2018-10-30, 13:09
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Är inte insatt i fallet, utan har bara läst de senaste sidorna i tråden. Av det jag har läst får jag nog en känsla av att det skulle kunna röra sig om en plantering i det här fallet.
Men lägg av, har du inte hört poden? Pojken är ju ganska slut i huvudet. Haft ihjäl sin hund tidigare och allt annat konstigt som hänt. Skulle karatetränaren vänta till hon kommer ut från mongot, kidnappa och stycka henne och sedan plantera blod i mongots baklucka?
Citera
2018-10-30, 13:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Men lägg av, har du inte hört poden? Pojken är ju ganska slut i huvudet. Haft ihjäl sin hund tidigare och allt annat konstigt som hänt. Skulle karatetränaren vänta till hon kommer ut från mongot, kidnappa och stycka henne och sedan plantera blod i mongots baklucka?
Har ingen aning om vem gärningsmannen är, eller hur själva brottet skall ha gått till. Jag kommenterade alltså bara några saker kring de senaste sidornas diskussion om bevisplantering.
Citera
2018-10-30, 13:16
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Har ingen aning om vem gärningsmannen är, eller hur själva brottet skall ha gått till. Jag kommenterade alltså bara några saker kring de senaste sidornas diskussion om bevisplantering.
Är ju således ganska uppenbart vem gärningsmannen är. Frågan är bara var han styckade henne.
Citera
2018-10-30, 14:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Är ju således ganska uppenbart vem gärningsmannen är. Frågan är bara var han styckade henne.
Likstyckningar görs väl lämpligen i badkar, och det lär ju också vara det klart vanligaste. Vet man hur många badkar som undersöktes i den här utredningen?
Citera
2018-10-30, 16:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Motiv betyder ingenting utan bevisning. Det är ofta motiven inte klargörs helt och hållet. Bevis utan motiv går utmärkt, motiv utan bevis är ingenting.
Nu ställde jag frågan så att den inte gick att missförstå, ändå svarade du på en annan fråga. Orsaken måste vara att du inser att AN har motiv, men vill inte medge det.
Citat:
Inte alls troligt. Du får utveckla varför tejprullarna måste vara av samma märke. Falsk slutledning än en gång.
Jag behöver inte utveckla något som jag inte har påstått.
Citat:
Du ifrågasätter ordval i oändlighet och missförstår med flit, vilket gör det väldigt tröttsamt att diskutera när man får älta saker i flera inlägg. Att jag bytte till en snarlik formulering ändrar ingenting i det han sagt i förhör, därmed ägnar du dig åt tjafs.
Oavsett vad du kallar det var det spekulationer.
Citat:
Till sist: fram med det bevis som du säger finns för att blodet är planterat. Annars finns det inte så mycket att diskutera, det finns ingen naturlig förklaring till att BO:s blod finns i hans bil.
Helt rätt, det finns ingen naturlig förklaring till att Vatchareeyas blod fanns i Kims bil.
Citat:
Om man kommit undan i första skedet så är det riskfyllt att dyka upp igen med blod, det är överarbete helt enkelt och avancerad i den mening att många bitar ska passa; bakluckan ska vara öppen, BO ska vistas hos den misstänkte, du ska inte bli påkommen, etc. Förhörsledaren säger även att det är sådant man ser på film, om jag inte missminner mig.

Nu vet jag inte hur insatt du är i kriminalfall överlag, men att det hittas blodspår i någons bil efter offret är graverande. Det är det bevis som är svårast att bortförklara. Tittar man på de indicier som finns så ser det inte bra ut för den dömde. Om du är intresserad av riktiga brottsutredningar kan jag rekommendera Forensic Files. Fantastisk serie om brottsutredningar som visar hur forensik går till och hur brottslingar beter sig.
Här säger du emot dig själv. Det är graverande att det hittas blodspår i en bil och väl värt risken att plantera blod där, särskilt om man riskerar att farbror Blå knackar på dörren om några timmar.

Du glömde svara på detta: Du får vara lite mer precis. Hur transporterade han tejprullen utan att hans DNA hamnade på den? Om han hade handskar, vart tog de vägen sedan? Om den inte lämnade lägenheten, hur kom Vatchareeyas blod på den?
Citat:
Du ville veta vad min känsla baserade sig på, och jag svarade på det. Och det här med att bevisplantering förekommer är väl ganska självklart om man tänker efter.

