Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 20:02
Medlem
TraXzmans avatar
Att kyla är inte samma som frysa... man har ju inte grytan, osten, köttfärsen, smöret framme i gassande ökenvärme normalt sätt för förvaring. utan kylvaror är oftast frysvaror oxå

mängden av frysvaran tinas av micron, ej stormkoka.. sen tar du portioner av den från kylen och värmer på
Senast redigerad av TraXzman 2018-10-07 kl. 20:04.
Citera
2018-10-07, 21:02
Medlem
Att man inte bör frysa om mat som redan varit fryst handlar mest om att det blir svårt att beräkna hållbarheten. Säg att en produkt tål att ligga en vecka i kylen eller ett år i frysen. Om det då legat två månader i frysen och sedan tre dar i kylen, hur länge håller det då om man stoppar in det i frysen igen?

Det andra är att när man fryser något tappar det i kvalitet. Jordgubbar är ett prima exempel, de blir slabbiga och vatten rinner ur. Samma process finns i många matvaror men inte fullt så tydligt. Det är också viktigt att packa in maten ordentligt när den ska frysas, annars torkar den på ytan. Ett exempel är öppnade glasspaket, glassen får skinn. Något som kan undvikas med plastfilm.

Samma sak om man värmer redan tillagad mat, den blir ofta lite torrare. Samtidigt är det bra att värma upp maten ordentligt då det dödar bakterier.

Så man kan frysa om mat, men gör bäst i att inte låta den ligga länge i frysen. Bara man är medveten om att den också tappar i kvalitet.

Luktar det och smakar okej så är det oftast okej.
Citera
2018-10-07, 21:09
Medlem
En maträtt som en gryta kokas till kött och grönsaker är lagom möra. Ställer man den i kylen och sedan kokar upp igen så kanske kött eller grönsaker kokar sönder lite för mycket. Man kanske försämrar näringsinnehållet en aning. Men det hoppar inte från bra till oätligt i ett steg. Det blir en aning sämre helt enkelt ju längre du sparar eller värmer och kyler.
Citera
2018-10-07, 23:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Okej.

Solrosolja innehåller mer omega 6 och är då onyttigare än rapsolja. Så varför är den dyrare? Förstår inte det.
Citera
2018-10-07, 23:54
Medlem
Sverige08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Solrosolja innehåller mer omega 6 och är då onyttigare än rapsolja. Så varför är den dyrare? Förstår inte det.
Förjäkligt är det.
Citera
2018-10-08, 01:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kanske därför att priset på en vara sätts efter tillgång och efterfrågan och vad den kostar att producera snarare än efter hur nyttig den anses vara?
Citera
2018-10-08, 12:46
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kanske därför att priset på en vara sätts efter tillgång och efterfrågan och vad den kostar att producera snarare än efter hur nyttig den anses vara?

Nja, min erfarenhet säger att det är tvärtom. Nyttiga saker brukar vara dyrare.
Citera
2018-10-09, 18:43
Medlem
japanskbruds avatar
hur gör man löksky till pannbiffar som får "resturangsmak"? Jag har provat följa olika recept från google men det blir bara skit och jag får kväljningar .. Alltid 100 gånger bättre dom gångerna jag ätit det på en lunchresturang..
Vad är hemligheten ?
Citera
2018-10-09, 18:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
hur gör man löksky till pannbiffar som får "resturangsmak"? Jag har provat följa olika recept från google men det blir bara skit och jag får kväljningar .. Alltid 100 gånger bättre dom gångerna jag ätit det på en lunchresturang..
Vad är hemligheten ?
Långsam tillagning av löken.
Citera
2018-10-09, 18:56
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Högre rykpunkt, bra att fritera i. Det är värt pengar.
Citera
2018-10-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Långsam tillagning av löken.

Salta löken innan och torka av vätskan som tränger ut och snåla inte med fettet.
Citera
2018-10-09, 21:42
Medlem
Elementarts avatar
Per Moberg var i TV4 nyligen och han sa då att de borde skaffa en gasspis till studion. Vad finns det egentligen för fördelar med att ha en gasspis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in