2018-10-20, 05:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra. Säkert en balansgång att göra ett program om ett sånt vidrigt brott, men fint att Skandinavien går i bräschen för en ny typ av crime stories där inte mördaräcklet får någon framträdande roll. Kan tycka att folk borde vara trötta på slafs och våld vid det här laget, så att publiken i stället får använda hjärna och hjärta i stället för sina lägst stående drifterstyrda delar av hjärnan när de tittar på programmen.

Så det kommer nog bli bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nordiska produktioner av kriminalserier/filmer har redan uppskattats stort internationellt. Just detta att nu byta inriktning i True Crime genren tror jag också kommer att mottas mycket positivt.

Jag ser fram emot denna serie.
Ja, jag gillar denna approach; att det lyfts fram som en tankeställare. Idag går det mesta per automatik, det frossas i övervåld med offret som en slags intetsägande bifigur.
Att mördaren ges stjärnstatus är absurt och säger väl mer hur blåst en så person är.

Madsens karaktär är givetvis intressant, men det går absolut att ta ett annat ansvar för själva upplägget i produktion.

"Der kommer nok et tidspunkt, hvor det vil virke tiltrængt at sætte sig ind i, hvad der foregik i Peter Madsens hoved, men i første omgang skal det trænge ind, hvad drabet på Kim Wall betød for alle andre end ham."
Citera
2018-10-20, 07:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det fetade 1/ Jag förstår lite hur du menar. Eftersom jag funderat så själv. Både åklagare och försvarare ger sken av att de slåss med näbbar och klor för klienten. Men de slåss också med näbbar och klor för att vinna målet för sin egen prestiges skull. Men jag tror att de även ibland är känslomässigt berörda av ett fall. På riktigt. Precis som "blåljuspersonal" kan bli påverkade känslomässigt. Så jag tror att det kan vara både delar.
Hur som helst ska man vara tacksam att någon vill jobba med det. De blir ofta mordhotade och till och med utsatta för mordförsök. Åklagare är ett farligt yrke.

2/ Det tror jag du har fel i. Som jag minns det var det från danskt håll som man tyckte att även föräldrarna borde få rätt att söka skadestånd. Och därför tilldelades de varsitt målsägarbiträde. Anledningen var att detta inte var ett vanligt mordfall utan ett utdraget, plågsamt förlopp för de anhöriga ,att få tillbaka sin dotter bit för bit över lång tid osv. Så det var inte föräldrarnas idé. Jag har nog inte sparat länken men det finns säkert någon ordentlig här i tråden som gjort det.

Kim Walls pojkvän har all rätt i världen att yrka på högre skadeståndsbelopp. Det har väl alla brottsoffer. Sedan är det sällan de får det. Du vet väl inte hur mycket de förlorat i utebliven inkomst. Enligt vad som sagts från danskt håll har det varit stora konsekvenser för KWs anhöriga. Sjukfrånvaro under lång tid kan leda till arbetslöshet osv.

Men alla håller nog med om, att nuvarande skadestånd är ett hån mot anhöriga. Åtminstone i Sverige. Sedan behöver du inte oroa dig för Madsens del. Han är redan skuldsatt för livet. Och det går ju inte att lugga en flintskallig. Så det kommer inte att drabba honom på något sätt. Och han har ju inga utgifter längre för den däringa dyra dieseln, som du var så orolig för förut. Faktum är att han inte har några utgifter alls nästan.

3/ Lägger de upp filmer på youtube? Hur hittar jag dem?
Jag känner inte dem. Gör du det? Nej, det gör du inte. Du gissar, antar och tror en massa.
Om föräldrarna varit "mediakåta" så hade de väl bjudit in hela pressen till KWs begravning. Men den har vi inte hört ett knyst om.
Du får ju också väga in att båda föräldrarna + brodern genom sina yrken är mediavana.
Det är ju vad hela familjen jobbat/jobbar med.
Så för dem faller det sig helt naturligt att använda sig av media för att hedra dotterns minne.
Jag tycker inte att de profiterat på KW alls. Allt har ju varit till hennes minne samt för hennes minnesfond.

