2018-10-19, 12:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ha,ha jag försökte googla det,men det visar sig att det finns en hjärnforskare vid namn Peter Lund Madsen i Danmark, så det kom upp alldeles för många "hits". Jag gav upp direkt. Fan vad svårt allting ska vara.

ps. Tror faktisk jag har läst om denne undersökning nån gång jag med.
Normal hjärna som är usædvanligt.. störd.

"Peter Madsen er blevet somatisk undersøgt, samt neurologisk', står der blandt andet. Peter Madsens hjerne er også blevet scannet, og man har ikke fundet noget usædvanligt ved den lejlighed." live eb

"Retspsykiatrisk Klinik er ligeledes kommet en supplerende utalelse:

De skriver, at Peter Madsen er blevet undersøgt for alt. Hans sind og psyke er undersøgt på alle tænkelige måder, ligesom han har fået foretaget blodprøver og mr-scanninger." live seoghør

"Peter Madsen er også blevet MR-skannet for at undesøge de somatiske forhold. Alt var normalt."
live fyens
Citera
2018-10-19, 13:35
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ja, det framgick i RPU:n att de hade gjort magnetröntgen på hans hjärna, men inte hittat några sjukliga förändringar. Utredningsteamet fick såklart till sig uppgifterna om olyckan 2014 då Madsen halkade på en isfläck och slog bakhuvudet hårt i marken. Samt att någon röntgen inte gjordes den gången (vilket är lite konstigt med tanke på de allvarliga symptomen han hade), och inte heller senare när han självmant uppsökte sjukhuset på inrådan av hans medarbetare, som tyckte att han blivit personlighetsförändrad. Detta senare finns med i filmen "Amateurs in Space".

Jovisst kommer man ihåg den händelsen. På tal om att halka på en fläck. En vän av mig dog för några dagar sen. Han han halkade på köksgolvet mitt i natten (skulle varma upp en tallrik soppa) och slog i hjäl sig. Hela sitt liv har han sysslat med diverse risikabla sporter, (bashopp, dykning, skidhopp etc) men det var alltså hemma i sitt eget kök det skulle ske.
Velkommen tilbaks, du får vara lite snäll med Kim nu.

Citat:
Jag har domen från Byretten förresten - en tjock lunta. Hämtade ut den när jag ändå var i Köpenhamn i somras. Jag har bara en liten bordsskrivare/kopiator/scanner så jag kan inte lägga ut hela här, det skulle ta för lång tid. Men om någon är intresserad av något mindre avsnitt, så kan jag bidra.

Vad bra, du kan ju kanske legga ut en innehållsförtecknelse?
Senast redigerad av kugutt 2018-10-19 kl. 14:11.
Citera
2018-10-19, 13:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.

Jomenvisst. Det hemska, hemska ubåtsfallet påverkade Jeppe för resten av livet. Det vet han redan mindre än ett halvår efter att hans roll i det tog slut. Nu försvarar han i stället droghandlare, som kanske redan har många liv på sitt samvete, eller i alla fall i förlängningen kommer att ha det, när livet för dem som köpt drogerna går sin gilla gång ner till Helvete... Men DÅ blir Jeppe inte illa berörd, och det påverkar honom inte alls! Huvudsaken är att hans klienter betalar honom (eller rättare sagt de danska skattebetalarna, eftersom droghandlare knappast har någon officiell inkomst att kräva in). Det är skillnad på skit och pannkaka o.s.v. o.s.v., och pengar luktar som bekant inte.

Citat:
.

Den serien kommer att floppa. Vem Fan vill se en serie om Ubåtsfallet utan Madsen, som var den enda intressanta personen i det (på gott och ont naturligtvis) - den som allt snurrade kring även här i tråden t.ex.? Och Kim Walls föräldrar borde skämmas. De är otroligt media- och pengakåta. Om jag hade blivit mördad, och mina anhöriga hade sålt ut historien sådär, så skulle jag ha spökat...
Citera
2018-10-19, 13:40
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Normal hjärna som är usædvanligt.. störd.

