Vi får väl hoppas att de där ”jättemånga” bevisen börjar droppa in från NFC nu. Det har gått drygt 5 månader och analyssvar borde inte dröja länge till. Att ingen sitter häktad gör väl i och för sig att det tar längre tid än normalt.
Blir det inte en ny anhållan (häktning) av den MT inom en snar framtid börjar till och med jag bli orolig.
I dagsläget har nog utredningen en bra bild på hur gärningen gått till. De har också sedan ett tidigt skede inriktat sig på en specifik person som dom fortfarande håller som trolig gärningsperson.
Jag gissar att det idag handlar om indicier som i viss mån talar för att den MT är skyldig, men att man ännu saknar tydliga bevis mot honom, såsom fibrer, DNA, andra spår som man hoppas skall komma in från NFC.
Utredarna är nog ganska säkra på att de har rätt person och så länge ingenting i utredningen pekar mot en alternativ gärningsperson så är det förhör, förhör och kontroller av angivna uppgifter som gäller.
LW hade ett mycket stort kontaktnät så jag förstår att det fortfarande sker förhör.
Håller tummarna att detta skall lösas
Har också funderat över hur det fungerat att bo vägg i vägg, i synnerhet efter mordet. Om de nu gör det, igår nämnde ju LimeTime att hon fått uppgifter om att SD inte bor i sitt hus för tillfället.
Oavsett har jag svårt att se att rådande läge skulle vara friktionsfritt faktiskt - även om han är oskyldig. Det måste ändå vara rätt skumt att bo ett hus ifrån den som är misstänkt för att ha mördat ens mamma.
Finns uppgifter i tråden om relationen mellan SD och fam Wesströms, men de är motstridiga:
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Bara för att de kontaktar SD för assistans när LW är försvunnen
så betyder inte det att de stod på god fot med varandra.
Det kan istället vara tvärtom; SD var den första de tänkte på
när LW var försvunnen.
Barnet som sov hemma kanske visste att hon träffat honom
kvällen innan.
Tack för påminnelserna om vad som sagts i tråden om relationerna mellan familjerna W och D. Det måste som sagt vara knepigt nu och säkerligen inte lätt för barnen och U kan man tänka.
Glorious, ja det är en klok invändning. Jag minns att jag fattade detta fel när jag läste detta första gången och undrade kring varför barnen W ringt SD men blev rättad vilket var bra. Precis som du så menar jag, när jag läste det hela mer noga, att assistans knappast behöver betyda att man var tjenis med varandra. Kan lika gärna tyda på att man misstänkte att han var inblandad.
Tack, men det är det nära anhöriga som vi ska känna för, barnen och föräldrarna som går igenom ett helvete.
Vi andra vänner, bekanta, kompisar och arbetskamrater är också drabbade såklart, men det kommer i andra hand.
Tack ändå, det uppskattas
Denna dåre som gjort barnen moderlösa ska ha sitt straff och personligen är jag hoppfull om att hen inte ska lyckas slinka undan rättvisan.
Det måste ske något snart. Den här långa väntan är grym för de anhöriga och vännerna. Att GM får biverkningar av medicinerna hen måste ta är egalt. Hur jag vet att hen tar mediciner? Åjo ...
SD kan i teorin förvänta sig att kroppen hittas när han är i USA, ja. Om den ligger där den ligger. Det ger honom förstås den teoretiska möjligheten att surfa till Sydamerika beroende på vad tidningarna skriver. Detta kan han förstås ha tänkt ut långt i förväg. Dessutom kan det vara skönt (för honom, men inte för hans barn o anhöriga) att slippa alla blickar från människor och poliser och hundar. Men då hade han inte räknat med örebropolisens selektiva kompetens... som tvärt emot förväntningarna stoppade honom men missade kroppen. Det finns väl heller inte mycket som talar för att det är bättre att sitta i London än i Örebro om ens vigselpräst försvunnit, och barnen får konstiga frågor i skolan, och är oroliga på natten, förutom möjligheten att slippa sitta utdragen tid i häkte i stället. Inte kan han de hjälpa till att leta heller.
