att det tvättats?

Inga fingeravtryck har hittats från BO, hur lägger hon upp den utan att avsätta det?

Vi ska också komma ihåg att KJ, likt Råbo och Mantorpsmördaren innan morden fantiserat intensivt om att mörda. KJ´s kognitiva begränsningar lyfts ofta upp som ett bevis för att han inte mördat VB. När det kommer KJ tror jag att han likt många andra med liknande tillstånd har sina specialintressen - där fantasier om att begå ett perfekt mord kan vara ett sådant (det här har han ju talat om passionerat med en vän).

Ett ex till KJ berättar om stryptag i soffan, jag tror det är hans MO. Stryper du någon kommer det inte lämna mycket blodvite - offret kanske i dödsögonblicket kommer tömma tarmen i sängen, och visst fattas där väl en bäddmadrass?

Det är så jag tror förfarandet gått till.
Citera
2018-10-31, 00:00
Medlem
Nu verkar era tankar kretsa kring att en annan GM skulle ha planterat blodet men det finns ytterligare ett alternativ.

Glöm inte hur polisen agerat i det här fallet. Dom var vän med MB och verkar i princip redan från början ha avskrivit honom som GM enligt deras troligen känslomässiga låsning till att den skyldige måste naturligtvis vara knäppöken. Dom har varit helt fokuserade till att hitta bevismaterial mot androgynen och dessutom pressade av ständiga frågor från media.

Glöm inte hur dom uppenbarligen rent ljugit angående bevakningen av de två misstänkta och ändrat datum för när personerna skulle ha varit bevakade.

I ren frustration över att inte ha funnit bevis så kan det vara så att dom helt enkelt tagit blod från kroppsdelarna, kanske spätt med lite vatten och smetat på bilen när den stod för undersökning på stationen och sedan är beviset klart och dom kan få en fällande dom mot knäppgöken som dom ju ändå "vet" var skyldig till mordet.
Citera
2018-10-31, 00:19
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Nu verkar era tankar kretsa kring att en annan GM skulle ha planterat blodet men det finns ytterligare ett alternativ.

Glöm inte hur polisen agerat i det här fallet. Dom var vän med MB och verkar i princip redan från början ha avskrivit honom som GM enligt deras troligen känslomässiga låsning till att den skyldige måste naturligtvis vara knäppöken. Dom har varit helt fokuserade till att hitta bevismaterial mot androgynen och dessutom pressade av ständiga frågor från media.

Glöm inte hur dom uppenbarligen rent ljugit angående bevakningen av de två misstänkta och ändrat datum för när personerna skulle ha varit bevakade.

I ren frustration över att inte ha funnit bevis så kan det vara så att dom helt enkelt tagit blod från kroppsdelarna, kanske spätt med lite vatten och smetat på bilen när den stod för undersökning på stationen och sedan är beviset klart och dom kan få en fällande dom mot knäppgöken som dom ju ändå "vet" var skyldig till mordet.

Jag tror du har sett på nya säsongen av making a murderer, en bra serie där man lär sig ett och annat, men går inte planka rätt av i det här fallet. Zellner-typen skulle aldrig ta i KJ-fallet.
Citera
2018-10-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag tror du har sett på nya säsongen av making a murderer, en bra serie där man lär sig ett och annat, men går inte planka rätt av i det här fallet. Zellner-typen skulle aldrig ta i KJ-fallet.

Jag vet inte vem Zellner är men jag tycker du ska läsa på lite bland vittnesmålen från polisen som skulle bevaka de misstänkta i det här fallet. Han är uppenbart direkt jävig och inte det minsta trovärdig.

Men var jag skrev tidigare är naturligtvis bara en alternativ teori.
Citera
2018-10-31, 01:05
Medlem
Citat:
Hur transporterade han tejprullen utan att hans DNA hamnade på den?
Frånvaro av DNA-fynd utesluter inte att KJ hanterat rullen. Två besudlingar och två områden topsades utan att hitta hans DNA, men det kan fortfarande ha funnits i något område som inte topsats.

