2018-09-19, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Nej, kan inte heller se det framför mig och när man känner att bilden inte kan frammanas är det något vajsing. Jag kan inte heller se framför mig att LW av någon anledning, tillsammans med någon människa skulle gå bakom det där planket på kvällen.
Jag tror att mordet skedde på en annan plats. Det kan vara i närheten av LW's hem, men då vore väl det enklaste att bara låta kroppen ligga och sticka så fort det går.
Om mordet begicks på en annan plats. T ex i GM's bil så är FP ett logiskt val.
Skriken är inte alls rätt. Hela detta villaområde på andra sidan vägen kan inte vara döva eller nedsövda en vacker kväll i maj. Jag tror att skriken kom från en plats mycket närmare Daalan. Ungefär där tjejerna stod med sina cyklar.
Att bullerplanket skulle studsa ljudet bara till just Daalan är en trådsanning.
Mobilen i Vivallaskogen är också en trådsanning. Polisen talade om ett upphittat föremål. Att det var en mobil, och att det var i Vivallaskogen kommer från tråden, AB och Metro.

Enligt MV är förmodligen morddplats samma som fyndplats.

"Dom uppgifterna jag fått säger att fyndplatsen även är mordplatsen."

https://www.flashback.org/p64799193#p64799193

Om man väljer att tro/inte tro på MV kommer vi få veta när FUP kommer hur det ligger till med saken.

Går ofta att se om kroppen flyttats genom sk likfläckar. De visar sig på de lägst liggande kroppsytorna genom att det nu icke cirkulerande blodet sjunker i kroppen och bildar blålila områden, utom på de ställen där tryck förekommer. de områdena blir bleka/vita.
Har kroppen flyttats inom kort tid (timmar), kommer dessa likfläckar att flytta till de nya lägst liggande kroppsytorna.

Men hur mycket vädret (varmt) påverkat hur lätt de är att avgöra om kroppen flyttats är svårt att veta. Annars kan man säkert också se på underlaget hur länge kroppen legat där.

Vad gäller skriken vet vi inget om det finns fler skrikvittnen.
Skulle säga att dalaans är lite ovanliga (mycket tyvärr) som både ringer och åker ut.
Många kanske sover tungt
, eller om de vaknar kanske inte orkar kolla. Några kanske hörde, men förstår inte varifrån det kommit eller vad det är för skrik.

Funderar hur/varför du tänker att LW skulle kommit ända bort till andra sidan Nya Hjärsta?
Hur får du ihop det med avbrott i konversationer, paketinslagning och olåst/öppen dörr.
Citera
2018-09-19, 14:19
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Fetade: Jag vill minnas MV för vad det är värt ansåg att kroppen inte flyttats. Därtill så måste man väl tänka sig att kroppen i annat fall legat gömd på sådant sätt att dumpning på FP ansågs som ett vettigt alternativ. Skogen är ju större annars. Och manövern att ta dit kroppen riskabel om den inte redan ligger i anslutning.

Endast UW borde väl haft ev. intressen av att kroppen hittades tidigt, möjligen SD förvisso som den närmast till hands misstänkte. (Om inte själva flyttandet som i mitt exempel tidigare skulle ge honom alibi...) Johanna Möller ville ju att Aki skulle hittas för hon behövde gå till banken och ta ut livsförsäkringen, så han fick ju lov att självdrunkna i midjehögt vatten direkt vid bryggarn stackarn. En dödförklaring som ligger ett decennium fram i tiden gör ju förstås bara en mamma glad, så man kan väl inte utesluta att mördaren förstått att kroppen inte borde gömmas onödigt bra. (Ändå var det lite på håret som det visade sig.) Men det enda skälet jag kan se för att SD skulle vilja att kroppen hittas borde ju då vara om detta samtidigt mirakulöst skulle fria honom från misstankar, och konstateras ha skett när han är upptagen med annat. Det skulle dock från polisens perspektiv knappast finnas så många rimliga ytterligare mördarkandidater att välja på att det skulle kännas särskilt trevligt för dessa att röna denna uppmärksamhet.

