2018-10-17, 16:57
Medlem
Varför får man inga paket hemskickade?

Nu postar jag säkert fel, men jag visste inte vart jag skulle sätta den. Mod får flytta om det inte passar.

Förr i tiden fick man alltid paket skickade till lägenheten/huset och nu får man all jävla skit till utlämningsställen. Varför har det blivit så? Vad är det för skittjänst att man behöver hämta ut sina paket, och stå och köa i typ 30 minuter. Pissdåligt. Jag får inte ens paket som är små nog att rymmas i brevlådan. Vad var det för geni som tyckte att postnord var bättre än gamla hederliga posten där man delade ut paket till höger och vänster, och om man behövde hämta ett paket gick det snabbt som fan. Nu är det Ica nissar där folk ska köpa lotter och annan skit, eller nån jävla djuraffär som tar hand om paket. Skärpning sverige!
2018-10-17, 17:02
Medlem
Jag får alltid mina hempaket burna till dörren, och även lite större brev till postfacket då brevbäraren har egen nyckel så han kan öppna det, får det bara plats stoppar han in det annars en avi.
2018-10-17, 17:31
Medlem
Mackan52s avatar
Det beror nog på var du bor nånstans för när det gäller lägenheter så är budföretag extremt ovilliga om inte fientliga till att bara ställa ut paket för risken finns att folk kommer och tar grejorna och sen får budföretaget skulden.

Frågan är var du bor och hur stor din brevlåda är, har själv jobbat med bud och passar paketet så passar det, annars blir det avi och så får man hämta det på utlämningsstället (lokala ICA).

Det är också en fråga om logistik, rent praktiskt, om du bor i ett tätbebott område och det finns ett lokalt utlämningsställe i närheten så kan PostNord eller DHL helt enkelt bestämma att du får minsann gå de där x antal metrarna och stå i kö för de har inte tid att åka ut till just dig, individuellt.

Alternativt att du bor på en adress som "Boklandaskogen 3311" (torp mitt ute i ingenstans) och din brevlåda finns på nån central plats på småorten så lämnas paket också på ett utlämningsställe för budföretaget vet inte var ditt torp ligger exakt och de vill inte ställa av det vid sidan av en massa brevlådor för då riskerar paketet att skadas eller komma bort.

Om du verkligen vill ha paketet direkt till din adress, kontakta företaget du beställer ifrån och ge dem "fullmakt" att bara ställa ut paketet för juridiskt har företaget ansvar för sin försändelse tills det att du fysiskt kvitterar att du fått paketet om du inte ger dem fullmakt som avsäger dem ansvaret. Men om din försändelse går förlorad efter detta och du vill klaga hos posten eller företaget kan de bara säga "fuck you, du gav oss fullmakt, hosta upp pengarna".
Senast redigerad av Mackan52 2018-10-17 kl. 17:35.
2018-10-17, 17:44
Medlem
Här vart jag bor får man alltid mindre paket hem. Ibland är även brevbäraren snäll och lämnar större (om man är hemma).
2018-10-17, 17:54
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamdoe
Nu postar jag säkert fel, men jag visste inte vart jag skulle sätta den. Mod får flytta om det inte passar.

Förr i tiden fick man alltid paket skickade till lägenheten/huset och nu får man all jävla skit till utlämningsställen. Varför har det blivit så? Vad är det för skittjänst att man behöver hämta ut sina paket, och stå och köa i typ 30 minuter. Pissdåligt. Jag får inte ens paket som är små nog att rymmas i brevlådan. Vad var det för geni som tyckte att postnord var bättre än gamla hederliga posten där man delade ut paket till höger och vänster, och om man behövde hämta ett paket gick det snabbt som fan. Nu är det Ica nissar där folk ska köpa lotter och annan skit, eller nån jävla djuraffär som tar hand om paket. Skärpning sverige!

Beror på att du är för snål för att betala för hemleverans via ett företag som erbjuder det.

DHL, UPS, TNT, FedEx har hemleveranser.

Och det har PostNord också. Fast då får man ju betala lite extra...

https://www.postnord.se/ta-emot/leveranser-till-hemmet
2018-10-17, 17:59
Medlem
Var det verkligen skickat som paket när det kom till dörren eller var paketet skickat som brev? Nu för tiden skickar man det mesta som paket och då kommer det till utlämningsställe. Brev (paket kan skickas som brev) ska normalt läggas i brevlåda om det får plats. Får det inte plats så får man en avi och får hämta på utlämningsställe.

För brev behöver man inte legitimera sig för att hämta ut (även om det är ett stort paket).
För paket behöver man legitimera sig för att hämta ut (även om det är ett litet litet brev).
2018-10-17, 18:34
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Beror på att du är för snål för att betala för hemleverans via ett företag som erbjuder det.

De som har lantbrevbäring behöver inte betala något extra.
2018-10-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter

Icke. Alternativet brukar inte ens finnas när jag handlar online. Brukar bara finnas postnords alternativ 24h, 2-4 dagar etc. Väldigt sällan det skickas med DHL eller liknande. Skulle lätt betala en extra slant för att få hem det till dörren. Men tydligen så vet du bättre vad jag brukar göra.
2018-10-17, 23:48
Medlem
Har beställt snus i platt paket så att det ska kunna delas ut genom brevinkastet.
Några gånger har jag fått SMS "Vi kan inte dela ut....hämtas hos.....".
Jag har testat om det glider in genom brevinkastet.
Inga problem.
Så jag frågade Postnörd och fick svaret att om det är reklamutdelning prioriterar man ner utdelning av varubrev.
Irriterande att dom inte lägger det på vänt på postkontoret och delar ut nästa reklamfri dag.
Det skulle ju kunna slumpa sig så illa att jag kanske är bortrest så länge att varubrevet studsar tillbaka till avsändaren och jag förväntar mig att den ligger innanför dörren när jag kommer hem.
2018-10-24, 19:14
Medlem
Hejsan

Jag vill beställa från iherb vilket då skickas från USA. Jag hörde att dem ändrade avgiften? Hur står det till nu?
Fortfarande 25% moms på varan?
2018-10-25, 20:12
Medlem
-Zex-s avatar
Bara jag eller ær Postnord øverlag sjukt sega just nu? Væntat i 1 vecka på leverans.
Æven varit med om leveranser som gått ifrån Sverige till Danmark før att sedan komma tillbaka och levereras till mig (något som såklart inte har gått snabbt).
2018-10-26, 14:01
Medlem
flashbacktrollets avatar
om jag får ett paket levererat av postnl, får jag paketet hem till mig eller till ett ombud?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in