2018-08-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Nedanstående citat är från andra trådar:

Vad kan man bevisa i andra skrifter med den metoden?

Gud måste INTE ha lagt in fel i Moseböckerna. Människor kan ha skrivit/översatt fel.

Menar du att man ska sitta och vänta tills bevis kommer, och sen leta efter svar?
Men om det finns indicier då? Ska man INTE leta efter bevis då?

Ett exempel på en "obegriplig" levnadsregel är följande lag:

Andra Moseboken, 23:19:
https://www.bibeln.se/las/2k/2_mos

"Du skall inte koka en killing i moderns mjölk."

Den lagen har iallafall tolkats av judarna, ungefär som att man INTE ska äta kött tillsammans med mjölk. Kött innehåller mycket järn, och mjölk minskar järnupptaget, och vi människor behöver järn. Alltså kan den levnadsregeln anses ha en nyttofunktion, och därmed anses vara begriplig.
Och att det sen INTE står ordagrant att man INTE ska äta kött tillsammans med mjölk, det kan tex KANSKE EVENTUELLT vara så att Gud tänkte: "det kan de nog klura ut själva, och annars hjälper jag dem, och så skriver de det i en annan bok, tex Talmud, istället".

Sen finns det många renlighetslagar i Moseböckerna, och dessa kan ju ses som en "förklaring" till virus och bakterier. Tex i Tredje Moseboken, kapitel 11-15:
https://www.bibeln.se/las/2k/3_mos

Och det ska tilläggas också att Gud, enligt Moseböckerna, kan förhindra människors sjukdomar etc.:

Femte Moseboken, 28:58-59:
https://www.bibeln.se/las/2k/5_mos
Citat
58Om du inte troget följer allt som står i denna lag, allt som skrivits här i boken, och inte fruktar detta ärorika och fruktansvärda namn, Herren, din Gud, 59då skall Herren slå dig och dina efterkommande med ofattbara plågor, väldiga plågor som inte går över, svåra sjukdomar som inte går över.
Slutcitat

"Om du inte", måste väl betyda att Gud (om Moseböckerna är sanna), kan förhindra människors sjukdomar etc., alltså om de följer lagen, alltså om de INTE begår synd?

En väldigt komplicerad fråga, och jag har INGET bra svar just nu.
Tyvärr, jag hänger inte med längre. Du är för spretig.
Så jag säger hur jag ser på saken, det är ganska lätt:
Man ska följa bevisen dit de leder. Man ska inte ta ett svar (Gud) och sedan leta bevis för det. För om Gud är svaret, då borde bevisen leda dit ändå. Det blir väldigt lätt att man fuskar eller feltolkat om man redan bestämt sig för vad svaret är. Så ser jag på saken.
Moseböckerna bevisar inte Gud, även om det är så att vissa saker stämmer.
Spindelmannen bevisas inte genom att New York existerar.
Citera
2018-08-20, 00:35
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
En väldigt komplicerad fråga, och jag har INGET bra svar just nu.

Och ändå citerar du bibeln helt obekymrat.
Citera
2018-08-20, 07:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det är tur att det finns osanningar. Tänk om alla lögner vore sanna.
Om allt i Bibeln är sant får man väl låta vara osagt, men där står många sanningar:

Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matteusevanteliet 7:3
Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem.
Matteusevangeliet 7:12

Att man sedan får ta sig en slav endast om den kommer från annat land passar inte in i dagens samhälle, men det är klart; EU fanns ju inte på den tiden.

Båda dessa citat är helt uppåt väggarna fel och inkluderar ingen som helst "sanning".

För det första så är det ett uttalande som endast gäller i specifika fall. Långt ifrån alla är den typen av människor som bara ser fel hos andra.
För det andra så utgår det ifrån att folk som påpekar fel hos andra tydligen själva har betydligt större problem, vilket heller inte är särskilt sant alla gånger och är en väldigt dålig utgångspunkt om någon påpekar ett fel hos någon annan. Ganska konstigt att någon kan se någon som helst "sanning" i det påståendet.

