2018-08-08, 19:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag läser att Postnord har tappat bort en 225 kg tung pall med SD-valsedlar. Hur lyckas man med det?

Latbilen åker in på lämplig sidoväg, lastar av pallen, sätter eld på den/kör ner den i vattnet/whatever, och kör sedan därifrån.
2018-08-08, 22:32
Medlem
Forzos avatar
Någon som vet hur det funkar att få paket från Kina nuförtiden?
Har tänkt beställa en sak från Aliexpress som jag behöver ha ganska snart. Har inga som helst problem med att betala moms osv. men har inte tid med att det fastnar i limbo hos Postnord i flera månader för att sedan bli returnerat...
2018-08-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Han är vad jag förstår inte ute efter en dropshipping, han vill ha namnet på en tjänst där man ordnar ett konto hos t.ex. en amerikansk sida som bara säljer till folk i USA samt ett företag i USA som vidareförmedlar brev från USA till dig. Sen beställer man men med företag 2:s adress som mottagare.

Alltså en postvidareförmedlingstjänst fast han letar nog ett annat ord

En dropship är ju att företag A tar emot en beställning från en kund, och i sin tur beställer saken från Företag B med leverans till Kund.

Kan vara det han letar efter. Avsändare till mottagare, sedan mottagare till "sig själv". Det resulterar i fler transiter och utgifter, finns bättre lösningar för undgå lämna uppgifter om producent.
2018-08-09, 03:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Har tänkt beställa en sak från Aliexpress som jag behöver ha ganska snart. Har inga som helst problem med att betala moms osv. men har inte tid med att det fastnar i limbo hos Postnord i flera månader för att sedan bli returnerat...

Glöm allt vad snabb leverans heter, räkna inte med en dag under en månad
2018-08-09, 08:42
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:

Beställ med DHL om möjligt, tar ca en vecka då.
2018-08-09, 10:24
Medlem
Otanjas avatar
Jag skriver många brev. Nu verkar postnord ha slarvat bort flera. Eller beslagtagit olämplig innehåll? Svårt att veta vad som går att skicka och inte.
2018-08-09, 12:27
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Glöm allt vad snabb leverans heter, räkna inte med en dag under en månad

Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Beställ med DHL om möjligt, tar ca en vecka då.

Är det Postnords hantering i Sverige som fortfarande är under all kritik? Att det tar en månad för det att komma hit från Kina gör mig inget, men om Postnord sen ska hålla på och krångla en månad till eller tom skicka tillbaka paketet funkar det inte alls...

Det får nog bli att ta det via DHL även om det blir lite dyrare. Känns pålitligare.
Senast redigerad av Forzo 2018-08-09 kl. 12:33.
2018-08-09, 18:11
Medlem
SvartaBjorns avatar
Trådar sammanfogade.
/Moderator
2018-08-09, 19:20
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Är det Postnords hantering i Sverige som fortfarande är under all kritik? Att det tar en månad för det att komma hit från Kina gör mig inget, men om Postnord sen ska hålla på och krångla en månad till eller tom skicka tillbaka paketet funkar det inte alls...

Det får nog bli att ta det via DHL även om det blir lite dyrare. Känns pålitligare.

Postnord verkar ha ganska stora problem med förseningar i samband med deras nya momssystem. Jag har beställt med 'Aliexpress standard shipping' och fått paketet inom 2 veckor via Postnord (utan någon momsbehandling) men då gällde det en mindre och billigare vara. DHL är en säkrare kort, även om de skulle ta ut moms så är de åtminstone snabba med det.
2018-08-09, 23:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Säg att man beställt ett större varubrev men bor inte längre på adressen (och ens namn står varken på dörren eller i porten), lägger Postnord bara varubrevet (ifall det går i överhuvudtaget) i random brevlåda eller skickar man det till ombud/tillbaka till avsändaren?
2018-08-10, 00:35
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Säg att man beställt ett större varubrev men bor inte längre på adressen (och ens namn står varken på dörren eller i porten), lägger Postnord bara varubrevet (ifall det går i överhuvudtaget) i random brevlåda eller skickar man det till ombud/tillbaka till avsändaren?

Nu var det ett tag sedan jag jobbade på posten och rutinerna ändrades med varubrev etc titt som tätt. Är dock ganska säker på att om det är litet nog för att tros gå ner i lådan bör mottagaren sökas först. Går det inte ner eller om adressaten är okänd går det till ombud.
2018-08-10, 01:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Nu var det ett tag sedan jag jobbade på posten och rutinerna ändrades med varubrev etc titt som tätt. Är dock ganska säker på att om det är litet nog för att tros gå ner i lådan bör mottagaren sökas först. Går det inte ner eller om adressaten är okänd går det till ombud.
Okej, men det är väl absolut inte så att brevbäraren bara dumpar paketet i random brevlåda p.g.a. lathet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in