Troligare har vi att göra med ngt mindre sinnrikt övertänkt. Troligen har väl kroppen inte flyttats.

Från det ena till det andra: det är ett sjuhelsikes trafikmot de har som granne, utöver varandra. Vilket man kan förstå kan bidra till lite extra spring i benen. Det finns inte trafikkameror och väder- el partikelkameror el ngt annat som kan ha fångat något på bild? Jag antar att man kollat detta.

Om FP är MP tänker jag lite som i det fetade, att GM kan ha velat att LW skulle hittas då han var i USA? Eller är det långsökt? Alternativt att det bara var "okomplicerat och skedde i vredesmod varav plats inte blev så utstuderad (dock tog det ju ändå tid att finna henne). Alternativt att GM inte är SD utan någon som inte bor i området alls men som gärna vill att det ska se ut som SD/HD eller möjligen UW (tänker då på de konstiga vibbar man fick kring t ex MH) och att LW då är dumpad från vägen men att det ska se ut som om hon vandrat iväg med någon som kommit gående bara längs gatan och tittat in till henne. Kanske långsökt men vill ändå inte helt släppa denna tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
I samband med skilsmässa kan behovet bli akut.
Kolla på hur få objekt som sålts i Nya Hjärsta den perioden.
Kolla priserna:
https://www.booli.se/slutpriser/nya+hjarsta/6366/

Minst 2-3 miljoner.

Inte lätt för en sjuksköterska med 2 barn med amorteringar. Samtidigt vill man bo hyggligt nära varandra för barnens skull.

1, 4 betalade HD för sin lgh.
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-hjarsta-orebro-kommun-fardemansgatan-45-13252836

Tror inte att det är konstigare än så.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Bostadsvalet behöver naturligtvis inte vara märkligt på något sätt. Det kan ju ha varit den enda praktiska och ekonomiskt lämpliga möjligheten som stod till buds vid det tillfället.

Nej, givetvis är den enkla förklaringen dessa. Bostadsbrist och begränsningar av ekonomi. Lika logiska som den icke-existerande broderns behov av att bli av med en bostad som många köpte utan invändningar tills han visade sig inte finnas. Dessa förklaringar är givetvis existerande men jag tycker ändå att de är lite väl snäva. Varför jag ändå funderar kring detta är för att jag också bor i en stad med stor bostadsbrist där man kan få köa i åratal utan att få tag på en vettig hyresrätt samtidigt som bostadsrätter och hus kostar multum. Ändå så tänker jag att det finns vissa saker som haltar kring HD och huset. Vaddå? Jo, låt säga att allt tytt på att HD hatar SD mer än något annat pga otrohet och whatever och inget högre vill än att komma från karln så fort som möjligt, alternativt har träffat en ny som hon vill kunna ta hem, då förstår jag brådskan och att hon tar det hon kommer över vilket då begränsas av utbud för stunden och ekonomi. Då råkade det oturligt nog bli väldigt nära exmakens älskarinna och hon får gilla läget. Men, nu verkar ju HD vara på väldigt vänskaplig fot med SD så det indikerar ju inte någon brådska med att flytta isär varav hon måstat nöja sig med de få boenden som legat ute just då. Är det en vänskaplig separation trots allt kunde hon ju ha väntat och flyttat ut först då något riktigt bra visat sig på bostadsmarknaden. Och barnen är ju inte jättesmå utan skulle nog klarat av att cykla till ett annat område. Upplever att det är få som skiljer sig som både kan och vill bo så nära varandra av en rad olika anledningar även om de har gemensamma barn. Man kanske inte flyttar till olika städer precis eller på vardera sidan av stan men man kanske vill ha lite distans och inte bo i samma kvarter ifall, i vart fall kanske man inte väljer att flytta nära exmakens älskarinna frivilligt om det finns andra områden nära? Eller är jag ensam om att tänka så? Sedan, HD är uppvuxen i Örebro. Hon har antagligen ett väl förankrat kontaktnät av vänner och släktingar, som både kan tipsa om folk som hyr ut privat eller som är på väg att sälja, alternativt kan ha henne inneboende en kortare tid medan hon väntar på att ett bra objekt ska dyka upp. Det jag vill säga är att om affären mellan SD och LW var orsaken till separationen för HD så känns det som orimligt att hon ska ha funnit sig i ett sådant trängt läge att det enda boende hon kunde uppbringa var ett just mittemot LWs. För en infödd Örebroare borde det ha funnits iaf tillfälliga alternativ i väntan. Alternativt kanske man ska se det som att hon fann LW väldigt oproblematisk och att hon inte brydde sig så mycket om otroheten? Jag är villig att erkänna att jag kan ha tokfel men för mig räcker inte riktigt ekonomi och bostadsutbud till för att förklara detta. Det är väldigt nära LWs hus och Örebro kan inte vara helt hopplöst om andra alternativ trots sjuksköterskelön.

