2018-10-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Undrar varför anonym 9645 redan på sidan 29 understryker att kroppen inte var styckad, samt vad menas med paniken?
Jag har själv hund och antar att det lilla grönområdet vid Rättarev/planket är en väl använd rastplats för en snabbkiss med jycken. Om det skulle ligga en död människa där kanske Nya Hjärstas hundar är av finaste renrasighet med vidhängande sönderavling, eftersom de inte märkte något.

Fast hundar hade markerat mot planket ngr/ngt dygn innan hon hittades.
Citera
2018-10-13, 00:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Nej. Men han är ju en dokumenterat misshandlare, fuskare, bedrager sin fru och ger ett allmänt obehagligt intryck och skäligen misstänkt för mord. Det räcker en bra bit.
Nu släpper jag den här diskussion. Bättre att få fast mördaren.

Du glömmer att det gjordes två försök att övertyga domstolen att stega upp till sannolikt skyldig. Det räcker en bra bit.

Intressant sista inslag i satirprogrammet Svenska Nyheter.

Det handlade om konfirmeringsbias.

Så här vill vi ju att åsikter ska bildas:

Kod:
Bekräftande info \
                  \
                     Slutsats
                  /
Motsägande info  /
Men enligt en förskare så fungerar själva hjärnan så här:

Kod:
               Bekräftande info
         / 
Slutsats/
        \
         \     Motsägande info

Hjärnan vill inte ändra en åsikt som den redan fattat. Som exempel togs Göran Lambert som förnekat att Tomas Quick mördat folk.
Vi som inte har en hjärna fungera som i första fallet.

Kul program för övrigt.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-13 kl. 00:30.
Citera
2018-10-13, 00:46
Medlem
Finns ingen logik alls i att LW skulle dumpats där via bil. Baserar det på hur det ser ut runt fp, på uppgifter i tråden och att om man har tillgång till bil slänger man inte ut en kropp på ett sådant ställe.
Citera
2018-10-13, 00:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, uppenbarligen lyckas de än så länge inte få upp det till sannolika skäl trots åklagarens försök. Menar du på fullt allvar att du dömer någon utan rättegång och på rent skvaller?

Det är bara att konstatera att vi ser olika på Svensk lag och domstolsväsen. Innan det finns bevis som fäller SD är han oskyldig. Hade det funnits tillräckliga bevis så hade han suttit häktad. När och om vi kommer dit så blir saken annorlunda.

Nej. Om han har mördat LW så är han skyldig.
Har han inte mördat henne så är han oskyldig.
Citera
2018-10-13, 00:56
Medlem
Ang hundar:
Säkerligen har hundar varit nyfikna och dragit mot planket.

Två fakta om hundpromenader:
1. Den som rastar hunden går oftast på vägen. Just vid fp kommer de alltså inte i direktkontakt med fp.
2. Man är så van att hunden vill lalla iväg och nosa överallt att man bara går vidare efter lite lagom sniffning. Kanske är man här dessutom van vid påkörda smådjur och inte vill att hunden ska snoka fram ett litet kadaver.

Jag tycker inte det är märkligt att en hundägare inte hittade Lena tidigare. Däremot knepigt att polis och deras hundförare inte sökte från bostad och ut, men finns säkert skäl till det som jag inte ser.
Jag ser inget hinder till att kroppen legat på samma plats hela tiden.
Citera
2018-10-13, 00:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Finns ingen logik alls i att LW skulle dumpats där via bil. Baserar det på hur det ser ut runt fp, på uppgifter i tråden och att om man har tillgång till bil slänger man inte ut en kropp på ett sådant ställe.

Det finns foton på dessa tokiga geocachare
inne i gruvor.
Jag skulle tro att det hade varit en bättre plats i
så fall.
Citera
2018-10-13, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det finns foton på dessa tokiga geocachare
inne i gruvor.
Jag skulle tro att det hade varit en bättre plats i
så fall.

Ja, just geocachare borde ju känna till perfekta ställen att dumpa lik på.
Det här är ju på pappret ett skitdåligt ställe, men GM hade tur att det tog så lång tid ändå innan upptäckt.
Citera
2018-10-13, 01:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(replik till 'Reimer' ang skräpet)
Tror att presstaleskvinnan antingen blivit felciterad, eller så skolkade hon under kemilektionerna.
Att material är organiskt (dvs kolhaltigt) innebär inte att det med automatik blir oanvändbart för analys bara för att det legat ute och att det gått säg 5 månader.
En upphittad gammal tobakspipa kan mycket väl tänkas ge mer info än en cigarettfimp (huvudsakligen oorganiskt material i filtret).
En pipa borde till och med Örebropolisen kunna hitta i gräset om en sån skulle ligga där. Har inget att göra med att den skulle vara av "organiskt material".
Driver Örebropolisen gäck med sin omgivning?

