2018-10-08, 16:39
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Enligt tingsrätten var slutdatumet den 27 sept och de har inte fått in nåt från dem - ligger tydligen ännu "på någons bord" och hon kan inte ge några definitiva svar eftersom hon inte har hand om ärendet, men att tiden löpt ut och att jag borde få svarinom kort.

Då till frågan, om tiden löpt ut för dem, har de rätten på sin sida om de mot förmodan nu plötsligt skulle välja att gå vidare eller läggs det bara ner oavsett?
Det beror litegrann på vilken "tid" som löpt ut. Hade de betalt tilläggsavgiften?
Citera
2018-10-08, 16:41
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Det beror litegrann på vilken "tid" som löpt ut. Hade de betalt tilläggsavgiften?
Nej, löpte ut den 27 september. Ingen betalning eller annat svar från dem har kommit in.
Senast redigerad av final_cut 2018-10-08 kl. 16:44.
Citera
2018-10-08, 16:45
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Nej, löpte ut den 27 september.
Då kan du med största säkerhet andas ut. Finns i och för sig inget som teoretiskt hindrar dem att väcka talan igen, men den risken får nog anses obefintlig.
Citera
2018-10-08, 19:16
Medlem
För att göra en väldigt lång historia kort så har jag ungefär 600k på väg till fogden
Dom lär ju göra utmätning på min lön, och då får jag behålla 4800kr samt för hyra samt för transport till jobbet(?) (jobbar på annan ort)
vilket egentligen inte gör min livssituation sämre då jag har mindre pengar kvar på kontot nu när allt är betalt mot vad det kommer bli sen.
Planen är att söka skuldsanering, har pratat med skuld rådgivare ifrån komunen & han ska hjälpa mig med ansökan & förhoppningsvis ska vi lyckas reda ut den här härvan..
MEN
de här med att man bara kan få de för gammla skulder, vad innebär de? inga skulder ifrån iår? Jag är medveten om att om jag nu skulle bli beviljad skuldsanering så bryts den om nya skulder uppkommer sen..
Tyvärr är det väldigt lång väntetid på svar ang skuldsanering, runt 5 månader
Citera
2018-10-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallafingrar
För att göra en väldigt lång historia kort så har jag ungefär 600k på väg till fogden
Dom lär ju göra utmätning på min lön, och då får jag behålla 4800kr samt för hyra samt för transport till jobbet(?) (jobbar på annan ort)
vilket egentligen inte gör min livssituation sämre då jag har mindre pengar kvar på kontot nu när allt är betalt mot vad det kommer bli sen.
Planen är att söka skuldsanering, har pratat med skuld rådgivare ifrån komunen & han ska hjälpa mig med ansökan & förhoppningsvis ska vi lyckas reda ut den här härvan..
MEN
de här med att man bara kan få de för gammla skulder, vad innebär de? inga skulder ifrån iår? Jag är medveten om att om jag nu skulle bli beviljad skuldsanering så bryts den om nya skulder uppkommer sen..
Tyvärr är det väldigt lång väntetid på svar ang skuldsanering, runt 5 månader

Frågan är om 600.000 kr i skuld är tilllräckligt mycket för att få skuldsanering. Har man arbete och inte ska gå i pension inom kort så kan fogden bedöma att du har möjlighet att betala skulden.
Citera
2018-10-08, 20:01
Medlem
Det är lite de jag också är rädd för, speciellt med tanke på min ålder, 25bast.
Däremot vill kag minnas att om de tar 10år att betala skulden så har man bättre chans

Nekar dom mig har jag en plan b, då kan jag få ett jobb som är så dåligt betalt att jag får ut ca 9k i lön, resten svart, köra så 1 år eller 2 sen söka skuldsanering igen
Vet att det har funkat för andra men de känns som en väldigt riskabel plan, speciellt då när jag är tillsvidareanställd.

Självklart är mitt mål & vilja att betala, men när dom bara får dra 7000kr i månaden så känns det som att det kommer ta väldigt många år att lösa detta
Citera
2018-10-15, 17:58
Medlem
final_cuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Då kan du med största säkerhet andas ut. Finns i och för sig inget som teoretiskt hindrar dem att väcka talan igen, men den risken får nog anses obefintlig.

"X har förelagts att betala föreskriven tilläggsavgift till tingsrätten men inte gjort det. Om X inte betalar tilläggsavgiften ska tingsrätten avvisa deras talan och undanröja utslaget. Ni bereds tillfälle att den Y oktober yttra er med anledning av feågan om avvisning. Därefter kan tingsrätten avvisa X talan och undanröja utslaget även om ni inte har hörts av. "

Fick detta brev från tingsrätten idag. Alltså, har jag inte redan yttrat mig genom att ansöka om årervinning?! Vad finns mer att uttala sig om från min sida - "jovisst, jag vill ha utslaget kvar!" - ?
Citera
2018-10-15, 18:42
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
"X har förelagts att betala föreskriven tilläggsavgift till tingsrätten men inte gjort det. Om X inte betalar tilläggsavgiften ska tingsrätten avvisa deras talan och undanröja utslaget. Ni bereds tillfälle att den Y oktober yttra er med anledning av feågan om avvisning. Därefter kan tingsrätten avvisa X talan och undanröja utslaget även om ni inte har hörts av. "

Fick detta brev från tingsrätten idag. Alltså, har jag inte redan yttrat mig genom att ansöka om årervinning?! Vad finns mer att uttala sig om från min sida - "jovisst, jag vill ha utslaget kvar!" - ?
Det är för att du kanske vill ansöka om ersättning för rättegångskostnader, eller väcka genkäromål.

