2018-08-24, 07:29
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Vet du vem sista digitala kontakten är? Vem?

Det var ju flera olika som var mitt i en messengerkonversation med LW och som blev utan svar från henne.

Fast, någon av dessa kan ha få ett meddelande av LW om vem som kom...
Därför lär det inte berättas om vem som hade sista digitala kontakten.
Citera
2018-08-24, 07:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, LW har ju bevisligen haft kontakt med fler än SD under mordkvällen. Och då passar ju de här andra hon har haft kontakt med lika bra in i indiciekedjan (se länk) som SD, eller hur?
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Enligt mobilspårningen kanske de har befunnit sig på helt andra platser. Om mordet var planerat så är det ju möjligt att se till att mobilen är på en annan plats men annars är det inte troligt.

Citat:
Fråga:
Har de alibi?
Är dom förhörda?
Är dom inte misstänkta?
Vad ljög SD om?
Eftersom ingen annan än SD är misstänkt så får man anta att polisen har förhört alla andra och att de har alibi eller något annat som utesluter dem som misstänkta.
Vi vet inte vad SD ljög om. Det viktigaste är väl att polisen vet.

Vi är flera som förstår varför SD är misstänkt, se nedan.
Varför har Draifos och EnGodTanke så svårt att fatta?
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
MEN, Åklagaren vidhåller att SD kvarstår som huvudmisstänkt. Det ger vid handen att de andra har alibi, är förhörda och inte är (huvud)misstänkta.
Citera
2018-08-24, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
SD nekar till att träffat LW mordkvällen. Men har självklart träffat LW tidigare.
Det finns en digital konversation som SD inte kan förneka och han erkände den först när han fick beviset på bordet innan så var han helt oförstående till varför han vart förhörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vet ej, på alla dina frågor, förutom om de är misstänkta. Det finns i nuläget bara en misstänkt. Det vet du ju.

Men du kanske vill att jag ska spekulera?

Tar med MV:s inlägg då det fanns ett till inlägg i tråden.

Det fetade. Du spekulerar ju redan, eller sprider trådsanningar med ditt första inlägg. Vi vet inte om det finns fler misstänkta.
Jag vet inte och ingen annan utanför utredningen heller, om det finns fler misstänkta! Detta är väldigt viktigt att hålla isär. Det finns bara en skäligen misstänkt som är presenterad i TR. Det kan bara finnas en (flera om man gjort en gärning i samförstånd) skäligen (eller sannolik) misstänkt.

Men utredarna kan jobba med flera misstänkta GM, men inte fört upp dom till TR.
Jag vet inte hur jag ska skriva för att vissa ska förstå. SD kommer kvarstå som skäligen ända till en ny förs upp till TR. Polisen kan inte avskriva honom med dom fakta vi vet, varken som skäligen eller utredningen. Det dom gick in i TR kvarstår, han har inte plötsligt kommit upp med ett vattentätt alibi eller liknande.
Polisen finner nog det ganska skönt att kunna säga att SD kvarstår som skäligen, även om det tekniska inte visar ett skit, eller OM dom har en annan GM dom djuplodar just nu.
Även om en annan misstänkt anhålls och förhörs, men släpps, kommer SD kvarstå som skäligen.

Av dom vi nämnt här på tråden vet jag att minst en inte har alibi, troligen två. Jag vet att JH inte var förhörd någon månad efter mordet. Nu vet jag inte. Det är väl väldigt konstigt när polisen säger att dom jobbar "brett"? Den senaste som LW haft en relation med är inte ens förhörd så pass länge efter mordet.

Det SD ljög om har jag skrivit en tes om. Det betyder inte att den ens är i närheten av sanningen men eftersom TR inte gick på åklagarens linje (väldigt ovanligt, två ggr dessutom) så TROR jag att det var bagatellartat. (Det jag skrev var att FL kanske frågade om SD haft kontakt med LW den kvällen. SD nekar och FL visar digitala kontakten. SD säger "Ja, det stämmer, jag trodde du menade att jag träffat henne"). Så enkelt kan det vara....
Citera
2018-08-24, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta att jag yrvaken stiger in.

EGT Ingen äger sammantaget den informationen, bortsett från utredarna och det vet du också.

MEN, Åklagaren vidhåller att SD kvarstår som huvudmisstänkt. Det ger vid handen att de andra har alibi, är förhörda och inte är (huvud)misstänkta.

Eller?

