2018-10-14, 14:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Själv brukar jag använda enkel, billig olja för fritering. Utan någon speciell smak. Typ billigaste rapsoljan från Willys eller ICA.

En del fabrikat berättar vad deras olja passar till, som den du länkat.

Jag vill helst inte köpa billiga oljor får då vet man att det inte är någon vidare kvalitet. Jag tänker på min hälsa.

Är keramikplattor svårare för fritering än gasolspis?
Citera
2018-10-14, 14:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag vill helst inte köpa billiga oljor får då vet man att det inte är någon vidare kvalitet. Jag tänker på min hälsa.
Var är din källa för att billig potatis är ett hot mot din hälsa?
Sorry, menar billig matolja.
Citera
2018-10-14, 14:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Är keramikplattor svårare för fritering än gasolspis?
Keramik är ingen hit för plattor där man ska laga mat. Hur tusan kom du ens på den idén?
Citera
2018-10-14, 16:39
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Var är din källa för att billig potatis är ett hot mot din hälsa?
Sorry, menar billig matolja.

Det säger sig självt. Ekologisk olivolja är bättre för hälsan än raffinerad konventionellt odlad olivolja. Det gäller alla matoljor som inte är helt blekta med kemikalier och dylikt.

Citat:
Keramik är ingen hit för plattor där man ska laga mat. Hur tusan kom du ens på den idén?

Jag menade vanliga värmeplattor. Trodde att de var av keramik. Är vanliga värmeplattor sämre att fritera på än gasolspis?
Citera
2018-10-14, 19:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Det säger sig självt. Ekologisk olivolja är bättre för hälsan än raffinerad konventionellt odlad olivolja. Det gäller alla matoljor som inte är helt blekta med kemikalier och dylikt.
Jaha, och din källa på det och på att det andra du påstår, som gluten är?
Citera
2018-10-14, 23:29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Jaha, och din källa på det och på att det andra du påstår, som gluten är?

Gluten? Jag behöver inga källor. Kemikalier och besprutning är ohälsosamt att äta.
Citera
2018-10-15, 06:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Gluten? Jag behöver inga källor. Kemikalier och besprutning är ohälsosamt att äta.
Men du bakar bröd?
Citera
2018-10-15, 11:07
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Men du bakar bröd?

Gluten är inte ett bekämpningsmedel eller kemikalie. Och jag har aldrig bakat bröd men jag tänkte prova baka baguette.
Citera
2018-10-17, 02:44
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Gluten är inte ett bekämpningsmedel eller kemikalie. Och jag har aldrig bakat bröd men jag tänkte prova baka baguette.

Skriv vad du menar istället för att vara en tjafsig tönt.
Citera
2018-10-17, 15:09
Medlem
JustZlatans avatar
Vad är bästa sättet att kyla mat på? Jag brukar lägga maten på en talrik och sen foliepapper över och sen ställa direkt i kylen, även fast maten är lite varm.
Citera
2018-10-17, 15:46
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Vad är bästa sättet att kyla mat på? Jag brukar lägga maten på en talrik och sen foliepapper över och sen ställa direkt i kylen, även fast maten är lite varm.

I kallvattenbad i diskhon.
Citera
2018-10-17, 15:51
Medlem
Bordellmoderns avatar
Citat:
Låt det svalna i rumstemp. Bästa är väl att det ställs in med så lite syre som möjligt så folieinlindning med följande press lär ju vara bäst, men orka slösa foliepapper. Brukar bara fylla en bytta så mycket det går och ställer in det när det har svalnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in