Ja, hur var det med de uppgifterna som snart blev en trådsanning? Var det EGT som postade dem? Eller hur kom de in i tråden? Tjackarn var den som avslöjade det hela tror jag men det drunknade ändå snart i något motorlås eller liknande om jag minns rätt så även det försvann liksom bara trots att det var en ganska intressant sak.
Angående motorlås så bytte LW lås på sin ytterdörr någon gång mellan våren -17 och hösten 18.
SD har tidigare haft nyckel till LW så det har spekulerats i att han inte lämnade tillbaka den när hon ville det.
Dom kanske hade kontakt varje dag och att inte haft kontakt hade varit onaturligt?
Jo, dom kan ha gått längs gatan och pratat. Sen då, varför dit bak? Som jag ser det är det där skriken och bråket startade och urartade, inte ute på gatan. Jag ser det inte framför mig helt enkelt, det blir för till knystat.
Med SD som GM stör platsen mig, även skriken känns inte rätt, sen kommer vi till mobilen, som inte alls känns rätt. Tror man måste ned ganska långt i IQ om man droppar bevis så nära sitt hem, men fullt möjligt om man är otroligt stressad. Men som sagt, känns inte logiskt och rätt, fanns 100 bättre platser att slänga iväg den om SD tog den vägen MV lagt ut.
Förstår inte varför du tjatar om detta plank och att du ser det så problematiskt att de hamnat där. Hon kan ha blivit tvingad dit..puttad eller dragen t ex. Därav skriken när hon förstår att hon är övermannad.
4 och 7 kommer från MV som jag tror är logiska gissningar från hen, baserat på det vi vet.
Du missade för övrigt ett par punkter till på SD...
Spelar det roll om så vi har 100 punkter till på SD och en annan kandidat har 50 punkter.
Det räcker med en enda punkt för en helt annan GM.
Ni får fortsätt analyser SD om hans ögon, föräldrar, loggtexter och liknande, nu när det verkar få er trygga att SD är GM. Så länge jag inte ser honom som enda kandidaten så kommer jag fundera i andra banor.
Så med andra ord, så tror du på ML som gärningsman, men det finns inga kända omständigheter som pekar på det? Varför pekar du ut just han som mördaren då? Har han varit taskig mot dig? Tog han din lunchlåda en gång när ni geocachade?
Får då en obehaglig känsla att man får en kort inblick i en märklig persons tankevärld. Med det vi vet (hur mycket man nu kan lita på de få uppgifter vi har) så känns beskrivningen av vad som hänt och dess förklaringar så skruvade. En snabb inblick i en mördares sätt att tänka??:
(Mina fetningar och numreringar i inläggen inom spoilers) Inlägg 1, 24/8:
"Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven (*1) som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa(*1) och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag (*3) visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad (*4)snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. (*5) Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen.(*6) Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...
Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.
PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte."
"Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.
Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 (*7) och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende (*8). Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra (*9).
*1. Korkade, begåvningsreserv- Kan ha en viss förståelse för att man kan känna så om man läser här. Särskilt om man vet hur saker och ting händer ihop kanske en del spekulationer och annat kan kännas väl banalt. Kanske blir man just mest förbannad.
*2. Vad jag anser om att SD tog kontakt med de personer som han misstänkte att LW haft kontakt med på kvällen- det har jag redan ondgjort mig över flera gånger. HUR kunde han veta/gissa vilka hon hade kontakt med? Och sedan ATT han gör det i en allvarlig situation!
Av detta samlar han en bild av tidpunkten för försvinnandet som han berättar för flera personer, inklusive polisen.
Ja, det är väl det som får mig att tänka på inte bara att denna person vill kanske veta vad som sagts och hänt för att själv luska, utan att denna person vill ha kontroll, tar kontrollöver situationen på ett sätt som de flesta kanske inte skulle göra. Istället skulle de flesta säkert lämna dessa aningar om med vilka LW hade haft kontakt med direkt till polisen.
*3. Helt frivilliga upplysningsvisa hörandet?
Det var väl ett förhör och ett anhållande?
Ja, nu visar han chatten. Men gör han detta helt utan anmodan? Misstänker att det är först när han på frågan om de haft kontakt på kvällen (låtsas) "missförstår" frågan och säger nej. Men visst, det erkänner han sedan att digital kontakt, det har de haft och visar upp sin chatt med LW.
*4. Visst. det är klart. MV är också korkad. Inte bara vi, "begåvningsreserven". Så tänker en...
*5. Ok, detta är fakta. Så? Hur säker kan man vara när någon som är misstänkt för mord berättar hur något gick till?
*6Det här är väl nästan det underligaste av allt. Den förklaring till svara, svara ,svara? Ok om det var ett barn. Eller om det var ett engångsskämt som var idiotiskt. Men att det skulle vara en långvarig lek där SD skulle vara ett syskon... Vuxna personer? Nej den förklaringen är för bisarr för att vara sann, tror jag. och om den är det. Då vete sjutton. En lögn från en lögnare. Vad jag tror.