"Peter Madsen er blevet somatisk undersøgt, samt neurologisk', står der blandt andet. Peter Madsens hjerne er også blevet scannet, og man har ikke fundet noget usædvanligt ved den lejlighed." live eb

"Retspsykiatrisk Klinik er ligeledes kommet en supplerende utalelse:

De skriver, at Peter Madsen er blevet undersøgt for alt. Hans sind og psyke er undersøgt på alle tænkelige måder, ligesom han har fået foretaget blodprøver og mr-scanninger." live seoghør

"Peter Madsen er også blevet MR-skannet for at undesøge de somatiske forhold. Alt var normalt."
live fyens

Det känns nestan konstigt att Madsen hjärna på nåt sätt kan framstå som normal.
Citera
2018-10-19, 17:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Det känns nestan konstigt att Madsen hjärna på nåt sätt kan framstå som normal.

Ja, personlighetsstörningar och perversioner all inclusive i klass med honom förväntar man sig ska synas. Typ nåt svart, lite uppluckrat i frontalloben eller Amygdala?

Ärligt talat så har man svårt att förstå hur nåt så underutvecklat emotionellt och primitivt begärsmässigt ens kan fungera.
Citera
2018-10-19, 17:38
Medlem
develis avatar
Framstående person, presenterat interntationellt. Det kommer nog bli stort intresse för serien som även byter riktning på True Crime genre där inte mördaren är i primärt fokus.
Ska bli mycket intressant att ta del av.
Citat:
'Borgen,' 'Mindhunter' Writer Tobias Lindholm to Adapt Kim Wall Murder Investigation as Miniseries

"Denmark's Miso Film will develop The Investigation as a six-part miniseries and produce it together with Sweden's TV4 & C More and Outline Film in cooperation with TV 2 in Norway."

“In the making of a crime series like this that is built on real events and the life of real people, I cannot and will not act alone. The cooperation with Jens Moller, and Ingrid and Joachim Wall are therefore imperative,” said Lindholm. “I don’t want to make a crime series that is beguiled by the perpetrator or the crime. I am, however, interested in the processes and the people who solved the crime, as well as the people who must go on with their lives despite it. It’s therefore a fully conscious decision that the perpetrator at no time will figure in the series.”

"Lindholm is no stranger to this kind of journalistic reporting for his projects. The writer/director worked closely with professional soldiers and hostage negotiations in the making of his films A War and A Hijacking, and his work is renowned for its strict authenticity and realism."

"His television work includes writing for the acclaimed Danish political drama Borgen and penning and directing two episodes of David Fincher's Mindhunter for Netflix."

In a statement, Ingrid and Joachim Wall said they had decided early on that their daughter's fate “should not be forgotten” and that they trusted Moller and Lindholm to tell the story of her murder investigation “from the right perspective and with respect for all who knew and loved Kim.”

Miso parent company Fremantle will handle world sales on The Investigation and will be introducing it to buyers at the MIPCOM market in Cannes next week."
https://www.hollywoodreporter.com/news/borgen-mindhunter-writer-tobias-lindholm-adapt-kim-wall-murder-as-miniseries-1151478
Citat:
Whether they are based on true stories or purely fictional, films and TV shows all too often use violence against women – be that rape, torture or murder – as a useful or even titillating plot device; these women are almost always silenced and quickly erased from the story.
True crime has, by its very definition, a particularly bad track record when it comes to this, fetishizing cases of missing or dead women and using them as an excuse to spend hours probing the ‘troubled,’ apparently more ‘complex’ psyche of the (almost always) male suspect."
https://graziadaily.co.uk/life/tv-and-film/kim-wall-tv-show/
Senast redigerad av develi 2018-10-19 kl. 18:01.
Citera
2018-10-19, 18:55
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Den serien kommer att floppa. Vem Fan vill se en serie om Ubåtsfallet utan Madsen, som var den enda intressanta personen i det (på gott och ont naturligtvis) - den som allt snurrade kring även här i tråden t.ex.? Och Kim Walls föräldrar borde skämmas. De är otroligt media- och pengakåta. Om jag hade blivit mördad, och mina anhöriga hade sålt ut historien sådär, så skulle jag ha spökat...

