2018-10-18, 23:32
Medlem
pillenottens avatar
Svägerskan och vidhängande strulputte hälsade på och behövde medlidande (och förmodligen lån).

Hon har en fast inkomst om närmare 40K brutto, studielån och en del andra krediter och inga övriga tillgångar i nån egentlig mening. Han saknar fast jobb och hankar sig fram med gissningsvis bara drygt halva hennes inkomst (varierar tydligen en hel del) inkomsterna kommer från diverse spridda provisionsuppdrag med egna firman
Mao tolkar jag det som att han alltså i nuläget knappt ens drar sitt strå till stacken på en 50/50 basis

Nu ska kronofogden börja mäta ut från han "lön" (det rör sig om flertalet? utländska uppdragsgivare) med beräkningen om han ska få behålla knappt 6000/Mån - detta innebär att det inte ens räcker till hälften av hyran, som jag tror ligger strax över 15k - finns naturligtvis inga tillgångar i övrigt.

Drar dom en snyftis för att kratta gruset inför att be om ett "lån", eller kan svägerskan verkligen belastas för hans skulder? (vilket ju blir fallet om han inte kan betala sin del av hyra/kostnader). Det finns äktenskapsförord, typ att tillgångar i hemmet var hennes från början.
Senast redigerad av pillenotten 2018-10-18 kl. 23:34.
Citera
2018-10-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Svägerskan och vidhängande strulputte hälsade på och behövde medlidande (och förmodligen lån).

Hon har en fast inkomst om närmare 40K brutto, studielån och en del andra krediter och inga övriga tillgångar i nån egentlig mening. Han saknar fast jobb och hankar sig fram med gissningsvis bara drygt halva hennes inkomst (varierar tydligen en hel del) inkomsterna kommer från diverse spridda provisionsuppdrag med egna firman
Mao tolkar jag det som att han alltså i nuläget knappt ens drar sitt strå till stacken på en 50/50 basis

Nu ska kronofogden börja mäta ut från han "lön" (det rör sig om flertalet? utländska uppdragsgivare) med beräkningen om han ska få behålla knappt 6000/Mån - detta innebär att det inte ens räcker till hälften av hyran, som jag tror ligger strax över 15k - finns naturligtvis inga tillgångar i övrigt.

Drar dom en snyftis för att kratta gruset inför att be om ett "lån", eller kan svägerskan verkligen belastas för hans skulder? (vilket ju blir fallet om han inte kan betala sin del av hyra/kostnader). Det finns äktenskapsförord, typ att tillgångar i hemmet var hennes från början.

Om han tjänar mindre än henne ska han betala mindre än halva hyran.
Citera
2018-10-23, 18:09
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Om han tjänar mindre än henne ska han betala mindre än halva hyran.
Nu var ju frågan om fogden kan "överföra" problemet till svägerskan, vilket är det som egentligen händer i verkligheten, när maken inte kan stå för sin del.
Eftersom förbehållsbeloppet inte ens täcker halva hyran, så kommer ju hon att få dra hela lasset - sedan tillkommer ju övrig levnadsomkostnader.
Citera
2018-10-24, 06:57
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Nu var ju frågan om fogden kan "överföra" problemet till svägerskan, vilket är det som egentligen händer i verkligheten, när maken inte kan stå för sin del.
Eftersom förbehållsbeloppet inte ens täcker halva hyran, så kommer ju hon att få dra hela lasset - sedan tillkommer ju övrig levnadsomkostnader.
Så blir det naturligtvis, eftersom förbehållsbeloppet fastställs för makarna gemensamt.
Citera
2018-10-24, 07:00
Medlem
Citat:

Maken kan ju stå för sin del, den är dock inte 50% bara
Citera
2018-10-24, 07:37
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
För ca två år sedan gjorde jag bort mig och av olika anledningar missade jag att betala både räkning och påminnelse och detta gick såöedes till kronofogden. Räkningen var i storleksordningen 400 kr och handlade om ett telefonabbonemang. Pga jag var klantig gick detta till KF och jag betalade rakt samma dag som brevet damp ner.

Kommer detta ligga mig till last på något sätt? Jag antar att jag slapp betalningsanmärkning men kan någon se via Ratsit eller liknande att jag missade en betalning? I övrigt så brukar jag betala mina räkningar i tid. Letar nämligen lgh i ny stad nu pga nytt jobb och vet inte ifall detta ligger mig i fatet .

Ingen ser det.
Citera
2018-10-24, 07:46
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Så blir det naturligtvis, eftersom förbehållsbeloppet fastställs för makarna gemensamt.
Jo, det är kanske så det funkar - spontant kan jag tycka att det drabbar dock en "oskyldig" som plötsligt får en försörjningsbörda.
Hon bör ansöka om skilsmässa bums m a o!?
Citera
2018-10-26, 13:39
Medlem
EnLitenFryss avatar
Ställer en fråga som kan vara vanlig i tråden:

En anhörig har strulat med ekonomin och blivit skyldig en massa pengar till inkassobolag. Nu har ekonomin börjat ordna upp sig och han har löst alla skulder hos kronofogden. Via KF har han även fått reda på vilka som haft ärenden som förfallit hos KF, och kontaktat de inkassobolagen för att se vad skulden ligger på.

Till min fråga: Finns det någon tjänst där man kan ta reda på vilka skulder hos olika inkassobolag han har?
Citera
2018-10-26, 14:59
Medlem
Citat:
Jo, det är kanske så det funkar - spontant kan jag tycka att det drabbar dock en "oskyldig" som plötsligt får en försörjningsbörda.
Hon bör ansöka om skilsmässa bums m a o!?

Skilsmässa hjälper inte i sig, man måste flytta isär också
Citera
2018-10-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Ställer en fråga som kan vara vanlig i tråden:

En anhörig har strulat med ekonomin och blivit skyldig en massa pengar till inkassobolag. Nu har ekonomin börjat ordna upp sig och han har löst alla skulder hos kronofogden. Via KF har han även fått reda på vilka som haft ärenden som förfallit hos KF, och kontaktat de inkassobolagen för att se vad skulden ligger på.

Till min fråga: Finns det någon tjänst där man kan ta reda på vilka skulder hos olika inkassobolag han har?

Nej, inte annat än att möjligen kommunernas budgetrådgivare kan hjälpa till, men det brukar vara genom fullmakt och att dom helt enkelt mailar eller skickar brev till alla inkassobolag och frågar
Citera
2018-10-28, 18:01
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Skriv att du begär undanröjande av utslaget och att de avvisar talan bara.

Nu när utslaget ska undanröjas, behöver jag själv kontakta UC för att 'uppdatera' mitt kreditbetyg eller är det KF som kontaktar dem?
Citera
2018-10-28, 18:16
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Nu när utslaget ska undanröjas, behöver jag själv kontakta UC för att 'uppdatera' mitt kreditbetyg eller är det KF som kontaktar dem?
Du kan begära rättelse hos Kronofogden i Visby, varefter de meddelar samtliga kreditupplysningsföretag. För att du skall få rättelsen godkänd, krävs dock att utslaget meddelades på felaktiga grunder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in