Ska han annars räkna med att kroppen hittas efter en förflyttning måste han ha en medhjälpare förstås. Och att det framgår av likfläckar att flytten skett när han inte är hemma. (Jag vet f.ö. inte om geocachare har nåt hemligt chattforum för vilka hitmen och villiga damer som kan finnas i skogarna intill cachar elelr i olika länder. Eller om somliga geocachare vore särskilt dragna till tjuveri, otukt, människorov, fönstertittande, våldtäkt eller mord på unga damer där de smyger fram längs vägar och på allsköns dunkla platser.)
En dumpning av kroppen från motorvägssidan, alltså genom att stanna med bil, känns nog inte idealisk skulle jag tro. Och borde avskräcka. Och lämna spår. Att bära kroppen från skogen eller en längre sträcka är nog gränsfall för vad en ensam person eller ens två skulle klara av. Släpa möjligen och stanna upp så snart trafik närmar sig. Enkelt vore det inte. Från undergången en mörk natt kanske. Lite känsligt om tidsspannet är snävt.
Dock skulle ju då inte själva flyttningen gå att maskera. Kroppen skulle vara typ dubbelvikt och likstel efter hur den förvarats.
Boendet: det är nog en hel del faktorer man behöver sätta sig in i när man bedömer HD:s val av bostad. Barnens ålder och skola först.
Det första fetade, måste nästan småle mitt i tragiken för det är ju, iaf för oss från sidan, helt absurt att de missade kroppen. Måste ha varit skrattretande för GM och en skänk från ovan (hen är iofs kanske mest troligt ateist så tänker inte så).
Medhjälpare. Ja det har ju funnits en foolkind person som cirkulerat i tråden som möjlig minion. Men är det att tänka långsökt? Och ja, jag instämmer att jag vet inte att vilka fördelar SD som GM skulle ha sett med att sitta i typ USA eller London när man fann kroppen det är bara att det är så mycket omständigheter som verkar ske samtidigt som gör att man undrar om allt är en slump eller om det är något mer. Mordet, de två resorna osv.
Angående dubbelvikt och likstel. LW var ju en späd kvinna, liten och nätt. Inte för att jag tror att detta spelar så stor roll men det kan ju ha inverkat i hur man kunnat ev bära henne ifall FP inte varit MP. Så liten som hon sägs ha varit så kanske hon inte behövde bli helt dubbelvikt ifall GM förvarade henne först någonstans som i en bil t ex. Det har väl cirkulerat någon slags trådsanning om hur GM hittades också? Att hen låg på mage men ändå på något vis hopkrupen? Eller var det bara spekulationer om möjliga scenarion där hon krupit samman för att skydda sig mot slag? Det jag tänker är att om man fann henne ihopkrupen så skulle det ju möjligen kunna tyda på att hon just legat någonstans trångt innan likväl som att hon krupit ihop vid planket för att skydda sig. Samtidigt, detta är ju meningslöst i att vi spekulerar kring då forensiskt arbete säkerligen kan avgöra detta ganska enkelt varpå vi förhoppningsvis får svar på detta inom sinom tid!
Angående motorlås så bytte LW lås på sin ytterdörr någon gång mellan våren -17 och hösten 18.
SD har tidigare haft nyckel till LW så det har spekulerats i att han inte lämnade tillbaka den när hon ville det.
Tack för den uppgiften! Och korrigeringen jag ser att ni gjort i tråden senare om årtal. Ja, det var ju ett himla tjat om motorlåset ett tag men bra att det blir bekräftat. Nu då vi vet det, jag litar på dig, det kan ju tyda på att LW verkligen upplevde en hotbild mot sig. Sedan, de som vet detta och har pratat om det mycket i tråden måste ju därmed ha sett det på plats antar man? För det synts ju inte på bilder som varit i kvällspressen.