Allt vad ni vill att människorna ska göra för er, det ska ni också göra för dem.

Ja, så bra det hade varit om det hade varit sant, men inte alla vill bli behandlade lika. Min fru och jag är t.ex. helt olika med hur vi vill bli behandlade när vi är sjuka. Själv vill jag bara dra mig undan och inte vara till besvär tills jag blir frisk, medan hon vill ha frukost på sängen, massage, varmvattenflaska, örtté, och konstant omvårdnad, vilket till en början var ett stort problem då jag utgick ifrån hur jag själv ville ha det. Ja, det är ju inte så svårt att se hur illa det gick, och när jag är sjuk så går hon mig ordentligt på nerverna med all uppmärksamhet och omvårdnad, men det kan jag ju inte be henne att sluta upp med ...

Nej, gör för andra vad de vill att ni ska göra för dem. En bra tumregel är att inte göra något för andra som man själv inte skulle tycka om, men det är ändå bara en utgångspunkt, inte en fast regel. När man lärt känna en person så kan man ha lärt sig att den personen gillar sådant som vi inte själva egentligen gillar. Så är det bara.
Senast redigerad av Smeso 2018-08-20 kl. 07:41.
Citera
2018-08-20, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Båda dessa citat är helt uppåt väggarna fel och inkluderar ingen som helst "sanning".

För det första så är det ett uttalande som endast gäller i specifika fall. Långt ifrån alla är den typen av människor som bara ser fel hos andra.
För det andra så utgår det ifrån att folk som påpekar fel hos andra tydligen själva har betydligt större problem, vilket heller inte är särskilt sant alla gånger och är en väldigt dålig utgångspunkt om någon påpekar ett fel hos någon annan. Ganska konstigt att någon kan se någon som helst "sanning" i det påståendet.

Ja, så bra det hade varit om det hade varit sant, men inte alla vill bli behandlade lika. Min fru och jag är t.ex. helt olika med hur vi vill bli behandlade när vi är sjuka. Själv vill jag bara dra mig undan och inte vara till besvär tills jag blir frisk, medan hon vill ha frukost på sängen, massage, varmvattenflaska, örtté, och konstant omvårdnad, vilket till en början var ett stort problem då jag utgick ifrån hur jag själv ville ha det. Ja, det är ju inte så svårt att se hur illa det gick, och när jag är sjuk så går hon mig ordentligt på nerverna med all uppmärksamhet och omvårdnad, men det kan jag ju inte be henne att sluta upp med ...

Nej, gör för andra vad de vill att ni ska göra för dem. En bra tumregel är att inte göra något för andra som man själv inte skulle tycka om, men det är ändå bara en utgångspunkt, inte en fast regel. När man lärt känna en person så kan man ha lärt sig att den personen gillar sådant som vi inte själva egentligen gillar. Så är det bara.
Ja, det finns bättre varianter av ”den gyllene regeln”. Dessutom har ju Bibeln snott den ....
Citera
2018-08-22, 15:25
Medlem
Mogrens avatar
Ni alla troende som har så svårt med vad som är sant eller inte i er Bibel. Varför tar ni inte och frågar er Gud? Han är ju den ende som skulle kunna ge ett klart besked. Om han nu inte gör det utan nonchalerar er helt och hållet så strunta i gubben. Är han helt ointresserad av er så lämna honom åt sitt öde. Låt surgubben klara sig själv. Ni förtjänar ett bättre öde.
Citera
2018-08-22, 15:31
Medlem
Det är extremt lite som är sant i Bibeln. Ungefär 99% av det som står är motbevisat eller saknas det belägg för.
Citera
2018-08-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Ni alla troende som har så svårt med vad som är sant eller inte i er Bibel. Varför tar ni inte och frågar er Gud? Han är ju den ende som skulle kunna ge ett klart besked. Om han nu inte gör det utan nonchalerar er helt och hållet så strunta i gubben. Är han helt ointresserad av er så lämna honom åt sitt öde. Låt surgubben klara sig själv. Ni förtjänar ett bättre öde.
Alltid spännande med citatkrig. Ofta har båda parter rätt, då bibeln kan användas lite hur som helst.

