Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Kyckling (hel eller i delar); hur få skinnet knaprigt och inte bara slött och hängigt?

Salt är nog det viktigaste.

Salt på och möjligen lite smör under skinnet. Inte mer vatten än nödvändigt på dropplåten. Jag brukar placera kycklingen upp-och-ner på gallret och vända efter halva tiden. Jag brukar inte slå i vatten på plåten under innan det som droppat ur blivit en aning brynt.
Citera
2020-03-15, 18:59
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Kyckling (hel eller i delar); hur få skinnet knaprigt och inte bara slött och hängigt?

Gar brukar bara dra på grillen några minuter på slutet för att få smaskigt, knaprigt, skinn.
Citera
2020-03-18, 18:40
Medlem
scaredguys avatar
kan man äta green giant majs direkt eller måste de tillagas först?

https://www.mathem.se/varor/majskorn/majs-crispniblets-3x150g-green-giant
Citera
2020-03-18, 18:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaredguy
kan man äta green giant majs direkt eller måste de tillagas först?
Du kan äta direkt. Kornen är redan kokta.
Citera
2020-03-18, 18:43
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan äta direkt. Kornen är redan kokta.

ah såg sen att det stod så på hemsidan. Jag har den stora burken men är ju likadanna. hade för mig att jag mådde illa någon gång när jag åt såna där men kan ju ha berott på annat. Tack ska ha det till fisk tänkte jag.
Citera
2020-03-18, 18:48
Medlem
constants avatar
Citat:
ah såg sen att det stod så på hemsidan. Jag har den stora burken men är ju likadanna. hade för mig att jag mådde illa någon gång när jag åt såna där men kan ju ha berott på annat. Tack ska ha det till fisk tänkte jag.
Det är helt vanlig majs, typ sådan man kan hitta i sallad.

Om du ska ha till fisk så skulle jag rekommendera att du låter dem rinna av, och att du sedan värmer upp dem med lite smör och eventuellt lite salt.
Citera
2020-03-18, 18:49
Medlem
scaredguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är helt vanlig majs, typ sådan man kan hitta i sallad.

Om du ska ha till fisk så skulle jag rekommendera att du låter dem rinna av, och att du sedan värmer upp dem med lite smör och eventuellt lite salt.

ja rinna av kommer jag göra , menar du i stekpanna med smör? låter gott men vill ha kvar ltie näringsämnen med...
Citera
2020-03-18, 18:51
Medlem
constants avatar
Citat:
ja rinna av kommer jag göra , menar du i stekpanna med smör? låter gott men vill ha kvar ltie näringsämnen med...
I kastrull med lite smör och eventuellt lite salt. Bara värm.
Citera
2020-03-18, 18:55
Medlem
constants avatar
Citat:
låter gott men vill ha kvar ltie näringsämnen med...
Då kanske du inte ska välja konserverad majs... Det finns fryst.
Citera
2020-03-18, 20:19
Bannlyst
Citat:

Majs innehåller lite lite B-vitamin, upphettningen kommer inte påverka ditt vitaminintag nämnvärt, även om B-vitamin förstörs vid upphettning.

Gör som Constant skriver och smöra upp skiten.
Citera
2020-03-19, 14:12
Medlem
Håller på och lagar chili con carne, det ska puttra några timmar. Råkade dock ha i bönorna på direkten, i vanliga fall ska de ju i nära slutet. Är allt förstört nu? Det värsta som kan hända är väl bara att bönorna kokar sönder och blir en del av såsen så att säga?
Citera
2020-03-19, 14:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Håller på och lagar chili con carne, det ska puttra några timmar. Råkade dock ha i bönorna på direkten, i vanliga fall ska de ju i nära slutet. Är allt förstört nu? Det värsta som kan hända är väl bara att bönorna kokar sönder och blir en del av såsen så att säga?

Förstört lär det inte bli, däremot så kommer nog bönorna att koka sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in