Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Det fetade 1/ Jag förstår lite hur du menar. Eftersom jag funderat så själv. Både åklagare och försvarare ger sken av att de slåss med näbbar och klor för klienten. Men de slåss också med näbbar och klor för att vinna målet för sin egen prestiges skull. Men jag tror att de även ibland är känslomässigt berörda av ett fall. På riktigt. Precis som "blåljuspersonal" kan bli påverkade känslomässigt. Så jag tror att det kan vara både delar.
Hur som helst ska man vara tacksam att någon vill jobba med det. De blir ofta mordhotade och till och med utsatta för mordförsök. Åklagare är ett farligt yrke.
2/ Det tror jag du har fel i. Som jag minns det var det från danskt håll som man tyckte att även föräldrarna borde få rätt att söka skadestånd. Och därför tilldelades de varsitt målsägarbiträde. Anledningen var att detta inte var ett vanligt mordfall utan ett utdraget, plågsamt förlopp för de anhöriga ,att få tillbaka sin dotter bit för bit över lång tid osv. Så det var inte föräldrarnas idé. Jag har nog inte sparat länken men det finns säkert någon ordentlig här i tråden som gjort det.
Kim Walls pojkvän har all rätt i världen att yrka på högre skadeståndsbelopp. Det har väl alla brottsoffer. Sedan är det sällan de får det. Du vet väl inte hur mycket de förlorat i utebliven inkomst. Enligt vad som sagts från danskt håll har det varit stora
konsekvenser för KWs anhöriga. Sjukfrånvaro under lång tid kan leda till arbetslöshet osv.
Men alla håller nog med om, att nuvarande skadestånd är ett hån mot anhöriga. Åtminstone i Sverige. Sedan behöver du inte oroa dig för Madsens del. Han är redan skuldsatt för livet. Och det går ju inte att lugga en flintskallig. Så det kommer inte att drabba honom på något sätt. Och han har ju inga utgifter längre för den däringa dyra dieseln, som du var så orolig för förut.

Faktum är att han inte har några utgifter alls nästan.
3/ Lägger de upp filmer på youtube? Hur hittar jag dem?
Jag känner inte dem. Gör du det? Nej, det gör du inte. Du gissar, antar och tror en massa.
Om föräldrarna varit "mediakåta" så hade de väl bjudit in hela pressen till KWs begravning. Men den har vi inte hört ett knyst om.
Du får ju också väga in att båda föräldrarna + brodern genom sina yrken är mediavana.
Det är ju vad hela familjen jobbat/jobbar med.
Så för dem faller det sig helt naturligt att använda sig av media för att hedra dotterns minne.
Jag tycker inte att de profiterat på KW alls. Allt har ju varit till hennes minne samt för hennes minnesfond.
När det gäller filmen reagerade jag på rubrikerna. Men när man läser om det får man en annan uppfattning. Kanske de tyckte att det var något vettigt och ville medverka för att kunna påverka.
Du vet ju inte. Och du har ingen alls insyn i deras privatekonomi. Så varför tänker du en massa fula saker om dem? Du har ju inte ett enda bevis eller belägg ännu.
1. Ja, jag skulle aldrig klara av att vara varken åklagare eller advokat. Jag skulle inte kunna sätta mina verkliga känslor och sympatier/antipatier åt sidan. Kristian Kirk sa för övrigt i en intervju inför Madsen-målet i Landsretten, att han personligen föraktade åklagare som gick över till andra sidan och blev försvarsadvokater. Han sa att han aldrig skulle kunna arbeta med att försöka förhindra att de skyldiga får sina rättmätiga straff, och han sa också att de flesta som kommer inför skranket ÄR skyldiga. Undrar om det var en pik åt Buch-Jepsen..?
2. Vilket "danskt håll"? Är det en jurist eller en journalist eller en dansk privatperson som har sagt det? Det här får du länka till, för lagen är klar - om M inte gått med på att betala skadeståndet (vilket gjorde att Landsretten bara klubbade igenom det, eftersom det inte fanns någon motsättning mellan parterna), så hade det inte gått igenom (tror jag). Det gjorde det ju inte i Byretten, som sagt. Och självklart "tilldelades" inte föräldrarna var sitt målsägarbiträde (jag trodde att föräldrarna hade ett och samma förresten), för att det var någon dansk som tyckte att de skulle ha ersättning. Det är en rättighet man har. Nu har du rört till det ordentligt.
Angående Ole Stobbes krav, så förekommer för det första inga sådana skadeståndsnivåer i Europa. Det är ett amerikanskt fenomen.
Och för det andra är den paragraf han åberopade - "förlust av familjeförsörjare" (du måste börja läsa vad man skriver, han åberopade alltså INTE förlust av egna inkomster p.g.a. sjukdom eller arbetslöshet som du föreslår - han är för övrigt varken det ena eller det andra, han pluggar i Kina...) inte avsedd för en ung, ensamstående, arbetsför man som förlorat sin flickvän. Den möjligheten till ersättning är avsedd för att underlätta övergången för en barnfamilj där mamman varit hemmafru eller arbetat deltid, när familjeförsörjaren plötsligt försvinner. Stobbe var inte ens gift med Kim, inte ens officiellt sambo, och de hade inga barn.
Och för det tredje: ÄVEN om vi säger att han skulle ha haft rätt till de pengar som Kim skulle ha tjänat sedan mellan augusti 2017 och september 2018 om hon hade levat, så hade hon självklart inte tjänat sådana belopp att det blivit över en miljon svenska kronor efter skatt!!! Hon som var så desperat att få ett knäck, att hon sprang iväg från sin egen fest för en intervju...
Nej, det är klart att det blir danska skattebetalarna som får betala - det blir det nästan alltid, brottslingar har sällan pengar. Jag tror liksom att en miljon kan användas bättre i vården eller i skolan någonstans, än att unge Herr Stobbe ska festa upp dem tillsammans med söta kinesiskor...
3. Jag SER ju vad dom gör, det är inget jag hittar på. Här är filmen som familjen lät ta på sig själva och la ut på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=lr6Zdm1ehdE&t=2s
Visst har det stått om begravningen i tidningarna, men det är sant att pressen inte var inbjuden. Var väl enda tillfället också...
https://www.bt.dk/krimi/nu-er-kim-wall-blevet-bisat-det-var-flot-og-intimt
Föräldrarna behöver inte medverka till Tv-serien för att "påverka den", de kunde bara ha nekat att ge sitt tillstånd till den. Nu vet jag inte vad lagen säger, men OM filmmakarna hade försökt att gå vidare med projektet utan föräldrarnas medgivande, så hade det blivit ett sådant ramaskri att de fått lägga ner, som med Djursings häften. Eftersom fallet är så färskt - det är inte som bråket med Ted Gärdestads dotter, som handlar om händelser på 1970-talet. Undrar förresten vem som kom med den dåliga idén att serien skulle vara i just
sex delar? Ger ju upphov till massor av makabra skämt bara det...