När det gäller filmen reagerade jag på rubrikerna. Men när man läser om det får man en annan uppfattning. Kanske de tyckte att det var något vettigt och ville medverka för att kunna påverka.
Du vet ju inte. Och du har ingen alls insyn i deras privatekonomi. Så varför tänker du en massa fula saker om dem? Du har ju inte ett enda bevis eller belägg ännu.

1. Ja, jag skulle aldrig klara av att vara varken åklagare eller advokat. Jag skulle inte kunna sätta mina verkliga känslor och sympatier/antipatier åt sidan. Kristian Kirk sa för övrigt i en intervju inför Madsen-målet i Landsretten, att han personligen föraktade åklagare som gick över till andra sidan och blev försvarsadvokater. Han sa att han aldrig skulle kunna arbeta med att försöka förhindra att de skyldiga får sina rättmätiga straff, och han sa också att de flesta som kommer inför skranket ÄR skyldiga. Undrar om det var en pik åt Buch-Jepsen..?

2. Vilket "danskt håll"? Är det en jurist eller en journalist eller en dansk privatperson som har sagt det? Det här får du länka till, för lagen är klar - om M inte gått med på att betala skadeståndet (vilket gjorde att Landsretten bara klubbade igenom det, eftersom det inte fanns någon motsättning mellan parterna), så hade det inte gått igenom (tror jag). Det gjorde det ju inte i Byretten, som sagt. Och självklart "tilldelades" inte föräldrarna var sitt målsägarbiträde (jag trodde att föräldrarna hade ett och samma förresten), för att det var någon dansk som tyckte att de skulle ha ersättning. Det är en rättighet man har. Nu har du rört till det ordentligt.

Angående Ole Stobbes krav, så förekommer för det första inga sådana skadeståndsnivåer i Europa. Det är ett amerikanskt fenomen.

Och för det andra är den paragraf han åberopade - "förlust av familjeförsörjare" (du måste börja läsa vad man skriver, han åberopade alltså INTE förlust av egna inkomster p.g.a. sjukdom eller arbetslöshet som du föreslår - han är för övrigt varken det ena eller det andra, han pluggar i Kina...) inte avsedd för en ung, ensamstående, arbetsför man som förlorat sin flickvän. Den möjligheten till ersättning är avsedd för att underlätta övergången för en barnfamilj där mamman varit hemmafru eller arbetat deltid, när familjeförsörjaren plötsligt försvinner. Stobbe var inte ens gift med Kim, inte ens officiellt sambo, och de hade inga barn.

Och för det tredje: ÄVEN om vi säger att han skulle ha haft rätt till de pengar som Kim skulle ha tjänat sedan mellan augusti 2017 och september 2018 om hon hade levat, så hade hon självklart inte tjänat sådana belopp att det blivit över en miljon svenska kronor efter skatt!!! Hon som var så desperat att få ett knäck, att hon sprang iväg från sin egen fest för en intervju...

Nej, det är klart att det blir danska skattebetalarna som får betala - det blir det nästan alltid, brottslingar har sällan pengar. Jag tror liksom att en miljon kan användas bättre i vården eller i skolan någonstans, än att unge Herr Stobbe ska festa upp dem tillsammans med söta kinesiskor...