Citat:
Ursprungligen postat av neverhorse
Nej, kan inte heller se det framför mig och när man känner att bilden inte kan frammanas är det något vajsing. Jag kan inte heller se framför mig att LW av någon anledning, tillsammans med någon människa skulle gå bakom det där planket på kvällen.
Jag tror att mordet skedde på en annan plats. Det kan vara i närheten av LW's hem, men då vore väl det enklaste att bara låta kroppen ligga och sticka så fort det går.
Om mordet begicks på en annan plats. T ex i GM's bil så är FP ett logiskt val.
Skriken är inte alls rätt. Hela detta villaområde på andra sidan vägen kan inte vara döva eller nedsövda en vacker kväll i maj. Jag tror att skriken kom från en plats mycket närmare Daalan. Ungefär där tjejerna stod med sina cyklar.
Att bullerplanket skulle studsa ljudet bara till just Daalan är en trådsanning.
Mobilen i Vivallaskogen är också en trådsanning. Polisen talade om ett upphittat föremål. Att det var en mobil, och att det var i Vivallaskogen kommer från tråden, AB och Metro.

En teori som åter diskuterats nu är ju ifall LW blivit utlurad dit av någon som påstått att hennes barn varit i fara där. Det hade varit mer rimligt att tonåringar stått och haft något fuffens för sig där än medelålders medelklass-svenssons. Men, isåfall tyder det ju på att mordet var planerat ändå. Alternativt så gick LW och GM bara planlöst och lite upprört ut från huset och debatterade varav de råkade hamna nedåt planket eftersom att de båda instinktivt inte ville dra till sig uppmärksamhet och därav utan att tänka på det drog sig undan bebyggelse. Enligt google-bilder så är det ju få fönster mot gatan ner mot planket så de har kunnat gå ostörda. Att bilen plockades in, efter att HD enligt EGT kan ha haft tillgång till den, tyder väl på att polisen i det läget inte uteslöt att LW lämnat sitt hem ofrivilligt med hjälp av bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Planerat -
Om GM är geocachare skulle det ju vara en enkel sak att arrangera en klätterolycka. Men det kräver som sagt planering och kallblodighet.
Det är en sak att bli vansinnigt arg och slå ihjäl någon, en helt annan att i "lugn och ro" döda någon.
Det blir också svårare att lura iväg någon som inte vill ha med en att göra.

Ja, planering eller inte... jag blir inte klok. Känner att jag svänger som en vindflöjel kring vad jag ska tro om det. SD som han är beskriven känns inte kallblodig eller beräknande långsinnig, men vem vet. Det kanske bara är ett spel för kulisserna pajaskonsterna som ska verka extroverta och hetlevrade (det som framgått i tråden t ex cykla runt på arbetsplatsen, skada sin egen hand vid ilska osv).
Citera
2018-09-19, 14:20
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vad som är märkligt dock är varför EGT
ville få oss att tro att HD köpt bostaden
av sin bror (som inte finns).

