2018-11-01, 21:10
Medlem
ni med magmunsbråck, upplever ni att det sticker i armarna, musklerna då och då, särksillt efter mat eller då ni kännner uppstötning ?

jag kan känna obehag i kroppen först, sen så känner man det i munnen lite smått, smakar surt.
Citera
2018-11-02, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosiv
Tack för tipset, jag beställde precis hem en eftersom Omeprazol inte längre är tillräckligt ens i maxdos, har varit tvungen att öka hela tiden också. Hur går det för dig?

Det är mindre reflux nu, och bråcket är tydligen fortfarande inte så stort; jag har nyss genomgått ännu en gastroskopi. Just nu tar jag inga syrahämmande medel alls utan bara Primperan/metoclopramid, som främjar tarmrörelserna och enligt vissa studier ska kunna stärka "mekanismen" i magmunnen.
Citera
2018-11-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är mindre reflux nu, och bråcket är tydligen fortfarande inte så stort; jag har nyss genomgått ännu en gastroskopi. Just nu tar jag inga syrahämmande medel alls utan bara Primperan/metoclopramid, som främjar tarmrörelserna och enligt vissa studier ska kunna stärka "mekanismen" i magmunnen.
IQoro har gjort mirakel för mig också, behöver inte ta några PPI eller Silicea längre o jag kan sova utan kuddar bakom ryggen, helt otroligt. Detta efter bara några månader. Förhoppningsvis så kommer jag slippa halsbränna helt o hållet framöver - får bara lite när jag böjer mig nu. Den är värd varenda krona, så tack så mycket för tipset.
Citera
2018-11-03, 00:07
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrosiv
IQoro har gjort mirakel för mig också, behöver inte ta några PPI eller Silicea längre o jag kan sova utan kuddar bakom ryggen, helt otroligt. Detta efter bara några månader. Förhoppningsvis så kommer jag slippa halsbränna helt o hållet framöver - får bara lite när jag böjer mig nu. Den är värd varenda krona, så tack så mycket för tipset.
1500 spänn för en bit plast. Du har inte provat med en tops i munnen?
Citera
2018-11-03, 09:00
Medlem
Är helt övertygad om att jag har ett magmunsbråck. Har sen ett par månader konstant ont/obehag i halsen och får ont i bröstet så fort jag sitter ned, böjer mig framåt eller ligger ned. Har inte besvären under kontroll trots daglig esomeprazol och gaviscon. Har fått tid för gastroskopi i veckan som kommer men som jag förstår det i tråden är det inte alltid de ser bråcket på det. Har någon något bombsäkert tips som funkat för dem för att gastroskopin ska visa rätt? Typ hosta innan eller nåt?
Citera
2018-11-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
1500 spänn för en bit plast. Du har inte provat med en tops i munnen?
Du får tro vad du vill . Jag och flertalet andra har iaf blivit hjälpta.
Citera
2018-12-06, 19:52
Medlem
Fjantors avatar
Fan har börjat få magkatarr skitlätt...
Klarat mig hela dagen, men åt en kebabpizza nu till middag med en kall öl..
Efter halva pizzan BOOM och så sjukt ont i magmunnen...
Har ju varit på gastro och allt det där och dom säger att allt ser bra ut...
Citera
2018-12-06, 23:06
Medlem
Corrans avatar
Gick till vårdcentralen idag, då de mesta med magen blivit värre.
De sa stressmage, vilket jag ärligt talat har lite svårt att köpa...att det skulle vara så lätt.

Har tagit 20mg omeprazol och klarat mig fint på det i flera år, mot mitt magmunsbråck.
Har under senaste månaden ätit och druckit Väldigt snällt, men känns inte som något hjälper.

Nån som har någon tanke om varför det så plötsligt blivit sämre?

Funderar på att testa en sådan IQoro. Hört positivt om den, men att träning i munnen kan påverka bråcket där nere känns...lite konstigt
Citera
2018-12-08, 18:11
Medlem
Finns det någon som helst chans att detta kommer att komma till Sverige närmaste åren? Som jag förstår det är det en mildare variant av Nissen där de sätter några plastclips istället för mer omfattande operation.

https://www.endogastricsolutions.com...atment-option/
Citera
2018-12-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Gick till vårdcentralen idag, då de mesta med magen blivit värre.
De sa stressmage, vilket jag ärligt talat har lite svårt att köpa...att det skulle vara så lätt.

Har tagit 20mg omeprazol och klarat mig fint på det i flera år, mot mitt magmunsbråck.
Har under senaste månaden ätit och druckit Väldigt snällt, men känns inte som något hjälper.

Nån som har någon tanke om varför det så plötsligt blivit sämre?

Funderar på att testa en sådan IQoro. Hört positivt om den, men att träning i munnen kan påverka bråcket där nere känns...lite konstigt

Utifrån vad jag hört är det vanligt att Omeprazol tappar effekt efter ett tag om man tar det kontinuerligt. Därför rekommenderar vissa att man ska göra uppehåll på minst 1-2 dagar ibland för att undvika det.
Citera
2018-12-19, 16:49
Medlem
Fjantors avatar
Svider så sjukt mkt i övre delen av magen.
Nån som har nått tips på hur jag kan lindra det?
Äter 20 mg omeprazol, men hjälper inget.
Citera
2018-12-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinbob4life
Härligt! Ett steg framåt.

Nej vad jag förstod från kirurgen på Ersta skulle jag sluta med omeprazolen en vecka innan undersökningen. Jag väntar på tid att få göra den.

Hur har det gått för dig?
Känner igen mycket av dina symtom som du tidigare beskrivit så det skulle vara intressant att veta hur det gått för dig.

Väldigt tacksam för svar
Med vänliga hälsningar
Senast redigerad av Lillpyret 2018-12-20 kl. 13:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in