2018-10-27, 08:54
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Du har inte tänkt på att din religionskunskapslärare kan ha fel?

En livsåskådning är mer byggt på tro än kunskap. Ateism är per definition att inte tro.

Det är nog din tomte till lärare som måste införskaffa sig lite ny kunskap.

Ateism är per definition att inte tro på Gud. Viss skillnad. Det är ju en helt rimlig hållning för den som inte tror på Gud.

Identitets-ateismen är något annat. Den är oerhört fäst vid tanken att Gud inte finns, närmast besatt som vilken inverterad Jehovas som helst, jagar runt med sin mission i alla forum och vräker på om att gud minsann inte finns.
Citera
2018-10-27, 09:11
Medlem
Då kritiserar jag ateism: en ateist som tror på allt annat än Gud har missat poängen som är Gud.
Citera
2018-10-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Då kritiserar jag ateism: en ateist som tror på allt annat än Gud har missat poängen som är Gud.
Kan du ge exempel på någon ateist son tror på allt annat än Gud?
Jag tror inte någon sådan existerar.
Citera
2018-10-27, 14:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om du specificerar denna "Gud" ytterligare, kan jag tala om för dig vilken typ av ateism som är legitim som position för att relatera till h*n/den.

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag har fokuserat mest på Moseböckerna och det som sägs där om Gud. Men att säga att det är en specifikation av Gud vill jag INTE göra. För det första är ju originalet skrivet på gammelhebreiska, tror jag. Och som sagt, jag VET INGET om Gud, jag TROR bara.

Det jag syftar på är de som säger att de TROR eller VET att Gud INTE finns. De brukar kalla sig ateister, men kan också vara antiteister, om de aktivt försöker få andra att bli ateister.
Sen finns de som INTE tror/vet att Gud finns, men som INTE heller tror/vet att Gud INTE finns. Vad dessa kallas vet jag INTE.

Vet INTE just nu hur jag kan utveckla detta mer.

Min relation till TRO (som är icke-pådyvlande och iövrigt stannar på trosplanhalvan) är agnostisk-ateistisk, vilket innebär, att jag inte ifrågasätter en sån tro.
Citera
2018-10-27, 14:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
ateism innebär individens frihet i sinnet
inga krav att sprida fabler och utöva dumhet

detta föder FRIHET och valfrihet att leva livet opåverkad

nackdel med att vara ateist är att vissa människor
hatar att se andras val som inte passar de

Citat:
ateism är att se sanningen djupare

Ateism (="utan gud") är per se ingen "sanning". Den är i denna sin grunddefinition bara en position.
Citera
2018-10-27, 14:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus

Vilket är bevisbörda-jonglerande. Du kan väl inte på allvar mena, att DIN "poäng som är gud" är en allmängiltig premiss som alla skall börja med som underlag.
Citera
2018-10-27, 14:42
Medlem
Citat:
Man vet att Gud INTE finns.
eller
Man tror att Gud INTE finns.

Med tanke på hur mycket som talar för att Gud finns (tex årtusenden av miljarder troende människor), och hur lite (inget) som talar för att Gud INTE finns, så förstår jag INTE hur man kan komma till någon av de två slutsatserna ovan.

Att folk TROR att det finns gudar är inget belägg för att det finns gudar,det fanns en tid då i princip alla människor trodde att jorden var platt.
Citera
2018-10-27, 17:37
Medlem
Nu orkar jag inte läsa 300+ sidor för att se om detta är skrivet. Men en kritik mot ateism kan väl vara avsaknad av organiserad andlighet. Man måste hela tiden leta inom sig själv både på gott och ont. Det är tex svårt att söka tröst på samma sätt som troende gör. Är själv ateist.
Citera
2018-10-27, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingethoppingetjobb
Nu orkar jag inte läsa 300+ sidor för att se om detta är skrivet. Men en kritik mot ateism kan väl vara avsaknad av organiserad andlighet. Man måste hela tiden leta inom sig själv både på gott och ont. Det är tex svårt att söka tröst på samma sätt som troende gör. Är själv ateist.
Ja, det är avsevärt svårare både känslomässigt och intellektuellt att vara ateist. Jag iaf måste vara min egen filosof, herre i mitt eget hus, dvs många gånger ensam dagtinga med mitt samvete, vad som är det bästa eller det "rätta" att göra här och nu än om jag som troende hade fixa och färdiga dogmer och regler att hålla mej till. Jag måste också skaffa mej mentorer och "själsfränder" själv än att bara gå till en församling och gråta ut och bli omklappad och få tröstande ord som= ja, Jesus hjälper nog!
Det är väldigt enkelt att lägga sitt liv i andras händer.
Citera
2018-10-28, 03:18
Medlem
E-Mac.s avatar
Ateister blir mera avsigkommen verkar det som, de verkar sjunka ned oftare i droger och bli avarter.
Det här är inget bra för de svenska barnen.
Citera
2018-10-28, 05:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så du menar att människors fantasi är ett bra mått på verkligheten?