3. Jag SER ju vad dom gör, det är inget jag hittar på. Här är filmen som familjen lät ta på sig själva och la ut på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=lr6Zdm1ehdE&t=2s

Visst har det stått om begravningen i tidningarna, men det är sant att pressen inte var inbjuden. Var väl enda tillfället också...

https://www.bt.dk/krimi/nu-er-kim-wall-blevet-bisat-det-var-flot-og-intimt

Föräldrarna behöver inte medverka till Tv-serien för att "påverka den", de kunde bara ha nekat att ge sitt tillstånd till den. Nu vet jag inte vad lagen säger, men OM filmmakarna hade försökt att gå vidare med projektet utan föräldrarnas medgivande, så hade det blivit ett sådant ramaskri att de fått lägga ner, som med Djursings häften. Eftersom fallet är så färskt - det är inte som bråket med Ted Gärdestads dotter, som handlar om händelser på 1970-talet. Undrar förresten vem som kom med den dåliga idén att serien skulle vara i just sex delar? Ger ju upphov till massor av makabra skämt bara det...
Senast redigerad av Merwinna 2018-10-20 kl. 07:14.
Citera
2018-10-20, 12:32
Bannlyst
Detta malande om att allt man som anhörig gör eller ger sin tillåtelse till andra att får göra om sin brutalt mördade dotter endast skall ses som en fin gest mot henne börjar kännas allt för återkommande, urvattnat rent ut sagt. Det har blivit för mycket projekt om denna händelse under allt för kort tid där föräldrarna involverat sin döda dotter i allt från böcker till föreläsningar, från radioprogram, mediala intervjuer till dokumentärer. Och svepskälet varje gång en ny idealisk (affärsmässig)plan om dottern introduceras använder föräldrarna sig av samma billiga argumentation . ”Madsen skall glömmas bort – Kim Wall skall leva vidare”.

Visst jag hade kunnat köpa det som numera endast blivit en slentrianmässig upprepning (bortförklaring) ”Madsen skall glömmas bort – Kim Wall ska leva vidare”, om man hade inväntat tiden till fallet varit juridiskt överspelat. Men föräldrarnas påbörjade sin ”Glömma Madsen-Minnas Kim Wall punchline” redan innan byretten, fortsatte med den i landsretten och även använder sig av den i väntan på om fallet skulle bli eller inte bli aktuellt i Højesteret . Hur kan man ens dra ett så innehållslöst uttryck mitt under pågående förhandlingar? Det finns ju absolut ingen relevans i det uttalandet om man ser till tidpunkten när dom valde sin ursäktande punchline. Uttrycket pga sin illa valda tid då man började använda sig av den får därför ingen annan effekt för mig och många andra i min närhet än att vara just en ursäkt för föräldrarna att få fortsätta mer eller mindre maniskt att lämna ut sin dotter av helt andra skäl än de som dom uppger.

Fallet är numera över, så pass över att media tystnat gällande Madsen, alla reportage är så gott som försvunna men föräldrarna bryter självklart tystnaden och dyker upp och lanserar en serie om sin dotter och som vanligt använder sig föräldrarna av den redan innan byretten uttjatade jargongen ”inget fokus på Madsen” som ursäkt till att få göra ännu ett ekonomiskt projekt om sin brutalt mördade dotter ... jag kan då verkligen inte se något vackert eller hedrande i allt detta föräldrarna ägnat sig åt med samma förbannade ursäkt var gång för att få hålla på som dom gör. När får dom nog?
Citera
2018-10-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
1. Ja, jag skulle aldrig klara av att vara varken åklagare eller advokat. Jag skulle inte kunna sätta mina verkliga känslor och sympatier/antipatier åt sidan. Kristian Kirk sa för övrigt i en intervju inför Madsen-målet i Landsretten, att han personligen föraktade åklagare som gick över till andra sidan och blev försvarsadvokater. Han sa att han aldrig skulle kunna arbeta med att försöka förhindra att de skyldiga får sina rättmätiga straff, och han sa också att de flesta som kommer inför skranket ÄR skyldiga. Undrar om det var en pik åt Buch-Jepsen..?