Skriv att du begär undanröjande av utslaget och att de avvisar talan bara.
Senast redigerad av Justitiemord 2018-10-15 kl. 18:45. Anledning: stavning
Citera
2018-10-16, 17:32
Medlem
Citat:
Det är lite de jag också är rädd för, speciellt med tanke på min ålder, 25bast.
Däremot vill kag minnas att om de tar 10år att betala skulden så har man bättre chans

Nekar dom mig har jag en plan b, då kan jag få ett jobb som är så dåligt betalt att jag får ut ca 9k i lön, resten svart, köra så 1 år eller 2 sen söka skuldsanering igen
Vet att det har funkat för andra men de känns som en väldigt riskabel plan, speciellt då när jag är tillsvidareanställd.

Självklart är mitt mål & vilja att betala, men när dom bara får dra 7000kr i månaden så känns det som att det kommer ta väldigt många år att lösa detta

Låter inte troligt med sanering med endast 600k i skulder. Är detta inräknat med att du har förhandlat fryst ränta, ihopbakslån osv hos vanliga skulder?

KFM kommer noga granska och titta efter vad du gjort för att försöka rätta ditt beteende. Väldigt svårt att kasta allt, skaffa extrema skulder och sedan få skuldsanering bara för att man inte kan eller orkar betala.

Speciellt om de ser att du haft jobb med högre lön förr och bara slutat. Du har trots allt levt på andras pengar.

Om jag var du hade jag på allvar jobbat upp mig högre, skaffat ett barn eller två och sedan frågat igen. Det är en stor motivering varför de ska godkänna dig, för du har fått en ny livsgnista.
Citera
2018-10-16, 22:55
Medlem
Givetvis har jag försökt med ihopbakslån på alla möjliga vis men utan säkerhet är de svårt, har seriöst provat på varenda bank, skulle tro att min dåliga kreditvärdighet just nu är svårslagen!
De värsta är att över 400k av dessa skulder är pga en annan tog lån i mitt namn, men åtalet lades ner, så de är väl om dom går på det.

Hittils är det bara 1 eller 2 ärrenden som ligger hos KF, resten är på inkasao för stunden. Är det någon mening att ringa & försöka förhandla en fast summa som dom får dra/jag betalar varje månad? eller kör dom lönutmätning & drar vad dom får med engång?

Jag prövade med ett extra jobb om helgerna men kroppen sa stopp, de funkade inte med 2 heltidsjobb helt enkelt..
Har mått dåligt rätt länge över skulderna,samt massa annat som nu lett till att jag börjat hos psykolog & med anti depp medecin, förhoppningsvis kommer jag må bättre tillslut med problemen kvarstår ju.
Jag ligger & grubblar om de här väldigt mycket & försöker hitta olika lösningar, men de känns som att det är rätt kört nu
Citera
2018-10-17, 12:31
Medlem
4thqtds avatar
Citat:
Givetvis har jag försökt med ihopbakslån på alla möjliga vis men utan säkerhet är de svårt, har seriöst provat på varenda bank, skulle tro att min dåliga kreditvärdighet just nu är svårslagen!
De värsta är att över 400k av dessa skulder är pga en annan tog lån i mitt namn, men åtalet lades ner, så de är väl om dom går på det.

Hittils är det bara 1 eller 2 ärrenden som ligger hos KF, resten är på inkasao för stunden. Är det någon mening att ringa & försöka förhandla en fast summa som dom får dra/jag betalar varje månad? eller kör dom lönutmätning & drar vad dom får med engång?

Jag prövade med ett extra jobb om helgerna men kroppen sa stopp, de funkade inte med 2 heltidsjobb helt enkelt..
Har mått dåligt rätt länge över skulderna,samt massa annat som nu lett till att jag börjat hos psykolog & med anti depp medecin, förhoppningsvis kommer jag må bättre tillslut med problemen kvarstår ju.
Jag ligger & grubblar om de här väldigt mycket & försöker hitta olika lösningar, men de känns som att det är rätt kört nu

Sök skuldsanering. Inte storleken på dina skulder som avgör, det är din betalningsförmåga som gäller. Dina skulder behöver heller inte finnas hos kfm för att omfattas av saneringen. Ta kontakt med en budgetrådgivare (gratis tjänst i varje kommun) så får du hjälp med att fylla i ansökan. Lycka till.
Citera
2018-10-18, 22:35
Medlem
För ca två år sedan gjorde jag bort mig och av olika anledningar missade jag att betala både räkning och påminnelse och detta gick såöedes till kronofogden. Räkningen var i storleksordningen 400 kr och handlade om ett telefonabbonemang. Pga jag var klantig gick detta till KF och jag betalade rakt samma dag som brevet damp ner.

Kommer detta ligga mig till last på något sätt? Jag antar att jag slapp betalningsanmärkning men kan någon se via Ratsit eller liknande att jag missade en betalning? I övrigt så brukar jag betala mina räkningar i tid. Letar nämligen lgh i ny stad nu pga nytt jobb och vet inte ifall detta ligger mig i fatet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in