Är du på riktigt???
Du försvarar Madsen med näbbar och klor och kastar skit och förtalar Kims anhöriga.
Den enda som borde skämmas här är du som spyr ur dig en massa skit och gör allt för att smutskasta Kim och hennes anhöriga samt försvara en bestialisk mördare.
Citera
2018-10-19, 20:02
Medlem
Citat:
Jomenvisst. Det hemska, hemska ubåtsfallet påverkade Jeppe för resten av livet. Det vet han redan mindre än ett halvår efter att hans roll i det tog slut. Nu försvarar han i stället droghandlare, som kanske redan har många liv på sitt samvete, eller i alla fall i förlängningen kommer att ha det, när livet för dem som köpt drogerna går sin gilla gång ner till Helvete... Men DÅ blir Jeppe inte illa berörd, och det påverkar honom inte alls! Huvudsaken är att hans klienter betalar honom (eller rättare sagt de danska skattebetalarna, eftersom droghandlare knappast har någon officiell inkomst att kräva in). Det är skillnad på skit och pannkaka o.s.v. o.s.v., och pengar luktar som bekant inte.

Jag tyckte du inledde bra. För självklart är både åklagare/försvarsadvokat ett yrke i första hand.
Det händer ju att åklagare sadlar om till försvarsadvokat om de har mer fallenhet för detta yrke. Och vise versa. Så det här med "rättspatos" ingår ju i yrkesrollen för en åklagare. Känslosam/dömande retorik för att låta övertygande.

Men sedan gör du ett stort tankefel.
Om Madsen var död och KW levde, vem tror du då hade varit mest intressant?
Den mördade som tiger och inte kan föra sin talan? Eller den levande som ljuger och hittar på von Münchhausen historier på löpande band? Vad tror du?

Vad det gäller makarna Wall så har du väl inga belägg i nuläget för vad du påstår. Eller?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-19 kl. 20:33.
Citera
2018-10-19, 20:47
Medlem
Citat:
Framstående person, presenterat interntationellt. Det kommer nog bli stort intresse för serien som även byter riktning på True Crime genre där inte mördaren är i primärt fokus.

Bra. Säkert en balansgång att göra ett program om ett sånt vidrigt brott, men fint att Skandinavien går i bräschen för en ny typ av crime stories där inte mördaräcklet får någon framträdande roll. Kan tycka att folk borde vara trötta på slafs och våld vid det här laget, så att publiken i stället får använda hjärna och hjärta i stället för sina lägst stående drifterstyrda delar av hjärnan när de tittar på programmen.

Så det kommer nog bli bra.
Citera
2018-10-20, 00:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Vad bra, du kan ju kanske legga ut en innehållsförtecknelse?

Det finns ingen. Det är 174 sidor löpande text - utdrag ur "rettsboken", som protokollföraren fört under alla rättsförhandlingarna - i kronologisk ordning från första häktningsförhandlingen till sista rättegångsdagen i Byretten. (Allra först står själva domslutet och motiveringen till det.) Bilagorna som det hänvisas till i domen (foton, teckningar m.fl. illustrationer, SMS:en o.s.v.) fanns dock inte med. Vill man se dem så måste man söka "aktinsikt" hos Köpenhamnspolisen.

Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tyckte du inledde bra. För självklart är både åklagare/försvarsadvokat ett yrke i första hand.
Det händer ju att åklagare sadlar om till försvarsadvokat om de har mer fallenhet för detta yrke. Och vise versa. Så det här med "rättspatos" ingår ju i yrkesrollen för en åklagare. Känslosam/dömande retorik för att låta övertygande.