2. Vilket "danskt håll"? Är det en jurist eller en journalist eller en dansk privatperson som har sagt det? Det här får du länka till, för lagen är klar - om M inte gått med på att betala skadeståndet (vilket gjorde att Landsretten bara klubbade igenom det, eftersom det inte fanns någon motsättning mellan parterna), så hade det inte gått igenom (tror jag). Det gjorde det ju inte i Byretten, som sagt. Och självklart "tilldelades" inte föräldrarna var sitt målsägarbiträde (jag trodde att föräldrarna hade ett och samma förresten), för att det var någon dansk som tyckte att de skulle ha ersättning. Det är en rättighet man har. Nu har du rört till det ordentligt.

Angående Ole Stobbes krav, så förekommer för det första inga sådana skadeståndsnivåer i Europa. Det är ett amerikanskt fenomen.

Och för det andra är den paragraf han åberopade - "förlust av familjeförsörjare" (du måste börja läsa vad man skriver, han åberopade alltså INTE förlust av egna inkomster p.g.a. sjukdom eller arbetslöshet som du föreslår - han är för övrigt varken det ena eller det andra, han pluggar i Kina...) inte avsedd för en ung, ensamstående, arbetsför man som förlorat sin flickvän. Den möjligheten till ersättning är avsedd för att underlätta övergången för en barnfamilj där mamman varit hemmafru eller arbetat deltid, när familjeförsörjaren plötsligt försvinner. Stobbe var inte ens gift med Kim, inte ens officiellt sambo, och de hade inga barn.

Och för det tredje: ÄVEN om vi säger att han skulle ha haft rätt till de pengar som Kim skulle ha tjänat sedan mellan augusti 2017 och september 2018 om hon hade levat, så hade hon självklart inte tjänat sådana belopp att det blivit över en miljon svenska kronor efter skatt!!! Hon som var så desperat att få ett knäck, att hon sprang iväg från sin egen fest för en intervju...

Nej, det är klart att det blir danska skattebetalarna som får betala - det blir det nästan alltid, brottslingar har sällan pengar. Jag tror liksom att en miljon kan användas bättre i vården eller i skolan någonstans, än att unge Herr Stobbe ska festa upp dem tillsammans med söta kinesiskor...

3. Jag SER ju vad dom gör, det är inget jag hittar på. Här är filmen som familjen lät ta på sig själva och la ut på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=lr6Zdm1ehdE&t=2s

Visst har det stått om begravningen i tidningarna, men det är sant att pressen inte var inbjuden. Var väl enda tillfället också...

https://www.bt.dk/krimi/nu-er-kim-wall-blevet-bisat-det-var-flot-og-intimt

Föräldrarna behöver inte medverka till Tv-serien för att "påverka den", de kunde bara ha nekat att ge sitt tillstånd till den. Nu vet jag inte vad lagen säger, men OM filmmakarna hade försökt att gå vidare med projektet utan föräldrarnas medgivande, så hade det blivit ett sådant ramaskri att de fått lägga ner, som med Djursings häften. Eftersom fallet är så färskt - det är inte som bråket med Ted Gärdestads dotter, som handlar om händelser på 1970-talet. Undrar förresten vem som kom med den dåliga idén att serien skulle vara i just sex delar? Ger ju upphov till massor av makabra skämt bara det...

Svarar på dina frågor längre ner.

Tror du på fullt allvar att makarna Wall, KW och pojkvännen hade planlagt mordet för att de är "mediakåta" och "pengakåta"?
Att de lurat stackars Madsen i en intervjufälla där "bortskämda" Kim hetsade honom tills han inte visste vad han gjorde?
Det låter så nämligen. Varför alltid detta hat och rena rama skitsnack om mordoffret och de anhöriga? Som om att det är deras fel att Madsen befinner sig i den situation han nu befinner sig i.

Jag trodde faktiskt att du bättrat dig. När man får ny information så kan man ju ändra åsikt.
Och massor med ny information har du fått genom rättegången. Tex att PM inte var intresserad av en intervju med KW på hela tiden. Men den 10/8 lurar han henne när alla andra tillfrågade kvinnor sagt nej. Hon ska få sin efterlängtade intervju om hon följer med ut på en ubåtstur. Men PM hade en mordplan redo. Det han planerat och förberett för, var ett överlagt tortyrmord på en okänd kvinna. Det var vad han hade i sitt sinne och ingen intervju alls. Så grymt och cyniskt. Men det tycker visst inte du?

