2018-08-28, 07:16
Medlem
Hej Jag har nyss hittat hit till sajten och tänkte höra om någon drabbats av samma som mig. För 3 veckor sedan fick jag plötsligt så tungt att andas när jag ätit. Kom varje gång jag åt och satt i några timmar efter. Sökte på akuten då det på kvällen den dagen det kom inte ville ge med sig. Blev inlagd för utredning och det enda som hittades var ett magmunsbråck. Jag är gastric bypass opererad så jag har inga besvär med sura uppstötningar eller halsbränna utan det enda besväret jag har är att det är så tungt att andas. Nu har det gått tre veckor och jag har gjort flera undersökningar och röntgen. Senaste röntgen var en svälj röntgen som visade att det är så trångt längst ner i matstrupen att en del av det jag sväljer stannar kvar i matstrupen. Är det någon som upplevt liknade andningsbesvär vid magmunsbråck? Är så orolig för att det inte ska gå att åtgärda för som det är nu orkar jag ingenting. Är sjukskriven och större delen av dagen spenderas på soffan då det enda som ger lindring är att ligga på höger sida.Var hos läkaren igår men fick egentligen inte veta något mer. De ska ta upp mig på ronden idag och sen ska läkaren ringa mig under dagen.
Citera
2018-09-04, 21:21
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigak
Hej Jag har nyss hittat hit till sajten och tänkte höra om någon drabbats av samma som mig. För 3 veckor sedan fick jag plötsligt så tungt att andas när jag ätit. Kom varje gång jag åt och satt i några timmar efter. Sökte på akuten då det på kvällen den dagen det kom inte ville ge med sig. Blev inlagd för utredning och det enda som hittades var ett magmunsbråck. Jag är gastric bypass opererad så jag har inga besvär med sura uppstötningar eller halsbränna utan det enda besväret jag har är att det är så tungt att andas. Nu har det gått tre veckor och jag har gjort flera undersökningar och röntgen. Senaste röntgen var en svälj röntgen som visade att det är så trångt längst ner i matstrupen att en del av det jag sväljer stannar kvar i matstrupen. Är det någon som upplevt liknade andningsbesvär vid magmunsbråck? Är så orolig för att det inte ska gå att åtgärda för som det är nu orkar jag ingenting. Är sjukskriven och större delen av dagen spenderas på soffan då det enda som ger lindring är att ligga på höger sida.Var hos läkaren igår men fick egentligen inte veta något mer. De ska ta upp mig på ronden idag och sen ska läkaren ringa mig under dagen.
Hur gick det?
Har ingen erfarenhet av detta men förstår inte hur något långt ner i matstrupen påverkar andningen.
Citera
2018-09-05, 10:33
Medlem
Vet fortfarande egentligen ingenting. Nu ska det göras en gastroskopi till om drygt 2 veckor och så har jag fått remiss till medicinmottagningen också. Det som de eventuellt tror påverkar andningen är om bråcket gör ast matsäck kommer upp ovanför diafragman så det blir trångt i bröstkorgen men de har äpplen så länge i note kommit fram till väg som är fel och varför det blir så här så jag vet fortfarande inte om/ vad som kan göras åt det.
Citera
2018-09-05, 12:17
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chigak
Även om man inte märker det kan magsyra läcka upp i matstrupen och rinna ner i luftstrupen ner i lungorna där magsyran skapar en kemisk reaktion som kan ge andningsbesvär, har detta själv.. och får ta extra astmamedicin när det sker. Detta kan också ge smärta/värk i armar rygg, bakom bröstbenet och bröstsmärtor.
Citera
2018-09-05, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Även om man inte märker det kan magsyra läcka upp i matstrupen och rinna ner i luftstrupen ner i lungorna där magsyran skapar en kemisk reaktion som kan ge andningsbesvär, har detta själv.. och får ta extra astmamedicin när det sker. Detta kan också ge smärta/värk i armar rygg, bakom bröstbenet och bröstsmärtor.