Citat:
Ja, om det vore organiskt material så hade det varit svårt.

Så sa hon. Och det är inget konstigt med det uttalandet. Det hade varit svårt. Det säger ju sig självt, eftersom det är organiskt. Hon påstår alltså inte att det per automatik skulle vara oanvändbart. Har du något personligt agg mot just presstaleskvinnan?
Citera
2018-10-13, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte om jag är så övertygad om det där själv, men jag menar alltså att det är uppenbart att åtminstone polisen trodde att LW hade dött på ett annat ställe, och att kroppen sedan hade dumpats på fyndplatsen. Jag har förklarat det här i flera inlägg nu, och om du är intresserad kan du ju följa diskussionen bakåt härifrån.

Att sökhundarna skickades initialt mot Vivalla-skogen där mobilen pingats vet jag men vad indikerar att polisen trodde/fortsatt tror att BP och FP är två olika platser?
Citera
2018-10-13, 01:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du glömmer att det gjordes två försök att övertyga domstolen att stega upp till sannolikt skyldig. Det räcker en bra bit.

Intressant sista inslag i satirprogrammet Svenska Nyheter.

Det handlade om konfirmeringsbias.

Så här vill vi ju att åsikter ska bildas:

Kod:
Bekräftande info \
                  \
                     Slutsats
                  /
Motsägande info  /
Men enligt en förskare så fungerar själva hjärnan så här:

Kod:
               Bekräftande info
         / 
Slutsats/
        \
         \     Motsägande info

Hjärnan vill inte ändra en åsikt som den redan fattat. Som exempel togs Göran Lambert som förnekat att Tomas Quick mördat folk.
Vi som inte har en hjärna fungera som i första fallet.

Kul program för övrigt.

Håller med dig, ett bra avsnitt ikväll. Jag tänkte faktiskt på wesströms-fallet efter programmet, men då på HD kopplat till konfirmeringsbias. Hennes bild av SD är ju som den är, och hon hävdar bestämt att han inte kan vara skyldig till LW:s mord. Det är hennes slutsats för den stämmer överens med hur hon ser på honom, och hur hon lärt känna honom under alla åren. Vi får se om den motsägande infon blir ännu mer motsägande, och om hon till slut då kommer till en annan slutsats rörande vem som mördade LW.
Citera
2018-10-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Kan man tänka sig att LW och GM kom gående från Rättarevägen antingen tillsammans eller var för sig. De kommer i bråk vid den snedvinklade delen. LW försöker fly och springer mot motorvägssidan men hinns ikapp. Då sker brottet och LW skriker och försöker skydda sig på marken. När allt är över drar GM henne tillbaka bakom buskaget för att dölja kroppen. Sedan flyr han mellan träden och planket på Rättarevägssidan, mot cykelbron och vidare över till Gamla Hjärsta.

Upprinnelsen till hela situationen startar i eller vid hennes bostad.
Hon lämnar bostaden med en jävla fart, ytterdörren lämnas öppen.

Jag tror att hon har sprungit efter någon som lämnat bostaden i ett
upprört tillstånd, någon som hon bryr sig om eller någon som
hon är helförbannad på.
Min gissning är fortfarande att det va någon hon brydde sig om.

Hon kommer ifatt personen i närheten av planket, sedan vet vi ungefär
vad som hände.
Senast redigerad av CarlJanne75 2018-10-13 kl. 01:18.
Citera
2018-10-13, 01:37
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag förstår inte riktig vad du menar är ett troligt händelseförlopp, eller vad som skulle tala för att kroppen inte kördes till FP i en bil. Här är förresten en bild som DilsNacke postade tidigare:
https://minfil.com/m7a9E9e0be

Polisen kanske hade en teori om att SD körde in på den där vägen, och sedan körde över gräset och backade upp ända upp mot fyndplatsen. Då kommer man ju ganska nära, och slipper släpa kroppen så långt.

Kanske missförstod teorin, men uppfattade det som att du menade att hon mördades på en helt annan plats, och att gm därefter la kroppen i sin bil, körde till fp och lämnade den där. Och det scenariot menar jag är svårt att få ihop med uppgifterna vi har fått om Norgechatten, öppen dörr, hörvittnet och skriken.

Med troligt händelseförlopp menar jag att alla dessa 4 uppgifter passar ihop med varandra. Alltså att hon
1. är hemma med sonen, slår in paket och chattar fram till 23.10, sen plötsligt slutar svara och 2.lämnar hemmet med öppen dörr, varpå 3. grannen hör hur en man och kvinna går från hennes hus och pratar i riktning mot planket, 4. där Dalaan hör en kvinnas dödsskrik vid 23.30.
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-10-13 kl. 01:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in