Jag kan tycka att ett mordfall är tragiskt från alla håll. Tycka synd om mördarens anhöriga och även synd om mördaren för att denne är så sjuk i huvudet. Men hur är man funtad om man försöker lägga skuld på dem som är helt oskyldiga offer?

Det fetade 1/ Med "danskt håll" menas polisens talesman Jens Möller eller Jeppe. Det har från dessa framhållits flera ggr att "konsekvenserna" varit stora för de anhöriga. Eftersom du är väldigt fantasifull när det gäller att tänka ut skitsnack och hitte-på om mordoffret och de anhöriga skulle du kanske lägga din fantasi på att istället tänka på vad "konsekvenserna" kan ha varit för de anhöriga. Om du kan det? För det behövs lite empatisk förmåga.

Jag tänker inte förnedra mig att svara på ditt övriga skitprat samt rena hittepå.
Man brukar säga, Att som man känner sig själv så känner man andra.
Du låter lika dum-i-huvet som en viss, väldigt störd Hollywoodfru. Du tänker enbart fult, slask och skit om människor som du inte känner men av någon anledning inte gillar. Jag tror att du omedvetet lägger skulden på dem för att rättfärdiga din älsklings perversitet. Är det makarna Walls fel också att "intressanta" Madsen sparar texter i sin dator på grymma tortyrövergrepp och mord på tom barn?
Varför tror du att han gör det? För att koppla av med lite autoerotik? Och varför tror du att S som uppenbarligen älskade sin man la in om skilsmässa? Jag tror att hon insåg "att hon just duckat för en kula" när det inte blev några barn med en sådan sjuk man. En man vars "mörker" hon inte kände.
Som kopplar av med "autoerotik" tillsammans med äkta tortyrmord på kvinnor i datorn. Tycker du det är intressant?

2/ Att familjen lagt ut en minnesvideo på Youtube är väl inget konstigt. Ren terapi när man sörjer.
Det är ju väldigt vanligt med minnessidor på nätet.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-10-20 kl. 14:53.
Citera
2018-10-20, 17:51
Medlem
develis avatar
Hela familjen har vana från media, Kims mamma är kommunikationschef och journalist, hennes pappa pressfotograf.
Kims föräldrar har valt att låta sin dotters minne leva vidare som den människa hon var:

Mamman vaknade en natt och det kommer till henne att de ska skapa en fond i Kims anda och skriva en bok om sin dotters liv och livsverk. Samtidigt blir det en aktiv sorgeprocess från att de får samtalet att Kim är försvunnen i en ubåt.
Mördaren Peter Madsen ljuger om att Kim blivit avsläppt, sen dött i en olycka där att han gett henne en hedersam sjöbegravning.
Kims torso driver i land och sen följer en fruktansvärd tid där polisen eftersöker hennes kroppsdelar.

"Boken om Kim Wall - När orden tar slut" släpps den 9 November. Samma dag gästar Kims föräldrar Skavlan:
Citat:
Ingrid och Joachim Wall gästar pratshowen ”Skavlan”

Den 9 november gästas pratshowen "Skavlan" av ett par välkända ansikten för trelleborgarna: Ingrid och Joachim Wall från Gislövs läge.
http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/ingrid-och-joachim-wall-gastar-skavlan/
Fortsättningsvis hade det inte blivit nån serie överhuvudtaget utan manusförfattaren Tobias Lindholm initiativ. Har man ingen lust att se dokumentären så är det bara att ignorera.

Det klassiska halmstrået att ge sig på efterlevande och offer är extremt patetiskt - ett desperat försök:
för vad finns det att försvara gällande losern Peter Madsen, en pervers psykopat, som mördade deras barn för sina egna lustars skull och styckade kroppen?