Det finns en hel del som talar för att gud inte finns. Till exempel finns det inga bilder eller ljudupptagningar med gud. Det finns inga spår eller lämningar, inga arkeologiska fynd, ingenting i naturen som visar på en existerande gud.
Det ENDA som finns är böcker som är skrivna av människor.

Det enda som det talar för, det är att det INTE finns en gud som lämnar spår, tex ljudupptagningar, efter sig.
Att motbevisa den guden som beskrivs i Moseböckerna, det går INTE. Inte av oss människor iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Inget konstigt att tro på gud, likaså med att inte tro på gud.

Men får jag bara inflika att, en antiteist inte nödvändigtvis måste vara aktiv, antiteist kan likaväl förhålla sig passivt och uppvisa det hänsynstagande och respekt som enskilda individer, kollektiv eller samhällen påkräver - att känna djupare antipati mot gudsidén medföljer alltså inte automatiskt att antiteisten är aktiv, aktivt pådyvlande, empatilös eller för den skull VET NÅGOT OM GUD, som andra inte vet.

Jag vill gärna förhålla mig till också antiteister som människor med mänsklig kvalitet, så som jag vill respektera religiösa som varande inget mer eller mindre än människor med mänsklig kvalitet : alltså : inge gudliga människor där som iaf jag ser , att vatra i behov av exklusiva särbehandlingar eller privilegium, utifrån "jag tror på gud" eller "vi tror på gud"

Men det ses kollektivistiskt klantänk, alt. gruppmentalitet, även kallat "vi-känsla2 med RÄTTEN att peka, utfrysa , anmärka och ibland så långt som att idiotförklara t.ex en anti-teist.. som i övrigt lever i fredligt samkväm med omgivningen, men hans/hennes inputs synvinklar eller argumentering , ibland också antiteistens själva existens OGILLAS.. och då är vi ju åter inne på yttrandefriheten och dess gränssättningar, var.. och varför.

I vems/vilkas intresse. Religionsfrihetslagen, som absolut inte äger något som helst relevans överallt.. ofta vill man icke bli emotsagd just där det skulle passa sig som bäst : låt mig då Staten Iran som ett lättare exempel. Finns lidande där? Japp. Som är klart relaterat gudstron där? YES!

Citat:
Ursprungligen postat av DIEGLOCKE
Att folk TROR att det finns gudar är inget belägg för att det finns gudar,det fanns en tid då i princip alla människor trodde att jorden var platt.

Att något INTE går att motbevisa, det är förstås INTE ett bevis för att det FINNS. Och jag har heller INGA vattentäta bevis för att Gud finns.
Men jag anser att det finns mycket som talar för att Gud finns. Tex hur bra allt fungerar här på jorden, trots allt komplicerat som vi människor håller på med (tekniska grejer etc.). Så mycket skulle kunna gå fel, men det går INTE fel. Ibland går det förstås fel, men INTE tillräckligt ofta. Och framför allt går det INTE fel eller rätt på ett tillräckligt slumpmässigt sätt, för att det ska kunna vara slumpen. Vissa har för mycket tur, framför allt.
Citera
2018-10-28, 07:20
Medlem
Citat:
Det enda som det talar för, det är att det INTE finns en gud som lämnar spår, tex ljudupptagningar, efter sig.
Att motbevisa den guden som beskrivs i Moseböckerna, det går INTE. Inte av oss människor iallafall.

Att något INTE går att motbevisa, det är förstås INTE ett bevis för att det FINNS. Och jag har heller INGA vattentäta bevis för att Gud finns.
Men jag anser att det finns mycket som talar för att Gud finns. Tex hur bra allt fungerar här på jorden, trots allt komplicerat som vi människor håller på med (tekniska grejer etc.). Så mycket skulle kunna gå fel, men det går INTE fel. Ibland går det förstås fel, men INTE tillräckligt ofta. Och framför allt går det INTE fel eller rätt på ett tillräckligt slumpmässigt sätt, för att det ska kunna vara slumpen. Vissa har för mycket tur, framför allt.
99 % av alla arter (ca) har dött ut. Hur hög ska den siffran vara innan du anser att det har ”gått fel”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in