2018-10-31, 09:53
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Blod kan hållas flytande utan tillsatta preparat. En kropp är ett slutet kärl, blodet kan vara flytande i timmar, t.o.m. veckor efter att döden inträffat.

Varför i hela världen skulle dom ha planterat blod i Kim's bil? Han har väl styckat henne ute på något militärområde, finns ju enorma såna ytor runt Boden. Varför drack han ur energidrycken som låg mitt ute i ingenstans när dom letade efter henne?
Citera
2018-10-31, 11:13
Medlem
Citat:
De beståndsdelar i luften som bidrar till koagulering förbrukas innan allt blod har koagulerat. Tänk dig ett stearinljus i ett slutet kärl. När syret tar slut slocknar ljuset, det brinner inte ner helt även om det fanns syre i kärlet till att börja med. Efter mordet.
Trams.
Koagulationsprocessen utlöses genom frisättning av koagulationsfaktorer från skadade celler i kärlväggen eller från vävnaden omkring kärlet. Ju större kärl- och vävnadsskada desto kraftigare aktiveras koagulationen.
Processen är en kedjereaktion mellan koagulationsfaktorer som fortgår tills det bildats fibrin.
Koagulering sker även vid kärl- och vävnadsskador inuti kroppen utan närvaro av luft, så vilka beståndsdelar i luften menar du är en avgörande del av koagulationsprocessen och förbrukas så processen upphör i din burk med tätt lock?
Tiden från uppsamling av blod tills det koagulerat skulle ha handlat om minuter.

Citat:
Nej, DNA hittades på fyra platser, det var inte fyra platser som DNA-testades.
Hur många platser DNA-testades utöver de fyra som redovisats och varför refovisades de inte?
På de 2200mm tejp som hittades på kroppen nöjde man sig med att topsa man 5 områden.
Citat:
Ur resningsansökan:
Du skrev
Citat:
Det är alltså troligt att Kims tejprulle också var Leukopor
KJ's beskrivning av sin rulle överensstämmer inte med Leukopors utseende, men passar väl in på rullen i badrummet. Dessutom identifierade han den på bild.
Det är inte troligt att KJ beskrev en rulle Leukopor.
Senast redigerad av Prudent 2018-10-31 kl. 11:19.
Citera
2018-10-31, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senatsoc
Blev mycket att läsa om jag ska komma att hitta det det jag vill ta upp ifall det redan är diskuterat här. Jag lyssnade på de 3 delarna som Rättegångspodden släppt ang. detta fall. Och jag höll på att brista när man fick lyssna på mycket av hans förhör. Att han nämner att han på mordkvällen gick in på toaletten och ”sprutade vatten i hans anus” för att stimulera sin prostata, samt använde en flaska att trycka upp i storgången fick mig att inse att den här människan, Kris*offer var en väldigt märklig människa. Och när han berättade för förhörsledaren hur han ”slickade upp henne” var också information som var väldigt märklig uttryckt. Han sätt att lägga fram det. Visst, det han gjorde var minst sagt väldigt sjukt, men att han tog upp sina bisarra sexuella aktiviteter på både sig själv och på den där stackars flickan var något som jag inte kunde släppa. Vem sitter och säger sånt i förhör? Margarin som glidmedel, flaskor i anus, lavemang för att stimulera prostatan är väl något man håller för sig själv om man vet att det inte bidrar något till förundersökningen. Är det hans Aspberger som gör att han talar öppet om allt på det där viset utan att känna minsta skam, som om det vore helt normalt? Hade jag ägnat mig i dessa perversa och bisarra aktiviteter för att tillfredsställa mig själv så hade jag inte velat att det skulle komma ut. Jag hade skämts och definitivt inte pratat med förhörsledaren om det eftersom det inte hade på brottet att göra. Undrar hur förhörsledaren kunde sitta och lyssna på det där och fortfarande agera 100% proffesionellt? Jag som förhörsledare skulle komma av mig helt efter att ha hört det där.

Förlåt för att jag fastnade för denna bagatell i ett sånt hemskt brott, men som sagt, det var något jag inte kunde släppa.

Man kan också se det som att han hemlighöll ingenting utan sade som det var. Den enda gång han tycks ha slirat på ärligheten var väl när han hemlighöll att han åkte till sin bror den kvällen Bangsuan försvann.
Orsaken var att han hade druckit 5 burkar öl innan bilfärden och var rädd att han skulle åka dit för det och tappa kärkortet.
Citera
2018-10-31, 13:16
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Man kan också se det som att han hemlighöll ingenting utan sade som det var. Den enda gång han tycks ha slirat på ärligheten var väl när han hemlighöll att han åkte till sin bror den kvällen Bangsuan försvann.
Orsaken var att han hade druckit 5 burkar öl innan bilfärden och var rädd att han skulle åka dit för det och tappa kärkortet.
Aha. så du menar det var brorsan som hjälpte han att bära ut Ploj?
Citera
2018-10-31, 13:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Varför i hela världen skulle dom ha planterat blod i Kim's bil?
Ja, du, fundera på varför en mördare vill ge någon annan skulden medan du sätter dig in i tråden.
Citat:
Han har väl styckat henne ute på något militärområde, finns ju enorma såna ytor runt Boden. Varför drack han ur energidrycken som låg mitt ute i ingenstans när dom letade efter henne?
Han var nog törstig.
Citat:
Aha. så du menar det var brorsan som hjälpte han att bära ut Ploj?
Nej, det menar inte Fagro
Citera
2018-10-31, 13:35
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om blod kommer från en avliden person vid styckning är det likblod och när hunden Uno som är en likspårhund inte alls reagerade på blodet i bagageutrymmet och listen kunde det inte vara likblod.
Hunden Uno var som bekant uppe i bagageutrymmet och sökte spår, om det var blod från när Bangsuan levde, reagerar inte en likspårhund.
Alternativet är att blodet kom från när Bangsuan levde och var inget planterat blod.
Om blodet hade varit planterat skulle det varit likblod för att kunna misstänka att KJ hade transporterat kroppsdelar.
Hundens markering var ett av åklagarnas tyngsta bevisning.