Visst kan det tyckas riskfyllt att plantera bevis, men den risken skall kanske i så fall ställas mot risken att själv få tillbringa många år i fängelse för brottet. Sedan skulle jag nog inte heller kalla det avancerat att stryka ut lite blod i bilen för någon man vill sätta dit för ett mord.

Nu är jag inte alls insatt i fallet, men anses alltså det här blodet i bilen vara det starkaste beviset/indiciet?
Ja, det är det starkaste beviset och det enda som saknar naturlig förklaring.
Citat:
Likstyckningar görs väl lämpligen i badkar, och det lär ju också vara det klart vanligaste. Vet man hur många badkar som undersöktes i den här utredningen?
Husrannsakan gjordes hos Kim, givetvis, och hos hans föräldrar. Jag tror att husranssakan gjordes hos deras sommarstuga också. Men protokoll finns bara från första husrannsakan och där var badkaret smutsigt och det söktes förgäves efter humant blod i golvbrunnen.
Senast redigerad av Quarrel 2018-10-30 kl. 16:05.
Citera
2018-10-30, 16:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Husrannsakan gjordes hos Kim, givetvis, och hos hans föräldrar. Jag tror att husranssakan gjordes hos deras sommarstuga också. Men protokoll finns bara från första husrannsakan och där var badkaret smutsigt och det söktes förgäves efter humant blod i golvbrunnen.
Hade åklagaren någon bra teori om var styckningen skulle ha skett?
Citera
2018-10-30, 16:13
Medlem
Citat:
Hade åklagaren någon bra teori om var styckningen skulle ha skett?

Nej.
Citera
2018-10-30, 16:29
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Nu ställde jag frågan så att den inte gick att missförstå, ändå svarade du på en annan fråga. Orsaken måste vara att du inser att AN har motiv, men vill inte medge det.

Som sagt är det meningslöst att ha ett motiv utan att det finns några andra bevis. Det finns inget som pekar mot AN, förutom att hon pratat i affekt. Men om du vill kan vi ta det en vända till.

Citat:
Jag behöver inte utveckla något som jag inte har påstått.

Oklart vad du menar med: "Nej, jag skrev inte att det måste vara samma sorts tejp, det behöver inte ens vara sannolikt, det är troligt."

Citat:
Helt rätt, det finns ingen naturlig förklaring till att Vatchareeyas blod fanns i Kims bil.

Bra, äntligen! Det onaturliga är att K avsatt det där. Dvs inget BO med näsblod, ymnigt blödande karateskador, etc.

Citat:
Här säger du emot dig själv. Det är graverande att det hittas blodspår i en bil och väl värt risken att plantera blod där, särskilt om man riskerar att farbror Blå knackar på dörren om några timmar.

Du glömde svara på detta: Du får vara lite mer precis. Hur transporterade han tejprullen utan att hans DNA hamnade på den? Om han hade handskar, vart tog de vägen sedan? Om den inte lämnade lägenheten, hur kom Vatchareeyas blod på den?

Fram med bevis nu om bevisplantering. Blod koagulerar även, så det krävs även att man hanterar det rätt. En riktig krimexpert denne alternativa GM.

Handskarna kan finnas precis vart som helst. Vart finns alla bevis som pekar ut någon annan?

Blodet kom på rullen i samband med att han använde tejpen på offret.
Citera
2018-10-30, 17:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Som sagt är det meningslöst att ha ett motiv utan att det finns några andra bevis. Det finns inget som pekar mot AN, förutom att hon pratat i affekt. Men om du vill kan vi ta det en vända till.
Nej, vi behöver inte ta det en vända till. Jag har fått svar; du anser att AN hade motiv.
Citat:
Oklart vad du menar med: "Nej, jag skrev inte att det måste vara samma sorts tejp, det behöver inte ens vara sannolikt, det är troligt."
Är min ursprungliga mening mer klar? "Det är alltså troligt att Kims tejprulle också var Leukopor och annan än rullen på skåpet."
Citat:
Bra, äntligen! Det onaturliga är att K avsatt det där. Dvs inget BO med näsblod, ymnigt blödande karateskador, etc.
Det är onaturligt att det kom från Vatchareeyas döda kropp vem som än dödade henne.
Citat:
Fram med bevis nu om bevisplantering. Blod koagulerar även, så det krävs även att man hanterar det rätt. En riktig krimexpert denne alternativa GM.
Man behöver inte vara krimexpert för att veta att blod behöver luft för att koagulera. Alltså kan det förvaras i en lufttät behållare.
Citat:
Handskarna kan finnas precis vart som helst. Vart finns alla bevis som pekar ut någon annan?

