Att kyla är inte samma som frysa... man har ju inte grytan, osten, köttfärsen, smöret framme i gassande ökenvärme normalt sätt för förvaring. utan kylvaror är oftast frysvaror oxå
mängden av frysvaran tinas av micron, ej stormkoka.. sen tar du portioner av den från kylen och värmer på
Senast redigerad av TraXzman 2018-10-07 kl. 20:04.
Att man inte bör frysa om mat som redan varit fryst handlar mest om att det blir svårt att beräkna hållbarheten. Säg att en produkt tål att ligga en vecka i kylen eller ett år i frysen. Om det då legat två månader i frysen och sedan tre dar i kylen, hur länge håller det då om man stoppar in det i frysen igen?
Det andra är att när man fryser något tappar det i kvalitet. Jordgubbar är ett prima exempel, de blir slabbiga och vatten rinner ur. Samma process finns i många matvaror men inte fullt så tydligt. Det är också viktigt att packa in maten ordentligt när den ska frysas, annars torkar den på ytan. Ett exempel är öppnade glasspaket, glassen får skinn. Något som kan undvikas med plastfilm.
Samma sak om man värmer redan tillagad mat, den blir ofta lite torrare. Samtidigt är det bra att värma upp maten ordentligt då det dödar bakterier.
Så man kan frysa om mat, men gör bäst i att inte låta den ligga länge i frysen. Bara man är medveten om att den också tappar i kvalitet.
En maträtt som en gryta kokas till kött och grönsaker är lagom möra. Ställer man den i kylen och sedan kokar upp igen så kanske kött eller grönsaker kokar sönder lite för mycket. Man kanske försämrar näringsinnehållet en aning. Men det hoppar inte från bra till oätligt i ett steg. Det blir en aning sämre helt enkelt ju längre du sparar eller värmer och kyler.
hur gör man löksky till pannbiffar som får "resturangsmak"? Jag har provat följa olika recept från google men det blir bara skit och jag får kväljningar .. Alltid 100 gånger bättre dom gångerna jag ätit det på en lunchresturang..
Vad är hemligheten ?
hur gör man löksky till pannbiffar som får "resturangsmak"? Jag har provat följa olika recept från google men det blir bara skit och jag får kväljningar .. Alltid 100 gånger bättre dom gångerna jag ätit det på en lunchresturang..
Vad är hemligheten ?