2018-09-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan vara ngt ganska banalt, som att LW mobbar honom publikt och vägrar ta ner saker på sociala medier, eller något som hotar SD:s planer i lite mer substantiellt avseende, USA-resan eller äktenskapet. Nåt som hotar rasera SD:s position/ självbild eller löften mot andra. När det kommer från LW betraktar han det som ett förräderi eller svek eller ”uppstudsighet”.
/./.

Ja det som är banalt för den ene kan ju vara fatalt för den andre.
I en kompisgruppsammansättning o dyl brukar det alltsomoftast förr el senare gro fram inofficiella hierarkier vari någon tenderar att börja göra sig lite lustig på någon annans bekostnad.
LW hade ju inga problem med att uttrycka sig i skrift och som fd pastor hade hon nog heller inga problem att hävda sig verbalt. Tycker att hon gör (gjorde) ett kvickt intryck.
Kan hon ev ha varit något av en retsticka?

Ett exempel hämtat från GilGrissoms inlägg nedan:
'I sympati och igenkänning med teamets femfemma (som också råkar vara född den femte maj, lustigt nog) har nu teamet övergått till namnet "Team Femfemma".'

Onekligen lite fyndigt. Men hur uppfattades det av den för lustifikationen i fråga drabbade? En person som av flera beskrivs vara innehavare av ett märkbart ego.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tror inte att geologgarna alltid är googlingsbara på datum. Kanske beror detta på att man som o-inloggad inte får upp gamla inlägg på respektive cache, utan först måste logga in för att se specifika äldre loggar, trots att cachen i sig fortfarande ligger som googlingsbar.

Att det har (eventuellt) har kunnat fastställas att det rör sig om att det är hennes logg från den 19/2 2015 har snarare kunnat göras genom uteslutningsmetoden, där någon utifrån hennes befintliga loggar i geocacheforumet har kunnat utröna vad som saknas och vilka möjliga luckor som har uppstått i LW's långa svit av dagligen funna cacher under 2014-2015 (eftersom hon själv i andra loggar från den tiden nämnde att hon ägnade sig åt en länge sammanhängande svit av dagligen funna cacher (se t.ex hennes logg från den 16 maj 2015, när hon de facto hade klarat av hela sin 365-dagars svit och uttrycker sin stolthet):

Detta innebär således att hon måste ha loggat någon cache även den 19/2 2015. Men den loggtexten är nyligen borttagen. Och frågan är som sagt, av vem och varför? Misstag eller medvetet?

För att få en exakt analys krävs sannolikt att geocacheforumets egen admin skulle behöva undersöka eventuella ändringar/raderingar som har gjorts, och då pratar vi nog snarare om IT-forensiska åtgärder som endast kan och får genomföras av NFC. Man kan hoppas att utredarna faktiskt lägger litet extra tid på just detta, eftersom nyckeln till LW's död kanske går att härleda till geocache-världen.
Citera
2018-09-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, jag kan inte riktigt förstå varför HD väljer att flytta in så nära LW.
Nära och bra för barnen?! Tror det har högre prioritering.
Citera
2018-09-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag ser absolut inget märkligt med BP/FP snarast är det rätt naturligt (rent av perfekt). GM som är boende i området går förbi Lena och vill prata. Av hänsyn till sovande barn går dom ut på vägen och går pratandes nerför gatan (2-5 minuter). Lena har hela tiden sin lägenhet i uppsikt. Vägen leder ut på Rättarevägen där GM börjar gå åt höger fortsatt pratandes ....Lena vill då vända eftersom hon tappar ögonkontakten med huset. Det blir diskussion då Lena både vägrar fortsätta och vill ha tillbaka t.ex. mobilen. Tonläget höjs och GM försöker dämpa henne ...han blir förbannad och tar tag i henne, håller för munnen och släpar resolut bort henne upp över gräset tills dom är bakom bullerplanket. När han släpper greppet om munnen SKRIKER hon ljudligt, han slår till henne men hon SKRIKER IGEN ...han vill få henne tyst och greppar om halsen ....Äntligen tystnar hon. Hon visar sig vara omöjlig att få liv i. Han inser att hon är död. Allt har gått väldigt fort och GM får panik, drar in henne mot en buske och slänger koftan över henne.