Återupprepar Lindholms ord gällande hans mål med sitt filmskapande:
Citat:
Jag vill inte göra en kriminalserie som är förtjust i förövaren eller brottet. Däremot är jag intresserad av människorna och arbetet som löste brottet såväl som människorna som måste fortsätta leva sina liv trots brottet. Därför kommer förövaren inte att synas vid något tillfälle."
https://www.hbl.fi/artikel/mordet-pa-kim-wall-blir-miniserie-utan-peter-madsen/
Citera
2018-10-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hela familjen har vana från media, Kims mamma är kommunikationschef och journalist, hennes pappa pressfotograf.
Kims föräldrar har valt att låta sin dotters minne leva vidare som den människa hon var:

Mamman vaknade en natt och det kommer till henne att de ska skapa en fond i Kims anda och skriva en bok om sin dotters liv och livsverk. Samtidigt blir det en aktiv sorgeprocess från att de får samtalet att Kim är försvunnen i en ubåt.
Mördaren Peter Madsen ljuger om att Kim blivit avsläppt, sen dött i en olycka där att han gett henne en hedersam sjöbegravning.
Kims torso driver i land och sen följer en fruktansvärd tid där polisen eftersöker hennes kroppsdelar.

"Boken om Kim Wall - När orden tar slut" släpps den 9 November. Samma dag gästar Kims föräldrar Skavlan:

Fortsättningsvis hade det inte blivit nån serie överhuvudtaget utan manusförfattaren Tobias Lindholm initiativ. Har man ingen lust att se dokumentären så är det bara att ignorera.

Det klassiska halmstrået att ge sig på efterlevande och offer är extremt patetiskt - ett desperat försök:
för vad finns det att försvara gällande losern Peter Madsen, en pervers psykopat, som mördade deras barn för sina egna lustars skull och styckade kroppen?

Återupprepar Lindholms ord gällande hans mål med sitt filmskapande:

Tycker det låter som en hyfsat bra ide' att göra en sån film, men vet ju inte riktigt om det blir bra innan serien har landat. Begriper bara inte hur de ska kunna undvika att nämna psykopatslaktaren PM.

Det jag, av omtanke om KWs anhöriga fruktar, är att de aldrig kommer kunna landa i sitt sorgearbete och sen gå vidare efter detta sjuka brott som drabbat deras älskade dotter och käresta. Det är ju för fan så vidrigt!

Lite om sorgearbetes faser här, som alla sörjande måste gå igenom för att slippa hamna i ett evigt snurrande ekorrhjul av hat, förlust, avståndstagande från det som skett och bitterhet:

http://www.vimil.se/Om-sorg/Sorgens-olika-faser/
Citera
2018-10-20, 18:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Tycker det låter som en hyfsat bra ide' att göra en sån film, men vet ju inte riktigt om det blir bra innan serien har landat. Begriper bara inte hur de ska kunna undvika att nämna psykopatslaktaren PM.

Det jag, av omtanke om KWs anhöriga fruktar, är att de aldrig kommer kunna landa i sitt sorgearbete och sen gå vidare efter detta sjuka brott som drabbat deras älskade dotter och käresta. Det är ju för fan så vidrigt!

Lite om sorgearbetes faser här, som alla sörjande måste gå igenom för att slippa hamna i ett evigt snurrande ekorrhjul av hat, förlust, avståndstagande från det som skett och bitterhet:

http://www.vimil.se/Om-sorg/Sorgens-olika-faser/
Det går säkert bra - han nämns väl i förbifarten. Det skrivs ju snarare att han inte kommer ha nån aktiv roll och huvudfokus såsom True crime nästintill alltid har.