Men sedan gör du ett stort tankefel.
Om Madsen var död och KW levde, vem tror du då hade varit mest intressant?
Den mördade som tiger och inte kan föra sin talan? Eller den levande som ljuger och hittar på von Münchhausen historier på löpande band? Vad tror du?

Vad det gäller makarna Wall så har du väl inga belägg i nuläget för vad du påstår. Eller?

Jag menar, att juridiken är ett hyckleri och ett spel alltsammans, för dom som arbetar professionellt med det. Om Madsen hade åkt fast ett år senare, så hade Jeppe lika gärna kunnat vara hans försvarare. Och då hade han inte "mått dåligt".

Madsen hade även som brottsoffer varit fortsatt intressant, eftersom han redan under livet varit intressant för många filmskapare, författare och journalister. Vilket Kim Wall inte varit. Och jag tror inte hon hade varit så intressant som mördare heller, att det hade skrivits böcker om henne eller gjorts filmer om hennes liv - eftersom mordet i så fall varit det enda hon varit känd för. Det har ju inte gjorts några filmer eller TV-serier om Arbogatyskan (trots två mördade barn och en allvarligt misshandlad kvinna) styckmörderskan Jonna som dödade sin rival, eller tjejen som hade sin pojkvän att döda sin egen far för att få ut arvet fortare (minns inte vad hon hette nu). Till exempel. Johanna Möller verkar det dock vara någon produktion på gång om.

Makarna Wall förnedrade sig inför öppen rätt för att tigga åt sig 150 000 kr var i skadestånd, fast de enligt dansk rätt inte ens hade rätt till det, då Kim Wall var en vuxen kvinna som flyttat hemifrån för länge sedan. Att yrkandet gick igenom i Landsretten berodde ju på att Madsen hade ändrat sig och inte bestred kravet längre (antagligen på inrådan av Betina, för att verka mer sympatisk), och inte på att de domarna tyckte annorlunda. Nu samarbetar föräldrarna med en filmskapare om en krimserie om utredningen av mordet på dottern, som kommer att dra upp alla snaskiga detaljer om hennes styckade, sargade kropp i folks medvetande igen... Antagligen för att de får betalt. Varför skulle de annars göra det? De spelar in filmer på sig själva och lägger ut på Youtube, de (mamman) talar i radio, de (mamman) åker runt och föreläser, de låter sig intervjuas i den ena tidningen och TV-programmet efter det andra... Mamman, som är informationsdirektör i Trelleborgs kommun, utnyttjar också sin ställning till max. Jag tänker t.ex. på att hon gjorde en utställning över dotterns liv på gator och torg i Trelleborg (jag kunde inte undvika att se eländet när jag var där i somras och skulle ta färjan till Rostock), och att hon föreläst på Trelleborgs bibliotek.

Jag ser förresten att ingen har velat röra vid den uppgift som jag la ut för ett par dagar sedan, och som svenska media har tigit ihjäl: att Ola Stobbe Nielsen yrkade på ett belopp på över 900 000 DKK för "förlust av familjeförsörjaren", men fick kalla handen... Varför får det inte diskuteras..? Jag tycker att det är för jävligt att han försöker göra pengar på sin döda flickvän. Dessutom hade han på inget sätt rätt till denna typ av skadstånd: de var inte gifta, inte ens officiellt samboende (Kim var folkbokförd hos sina föräldrar och på resa större delen av tiden), de hade bara varit tillsammans i elva månader och hade inga barn. Det var INTE så att hon var familjeförsörjare och han hemmaman. Varför skulle han ha över en miljon svenska kronor i ersättning för "förlust av familjeförsörjaren" under de omständigheterna..? Verkligen bara jag som reagerar?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra. Säkert en balansgång att göra ett program om ett sånt vidrigt brott, men fint att Skandinavien går i bräschen för en ny typ av crime stories där inte mördaräcklet får någon framträdande roll. Kan tycka att folk borde vara trötta på slafs och våld vid det här laget, så att publiken i stället får använda hjärna och hjärta i stället för sina lägst stående drifterstyrda delar av hjärnan när de tittar på programmen.