Börjar springa österut efter planket, kräks ett par gånger ...hem, han måste hem .... 7-8 minuter senare kliver han in i bostaden och tänder lampan. Tankarna snurrar .... mobilen? var är Lenas mobil, söker i fickorna men hittar den inte ...
Platsar inte riktigt bredvid Nesser i hyllan, men nästan. Absolut kan det ha gått till så. Det låter som ett vanligt, verkligt kvinnomord. Om detta är händelseförloppet tror jag att MG bor på andra sidan vägen, inte i Nya Hjärsta. Jag tror inte heller att han kräks. Han är ursinnig därför att allt är LW's fel. Om hon bara kunde sluta krångla och dessutom bevisligen ligga med andra män. Han som inte ens har fått komma henne nära.
Det finns dock några problem:
1. Varför går polisen ut med människorov?
2. Varför letar man inte noggrannare efter henne?
3. Varför hittade ingen kroppen på fyra dagar?
4. Om kroppen flyttades, vilket verkar troligare och också var LGW's mumlande teori. Hur passar det in?
5. Varför verkade inte personerna runt LW, t ex hennes barn, mer uppbragta?

Förutom den underliga bostadssituationen, Motorlås, borttagna och återfunna loggar. Loggar som bevisligen är oriktiga. En ganska underlig polisanmälan på tiotals sidor med knoggnoggningar, ett vittne som har hört ett blodisande, flera minuter långt skrik som ingen annan har hört. Svartsjukan och otroheten som ska vara själva motivet och anledningen till polisens underliga hantering av fallet, inbegriper ett gift par som verkar hur kuttrasju som helst. Det här är en droppe i havet av underligheter men jag orkar inte skriva mer.
Citera
2018-09-19, 17:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Tack för den! ”Jobbar för att komma i mål” låter ju lovande inte minst om man har en jurists ordförståelse.
Tacka inte mej tacka den som sig bör: Barbriella.

Citat:
Ursprungligen postat av Barbriella
Ny artikel i Dagen. 527 förhör gjorda..
Citera
2018-09-19, 17:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag reagerade också på ovanstående

"Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra"

Oerhört märkligt om de stod på god fot med varandra, det har jag väldigt svårt att tro.

"Att UW kontaktade honom för assistans tror jag är en till lögn. Kanske vet inte SD det själv, men jag är övertygad om att UW och kanske barnen vetat om anmälningarna. Kanske även barnen hört något på mordkvällen och UW har snabbt dragit slutsatsen att SD är inblandad.

Det var nog inte hjälp UW ville ha, utan han ville veta var LW var någonstans och om SD hade något med det hela att göra. En till lögn i mina ögon. Som han tutar i sin omgivning."

Det låter troligare, i desperation ringer de SD för att kolla om han vet var LW befinner sig. Har också här oerhört svårt att se att UW ber SD om hjälp.
Håller med i din spekulation att SD ljuger om detta också, han är ju van att ljuga...

Finns det någon uppgift på vad denna eventuella hjälp skulle vara för något?
Citera
2018-09-19, 17:24
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nära och bra för barnen?! Tror det har högre prioritering.

Ja, du har rätt. HD har säkert tänkt på barnen i första hand. Det hedrar henne i så fall. Vissa stunder känns det som om man nästan har fått på sig paranoidglasögon istället för polaroidglasögon vad gäller det här fallet.
Citera
2018-09-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
/--/ Finns inget som talar för någon förflyttning, det skulle rättsmedicin direkt sett.

Men vet du vad Rättsmedicin har kommit fram till avs ev förflyttning av kroppen?🤔
Citera
2018-09-19, 17:31
Medlem
Tack!☺️
Läser här, som många andra. Känner en STOR frustration över att allt tar sån tid! Att vardagen går på - samtidigt som det inte alls är normal vardag för nån av de inblandade och drabbade. Att åklagare, polis mfl också uttrycker samma frustration känns väldigt tungt. Så sjukt otäckt att någon där ute vet mer, men livet rullar på...
NFC prioriterar fall där någon sitter häktad - men.. vad händer när någon inte sitter häktad utan rör sig fritt i samhället?? Kanske fler saker hinner ske under tiden? 😱
Citera
2018-09-19, 17:38
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag håller med dig. Oförsvarbart! Är vi helt säkra på att kroppen trots allt inte varit flyttad? Dvs, att LW blivit mördad någon annanstans och medan polisen letade kring hemmet så låg hon inte där varav inga hundar fick vittring och att hon flyttades av GM eller medhjälpare till GM sedan för att förvilla kring alibin, eller kasta misstankar åt de närboende eller random galning därav val av planket som FP?
Jag har förstått att detta vore ett stort risktagande med tanke på hur kontaminerad en bil eller annat transportverktyg skulle bli men ändå... jag har liksom svårt att fatta att kroppen kunnat blivit missad av polisen trots att den hela tiden låg så nära BOs eget hem. Absolut att man ändrade försvunnen till människorov och då satte in andra typer av resurser men ändå... borde man ändå inte alltid som rutin bara "gå en vända runt kvarteret"? Även om en försvunnen människa ha ev hotbild mot sig som kan tyda på rov så är det ju närmast slöseri med skattemedel att dra till stora efterlysningar innan man ens kollat så hen inte ramlat och slagit sig bara nära hemmet. Särskilt med tanke på LWs fritidshobbys som inkluderade väldigt mycket uteliv i naturen så måste man väl ha tagit i beräkningen att hon mycket väl, hotbild eller ej, kunnat ligga skadad bara efter att ha gett sig ut efter en FTF eller vad de nu kallas?

