2010-02-04, 17:20
Medlem
Hej!¨

Tänkte kolla om nån mer här inne lider av reflux??(bråck i övre magmunnen)själv har jag haft skiten i ca 15 år nu. Mått bra till och från. Kunde fått operera mig för några år sen men jag fegade ur då jag läste att man tex inte kunde rapa o kräkas.(mardröm om man är magsjuk ju)

Och vad äter ni för medicin som har reflux??

själv har jag senaste åren nu ätit omeprazol men på sistonde jag fan effekten avtagit och jag går me ständig halsont trots att jag ätit 40 mg per dag. Sen att man läser på nätet att cancer i matsrupen har blivit väldigt vanligt på personer med reflux gör inte att man mår bättre

Tacksam för svar

Hälsningar

K
Citera
2010-02-04, 17:26
Medlem
Elessis avatar
Funderat på att söka för det igen?
Har kommit nya tekniker där man går ner via gastroskopi och "skjuter" fast små gummiringar som stryper blodtillförseln till bråcken. Smärtfritt (förutom själva gastroskopin då...) och hitintills med bra resultat. (Åtminstone enl. läkaren som gjorde ingreppet när jag gjorde min praktik...).
Senast redigerad av Kivan 2010-03-27 kl. 15:57. Anledning: quote
Citera
2010-02-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elessi
Funderat på att söka för det igen?
Har kommit nya tekniker där man går ner via gastroskopi och "skjuter" fast små gummiringar som stryper blodtillförseln till bråcken. Smärtfritt (förutom själva gastroskopin då...) och hitintills med bra resultat. (Åtminstone enl. läkaren som gjorde ingreppet när jag gjorde min praktik...).

Å fan det ska jag kolla upp.Flummigt att jag inte läst om det på nätet Ja, jag ska söka igen .Senast jag gjorde gastroskopi var i våras och då sa läkaren(var en ny läkare nu) att bråcket var litet och han tyckte inte det behövde opereras medans förra läkaren som utförde gastroskopin för ca 5 år sen sa att jag absolut borde gjort det o jag hamna överst på operationslistan(men jag fega ur) Flummigt alltihopa
Senast redigerad av Kurango 2010-02-04 kl. 18:35.
Citera
2010-02-04, 22:59
Medlem
Bara för att upplysa dig kring desinformationen du fått
-
Gummibandsligatur av åderbråck i matstrupen är inte samma sak som att ha bråck på magmunnen.

Åderbråck är korviga blodkärl. Dem kan du knyta gummiband kring. Bråck på magmunnen innebär att slutarmuskel/diafragma inte sluter tätt. Det du ska göra är en pH-mätning, så du får se om det du upplever har en verklighetsförankring eller ej.
Citera
2010-02-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quincke
Bara för att upplysa dig kring desinformationen du fått
-
Gummibandsligatur av åderbråck i matstrupen är inte samma sak som att ha bråck på magmunnen.

Åderbråck är korviga blodkärl. Dem kan du knyta gummiband kring. Bråck på magmunnen innebär att slutarmuskel/diafragma inte sluter tätt. Det du ska göra är en pH-mätning, så du får se om det du upplever har en verklighetsförankring eller ej.

förstod att det inte var tal om bråck i magmunnen=(

Ang 24 timmars ph-mätningen så har jag utfört det 2 ggr i yngre ålder. Dock tyckte jag det var drygt då man skulle trycka på en jävla knapp så fort man hade halsbränna o sura uppstötningar. Vilket var omöjligt då man hade det konstant jaja märkligt att man är den enda på flashback som har skiten. glad för eran skull. Imorgon ska jag gå till apoteket och testa köpa lanzo. Dock lär det kanppast funka
Citera
2010-02-05, 09:33
Medlem
Elessis avatar
Ber om ursäkt för ihopblandade begrepp...
Ibland blir det för mycket för ens egen hjärna.