*7. Att UW kontaktade honom för assistans tror jag är en till lögn. Kanske vet inte SD det själv, men jag är övertygad om att UW och kanske barnen vetat om anmälningarna. Kanske även barnen hört något på mordkvällen och UW har snabbt dragit slutsatsen att SD är inblandad.
Det var nog inte hjälp UW ville ha, utan han ville veta var LW var någonstans och om SD hade något med det hela att göra. En till lögn i mina ögon. Som han tutar i sin omgivning.
*8. Är det den äldste sonen som fattar misstankar? Jag tror det. Inte för att be om hjälp. Jag har mina misstankar...
*9. Vifår väl se på hur god for UW och SD står när FUP kommer...
Tror inte på detta heller.
Detta är naturligtvis bara spekulationer.
Och jag kan faktiskt ha en förståelse att de som är inblandade får väldigt starka känslor och att det kan bli hatkänslor mot allt som skrivs här.
Men i vissa statements i dessa två texter lyser det ändå mgm personlighet igenom. det är jag övertygad om.
Det finns väldigt mycket uppgifter i den här tråden, men just de här omständigheterna du tar upp här har jag inte kunnat hitta någon tydlig information om.
Jag vill inte dra igång några nya långa diskussioner om det här, men skulle du bara kort kunna länka till ett par informativa och trovärdiga inlägg angående "avbrott i konversationer, paketinslagning och olåst/öppen dörr."?
Nu var det väl Neverhorse som jag frågade förstås. Så det är upp till honom att svara.
Nej, kort länka- det finns inget sådant i denna massiva tråd.
Du vet lika bra som alla andra att det som du att kursiv text på, har diskuterats sida upp och sida ner i tråden.
Vi har fått en screenshot på en konversation från en i Norgegänget. EGT har skrivit om en ännu senare kontakt. Någon som inte fick svar, minns ej vem.
Rosaelefant skrev om rykten om avbruten paketinslagning.
Olåst/öppen dörr. Det har stått i pressen och diskuterats intill leda om detta.
Min för ögonblicket aktuella (och ”formalistiska”) klassning av trolig GM:
1. SD
2. SD
3. HD lessnar på att sitta och se LW och SD träffas från sitt fönster trots hans bedyranden om deras äktenskaps okränkbarhet och fruktar att de två kan flytta ihop och ta barnen med sig, eventuellt efter att de konspirerat till att knuffa ner henne från ett berg i skogen. Troligen på USA-resan, och HD känner dödsångest. En fullt rimlig misstanke mot någon för vilken förtroende nu helt saknas. Kan han ljuga så obehindrat om det ena så kan han ljuga om allt. Man hör inte skottet som dödar en. Hon smyger ner till LW efter att hon sett de tu träffas och slår ihjäl LW med förvissningen om att SD kommer få skulden och förr eller senare låsas in för det. Hon låtsas som det regnar medan snaran sluts om SD:s hals. Fullt förståeligt.
4. Person snäppet mer vrickad än SD som bor mittöver från LW lessnar på att glada grabbgäng kommer och tutar på lördagsmorgnar kl 5:50 och förbluffas öht över den trafik av människor och utrustning som passerar tröskeln till den lilla asiatiska damens hem, inklusive en parad av äkta män i olika träningsbrallor som grälar och hojtar och väsnas, samt ilsknar till över den totalt omåttliga och ickenormativa aktivitet och energi som lilla damen förevisar i alla ting hon företar sig. Noterar att hon är präst, undrar vart världen är på väg (de gör de alla), och gör slag i saken och har ihjäl henne en kväll när det ändå inte är något på tv.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-09-19 kl. 16:35.
Får då en obehaglig känsla att man får en kort inblick i en märklig persons tankevärld. Med det vi vet (hur mycket man nu kan lita på de få uppgifter vi har) så känns beskrivningen av vad som hänt och dess förklaringar så skruvade. En snabb inblick i en mördares sätt att tänka??:
(Mina fetningar och numreringar i inläggen inom spoilers) Inlägg 1, 24/8:
"Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven (*1) som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa(*1) och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag (*3) visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad (*4)snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. (*5) Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen.(*6) Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...
Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.
PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte."
"Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.
Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 (*7) och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende (*8). Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra (*9).
*1. Korkade, begåvningsreserv- Kan ha en viss förståelse för att man kan känna så om man läser här. Särskilt om man vet hur saker och ting händer ihop kanske en del spekulationer och annat kan kännas väl banalt. Kanske blir man just mest förbannad.