Citat:
Det är alltså troligt att Kims tejprulle också var Leukopor och annan än rullen på skåpet."
KJ's beskrivning av sin tejprulle stämmer inte överens med Leukopor
Citat:
men det är … genomskinlig tejp som har sån här väv… håller typ för ingenting, men det isolerar elektricitet
Tejpen i badrummet är transparent, har en perforerad yta som gör den lätt att riva av och mönstret i ytstrukturen kan upplevas som vävliknande. Vidare beskrev KJ att tejpen var delad som den i badrummet och han identifierade den på bild.
Leukopor är inte genomskinlig, saknar vävliknande mönster i ytan och går inte att kontinuerligt riva av på mitten som tejpen i badrummet.
(Dock skulle Leukopor funka bättre än plasttejpen i badrummet för att tejpa över småsår vid karateträning...)

Citat:
Man behöver inte vara krimexpert för att veta att blod behöver luft för att koagulera. Alltså kan det förvaras i en lufttät behållare.
Citat:
Det koagulerar inte omedelbart, det vet alla som har fått ett sår någon gång.
Citat:
Citat:

Vid blodprov tappar man färskt blod direkt i vacuumrör och ändå är rören förfyllda med heparin, EDTA eller citrat för att förhindra koagulation, men du tycker det räcker att samla upp i ett kärl och stänga locket för att förhindra koagulation...
Så enligt dig har din uppdiktade planteringsmördare styckat kroppen, samlat lite blod i ett kärl och skyndat sig till KJ's bil för att inom ca 10 minuter stryka blod på listen och hälla flytande blod på plastkassen...
Citera
2018-10-31, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vid blodprov tappar man färskt blod direkt i vacuumrör och ändå är rören förfyllda med heparin, EDTA eller citrat för att förhindra koagulation, men du tycker det räcker att samla upp i ett kärl och stänga locket för att förhindra koagulation...
Så enligt dig har din uppdiktade planteringsmördare styckat kroppen, samlat lite blod i ett kärl och skyndat sig till KJ's bil för att inom ca 10 minuter stryka blod på listen och hälla flytande blod på plastkassen...
Om blod kommer från en avliden person vid styckning är det likblod och när hunden Uno som är en likspårhund inte alls reagerade på blodet i bagageutrymmet och listen kunde det inte vara likblod.
Hunden Uno var som bekant uppe i bagageutrymmet och sökte spår, om det var blod från när Bangsuan levde, reagerar inte en likspårhund.
Alternativet är att blodet kom från när Bangsuan levde och var inget planterat blod.
Om blodet hade varit planterat skulle det varit likblod för att kunna misstänka att KJ hade transporterat kroppsdelar.
Citera
2018-10-31, 08:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De beståndsdelar i luften som bidrar till koagulering förbrukas innan allt blod har koagulerat. Tänk dig ett stearinljus i ett slutet kärl. När syret tar slut slocknar ljuset, det brinner inte ner helt även om det fanns syre i kärlet till att börja med. Efter mordet.
Citat:

Jag föreslog inte att Kims DNA har planterats någonstans, och jag bevisar inget, jag gör det mer troligt att det var Vatchareeya som lade rullen på skåpet.
Citat:

Återigen får jag påminna om att ingen letade fingeravtryck på rullen, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan.

Vart tog handskarna vägen efteråt?
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vi ska också komma ihåg att KJ, likt Råbo och Mantorpsmördaren innan morden fantiserat intensivt om att mörda. KJ´s kognitiva begränsningar lyfts ofta upp som ett bevis för att han inte mördat VB. När det kommer KJ tror jag att han likt många andra med liknande tillstånd har sina specialintressen - där fantasier om att begå ett perfekt mord kan vara ett sådant (det här har han ju talat om passionerat med en vän).

Ett ex till KJ berättar om stryptag i soffan, jag tror det är hans MO. Stryper du någon kommer det inte lämna mycket blodvite - offret kanske i dödsögonblicket kommer tömma tarmen i sängen, och visst fattas där väl en bäddmadrass?