https://www.nsd.se/nyheter/boden/aklagarnas-tyngsta-bevisning-8362722.aspx

Likdoften i bilen

Polishunden Uno, tränad på att känna förruttnelsedoft från människa, markerade två gånger i bagageutrymmet på Kristoffer Johanssons bil. Vid söket, som skedde i polishusets garage i Luleå, användes tre fordon – två som inte hade med utredningen att göra samt en tredje som var den misstänktes fyradörrars Hyundai Sonata. Uno markerade ingenting i de första två men när den fick nosa i bagaeutrymmet på 22-åringens bil, så hände saker.
"Jag kommenderar ut hunden och skickar in honom igen i bagageutrymmet, detta för att han ska övertyga mig om att han har rätt. Han söker då i den vänstra delen av utrymmet och krafsar på det fasttejpade pappersarket som sitter på mattan i bagageutrymmet. Han markerar sedan där också genom att lägga sig ned", skriver polisinspektör Ulf Lundström i sitt protokoll.

Under tingsrättsförhandlingarna konstaterar också Ulf Lundström att Uno "aldrig har felmarkerat" tidigare.
Citera
2018-10-31, 13:44
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senatsoc
Blev mycket att läsa om jag ska komma att hitta det det jag vill ta upp ifall det redan är diskuterat här. Jag lyssnade på de 3 delarna som Rättegångspodden släppt ang. detta fall. Och jag höll på att brista när man fick lyssna på mycket av hans förhör. Att han nämner att han på mordkvällen gick in på toaletten och ”sprutade vatten i hans anus” för att stimulera sin prostata, samt använde en flaska att trycka upp i storgången fick mig att inse att den här människan, Kris*offer var en väldigt märklig människa. Och när han berättade för förhörsledaren hur han ”slickade upp henne” var också information som var väldigt märklig uttryckt. Han sätt att lägga fram det. Visst, det han gjorde var minst sagt väldigt sjukt, men att han tog upp sina bisarra sexuella aktiviteter på både sig själv och på den där stackars flickan var något som jag inte kunde släppa. Vem sitter och säger sånt i förhör? Margarin som glidmedel, flaskor i anus, lavemang för att stimulera prostatan är väl något man håller för sig själv om man vet att det inte bidrar något till förundersökningen. Är det hans Aspberger som gör att han talar öppet om allt på det där viset utan att känna minsta skam, som om det vore helt normalt? Hade jag ägnat mig i dessa perversa och bisarra aktiviteter för att tillfredsställa mig själv så hade jag inte velat att det skulle komma ut. Jag hade skämts och definitivt inte pratat med förhörsledaren om det eftersom det inte hade på brottet att göra. Undrar hur förhörsledaren kunde sitta och lyssna på det där och fortfarande agera 100% proffesionellt? Jag som förhörsledare skulle komma av mig helt efter att ha hört det där.

Förlåt för att jag fastnade för denna bagatell i ett sånt hemskt brott, men som sagt, det var något jag inte kunde släppa.

Förmodligen. En annan anledning till att han berättade om sina perversa aktiviteter var att han behövde förklara sig varför han dagen efter mordet med kort varsel ställde in den planerade träffen. Han påstod att han hade nån form av diarrè efter allt smör och vatten. (vilket jag inte tror ett skit på).
Citera
2018-10-31, 13:45
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ja, du, fundera på varför en mördare vill ge någon annan skulden medan du sätter dig in i tråden.

Han var nog törstig.

Nej, det menar inte Fagro

Ok, så är du ute och går och hittar en flaska som det verkar vara korrekt innehåll i, då dricker du?

Ni är lite konspiratoriska.

Vem syftar du på? Karatetränaren och frugan?
Citera
2018-10-31, 13:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ok, så är du ute och går och hittar en flaska som det verkar vara korrekt innehåll i, då dricker du?

Ni är lite konspiratoriska.
Nej, inte jag.
Citat:
Vem syftar du på? Karatetränaren och frugan?
Jag har ingen anledning att peka ut någon.
Citera
2018-10-31, 13:49
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Varför i hela världen skulle dom ha planterat blod i Kim's bil? Han har väl styckat henne ute på något militärområde, finns ju enorma såna ytor runt Boden. Varför drack han ur energidrycken som låg mitt ute i ingenstans när dom letade efter henne?

Det var väl hans egen dryck som han lämnat där tidigare som han fick lust att dricka upp? Kanske i samband med någon ljusskygg aktivitet?
Citera
2018-10-31, 13:51
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Nej, inte jag.

Jag har ingen anledning att peka ut någon.

Nej, okej men tror alla fattar vem du syftar på. Tror du inte att de kollat upp honom? Dom hade ju kollat hans bekantskapskrets osv, jobbat den dagen då hon försvann.
Citera
2018-10-31, 14:02
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Men luften finns ju redan i kärlet som får det att koagulera. Och i vilket skede ska idén om plantering uppstått?

Var det innan eller efter personen planterat Kristoffers DNA på benet efter att det tvättats?

Och igen måste du bevisa att så skett.

Inga fingeravtryck har hittats från BO, hur lägger hon upp den utan att avsätta det?

Han har som sagt haft handskar
.

De fann inga användbara fingeravtryck på rullen, ej heller på tejpbitarna som fanns på Vatchareeya. Någon har lyckats tejpa och dona ändå med eller utan handskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in