Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Vad bra, du kan ju kanske legga ut en innehållsförtecknelse?
Det finns ingen. Det är 174 sidor löpande text - utdrag ur "rettsboken", som protokollföraren fört under alla rättsförhandlingarna - i kronologisk ordning från första häktningsförhandlingen till sista rättegångsdagen i Byretten. (Allra först står själva domslutet och motiveringen till det.) Bilagorna som det hänvisas till i domen (foton, teckningar m.fl. illustrationer, SMS:en o.s.v.) fanns dock inte med. Vill man se dem så måste man söka "aktinsikt" hos Köpenhamnspolisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag tyckte du inledde bra. För självklart är både åklagare/försvarsadvokat ett yrke i första hand.
Det händer ju att åklagare sadlar om till försvarsadvokat om de har mer fallenhet för detta yrke. Och vise versa. Så det här med "rättspatos" ingår ju i yrkesrollen för en åklagare. Känslosam/dömande retorik för att låta övertygande.
Men sedan gör du ett stort tankefel.
Om Madsen var död och KW levde, vem tror du då hade varit mest intressant?
Den mördade som tiger och inte kan föra sin talan? Eller den levande som ljuger och hittar på von Münchhausen historier på löpande band? Vad tror du?
Vad det gäller makarna Wall så har du väl inga belägg i nuläget för vad du påstår. Eller?
Jag menar, att juridiken är ett hyckleri och ett spel alltsammans, för dom som arbetar professionellt med det. Om Madsen hade åkt fast ett år senare, så hade Jeppe lika gärna kunnat vara hans försvarare. Och då hade han inte "mått dåligt".
Madsen hade även som brottsoffer varit fortsatt intressant, eftersom han redan under livet varit intressant för många filmskapare, författare och journalister. Vilket Kim Wall inte varit. Och jag tror inte hon hade varit så intressant som mördare heller, att det hade skrivits böcker om henne eller gjorts filmer om hennes liv - eftersom mordet i så fall varit det enda hon varit känd för. Det har ju inte gjorts några filmer eller TV-serier om Arbogatyskan (trots två mördade barn och en allvarligt misshandlad kvinna) styckmörderskan Jonna som dödade sin rival, eller tjejen som hade sin pojkvän att döda sin egen far för att få ut arvet fortare (minns inte vad hon hette nu). Till exempel. Johanna Möller verkar det dock vara någon produktion på gång om.
Makarna Wall förnedrade sig inför öppen rätt för att tigga åt sig 150 000 kr var i skadestånd, fast de enligt dansk rätt inte ens hade rätt till det, då Kim Wall var en vuxen kvinna som flyttat hemifrån för länge sedan. Att yrkandet gick igenom i Landsretten berodde ju på att Madsen hade ändrat sig och inte bestred kravet längre (antagligen på inrådan av Betina, för att verka mer sympatisk), och inte på att de domarna tyckte annorlunda. Nu samarbetar föräldrarna med en filmskapare om en krimserie om utredningen av mordet på dottern, som kommer att dra upp alla snaskiga detaljer om hennes styckade, sargade kropp i folks medvetande igen... Antagligen för att de får betalt. Varför skulle de annars göra det? De spelar in filmer på sig själva och lägger ut på Youtube, de (mamman) talar i radio, de (mamman) åker runt och föreläser, de låter sig intervjuas i den ena tidningen och TV-programmet efter det andra... Mamman, som är informationsdirektör i Trelleborgs kommun, utnyttjar också sin ställning till max. Jag tänker t.ex. på att hon gjorde en utställning över dotterns liv på gator och torg i Trelleborg (jag kunde inte undvika att se eländet när jag var där i somras och skulle ta färjan till Rostock), och att hon föreläst på Trelleborgs bibliotek.
Jag ser förresten att ingen har velat röra vid den uppgift som jag la ut för ett par dagar sedan, och som svenska media har tigit ihjäl: att Ola Stobbe Nielsen yrkade på ett belopp på
över 900 000 DKK för "förlust av familjeförsörjaren", men fick kalla handen... Varför får det inte diskuteras..? Jag tycker att det är för jävligt att han försöker göra pengar på sin döda flickvän. Dessutom hade han på inget sätt rätt till denna typ av skadstånd: de var inte gifta, inte ens officiellt samboende (Kim var folkbokförd hos sina föräldrar och på resa större delen av tiden), de hade bara varit tillsammans i elva månader och hade inga barn. Det var INTE så att hon var familjeförsörjare och han hemmaman. Varför skulle han ha över en miljon svenska kronor i ersättning för "förlust av familjeförsörjaren" under de omständigheterna..? Verkligen bara jag som reagerar?
Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Bra. Säkert en balansgång att göra ett program om ett sånt vidrigt brott, men fint att Skandinavien går i bräschen för en ny typ av crime stories där inte mördaräcklet får någon framträdande roll. Kan tycka att folk borde vara trötta på slafs och våld vid det här laget, så att publiken i stället får använda hjärna och hjärta i stället för sina lägst stående drifterstyrda delar av hjärnan när de tittar på programmen.
Så det kommer nog bli bra.
Som sagt - jag tror inte att den publiken finns. Folk som vill titta på kriminalserier (fiction, med skådespelare) överhuvudtaget,
vill ha "slafs och våld". De som är mer vetenskapligt intresserade av polisens utredningsmetoder, alternativt snyftprogram om offrens anhöriga, kollar på dokumentärer. Och av dem finns det ju hur många som helst nu. Nej, spelfilmer om mord utan att gestalta mördaren kommer inte att få någon stor publik, det är jag helt säker på. Vi får återkomma till detta när vi har facit i handen om ett halvår eller så!