Det är så jag tror förfarandet gått till.
Kim fantiserade inte intensivt. Exet är inte trovärdig: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Varför skvätte polisen vatten? Den hade inte hört talas om den läckande vattenryggsäcken när fordonsundersökningen gjordes.
Citat:
Frånvaro av DNA-fynd utesluter inte att KJ hanterat rullen. Två besudlingar och två områden topsades utan att hitta hans DNA, men det kan fortfarande ha funnits i något område som inte topsats.
Nej, DNA hittades på fyra platser, det var inte fyra platser som DNA-testades.
Citat:
KJ's beskrivning av sin tejprulle stämmer inte överens med Leukopor

Tejpen i badrummet är transparent, har en perforerad yta som gör den lätt att riva av och mönstret i ytstrukturen kan upplevas som vävliknande. Vidare beskrev KJ att tejpen var delad som den i badrummet och han identifierade den på bild.
Leukopor är inte genomskinlig, saknar vävliknande mönster i ytan och går inte att kontinuerligt riva av på mitten som tejpen i badrummet.
(Dock skulle Leukopor funka bättre än plasttejpen i badrummet för att tejpa över småsår vid karateträning...)
Ur resningsansökan:
Citat:
191. Kristoffer Johansson nar endast identifierat en tejprulle på ett fotografi. På
fotografiet har han inte kunnat uppfatta kvaliteten. Han har inte heller (förrän nu, av
undertecknad) upplysts om att det är en s.k. Sårtejp. Det är således oklart om den
tejprulle som finns i beslag i målet, BG779-1, tillhör honom.

192. Tejpen har undersökts av SKL. På denna har man funnit Vatchareeya
Bangsuans blod och DNA. Tejpen har också jämförts med de tejpbitar som
hittades på hennes kropp. Även på denna tejp konstaterades blod och DNA från
henne. Spår på tejpen från någon bagagerumsmatta farms inte. SKL hade också i
uppdrag att undersöka fingeravtryck på tejpbitama som hittades på hennes kropp.
Några sådana kunde inte säkras. Någon fingeravtrycksundersökning på tejprullen
från badrummet var inte beställda och således inte genomförd. DNA eller
fingeravtryck tillhörande Kristoffer Johansson eller Vatchareeya Bangsuan har
således inte kunnat konstateras eller uteslutas på tejprullen. Det är därför inte
fastställt huruvida tejprullen, som Kristoffer Johansson bara har sett på bild och inte
känt till kvaliteten på, har använts av honom eller inte. Om Vatchareeya Bangsuans
fingeravtryck hade konstaterats på den, hade det kunnat ge en förklaring till hennes
blod och DNA. Som ny bevisning åberopas syn på tejpen i beslag samt den tejp som
Kristoffer Johansson använder.
Citat:
Blod kan hållas flytande utan tillsatta preparat. En kropp är ett slutet kärl, blodet kan vara flytande i timmar, t.o.m. veckor efter att döden inträffat.
Citera
2018-10-31, 09:48
Medlem
Blev mycket att läsa om jag ska komma att hitta det det jag vill ta upp ifall det redan är diskuterat här. Jag lyssnade på de 3 delarna som Rättegångspodden släppt ang. detta fall. Och jag höll på att brista när man fick lyssna på mycket av hans förhör. Att han nämner att han på mordkvällen gick in på toaletten och ”sprutade vatten i hans anus” för att stimulera sin prostata, samt använde en flaska att trycka upp i storgången fick mig att inse att den här människan, Kris*offer var en väldigt märklig människa. Och när han berättade för förhörsledaren hur han ”slickade upp henne” var också information som var väldigt märklig uttryckt. Han sätt att lägga fram det. Visst, det han gjorde var minst sagt väldigt sjukt, men att han tog upp sina bisarra sexuella aktiviteter på både sig själv och på den där stackars flickan var något som jag inte kunde släppa. Vem sitter och säger sånt i förhör? Margarin som glidmedel, flaskor i anus, lavemang för att stimulera prostatan är väl något man håller för sig själv om man vet att det inte bidrar något till förundersökningen. Är det hans Aspberger som gör att han talar öppet om allt på det där viset utan att känna minsta skam, som om det vore helt normalt? Hade jag ägnat mig i dessa perversa och bisarra aktiviteter för att tillfredsställa mig själv så hade jag inte velat att det skulle komma ut. Jag hade skämts och definitivt inte pratat med förhörsledaren om det eftersom det inte hade på brottet att göra. Undrar hur förhörsledaren kunde sitta och lyssna på det där och fortfarande agera 100% proffesionellt? Jag som förhörsledare skulle komma av mig helt efter att ha hört det där.

Förlåt för att jag fastnade för denna bagatell i ett sånt hemskt brott, men som sagt, det var något jag inte kunde släppa.
Senast redigerad av senatsoc 2018-10-31 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in