Att ljuga i ett förhör när polisen sitter med fakta, är inte särskilt smart. Exakt VAD vet väl bara utredningsledarna.
Ja, det är bara utredarna som vet, och därför reagerar jag på påståendet att det bara finns en misstänkt.
Det finns (och kan bara finnas en) skäligen misstänkt, uppförd i TR. Men utredarna kan ha flera misstänkta som dom jobbar brett med.
Skrev inlägg just om alibi och förhör, och detta saknas hos vissa av dom nämnda.
Citera
2018-08-24, 08:21
Medlem
Citat:
Tar med MV:s inlägg då det fanns ett till inlägg i tråden.

Det fetade. Du spekulerar ju redan, eller sprider trådsanningar med ditt första inlägg. Vi vet inte om det finns fler misstänkta.
Jag vet inte och ingen annan utanför utredningen heller, om det finns fler misstänkta! Detta är väldigt viktigt att hålla isär. Det finns bara en skäligen misstänkt som är presenterad i TR. Det kan bara finnas en (flera om man gjort en gärning i samförstånd) skäligen (eller sannolik) misstänkt.

Men utredarna kan jobba med flera misstänkta GM, men inte fört upp dom till TR.
Jag vet inte hur jag ska skriva för att vissa ska förstå. SD kommer kvarstå som skäligen ända till en ny förs upp till TR. Polisen kan inte avskriva honom med dom fakta vi vet, varken som skäligen eller utredningen. Det dom gick in i TR kvarstår, han har inte plötsligt kommit upp med ett vattentätt alibi eller liknande.
Polisen finner nog det ganska skönt att kunna säga att SD kvarstår som skäligen, även om det tekniska inte visar ett skit, eller OM dom har en annan GM dom djuplodar just nu.
Även om en annan misstänkt anhålls och förhörs, men släpps, kommer SD kvarstå som skäligen.

Av dom vi nämnt här på tråden vet jag att minst en inte har alibi, troligen två. Jag vet att JH inte var förhörd någon månad efter mordet. Nu vet jag inte. Det är väl väldigt konstigt när polisen säger att dom jobbar "brett"? Den senaste som LW haft en relation med är inte ens förhörd så pass länge efter mordet.

Det SD ljög om har jag skrivit en tes om. Det betyder inte att den ens är i närheten av sanningen men eftersom TR inte gick på åklagarens linje (väldigt ovanligt, två ggr dessutom) så TROR jag att det var bagatellartat. (Det jag skrev var att FL kanske frågade om SD haft kontakt med LW den kvällen. SD nekar och FL visar digitala kontakten. SD säger "Ja, det stämmer, jag trodde du menade att jag träffat henne"). Så enkelt kan det vara....
Ditt sista stycke här... När SD sitter i förhör och får frågan... hade Du någon kontakt med LW den kvällen... är det normalt att då missuppfatta frågan... normalt tycker jag borde vara att svara att jag hade kontakt och då var hon OK... inte "jag trodde att du menade att jag träffat henne"...
"Så enkelt kan det vara" skriver Du...
Hade någon i min omgivning blivit mördad hade jag absolut berättat så mycket som möjligt... men Du tycker att det är OK... bagatellartat???
Citera
2018-08-24, 08:32
Medlem
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.
Citera
2018-08-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.
Jag har full förståelse för att Du verkar tycka att en del i SD:s närhet inte gör det lättare för honom utan tvärtom...
Kanske är det så sanningen kommer upp vad det lider...?
Citera
2018-08-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan du visa var jag kan hitta den uppgiften.

Det är "sista digitala kontakten", som intresserar mig.

Den uppgiften hittar du (om inget raderats) bland MVs inlägg. Behöver du hjälp att leta så kan jag anstränga mig under dagen.
Citera
2018-08-24, 08:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Vart passar Elis*beth A..e.ud Ca..e.sten in i UWs ekvation? .RN.R.. ..LL.R....

Citat:
Ursprungligen postat av Binju
När vi kommer till UW är det oklart om han har "flickvän".
Det är oklart om en kvinna gett Ulf och NW ett nattligt alibi.
Klart är att vi är flera som sett en kvinna där.

Hitta.se visar bild på UWs hus. Där står 2 bilar.
Den ena tillhör *lisab*th (e) A*ne*ud (r) Ca**erst*n (lle)
Enligt Facebook gift och boende i Kungsör.