EGT har ju nämnt detta lås flera gånger, jag undrar varför? Ifall bytet av lås skedde under det år som det skar sig med SD och han enligt uppgift inte velat lämna igen nyckel till hennes gamla lås så förstärker det ju indicierna mot honom. EGT har väl annars hellre velat peka på det som inte pekat på honom? Storsint annars att hen här då nämnt motorkåset så frekvent om det stärker bilden av honom som hot mot LW!
Polis och åklagare står efter 527 förhör frustrerade och handfallna. Nu har man letat efter spår som leder in i kyrkan också, men man har inte kunnat hitta något. Tyvärr står väl prestigen fortfarande i vägen för att ta emot hjälp av rikskrim, och de anhöriga har ännu efter fyra månader inte fått begrava LW: https://www.dagen.se/nyheter/527-forhor-om-mordet-pa-lena-wesstrom-inga-gripna-1.1204875
Jag väljer att ställa mig lite undrande till varför man så tydligt från utredarnas sida avfärdar eventuella kopplingar till kyrkan vad gäller LW:s öde. Man verkar (delvis) basera sitt konstaterande på samtal med församlingsmedlemmar, om jag förstått det rätt.
Inga andra personer, grupper, föreningar, arbetsplatser m.m. har av polisen hittills offentligt friskrivits från misstankar på sådant sätt som kyrkan nu har fredats, upplever jag.
Givetvis kan jag ha missuppfattat /feltolkat något i artikeln.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-09-20 kl. 14:46.
Får då en obehaglig känsla att man får en kort inblick i en märklig persons tankevärld. Med det vi vet (hur mycket man nu kan lita på de få uppgifter vi har) så känns beskrivningen av vad som hänt och dess förklaringar så skruvade. En snabb inblick i en mördares sätt att tänka??:
(Mina fetningar och numreringar i inläggen inom spoilers) Inlägg 1, 24/8:
"Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven (*1) som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa(*1) och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag (*3) visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad (*4)snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. (*5) Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen.(*6) Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...
Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.
PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte."
"Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.
Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 (*7) och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende (*8). Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra (*9).
*1. Korkade, begåvningsreserv- Kan ha en viss förståelse för att man kan känna så om man läser här. Särskilt om man vet hur saker och ting händer ihop kanske en del spekulationer och annat kan kännas väl banalt. Kanske blir man just mest förbannad.
*2. Vad jag anser om att SD tog kontakt med de personer som han misstänkte att LW haft kontakt med på kvällen- det har jag redan ondgjort mig över flera gånger. HUR kunde han veta/gissa vilka hon hade kontakt med? Och sedan ATT han gör det i en allvarlig situation!
Av detta samlar han en bild av tidpunkten för försvinnandet som han berättar för flera personer, inklusive polisen.
Ja, det är väl det som får mig att tänka på inte bara att denna person vill kanske veta vad som sagts och hänt för att själv luska, utan att denna person vill ha kontroll, tar kontrollöver situationen på ett sätt som de flesta kanske inte skulle göra. Istället skulle de flesta säkert lämna dessa aningar om med vilka LW hade haft kontakt med direkt till polisen.
*3. Helt frivilliga upplysningsvisa hörandet?
Det var väl ett förhör och ett anhållande?
Ja, nu visar han chatten. Men gör han detta helt utan anmodan? Misstänker att det är först när han på frågan om de haft kontakt på kvällen (låtsas) "missförstår" frågan och säger nej. Men visst, det erkänner han sedan att digital kontakt, det har de haft och visar upp sin chatt med LW.
*4. Visst. det är klart. MV är också korkad. Inte bara vi, "begåvningsreserven". Så tänker en...
*5. Ok, detta är fakta. Så? Hur säker kan man vara när någon som är misstänkt för mord berättar hur något gick till?