De är i ett aktivt sorgearbete - men väljer den väg som passar dem likt alla andra. Huvudsaken är att inte stagnera, fastna i bitterhet, var och en väljer sin väg. Kims mamma nämner tankar om natten, deras interna samtal, gråt, sorg och saknad. Skulle tippa att den kommande boken beskriver mer om processen:

Citat:
Detta är hennes föräldrars, Ingrids och Joachims, berättelse – om sorgen, men framför allt om Kim, hennes kall och oförglömliga gärning.
https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/samhalle-och-politik/b/boken-om-kim-wall
Citera
2018-10-20, 20:08
Medlem
develis avatar
Peter Madsen har likt andra psykopater med narcissistiska karaktärsdrag ett behov av uppmärksamhet.
Han är likaväl grandios och tror således mer om sig själv än han överhuvudtaget är och någonsin varit - en extremt skev och pompös bild om sin egen betydelse.

Han har under flera år längtat efter full uppmärksamhet i storslagna former som saknar all verklighetsförankring om det så är polisjakter i luftballonger eller att sändas bortom karmalinjen. Sistnämnda är ett tydligt exempel på hur misslyckad han är då han skapade RML. Han fick inte ens iväg en testraket.
Han sitter och planerar böcker som likt Lundins garanterat kommer fyllas av narcissism och självupptagenhet baserat på patologiska lögner med klassisk nedtoning om sin egen skuld.

.. och han förväntar sig nu vara den stora stjärnan i ubåtsfallet med Nautilus som brottsplats och kablas ut över världen.
Det bästa som kan ske är att han ignoreras i en serie om ubåtsfallet och får en sekundär roll.

Jag hoppas hans självömkan fyller hans tillvaro, att det är ett enda stort lidande att inte uppmärksammas. Han kan inte leva ut sitt perversa testande av gränser i den eviga jakten på kickar, uttråkad ända in i benmärgen.

Jag önskar således Peter Madsen ett långt och miserabelt liv där han tonar bort som en blek skit i tillvaron; att hans egna störda personlighet slutligen förtär honom via att självgodheten slagit till honom som en bumerang rätt i trynet.

What goes around, comes around.
Senast redigerad av develi 2018-10-20 kl. 20:23.
Citera
2018-10-20, 22:16
Medlem
Citat:
Det går säkert bra - han nämns väl i förbifarten. Det skrivs ju snarare att han inte kommer ha nån aktiv roll och huvudfokus såsom True crime nästintill alltid har.

De är i ett aktivt sorgearbete - men väljer den väg som passar dem likt alla andra. Huvudsaken är att inte stagnera, fastna i bitterhet, var och en väljer sin väg. Kims mamma nämner tankar om natten, deras interna samtal, gråt, sorg och saknad. Skulle tippa att den kommande boken beskriver mer om processen:

Personligen skulle jag aldrig klarat av att som förälder agera så försiktigt och sansat som Kims föräldrar har gjort.

Minns en rättegång i Tyskland för väldigt många år sen, då en kvinna sköt ihäl sin dotterns mördare i rättssalen. Dottern var hennes enda barn. Mamman fick 7 års fängelse ochhon tyckte det var värt det.

Förmodligen skulle jag ha gjort likadant i samma situation om jag hade haft chansen? Har själv bara ett barn, så jag kan ju föreställa mig situationen. Även om det är lagen som ska döma och inte jag, så skulle jag ha struntat i det om jag hade råkat ut för samma sak som den kvinnan.

Det var efter den händelsen i rättssalen då som iaf TYskland började visitera åhörare och anhöriga och på den vägen är det. Nu även här.
Citera
2018-10-20, 22:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Personligen skulle jag aldrig klarat av att som förälder agera så försiktigt och sansat som Kims föräldrar har gjort.

Minns en rättegång i Tyskland för väldigt många år sen, då en kvinna sköt ihäl sin dotterns mördare i rättssalen. Dottern var hennes enda barn. Mamman fick 7 års fängelse ochhon tyckte det var värt det.

Förmodligen skulle jag ha gjort likadant i samma situation om jag hade haft chansen? Har själv bara ett barn, så jag kan ju föreställa mig situationen. Även om det är lagen som ska döma och inte jag, så skulle jag ha struntat i det om jag hade råkat ut för samma sak som den kvinnan.

