2018-10-28, 07:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
99 % av alla arter (ca) har dött ut. Hur hög ska den siffran vara innan du anser att det har ”gått fel”?

Människan har aldrig dött ut. Och ingen annan art har lyckats så bra och utvecklats så komplicerat som människan, på långa vägar.
Citera
2018-10-28, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Människan har aldrig dött ut. Och ingen annan art har lyckats så bra och utvecklats så komplicerat som människan, på långa vägar.
Ok, du (och Gud) har oss som måttstock.
Trodde du mer nenade hela skapelsen, universum.
Citera
2018-10-28, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, du (och Gud) har oss som måttstock.
Trodde du mer nenade hela skapelsen, universum.

Jo hela Universum. Men människan är väl det mest komplicerade i Universum?
Citera
2018-10-28, 11:44
Medlem
Citat:
Jo hela Universum. Men människan är väl det mest komplicerade i Universum?
Ingen aning.
Vi kan ju inte ens andas utanför våran egna atmosfär. Hur tänkte Gud där?
Av alla planeter vi känner till, så finns det bara liv på våran. Varför?
Citera
2018-10-28, 14:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Specificera gärna ateistisk misogyni ... och förtydliga sen om du anser att en möjlig sån är en del av ateismens definition.
Ja men vilken jäkla rundgång det är i det där om vad "ateist" innebär. Tjafs. Varför måste man upprepa sig hela tiden? Glömsk?

I Sverige finns det ett ett parti som heter Liberalerna. "Liberal" kan således betyda medlem i det partiet. Förutom då alltså att hänföra till själva ideologin (eller ideologierna).

Nu finns det faktiskt även ateistiska föreningar och konferenser och möten osv. "Ateist" kan alltså stå för en person som är aktiv i sådana sammanhang. Och i dessa har misogyni ganska länge nu ansetts som ett problem. Iaf av vissa, medan andra har negligerat dem. Läs mer t ex i mina andra inlägg i tråden. (Där borde det f ö ha varit mer än uppenbart vad det var för sorts "ateister" jag talade om. Om man läser innantill.) Kolla länkarna. Googla själv. Undersök. Bidra med något av substans -- iaf någon gång.
Senast redigerad av nerdnerd 2018-10-28 kl. 14:26.
Citera
2018-10-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja men vilken jäkla rundgång det är i det där om vad "ateist" innebär. Tjafs. Varför måste man upprepa sig hela tiden? Glömsk?

I Sverige finns det ett ett parti som heter Liberalerna. "Liberal" kan således betyda medlem i det partiet. Förutom då alltså att hänföra till själva ideologin (eller ideologierna).

Nu finns det faktiskt även ateistiska föreningar och konferenser och möten osv. "Ateist" kan alltså stå för en person som är aktiv i sådana sammanhang. Och i dessa har misogyni ganska länge nu ansetts som ett problem. Iaf av vissa, medan andra har negligerat dem. Läs mer t ex i mina andra inlägg i tråden. (Där borde det f ö ha varit mer än uppenbart vad det var för sorts "ateister" jag talade om. Om man läser innantill.) Kolla länkarna. Googla själv. Undersök. Bidra med något av substans -- iaf någon gång.

Googlade och hittade något om Richard Dawkins. Att han skulle vara kvinnohatare vilket jag tvivlar på, han har blivit kallad många olika saker. Men många publika förespråkare av ateism är män. Varför vet jag inte, men att en brist på tro skulle få en att hata kvinnor låter märkligt.
Citera
2018-10-28, 15:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Specificera gärna ateistisk misogyni ... och förtydliga sen om du anser att en möjlig sån är en del av ateismens definition.

Citat:

Det kan jag hålle med dig om. Det torde ju för kritiker av ateismen vara mycket enkelt att börja med ateismens grund-definition (~ateism=utan gud) som inte alls är svår att förstå eller komme ihåg.
Citera
2018-10-28, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Nu orkar jag inte läsa 300+ sidor för att se om detta är skrivet. Men en kritik mot ateism kan väl vara avsaknad av organiserad andlighet. Man måste hela tiden leta inom sig själv både på gott och ont. Det är tex svårt att söka tröst på samma sätt som troende gör. Är själv ateist.

Falsk dikotomi (på flera sätt):

1. Det finns ingen garanti för att "organiserad andlighet" ledar till en objektiv etik.

2. "Gud eller etisk kaos" är bara ett postulat.
Citera
2018-10-28, 15:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-Mac.
Ateister blir mera avsigkommen verkar det som, de verkar sjunka ned oftare i droger och bli avarter.

Som så många andra opererar du med en strawman omkring ateism.
Citera
2018-10-28, 15:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att motbevisa den guden som beskrivs i Moseböckerna, det går INTE.

Jodå, och det gör jag för min del gärna på tråden "Är bibeln sann", om du vill fortsätta diskussionen med mig.

Citat:
Men jag anser att det finns mycket som talar för att Gud finns.

Ta det helst på lämplig tråd, där jag gärna fortsätter denna diskussion med dig.
Citera
2018-10-28, 15:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Då kritiserar jag ateism: en ateist som tror på allt annat än Gud har missat poängen som är Gud.

Hur vet du att det är poängen? Poängen för vad, för den delen?
Citera
2018-10-28, 15:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag tror att anledningen att du hakar upp dig på individer är för att det är lättare för troende att anta att det handlar om personkulter.
Att misogyni tas upp handlar oftast bara om en polarisering mellan vänsterfeminister och individualister som motsätter sig identitetspolitik. Då blir alla allt mellan misogyna och dödsrasistnazister på grund av det svartvita synsättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in