*6Det här är väl nästan det underligaste av allt. Den förklaring till svara, svara ,svara? Ok om det var ett barn. Eller om det var ett engångsskämt som var idiotiskt. Men att det skulle vara en långvarig lek där SD skulle vara ett syskon... Vuxna personer? Nej den förklaringen är för bisarr för att vara sann, tror jag. och om den är det. Då vete sjutton. En lögn från en lögnare. Vad jag tror.
*7. Att UW kontaktade honom för assistans tror jag är en till lögn. Kanske vet inte SD det själv, men jag är övertygad om att UW och kanske barnen vetat om anmälningarna. Kanske även barnen hört något på mordkvällen och UW har snabbt dragit slutsatsen att SD är inblandad.
Det var nog inte hjälp UW ville ha, utan han ville veta var LW var någonstans och om SD hade något med det hela att göra. En till lögn i mina ögon. Som han tutar i sin omgivning.
*8. Är det den äldste sonen som fattar misstankar? Jag tror det. Inte för att be om hjälp. Jag har mina misstankar...
*9. Vifår väl se på hur god for UW och SD står när FUP kommer...
Tror inte på detta heller.
Detta är naturligtvis bara spekulationer.
Och jag kan faktiskt ha en förståelse att de som är inblandade får väldigt starka känslor och att det kan bli hatkänslor mot allt som skrivs här.
Men i vissa statements i dessa två texter lyser det ändå mgm personlighet igenom. det är jag övertygad om.
Instämmer verkligen. Det här inlägget var en obehaglig inblick som nog säger ett och annat. Läser man detta så framstår ju SD snarare som en rättrådig hjälte som börjar bedriva en egen alternativ utredning bland LWs anhöriga som litar på att han ska fixa det hela liksom... det är SD i centrum som den som alla tyr sig till, barnens och UWs hopp och stöd. Den skämtsamme killen som "bara kontrollerar kvinnor på ett okej skämtsamt sätt som bröder får göra"... Man får ju bedöma olika men jag får inga bra vibbar av detta inlägg.
Jag tror inte att kroppen har flyttats. För mig har mordplatsen alltid varit densamma som FP (eller i nära anslutning).
Den information jag har är att det inte söktes efter LW i närheten av där hon hittades. Alla sökinsatser sattes in i området där hennes mobil pingades. Oavsett hur resonemanget gått inom utredningen så kan jag inte begripa beslutet att inte söka i bostadsområdet. Som sagt, oförsvarbart.
Tack! Det gör det hela bara värre men är ju intressant att veta att det inte genomsöktes. Man undrar ju om mobilen placerats med flit där den pingades eller om den bara tappades... sedan verkar det vara flera mobiler i omlopp vilket stämmer med de mobiler som LW fotade tidigare på hennes Instagram. Man undrar om hon synkade saker i molnet och vad som finns kvar av konversationer, bilder mm.
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Men om man kör in på den lilla vägen på Hjärstasidan av planket, där kriminalteknikerna parkerade, är det nog inte så svårt att släpa runt kroppen runt hörnet på planket i skydd av mörkret.
Sen kan ju ingen veta säkert i efterhand om det var därifrån eller från motorvägen.
Jag tror ju att polisen upptäckte att FP inte Är BP och därför inte lade ner sin själ i undersökningen av platsen. Om det berodde på likfläckar eller annat. Eftersom det tog en tid innan kroppen identifierades kan våldet mot kroppen tyda på att det borde finnas blod på platsen t ex.
Vad jag vet har polisen inte preciserat om FP är eller inte är BP. Och bespara mig för guds skull "men MV har skrivit..."
Ja, visst gick genomsökningen ändå fort av FP? Vet inte vad jag tror här. De formella läckorna verkar ju tala för att FP är BP då jag litar på LimeTime t ex men jag har ändå svårt att släppa hur de inte kunde finna henne där om hon låg där hela tiden...