Jo så kan det ju vara dock iom min gastric bypass så har jag ju ingen magsyra i den del av magsäcken som är mot matstrupen. Magsyra kommer ju ut i tarmen ca 1 m efter magsäcken så det är ju lite skillnad. Så det är inget läkaren fokuserat på alls. Hoppas bara de kommer fram till vad som händer och vad som skulle kunna gå att göra åt det.
Citera
2018-10-04, 14:05
Medlem
Hej,
Är en uppgiven kille på 23år med en nu smått hopplös situation. Lite om mig själv:

- 2meter lång och 65kg (tappat 30kg på kanske 4år)
- I mitten av juni blev jag kräksjuk och käkade aspirin. Blev sedan "frisk" efter ett par dagar, men sedan dess har mina magsymtom eskalerat. Från och med tre veckor efter kunde jag vakna mitt i natten och spy okontrollerat. Med ett intensivt illamående varje morgon som brukar gå över en bit in på eftermiddagen
- Kulminerade i mitten av augusti när jag skulle på bröllop. Tog då en tugga korv och tre klunkar öl, för att 10min senare bli likblek med kraftig smärta i övre delen av magen. Vaknade även den natten plötsligt med att spy galla. Även svart avföring dagen efter.
-Läkaren ordinerade mig då (måndagen efter bröllopet) att börja käka 40mg omeprazol vilket underlättade vissa besvär
- Har haft svullen/inflammerad hals i ca 5v som släppt den senaste två veckorna
-Sväljer mycket luft och måste skölja ner maten
-Sjunkande hb
-återkommande oklar hesaktig röst
-Skiter antingen tegelbitar eller löst som fan
-Rent allmänt trött som fan

Så, efter lite googlande tyckte jag att detta skulle kunna peka på magmuns-/diafragmabråck, eller kanske glutenintolerans (testats med blodprov två gånger varav ena gången pekade det på glutenintollerans och den senare gången inte)
Anledningen varför jag nu skriver detta är att jag idag genomförde en gastroskopi under narkos där dom inte hittade någonting (testades dock inte för gluten, för "det senaste blodprovet var ju ok"). Hopplösheten är total då jag började plugga i höstas och inte kan medverka på lektionerna pga illamående. 100% av min mentala kapacitet går till att hålla spyan i schack. Otroligt påfrestande att sitta i en föreläsningssal bland 300 lyckligt ovetande människor, där det vilken sekund som helst kan komma en pizza flygande. Är också så sanslöst less på läkare som säger "äsch stressa lite mindre" eller "prova lägg på en klick majonäs på mackan så ska du se att du går upp i vikt och löser ditt problem." Min fråga nu är ifall någon känner igen sig på mina symtom och hur pass träffsäker en gastro kan vara? Vet inte vad jag ska ta mig till och tappar hoppet mer och mer. Tack på förhand!
Citera
2018-10-04, 16:44
Medlem
boris8000

Hej, har läst om fall där man gjort fem gastroskopier där man inte hittat bråck på magmunnen för att hitta det en sjätte gång, varför Läkaren inte kunnat påvisa detta direkt eller på fem försök är för mig en gåta. Oerfarenhet, okunskap eller om bråcket kan dölja sig på något vis vid olika tillfällen.

Ge inte upp, var på läkarna precis som vi andra med dessa problem, oavsett om det är bråck (vilket det låter som att det kan vara i ditt fall) eller något annat så ska du inte ge dig förrän läkarna hjälpt dig.

Oerhört många människor får för lite hjälp för många läkare (framförallt Vårdcentraler) betecknar oss som jobbiga som har IBS, GERD, Magmunsbråck, dyspepsi. Det är vi säkert också mestadels för att man inte mår bra och behöver assistans från de så kallade proffsen.

Min läkare på Vårdcentralen skrev dyspepsi efter gastroskopi, blodprover, avföringsprover, samtal etc.
Man kan säga att jag med 95%-ig kostomläggning fått ner symtomen med 60-95% lite beroende på årstid med mera. Ibland fuskar man med kaffe, choklad, snus, glögg vid jul, kolsyrad dryck och då kommer problemen som ett brev på posten med förskjutning dagar eller veckor senare. Magen ger inte direktsvar vilket är lite lömskt.

Skriv om vad du har för vanor och när du har det som värst så kanske vi kan känna igen oss i ditt fall.

Ett tips är att skriva symtomdagbok. Finns att hitta på nätet och hjälper mycket med att fastställa vad som triggar problemen, så kan du gå tillbaka och utesluta/testa och förhoppningsvis bli av med eller lindra dina besvär.

Lycka Till!

Mvh Axel
Citera
2018-10-20, 13:00
Medlem
Corrans avatar
Har senaste veckorna haft en jobbig känsla precis under bröstkorgen.

Äter 20mg omeprazol varje dag mot mitt magmunnsbråck, gjort så 3-4 år och det har gått bra.
Antar att dessa bekymmer har något med detta att göra, men vet inte riktigt vad det kan bero på.