Så det kommer nog bli bra.

Som sagt - jag tror inte att den publiken finns. Folk som vill titta på kriminalserier (fiction, med skådespelare) överhuvudtaget, vill ha "slafs och våld". De som är mer vetenskapligt intresserade av polisens utredningsmetoder, alternativt snyftprogram om offrens anhöriga, kollar på dokumentärer. Och av dem finns det ju hur många som helst nu. Nej, spelfilmer om mord utan att gestalta mördaren kommer inte att få någon stor publik, det är jag helt säker på. Vi får återkomma till detta när vi har facit i handen om ett halvår eller så!
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-20 kl. 01:12.
Citera
2018-10-20, 01:35
Medlem
Citat:

Nordiska produktioner av kriminalserier/filmer har redan uppskattats stort internationellt. Just detta att nu byta inriktning i True Crime genren tror jag också kommer att mottas mycket positivt.

Jag ser fram emot denna serie.
Citera
2018-10-20, 02:18
Medlem
Citat:

Jag menar, att juridiken är ett hyckleri och ett spel alltsammans, för dom som arbetar professionellt med det. Om Madsen hade åkt fast ett år senare, så hade Jeppe lika gärna kunnat vara hans försvarare. Och då hade han inte "mått dåligt".

Madsen hade även som brottsoffer varit fortsatt intressant, eftersom han redan under livet varit intressant för många filmskapare, författare och journalister. Vilket Kim Wall inte varit. Och jag tror inte hon hade varit så intressant som mördare heller, att det hade skrivits böcker om henne eller gjorts filmer om hennes liv - eftersom mordet i så fall varit det enda hon varit känd för. Det har ju inte gjorts några filmer eller TV-serier om Arbogatyskan (trots två mördade barn och en allvarligt misshandlad kvinna) styckmörderskan Jonna som dödade sin rival, eller tjejen som hade sin pojkvän att döda sin egen far för att få ut arvet fortare (minns inte vad hon hette nu). Till exempel. Johanna Möller verkar det dock vara någon produktion på gång om.

Makarna Wall förnedrade sig inför öppen rätt för att tigga åt sig 150 000 kr var i skadestånd, fast de enligt dansk rätt inte ens hade rätt till det, då Kim Wall var en vuxen kvinna som flyttat hemifrån för länge sedan. Att yrkandet gick igenom i Landsretten berodde ju på att Madsen hade ändrat sig och inte bestred kravet längre (antagligen på inrådan av Betina, för att verka mer sympatisk), och inte på att de domarna tyckte annorlunda. Nu samarbetar föräldrarna med en filmskapare om en krimserie om utredningen av mordet på dottern, som kommer att dra upp alla snaskiga detaljer om hennes styckade, sargade kropp i folks medvetande igen... Antagligen för att de får betalt. Varför skulle de annars göra det? De spelar in filmer på sig själva och lägger ut på Youtube, de (mamman) talar i radio, de (mamman) åker runt och föreläser, de låter sig intervjuas i den ena tidningen och TV-programmet efter det andra... Mamman, som är informationsdirektör i Trelleborgs kommun, utnyttjar också sin ställning till max. Jag tänker t.ex. på att hon gjorde en utställning över dotterns liv på gator och torg i Trelleborg (jag kunde inte undvika att se eländet när jag var där i somras och skulle ta färjan till Rostock), och att hon föreläst på Trelleborgs bibliotek.