Blodet kom på rullen i samband med att han använde tejpen på offret.
Så han bar hem rullen och gick sedan ut och slängde handskarna? Varför bar han handskar när han gick hem med rullen? Hans DNA och fingeravtryck på rullen hemma hos honom hade inte gjort någon skillnad. Varför var det inte mer av Vatchareeyas blod på rullen om han hade hanterat kroppen med handskarna?
Senast redigerad av Quarrel 2018-10-30 kl. 17:14.
Citera
2018-10-30, 17:48
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Är min ursprungliga mening mer klar? "Det är alltså roligt att Kims tejprulle också var Leukopor och annan än rullen på skåpet."

Du vill hävda att det är troligt, men det är illa underbyggt; bara för att två tejprullar har det märket behöver inte den tredje ha det.

Citat:
Det är också onaturligt att det kom från Vatchareeyas döda kropp.

Nja, det där får du nog utveckla lite.

Citat:
Man behöver inte vara krimexpert för att veta att blod behöver luft för att koagulera. Alltså kan det förvaras i en lufttät behållare.

Detta var nytt för mig. Har du källa på det? Blodproppar kan formas inne i kroppen. Hur har personen i så fall lyckats få blod ur kroppen utan att det kommer i kontakt med luft?

Citat:
Så han bar hem rullen och gick sedan ut och slängde handskarna? Varför bar han handskar när han gick hem med rullen? Varför var det inte mer av Vatchareeyas blod på rullen om han hade hanterat kroppen med handskarna?

Blodmängden beror på i vilket skede han tejpade och hur han hanterade tejpen.

Han hade handskarna på sig in i lägenheten men har senare lagt dem i bilen.
Citera
2018-10-30, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du vill hävda att det är troligt, men det är illa underbyggt; bara för att två tejprullar har det märket behöver inte den tredje ha det.
Jag skrev inte att den tredje behöver ha det. Börjar du tjafsa nu igen?
Citat:
Nja, det där får du nog utveckla lite.
Jag har rättat inlägget.
Citat:
Detta var nytt för mig. Har du källa på det? Blodproppar kan formas inne i kroppen. Hur har personen i så fall lyckats få blod ur kroppen utan att det kommer i kontakt med luft?
https://www.learnify.se/Hem/file/blogpost/1770210/blodet-1.pptx
Citat:
Om vi skär oss och börjar blöda så finns ämnen i blodet som vid kontakt med luft
Gör att blodet koagulerar, stelnar
I blodet finns fibrinogen, i blodplättarna.
Vid kontakt med luft omvandlas fibrinogen till fibrin.
I fibrinet fastnar ämnen från blodet och täpper till såret så att det kan koagulera.
Det koagulerar inte omedelbart, det vet alla som har fått ett sår någon gång.
Citat:
Blodmängden beror på i vilket skede han tejpade och hur han hanterade tejpen.
Vad menar du? Om han hanterade kroppen med handskarna måste han ha fått mycket blod på handskarna. Om han dessutom tejpade kroppen med blodiga handskar måste det ha kommit mer än två knappnålshuvudstora droppar på tejprullen.
Citat:
Han hade handskarna på sig in i lägenheten men har senare lagt dem i bilen.
Och vart tog handskarna vägen sedan? Varför gick inte tejprullen samma väg?
Citera
2018-10-30, 19:03
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Jag skrev inte att den tredje behöver ha det. Börjar du tjafsa nu igen?

Nej, men du skrev att det var troligt.

Citat:
Det koagulerar inte omedelbart, det vet alla som har fått ett sår någon gång.

Det tar 8-15 minuter för blodet att börja koagulera, så planen att börja plantera bevis måste kommit tidigt.

Citat:
Vad menar du? Om han hanterade kroppen med handskarna måste han ha fått mycket blod på handskarna. Om han dessutom tejpade kroppen med blodiga handskar måste det ha kommit mer än två knappnålshuvudstora droppar på tejprullen.

Handskarna beskrivs som att de var rengjorda, så det är inte nödvändigt.

Citat:
Och vart tog handskarna vägen sedan? Varför gick inte tejprullen samma väg?

Handskarna hittades väl i bilen?

Han behövde väl tejpen inomhus och handskarna i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in