Hoppas det löser sig iaf...
Citera
2010-02-05, 09:43
Medlem
Nja, du är inte ensam. Är uppe i samma tidsperiod som dig, snart 15 år med diagnostiserad reflux. Bangade även själv ur från operation för ca. 5 år sedan. Har gjort ett tiotal gatroskopier och även manometri och pH mätningar ett par gånger. Står på Nexium med en daglig dos på 2x20 mg just nu. Fungerar mot det sura med inte obehaget av att maten inte håller sig kvar i kistan (levde i princip helt normalt tidigare men nu begränsar det mig mer och mer, rasar i vikt och mår allmänt skit).
Bara så du vet, du är inte ensam.
Angående pH mätning så skall det finnas ny utrustning där du slipper slangen genom snoken utan de syr fast en pH kapsel i matstrupen som du sedan skiter ut efter ett par veckor (mätningen pågår dock inte så länge...).
Citera
2010-02-05, 10:20
Medlem
Maidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
Hej!¨

Tänkte kolla om nån mer här inne lider av reflux??(bråck i övre magmunnen)själv har jag haft skiten i ca 15 år nu. Mått bra till och från. Kunde fått operera mig för några år sen men jag fegade ur då jag läste att man tex inte kunde rapa o kräkas.(mardröm om man är magsjuk ju)

Och vad äter ni för medicin som har reflux??

själv har jag senaste åren nu ätit omeprazol men på sistonde jag fan effekten avtagit och jag går me ständig halsont trots att jag ätit 40 mg per dag. Sen att man läser på nätet att cancer i matsrupen har blivit väldigt vanligt på personer med reflux gör inte att man mår bättre

Tacksam för svar

Hälsningar

K

Jag har haft samma problem och gjort operationen. Det är helt klart värt det tycker jag. Visst i början kan man inte rapa men det går över. Kräkas kan jag fortfarande inte göra men det är okej ändå. Det är ju inte så ofta man behöver kräkas egentligen.
Citera
2010-02-05, 11:23
Medlem
PollyPs avatar
Men om man har tex kräksjukan då? Mår man jävligt illa men kan inte kräkas?
Eller om du dricker sjukt mycket sprit? Då måste man ju kunna kräkas?
Citera
2010-02-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden
Jag har haft samma problem och gjort operationen. Det är helt klart värt det tycker jag. Visst i början kan man inte rapa men det går över. Kräkas kan jag fortfarande inte göra men det är okej ändå. Det är ju inte så ofta man behöver kräkas egentligen.

Aha ok. Dessa saker är vad jag har hört som gjort att jag bangat ur operation. Svårt att dricka kolsyra.kan ej kräkas,snitten i magen går upp efter ett vist antal år då syran tär på stygnen,operationen är ganska riskfylld.en jag känner höll på förblöda då dom råka sticka hål på magsäcken,finns andra som dött. Men värst är att inte kunna kräkas.Vore mardröm o va utomlands och sen åka på nå skit. Fan gör man då?? då måste man väl åka in och få kateter i halsen??

Hur som helst. Inponerad att du vågade och bra att du mår bra nu=) Har dina besvär helt försvunnit nu??
Citera
2010-02-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MLK-
Nja, du är inte ensam. Är uppe i samma tidsperiod som dig, snart 15 år med diagnostiserad reflux. Bangade även själv ur från operation för ca. 5 år sedan. Har gjort ett tiotal gatroskopier och även manometri och pH mätningar ett par gånger. Står på Nexium med en daglig dos på 2x20 mg just nu. Fungerar mot det sura med inte obehaget av att maten inte håller sig kvar i kistan (levde i princip helt normalt tidigare men nu begränsar det mig mer och mer, rasar i vikt och mår allmänt skit).
Bara så du vet, du är inte ensam.
Angående pH mätning så skall det finnas ny utrustning där du slipper slangen genom snoken utan de syr fast en pH kapsel i matstrupen som du sedan skiter ut efter ett par veckor (mätningen pågår dock inte så länge...).

Å fan ok. Låter drygt. Vadå varför rasar du i vikt för?? maten håller sig inte kvar i magen?? testat alla olika mediciner??

Syr fast en ph kapsel i matstrupen?? låter fan invecklat
Citera
2010-02-06, 03:28
Medlem
Flamsans avatar
Här är en till
jag har blivit avrådd från op pga riskerna av läkare. jag har även crohns en mag och tarmsjukdom och har även magsår regelbundet
Jag ter också omeprazol men 40 mg morgon och kväll. När det inte hjälper tar jag samarin funkar jättebra tycker jag, synd att det är så äckligt bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in