Edit: när kristna säger att de talat med Gud, så blir de ofta inte trodd av andra kristna. Det är väldigt konstigt.
Citera
2018-08-23, 22:12
Avstängd
Trodde själv på bibeln tills jag läste om att Abraham var tvungen att skära av en bit av sin penis, sen skära alla andras penisar i i närheten i en '' trohetsed'' till gud.... Detta fyller dock ingen logisk eller vettig funktion.

Detta skulle man kunna tänka sig höra i dagens nyheter att en religiös ledare nerdrogad på värsta sätt går runt och skär folks penisar i en trohetsed till gud.

Kristna lär dock bara se detta med Penis klippning som en mystisk detalj medans saker som piercingar förbjuds i bibeln!!
Citera
2018-09-16, 14:38
Medlem
Eller så är usama bin laden en "jesus" om 2000 år..o hans "skrifter" är sanna då...!
Jesus fanns säkert..men allt förvrängs...
Om jag dör idag så skulle några säga..."vilken bra människa",hon gjorde så gott...o får tiden gå så berättelse efter berättelse,till slut kan fan jag oxå gå på vatten ...mina dagböcker skulle vridas o vända på varenda ord...fast jag egentligen menade nå simpelt att jag delade en pizza o lite vin med en kompis...
Men med bibilska ord vart brödet kroppen o vinet till jesu blod...
Citera
2018-10-28, 22:35
Bannlyst
Nedanstående citat kommer från annan tråd:

Citat:
Att motbevisa den guden som beskrivs i Moseböckerna, det går INTE. Inte av oss människor iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jodå, och det gör jag för min del gärna på tråden "Är bibeln sann", om du vill fortsätta diskussionen med mig.

Om man börjar med skapelseberättelsen (även om den INTE direkt beskriver Gud). Hur motbevisar du den?
Om Gud har förmågan att skapa solen, jorden och människan, då borde Gud även kunna "spola fram" Universum till ett tillstånd då människan kunde överleva på jorden. Om du förstår hur jag menar. Så att det hela tog 6 dagar är kanske INTE så konstigt trots allt.
Citera
2018-10-28, 23:20
Medlem
Citat:
Nedanstående citat kommer från annan tråd:

Om man börjar med skapelseberättelsen (även om den INTE direkt beskriver Gud). Hur motbevisar du den?
Om Gud har förmågan att skapa solen, jorden och människan, då borde Gud även kunna "spola fram" Universum till ett tillstånd då människan kunde överleva på jorden. Om du förstår hur jag menar. Så att det hela tog 6 dagar är kanske INTE så konstigt trots allt.
Ja, om Gud finns kan skapelseberättelsen stämma.
Gud kan till och med gömma alla spår och lura oss människor till att jorden är miljontals år gammal.
Men när vi snackar bevis, så går vi efter det observerbara. Och då är skapelseberättelsen motbevisad.
Speciellt med tanke på att Gud inte ens är bevisad.
Citera
2018-10-29, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, om Gud finns kan skapelseberättelsen stämma.
Gud kan till och med gömma alla spår och lura oss människor till att jorden är miljontals år gammal.
Men när vi snackar bevis, så går vi efter det observerbara. Och då är skapelseberättelsen motbevisad.
Speciellt med tanke på att Gud inte ens är bevisad.

Skapelseberättelsen kan INTE motbevisas om INTE Gud och övernaturlighet kan motbevisas. Och hur kan Gud och övernaturlighet motbevisas? Jag har svårt att se hur det ska vara möjligt.

Att BEVISA Bibeln, eller iallafall bevisa delar av den, det ser jag som betydligt enklare. Detta eftersom NÄRVARO av övernaturliga fenomen, ju är något observerbart, till skillnad från TOTAL FRÅNVARO av övernaturliga fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in