2018-10-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det någonsin blir ett åtal, är det skönt att LW sa som hon gjorde och att det dokumenterades när hon drog tillbaka sin första anmälan.

Att det skulle bli värre, om hon inte drog tillbaka den. Det kan bli användbart i en rättegång. Det blev värre. Det blev mycket värre. Det blev knoggnuggning och ("det finns mer" enligt 18c) det blev slutligen hennes död...

Det gick inte att utreda vad som hade hänt i bilen eftersom berättelserna gick isär. Så det var ord mot ord. Och inte det att hon initialt drog tillbaka det, det tror jag inte.
Håller med Dig om att berättelserna i bilen gick isär... så svårt att bevisa vad som hände!
Har lite svårt att förstå varför LW ville ha in SD på fika efter vad som hänt tidigare. Känner att hon borde hållit sig långt bort från honom. Vem vet... kvinnan kanske var kär och trodde inget ont om honom... men känner att men ringer väl inte till polisen för att någon inte vill ta en fika mitt i natten...
Citera
2018-10-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kanske att LW:s tidigare anmälan som togs tillbaka (eftersom hon tänkte att något skulle bli "värre") låg i botten att denna ev misshandel avskrevs...
Det där kan du iofs säkert ha rätt i.
Har ingen aning om hur Polisen ser på kvinnor som anmäler och sedan återtar. Inte omöjligt att det kan bli att man då ses som "okynnesanmälare". När sen ev ytterligare anmälningar inkommer från samma kvinna, befogade eller inte, finns förstås risk för att det kan bli en "vargen kommer-situation", dvs att den "äkta anmälan" inte tas på allvar och att anmälan därför avskrivs.
Säger inte att ovanstående är applicerbart på LW-ärendena, men poliser/åklagare är inte mer än människor och där människor skall fatta beslut, finns ständigt 'den mänskliga faktorn' med som följeslagare. Livet är lurigt.
Citera
2018-10-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Oj, det gör jag verkligen inte. Inte i mordfallet. Jag svarar på vissa villfarelser vad gäller sakfrågor ju, det är inte jag som är drivande eller skickar in massa bilder och loggar.

Vi ska först hitta rätt GM, sedan kan vi försöka förstå, om det ens går.
Vem är det som tom lägger in en geo-gåta mitt i allt? Tänk på barnen i stället och försök få HD att veta att hon inte är säker (om hon inte är inblandad)!
Citera
2018-10-13, 11:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att sökhundarna skickades initialt mot Vivalla-skogen där mobilen pingats vet jag men vad indikerar att polisen trodde/fortsatt tror att BP och FP är två olika platser?
Jag tolkar alltså tidningsartiklarna som att polisen redan tidigt utgick från att LW hade mördats i sin egen eller i SD:s bostad. Undersökningarna av de två bostäderna verkar ha varit mer omfattande och tidskrävande än den man gjorde på fyndplatsen. Enligt en tidigare artikel i Aftonbladet trodde sig polisen också ha funnit blod både i SD:s bostad och i hans bil.

En annan sak är hur polisen tänker nu. En möjlig förklaring till de nya utredningsåtgärderna (bl.a. på andra sidan motorvägen) kan ju vara att resultaten från NFC var nedslående, och att man inte lyckades säkra DNA från LW i SD:s bostad och bil. Jag tror att det fortfarande är oklart för polisen var själva brottsplatsen är, och att det kanske var den man sökte nu.
Citera
2018-10-13, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
För att vi håller andan. Lenas kropp är inte återlämnad. Ingen begravning. Ingen mördare fasttagen. Vi vet inte av vem (även om vi tror att vi vet), varför, hur hon blev dödad. Vi vet inte när det blir ett farväl. Om någon kommer att ställas till svars för att ha tagit hennes liv. Det är tomt. Tyst. Oförklarligt. Finns inga ord. Ingen riktning i sorgen. Alla mår dåligt av läget och vänder det inåt. Försöker ta oss igenom genom att fokusera på livet, som trots allt är litet begripligt. Lena har försvunnit på ett så konstigt sätt. Liksom kidnappats två gånger. Det är helt overkligt att se hennes ansikte i tidningen nu och då (som för övrigt är ett väldigt missvisande foto). Det är väldigt jobbigt. Det här är ingen normal sorg. Inget normalt sätt som hon har skiljt från familj, vänner och bekanta på. Det är en ovisshet, ett oavslutat moment, som gör en stum.