Jag ser förresten att ingen har velat röra vid den uppgift som jag la ut för ett par dagar sedan, och som svenska media har tigit ihjäl: att Ola Stobbe Nielsen yrkade på ett belopp på över 900 000 DKK för "förlust av familjeförsörjaren", men fick kalla handen... Varför får det inte diskuteras..? Jag tycker att det är för jävligt att han försöker göra pengar på sin döda flickvän. Dessutom hade han på inget sätt rätt till denna typ av skadstånd: de var inte gifta, inte ens officiellt samboende (Kim var folkbokförd hos sina föräldrar och på resa större delen av tiden), de hade bara varit tillsammans i elva månader och hade inga barn. Det var INTE så att hon var familjeförsörjare och han hemmaman. Varför skulle han ha över en miljon svenska kronor i ersättning för "förlust av familjeförsörjaren" under de omständigheterna..? Bara jag som reagerar?
Det fetade 1/ Jag förstår lite hur du menar. Eftersom jag funderat så själv. Både åklagare och försvarare ger sken av att de slåss med näbbar och klor för klienten. Men de slåss också med näbbar och klor för att vinna målet för sin egen prestiges skull. Men jag tror att de även ibland är känslomässigt berörda av ett fall. På riktigt. Precis som "blåljuspersonal" kan bli påverkade känslomässigt. Så jag tror att det kan vara både delar.
Hur som helst ska man vara tacksam att någon vill jobba med det. De blir ofta mordhotade och till och med utsatta för mordförsök. Åklagare är ett farligt yrke.

2/ Det tror jag du har fel i. Som jag minns det var det från danskt håll som man tyckte att även föräldrarna borde få rätt att söka skadestånd. Och därför tilldelades de varsitt målsägarbiträde. Anledningen var att detta inte var ett vanligt mordfall utan ett utdraget, plågsamt förlopp för de anhöriga ,att få tillbaka sin dotter bit för bit över lång tid osv. Så det var inte föräldrarnas idé. Jag har nog inte sparat länken men det finns säkert någon ordentlig här i tråden som gjort det.

Kim Walls pojkvän har all rätt i världen att yrka på högre skadeståndsbelopp. Det har väl alla brottsoffer. Sedan är det sällan de får det. Du vet väl inte hur mycket de förlorat i utebliven inkomst. Enligt vad som sagts från danskt håll har det varit stora konsekvenser för KWs anhöriga. Sjukfrånvaro under lång tid kan leda till arbetslöshet osv.

Men alla håller nog med om, att nuvarande skadestånd är ett hån mot anhöriga. Åtminstone i Sverige. Sedan behöver du inte oroa dig för Madsens del. Han är redan skuldsatt för livet. Och det går ju inte att lugga en flintskallig. Så det kommer inte att drabba honom på något sätt. Och han har ju inga utgifter längre för den däringa dyra dieseln, som du var så orolig för förut. Faktum är att han inte har några utgifter alls nästan.

3/ Lägger de upp filmer på youtube? Hur hittar jag dem?
Jag känner inte dem. Gör du det? Nej, det gör du inte. Du gissar, antar och tror en massa.
Om föräldrarna varit "mediakåta" så hade de väl bjudit in hela pressen till KWs begravning. Men den har vi inte hört ett knyst om.
Du får ju också väga in att båda föräldrarna + brodern genom sina yrken är mediavana.
Det är ju vad hela familjen jobbat/jobbar med.
Så för dem faller det sig helt naturligt att använda sig av media för att hedra dotterns minne.
Jag tycker inte att de profiterat på KW alls. Allt har ju varit till hennes minne samt för hennes minnesfond.

När det gäller filmen reagerade jag på rubrikerna. Men när man läser om det får man en annan uppfattning. Kanske de tyckte att det var något vettigt och ville medverka för att kunna påverka.
Du vet ju inte. Och du har ingen alls insyn i deras privatekonomi. Så varför tänker du en massa fula saker om dem? Du har ju inte ett enda bevis eller belägg ännu.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-20 kl. 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in