Otrohet? Vän? Alibikvinnan? Hur passar hon in?

Nu går jag helt mot mina principer och gör ett inlägg innan jag läst ifatt:

Kan EAC vara en städhjälp?

(Om hon är helt utredd och förklarad ber jag på förhand om ursäkt för onödigt inlägg.)
Citera
2018-08-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt sista stycke här... När SD sitter i förhör och får frågan... hade Du någon kontakt med LW den kvällen... är det normalt att då missuppfatta frågan... normalt tycker jag borde vara att svara att jag hade kontakt och då var hon OK... inte "jag trodde att du menade att jag träffat henne"...
"Så enkelt kan det vara" skriver Du...
Hade någon i min omgivning blivit mördad hade jag absolut berättat så mycket som möjligt... men Du tycker att det är OK... bagatellartat???
Jag tog upp en tänkt mening ur förhöret..
Jag TROR (90% säker) att frågan kom redan i första förhöret och då var hon inte hittad och konstaterad död.
Citera
2018-08-24, 08:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det har diskuterats flitigt om SDs icke alibi vilket inte riktigt stämmer. Vad man lägger i vattentät lär vi dock bli oense om. Vågar man drista sig till att det är ett på något sätt (ev,digitalt) verifierat hemmavarande ensam.

MVs minuträkning av tänkta flyktvägen blir här till intresse. Jag skulle inte kalla om man var hemma och sov för alibi överhuvudtaget så något mer vill jag gärna lägga till för att förstå MV bättre..

Håller med.
Det är nog ofta ett alibi kan diskuteras om det är vattentätt till 100%.

Din IP- adress är väl kopplad till både digital enhet och plats (det här är inte min starka sida)?

I så fall kan det var som du säger att SD har ett tajt schema från den tänkta brottstiden till aktivitet på datorn hemma t ex.

Eller/och att hans mobil kopplar upp sig mot mast som täcker hans bostad (men inte brottsplatsen) strax efter brottet.

Men som jag visade tidigare, kan SD varit hemma inom 5-6 minuter, även om han tagit den "tänkta" flyktvägen bakom planket och upp via skogen (omväg) hem. De hemska skrik som vittnats om kan ha fått GM att lägga på benen extra mycket. Ingen vill bli sedd efter sådana skrik som kan väcka någon.

Mobilen (om det är fyndet man hittade i skogen) kan han snabbt ha krossat mot en sten och därefter in i huset och direkt in och jobba på datorn t ex. Därefter tvätta sig och in med kläder i tvättmaskinen.

Kan han varit så "kall" att han faktiskt tänkt ut att se till att han hade "alibi" på detta sätt?

Hm, en tanke här.
I hans hem kan naturligtvis finnas spår om dådet varit blodigt. Alla som skrurit sig någon gång vet hur svårt det är att torka bort exakt allt blod (liksom allt flytande) från springor och ojämnheter. T ex kan blod sippra in i springorna på digitala enheter och vara svåra att komma åt. Kan vara intressant OM han är gm OCH OM hans "alibi" ska ha varit bara några minuter efter dådet. Vilket vi ju inte vet. Bara en vild spekulation.

Något slags "alibi" för tiden runt den tänkta mordtiden har han nog, som du spekulerar om (om man tror på MV vill säga) eftersom MV talar om "icke vattentätt alibi" och att flyktvägen skulle passa in i tidsschemat (mycket fritt ur minnet).

Kan varit någon också som sett honom ivid eller nära sitt hus t ex. Något som gått att klocka tid på. Ex någon som kommit hem en viss tid och man har kunnat bestämma den tiden noga. Här måste man nog ändå prata om minuter, inte halvtimmar för att det ska vara intressant, tror jag.
Citera
2018-08-24, 08:57
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Angående cyklarna utanför LW:s bostad:

Frågan dök upp när Rosamund skrev att NW:s cykel står där, innanför avspärrningen. Vilket kanske skulle kunna tala för att han tillbringat den ödesdigra kvällen/natten där (fritt ur minnet, och min egen slutsats.)

Hen fick genast bakläxa: hur vet du det? Källa? Känner du dem? Vet du vilken cykel NW har? Etc etc...

Jag länkade till den bilden hen länkade till, och gjorde tilläggsobservationen att det finns fem cyklar på bilden, och lämnade sen fritt för var och en att dra sin egen slutsats av det. Om man nu kan dra en slutsats av det.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-24 kl. 09:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in