Väldigt berörande skrivet. ❤
Jag kan förstå att det blir obegripligt stort outgrundligt hål.
❤❤

Måtte mordet bli löst!
Citera
2018-10-13, 11:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Kanske missförstod teorin, men uppfattade det som att du menade att hon mördades på en helt annan plats, och att gm därefter la kroppen i sin bil, körde till fp och lämnade den där. Och det scenariot menar jag är svårt att få ihop med uppgifterna vi har fått om Norgechatten, öppen dörr, hörvittnet och skriken.

Med troligt händelseförlopp menar jag att alla dessa 4 uppgifter passar ihop med varandra. Alltså att hon
1. är hemma med sonen, slår in paket och chattar fram till 23.10, sen plötsligt slutar svara och 2.lämnar hemmet med öppen dörr, varpå 3. grannen hör hur en man och kvinna går från hennes hus och pratar i riktning mot planket, 4. där Dalaan hör en kvinnas dödsskrik vid 23.30.
Några av de uppgifter du tar upp här kommer från polisen, medan annat är av mer oklart ursprung. T.ex. tror jag att punkt 3 (hörvittnet) nu måste betraktas som en sk. trådsanning. Jag tror att det handlar om de uppgifter som den gråhåriga tanten lämnade på marknaden, men att de här uppgifterna sedan förvanskades genom viskleken. Polisen verkar ha delvis andra uppgifter än de ni har.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-13 kl. 11:59.
Citera
2018-10-13, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tolkar alltså tidningsartiklarna som att polisen redan tidigt utgick från att LW hade mördats i sin egen eller i SD:s bostad. Undersökningarna av de två bostäderna verkar ha varit mer omfattande och tidskrävande än den man gjorde på fyndplatsen. Enligt en tidigare artikel i Aftonbladet trodde sig polisen också ha funnit blod både i SD:s bostad och i hans bil.

En annan sak är hur polisen tänker nu. En möjlig förklaring till de nya utredningsåtgärderna (bl.a. på andra sidan motorvägen) kan ju vara att resultaten från NFC var nedslående, och att man inte lyckades säkra DNA från LW i SD:s bostad och bil. Jag tror att det fortfarande är oklart för polisen var själva brottsplatsen är, och att det kanske var den man sökte nu.

Enligt MV "om jag nu minns rätt" så Skulle FP/BP va den samma, och
då tror nog polisen detsamma, ganska säker på att hon har sagt så.

Ett alternativ skulle kunna va att dalaan hörde rätt från början.
Att hon mördades på hans sida om motorvägen och sedan förflyttades
ner till bullerplanket.
En ganska svag teori egentligen, enligt mig.
Citera
2018-10-13, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vem är det som tom lägger in en geo-gåta mitt i allt? Tänk på barnen i stället och försök få HD att veta att hon inte är säker (om hon inte är inblandad)!
SD ksn firtfarande vara oskyldig....
Citera
2018-10-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Bara för att vara helt tydlig.
Menar du att det är ett planerat mord?

Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering.
Citera
2018-10-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hur bedömer man att han kan lyckas med sina förklaringar?

Dvs. är den bevisning som polisen har (eller förväntar sig att få) av arten att den är möjlig att "förklara bort", eller att den ses som tillräckligt övertygande?

Den kan förklara bort SD tidigare svar i förhören. Och ju längre det går mellan förhören, ju svårare blir det för SD att minnas exakt vad han uppgav i tidigare förhör.
Citera
2018-10-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering.

Ok, lite oväntat faktiskt, om jag nu läser dig rätt.
Tack.
Citera
2018-10-13, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om det någonsin blir ett åtal, är det skönt att LW sa som hon gjorde och att det dokumenterades när hon drog tillbaka sin första anmälan.

Att det skulle bli värre, om hon inte drog tillbaka den. Det kan bli användbart i en rättegång. Det blev värre. Det blev mycket värre. Det blev knoggnuggning och ("det finns mer" enligt 18c) det blev slutligen hennes död...

Det gick inte att utreda vad som hade hänt i bilen eftersom berättelserna gick isär. Så det var ord mot ord. Och inte det att hon initialt drog tillbaka det, det tror jag inte.

Om rätten intresserar sig får äldre saker så tror jag det är den påstådda misshandeln
som ligger i topp på listan.
Om fallet står och väger så skulle det kanske väga över åt skyldig, om rätten
finner att han har för vana att lösa dispyter med våld, kanske till och med någon
gång använt våld som skulle kunna vara dödligt.

Då skulle han nog ligga illa till, men egentligen tror du inte att
det blir så va.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in