Det var efter den händelsen i rättssalen då som iaf TYskland började visitera åhörare och anhöriga och på den vägen är det. Nu även här.
Visst förstår man reaktionerna hos en förälder - men i ett civiliserat samhälle är det (förutom helt oacceptabelt) ett primitivt kallblodigt reaktionsmönster där hat och hämnd styr i ett egenmäktigt förfarande - dvs laglöshet.
Ärligt talat ser jag inte skillnad på desperat eller psykopat med det resonemanget.
Citera
2018-10-20, 22:35
Medlem
Citat:
Peter Madsen har likt andra psykopater med narcissistiska karaktärsdrag ett behov av uppmärksamhet.
Han är likaväl grandios och tror således mer om sig själv än han överhuvudtaget är och någonsin varit - en extremt skev och pompös bild om sin egen betydelse.

Han har under flera år längtat efter full uppmärksamhet i storslagna former som saknar all verklighetsförankring om det så är polisjakter i luftballonger eller att sändas bortom karmalinjen. Sistnämnda är ett tydligt exempel på hur misslyckad han är då han skapade RML. Han fick inte ens iväg en testraket.
Han sitter och planerar böcker som likt Lundins garanterat kommer fyllas av narcissism och självupptagenhet baserat på patologiska lögner med klassisk nedtoning om sin egen skuld.

.. och han förväntar sig nu vara den stora stjärnan i ubåtsfallet med Nautilus som brottsplats och kablas ut över världen.
Det bästa som kan ske är att han ignoreras i en serie om ubåtsfallet och får en sekundär roll.

Jag hoppas hans självömkan fyller hans tillvaro, att det är ett enda stort lidande att inte uppmärksammas. Han kan inte leva ut sitt perversa testande av gränser i den eviga jakten på kickar, uttråkad ända in i benmärgen.

Jag önskar således Peter Madsen ett långt och miserabelt liv där han tonar bort som en blek skit i tillvaron; att hans egna störda personlighet slutligen förtär honom via att självgodheten slagit till honom som en bumerang rätt i trynet.

What goes around, comes around.

Det enda PM kan hoppas på nu är väl att han via sina sjuka fantasier kan få sin "autoerektion" och därför därtill utlösning på fängelsetoaletten, alltså att utan att ens vidröra sitt eget kön. Bara att tänka på de vidrigheter han har upplevt tidigare och skulle vilja uppleva igen, så får han just utlösning. Nu är det slut med det - och de sjuka filmer han har kollat på.

Han kommer aldrig få en kvinna igen, som tillfredsdsställer hans märkliga krav i fängelset, skulle jag tro. Eller nån annan sexbrottsling.

Peter Lundin och även hans gräsliga excesser i besöksrummet på fängelser kommer nog att stoppas nu. PMs försök att skaffa såna genom de sjuka hybristofiliker som tror att han är "så trevlig och fin innerst inne" och vill frälsa honom.

Både här och i Danmark måste lagen ändras så att de som är dömda för den här typen av brott inte ska få träffa kvinnor alls, förutom kaske fru och barn, men jag är ytterst tveksam till att barn ska behöva uppleva såna möten.
Citera
2018-10-20, 22:36
Medlem
Citat:
Visst förstår man reaktionerna hos en förälder - men i ett civiliserat samhälle är det (förutom helt oacceptabelt) ett primitivt kallblodigt reaktionsmönster där hat och hämnd styr i ett egenmäktigt förfarande - dvs laglöshet.
Ärligt talat ser jag inte skillnad på desperat eller psykopat med det resonemanget.

Du har i mina ögon självklart helt rätt inte mist juridiskt. Vi medborgare kan och ska inte ta lagen i egna händer.

Detta var personliga tankar som jag ändå, trots allt, håller fast vid. Även om det är helt åt helvete fel.
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-20 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in