Jag tror inte att kroppen har flyttats. För mig har mordplatsen alltid varit densamma som FP (eller i nära anslutning).

Den information jag har är att det inte söktes efter LW i närheten av där hon hittades. Alla sökinsatser sattes in i området där hennes mobil pingades. Oavsett hur resonemanget gått inom utredningen så kan jag inte begripa beslutet att inte söka i bostadsområdet. Som sagt, oförsvarbart.
Citera
2018-09-19, 18:10
Medlem
Citat:

En dumpning av kroppen från motorvägssidan, alltså genom att stanna med bil, känns nog inte idealisk skulle jag tro. Och borde avskräcka. Och lämna spår. Att bära kroppen från skogen eller en längre sträcka är nog gränsfall för vad en ensam person eller ens två skulle klara av. Släpa möjligen och stanna upp så snart trafik närmar sig. Enkelt vore det inte. Från undergången en mörk natt kanske. Lite känsligt om tidsspannet är snävt.

Dock skulle ju då inte själva flyttningen gå att maskera. Kroppen skulle vara typ dubbelvikt och likstel efter hur den förvarats.
Men om man kör in på den lilla vägen på Hjärstasidan av planket, där kriminalteknikerna parkerade, är det nog inte så svårt att släpa runt kroppen runt hörnet på planket i skydd av mörkret.
Sen kan ju ingen veta säkert i efterhand om det var därifrån eller från motorvägen.
Jag tror ju att polisen upptäckte att FP inte Är BP och därför inte lade ner sin själ i undersökningen av platsen. Om det berodde på likfläckar eller annat. Eftersom det tog en tid innan kroppen identifierades kan våldet mot kroppen tyda på att det borde finnas blod på platsen t ex.
Vad jag vet har polisen inte preciserat om FP är eller inte är BP. Och bespara mig för guds skull "men MV har skrivit..."
Citera
2018-09-19, 18:31
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Oförsvarbart.

Om LW i grälandet ”hittat” SD:s ömma punkt (när grälandet eskalerat och LW vill säga vem hon verkligen tycker att han är (i motsats till hur SD känt det), och han instinktivt slagit henne på käften, så att hon åkt i gatan, så är det kanske lättare att föreställa sig att han helt enkelt drar henne i kragen eller armen in bakom planket. Har han Amerikaresan för ögonen, och kanske har mött henne just för att något måste redas ut innan den, så vet han omedelbart att slaget på käften kommer leda till en ny polisanmälan ock inställd resa. Med flygmilen och ljuvliga cachar i tankarna, och kanske lite annat, så slår han ihjäl henne, innan ett ev. sans hunnit återfinna sig. Det är som en befrielse...

Ungefär såhär kan det absolut ha gått till. Lena mördas i affekt.
Citera
2018-09-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Som tur är så gör vi inom modern science tvärtom mot på 1200-talet. Den vetenskapliga metoden bygger på att man på tusen och ett sätt försöker kullkasta sin teori. Om man misslyckas med alla möjliga och omöjliga bevis för att kausaliteten skulle bero på någonting annat än sin hypotes så närmar man sig sanningen

Visst, men jag har än så länge inte sett så många dylika. Betänk den snäva tidsramen med utgångspunkt från att LW var i bostaden ca 23.10-15 och Skriket(n) 23.35 (som jag ser som slutet). Vittnesuppgifter från bostadsområdet, som tyder i alla fall på att samtliga inte var sovandes. Vissa bekräftar att promenad företagits just vid aktuell tidpunkt av några som pratade med varandra.

Men allt är min egen uppfattning, jag noterar alla andras tankar också.

EDIT. Jag har förändrat mina tankar under resans gång, naturligtvis. Ett flertal ggr dessutom. Detta är dock min tanke utifrån vad jag bestämt mig för. Just nu.
Senast redigerad av Remark 2018-09-19 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in