Varifrån kommer uppgiften att det INTE går att tidsbestämma DNA?
"Tack vare nya metoder blir också tidsbestämning av ett DNA-spår successivt bättre." / Stiftelsen för Strategisk Forskning. 2016 07 08.
Hur ser det ut IDAG?
Aha, tog bara ur minnet något jag läst vid något tillfälle. Men jag tror inte att man använder sig av denna teknik idag. Kanske ännu i sin linda, för dyr eller för tidskrävande?
Tekniken är i sin linda.
Vet att man i USA gjorde en slags fantombild av DNA. Man kunde inte bara bestämma kön, utan hårfärg och vissa andra egenskaper som gjorde att man fick en bild som visserligen inte var jättelik gm men som hade karakteristiska drag som överensstämde. I Sverige använder man inte denna teknik ännu.
Tänker att om man skulle kunna tidsbestämma DNA borde det kunna lösa många brott, där offret t ex haft kontakt med gm tidigare ( t ex våld i nära relationer)?
Även det ex det fall jag tog upp inte "verkar" ha löst sig med denna teknik (DNA spår i handsken) trots att dessa personer utfört ett mycket farligt mord där allmänheten kunde ha träffats av kulor? Och dessa personer är dessutom mycket farliga ute. Den ena har redan tidigare sluppit undan ett förmodat mord på sin flickvän. Tror absolut att om man kunnat, hade man använt tekniken för att fälla gärningsmännen.
Här är ett annat exempel:
"Det fanns ett mindre blodspår och annat spår av kvinnans DNA på mannens byxor men de gick inte att åldersbestämma och 50-åringen har berättat att han tidigare haft en relation med kvinnan."
Kan bara hoppas att tekniken med tidsbestämning av DNA kan användas så småningom.
Då kanske det kan användas i detta mordfall.
Jag kan absolut ha fel i min tro att tekniken inte används idag. Om någon vet mer om detta är det intressant!
Instämmer verkligen. Det här inlägget var en obehaglig inblick som nog säger ett och annat. Läser man detta så framstår ju SD snarare som en rättrådig hjälte som börjar bedriva en egen alternativ utredning bland LWs anhöriga som litar på att han ska fixa det hela liksom... det är SD i centrum som den som alla tyr sig till, barnens och UWs hopp och stöd. Den skämtsamme killen som "bara kontrollerar kvinnor på ett okej skämtsamt sätt som bröder får göra"... Man får ju bedöma olika men jag får inga bra vibbar av detta inlägg.
Jag tror inte att man skall göra några avancerade tolkningar av vad 'Medinsyn' skriver. En vanlig människa som råkar känna SD, och som förundras över trådens utveckling. Det som kan reta många här är nog att användaren så öppet tycks ifrågasätta MV:s auktoritet: (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Va? Naturligt?
Jag opponerar mig bara när allt går mot svart, läs en vägs. I sakfrågan så KANSKE dom hade kontakt varje dag?! Det vet inte jag, och ingen annan här i tråden heller. Spekulationen borde då innehålla hela registret?!
Att SD har haft nyckel till LW, beror nog inte på att han kommer som en back-doorman för ömsesidig förnöjelse. Då släpps han in ändå. Jag tror att det beror på annat.
Om LW var orolig för nycklar på glid, så hade hon bytt låskolv. Cirka 1000 sek.
Motorlås med tagg är minst en nolla till. Det är inte att byta lås. Jag tror ärligt talat Sherlock, att det vet du också.
Varför tror du han hade nyckel, blomvattnare?
Visst du kan ju byta kolv ett antal gånger, men med barn som slarvar bort nycklar och kanske ett hyggligt pris så är ju ett tagglås smidigt.
Varför tror du hon bytte lås? En slump att det sker då det skar sig med SD, när anmälningar om misshandel och ofredande kommer?
Många slumpar för SD, verkligen.