Har ingen direkt halsbränna, vilket jag får om jag missat att ta min piller på morgonen.
Det känns som det stramar eller liknande, precis under bröstbenet.

Rapar upp mycket luft, och ibland känns det som att det fastnar just där.

Har inte kunnat löpträna så mycket de senaste månderna (pga annat) och har då gått upp 4-5 kilo, men lider ändå inte av övervikt. Kan en sån liten uppgång göra nån skillnad?

Några andra tips? Eller nåt man kan ta
Citera
2018-10-20, 13:40
Medlem
Caspern50s avatar
Jag opererades för magmunsbråck för många år sedan och det gick ju bra. Det enda som händer några gånger om året är att det känns som någon satt en klädnypa i operationssåret. Då gäller bara en sak att dricka ett stort glas kallt vatten så försvinner klädnypan. Vattnet får magsyran att tunnas ut.
Citera
2018-10-22, 13:47
Medlem
Kosmios avatar
Jag fick för drygt två månader sedan pantroprazol utskrivet då läkaren trodde att min smärta i maggropen berodde på magsaft. Fick sedan göra ett f--kalprotein prov som visade sig ligga på 84 mg/kg och referensvärdet är under 50 mg/kg. Jag har sedan fortsatt knapra på dessa tabletter men smärtan vill inte försvinna. Det är som ett ständigt molande i maggropen, när jag är hungrig gör det ont, när jag äter gör det ont, när jag hickar gör det ont, får ibland sura uppstötningar som känns som halsen ska frätas sönder. Då och då kommer sinnessjuka hugg i maggropen som känns som någon sticker en frätande kniv och roterar, kan göra så pass ont att jag viker mig dubbel och börjar gråta av smärta. Har inte fått någon uppföljning av läkaren utan bara att jag ska fortsätta äta medicinen. Vet inte riktigt vad jag ska göra för de stör min dag både privat och på jobbet där jag behöver vara koncentrerad.
Citera
2018-10-22, 19:41
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelper
boris8000

Hej, har läst om fall där man gjort fem gastroskopier där man inte hittat bråck på magmunnen för att hitta det en sjätte gång, varför Läkaren inte kunnat påvisa detta direkt eller på fem försök är för mig en gåta. Oerfarenhet, okunskap eller om bråcket kan dölja sig på något vis vid olika tillfällen.

Ge inte upp, var på läkarna precis som vi andra med dessa problem, oavsett om det är bråck (vilket det låter som att det kan vara i ditt fall) eller något annat så ska du inte ge dig förrän läkarna hjälpt dig.

Oerhört många människor får för lite hjälp för många läkare (framförallt Vårdcentraler) betecknar oss som jobbiga som har IBS, GERD, Magmunsbråck, dyspepsi. Det är vi säkert också mestadels för att man inte mår bra och behöver assistans från de så kallade proffsen.

Min läkare på Vårdcentralen skrev dyspepsi efter gastroskopi, blodprover, avföringsprover, samtal etc.
Man kan säga att jag med 95%-ig kostomläggning fått ner symtomen med 60-95% lite beroende på årstid med mera. Ibland fuskar man med kaffe, choklad, snus, glögg vid jul, kolsyrad dryck och då kommer problemen som ett brev på posten med förskjutning dagar eller veckor senare. Magen ger inte direktsvar vilket är lite lömskt.

Skriv om vad du har för vanor och när du har det som värst så kanske vi kan känna igen oss i ditt fall.

Ett tips är att skriva symtomdagbok. Finns att hitta på nätet och hjälper mycket med att fastställa vad som triggar problemen, så kan du gå tillbaka och utesluta/testa och förhoppningsvis bli av med eller lindra dina besvär.

Lycka Till!

Mvh Axel

Hej Axel Rose!

Jag blev väldigt nyfiken, hur äter du nuförtiden när magen är ok? Det vore intressant att veta vad du uteslutit respektive vad du äter mer av. Vill själv gärna prova.

Tack på förhand.
Citera
2018-10-29, 16:31
Medlem
Hej!

Ni som har eller haft stora glidbråck, vilka kliniker har ni fått hjälp av samt erfarenheter kring dessa?
Är i desperat behov av att få kontakt med rätt klinik för att få vidare hjälp.

Är 32 år och bosatt i norra Sverige och ska påbörja min tredje kirurgiska utredning, hittills har jag fått uppfattningen om att det är kompetensbrist i norra Sverige kring detta.

Tacksam för svar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in