*2. Vad jag anser om att SD tog kontakt med de personer som han misstänkte att LW haft kontakt med på kvällen- det har jag redan ondgjort mig över flera gånger. HUR kunde han veta/gissa vilka hon hade kontakt med? Och sedan ATT han gör det i en allvarlig situation!
Av detta samlar han en bild av tidpunkten för försvinnandet som han berättar för flera personer, inklusive polisen.
Ja, det är väl det som får mig att tänka på inte bara att denna person vill kanske veta vad som sagts och hänt för att själv luska, utan att denna person vill ha kontroll, tar kontrollöver situationen på ett sätt som de flesta kanske inte skulle göra. Istället skulle de flesta säkert lämna dessa aningar om med vilka LW hade haft kontakt med direkt till polisen.
*3. Helt frivilliga upplysningsvisa hörandet?
Det var väl ett förhör och ett anhållande?
Ja, nu visar han chatten. Men gör han detta helt utan anmodan? Misstänker att det är först när han på frågan om de haft kontakt på kvällen (låtsas) "missförstår" frågan och säger nej. Men visst, det erkänner han sedan att digital kontakt, det har de haft och visar upp sin chatt med LW.
*4. Visst. det är klart. MV är också korkad. Inte bara vi, "begåvningsreserven". Så tänker en...
*5. Ok, detta är fakta. Så? Hur säker kan man vara när någon som är misstänkt för mord berättar hur något gick till?
*6Det här är väl nästan det underligaste av allt. Den förklaring till svara, svara ,svara? Ok om det var ett barn. Eller om det var ett engångsskämt som var idiotiskt. Men att det skulle vara en långvarig lek där SD skulle vara ett syskon... Vuxna personer? Nej den förklaringen är för bisarr för att vara sann, tror jag. och om den är det. Då vete sjutton. En lögn från en lögnare. Vad jag tror.
*7. Att UW kontaktade honom för assistans tror jag är en till lögn. Kanske vet inte SD det själv, men jag är övertygad om att UW och kanske barnen vetat om anmälningarna. Kanske även barnen hört något på mordkvällen och UW har snabbt dragit slutsatsen att SD är inblandad.
Det var nog inte hjälp UW ville ha, utan han ville veta var LW var någonstans och om SD hade något med det hela att göra. En till lögn i mina ögon. Som han tutar i sin omgivning.
*8. Är det den äldste sonen som fattar misstankar? Jag tror det. Inte för att be om hjälp. Jag har mina misstankar...
*9. Vifår väl se på hur god for UW och SD står när FUP kommer...
Tror inte på detta heller.
Detta är naturligtvis bara spekulationer.
Och jag kan faktiskt ha en förståelse att de som är inblandade får väldigt starka känslor och att det kan bli hatkänslor mot allt som skrivs här.
Men i vissa statements i dessa två texter lyser det ändå mgm personlighet igenom. det är jag övertygad om.
Jag reagerade också på ovanstående
"Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra"
Oerhört märkligt om de stod på god fot med varandra, det har jag väldigt svårt att tro.
"Att UW kontaktade honom för assistans tror jag är en till lögn. Kanske vet inte SD det själv, men jag är övertygad om att UW och kanske barnen vetat om anmälningarna. Kanske även barnen hört något på mordkvällen och UW har snabbt dragit slutsatsen att SD är inblandad.
Det var nog inte hjälp UW ville ha, utan han ville veta var LW var någonstans och om SD hade något med det hela att göra. En till lögn i mina ögon. Som han tutar i sin omgivning."
Det låter troligare, i desperation ringer de SD för att kolla om han vet var LW befinner sig. Har också här oerhört svårt att se att UW ber SD om hjälp.
Håller med i din spekulation att SD ljuger om detta också, han är ju van att ljuga...
De har sedan dag ett haft en misstänkt som dessutom varit inne på förhör två gånger. Misstanken har inte stärkts utan MGM är fortfarande "skäligen misstänkt". Vad är det nu som förväntas hända?
Hur ska de få upp misstankegraden eller kunna avskriva honom? Två gånger har åklagaren inte fått igenom häktning på sannolika skäl. Hur tunt är detta egentligen? NFC har väl inte upphört.. (Ja, jag vet att de prioriterar fall där människor sitter häktade).
Därför att jag tror du vill avleda fokusen från SD med så mycket text, teorier och svammel som möjligt.
Precis så som även jag uppfattar EGTs inlägg. Långa, röriga och medvetet svamliga. Ofta motsägelser i samma inlägg. Det är ibland svårt att få nåt grepp om innehållet. Speciellt syftet. Och de slutar alltid med försök att avleda fokuset på den av polisen fortfarande skäligen misstänkte Stefan Davidsson.
Även jag tror att SD kom till LW och ringt på. Och att besöket hade med deras smskonversation att göra. Att denna berörde Lenas förestående Norgeresa. Som han försökte avstyra. Men hon fann sig inte i hans protester. Och där gick något galet....