Jag minns också att det sagts i tråden att HD köpte bostaden av sin bror. Var det EGT som påstod det? HD har ju ingen bror, som du säger. Jag har kontrollerat att varken HD:s föräldrar eller syster har ägt bostaden. Ej heller SD:s föräldrar eller syskon har bott där.
Citera
2018-09-19, 14:20
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Vad som är märkligt dock är varför EGT
ville få oss att tro att HD köpt bostaden
av sin bror (som inte finns).

Ja, hur var det med de uppgifterna som snart blev en trådsanning? Var det EGT som postade dem? Eller hur kom de in i tråden? Tjackarn var den som avslöjade det hela tror jag men det drunknade ändå snart i något motorlås eller liknande om jag minns rätt så även det försvann liksom bara trots att det var en ganska intressant sak.
Citera
2018-09-19, 14:28
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Jag minns också att det sagts i tråden att HD köpte bostaden av sin bror. Var det EGT som påstod det? HD har ju ingen bror, som du säger. Jag har kontrollerat att varken HD:s föräldrar eller syster har ägt bostaden. Ej heller SD:s föräldrar eller syskon har bott där.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ja, hur var det med de uppgifterna som snart blev en trådsanning? Var det EGT som postade dem? Eller hur kom de in i tråden? Tjackarn var den som avslöjade det hela tror jag men det drunknade ändå snart i något motorlås eller liknande om jag minns rätt så även det försvann liksom bara trots att det var en ganska intressant sak.

;
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
SD bor kvar i deras f.d gemensamma hus. Han köpte ut henne.
Hon flyttade längs gatan till sin brors lägenhet.
Detta är från trådarna, men även sånt jag fått återberättat
Citera
2018-09-19, 14:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar hur/varför du tänker att LW skulle kommit ända bort till andra sidan Nya Hjärsta?
Hur får du ihop det med avbrott i konversationer, paketinslagning och olåst/öppen dörr.
Det finns väldigt mycket uppgifter i den här tråden, men just de här omständigheterna du tar upp här har jag inte kunnat hitta någon tydlig information om.

Jag vill inte dra igång några nya långa diskussioner om det här, men skulle du bara kort kunna länka till ett par informativa och trovärdiga inlägg angående "avbrott i konversationer, paketinslagning och olåst/öppen dörr."?
Senast redigerad av Draifos 2018-09-19 kl. 14:40.
Citera
2018-09-19, 14:35
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ingen i ”kvartetten” verkar ha känt sig outhärdligt obekväm med att bo kvar i området efter avslöjandet om LW och SD:s relation, känns det som.
Ja, har UW och SD något gemensamt intresse månntro?
Citat:
Ja, det är en fråga som börjat poppa upp. Vad har SD och UW som grannar under så lång tid haft för relation till varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om LW:s barn nu bor heltid hos UW då, då bor de alltså granne med SD och ser hem till honom? Det är ju lite sjukt må jag säga. Det är på lite sikt inget bra sätt att få ungar att inte palla ens äpplen, krossa ena rutor, skalle eller kulor. Skulle jag gissa.
Om inte UW och SD kommit överens då...

Har också funderat över hur det fungerat att bo vägg i vägg, i synnerhet efter mordet. Om de nu gör det, igår nämnde ju LimeTime att hon fått uppgifter om att SD inte bor i sitt hus för tillfället.

Oavsett har jag svårt att se att rådande läge skulle vara friktionsfritt faktiskt - även om han är oskyldig. Det måste ändå vara rätt skumt att bo ett hus ifrån den som är misstänkt för att ha mördat ens mamma.

Finns uppgifter i tråden om relationen mellan SD och fam Wesströms, men de är motstridiga:

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
SD tror själv att mordet aldrig kommer bli uppklarat och har även uttryckt en önskan att få gå på LW´s begravning. Dock har han förstått mycket tydligt att han inte alls är välkommen där.. milt sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
UW och SD umgicks inte överhuvudtaget. Båda tyckte den andre var en tönt.
SD tränade med LW redan under hennes äktenskap med UW. Barnen umgicks en del men verkligen inte dagligdags.
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.
Citera
2018-09-19, 14:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Har också funderat över hur det fungerat att bo vägg i vägg, i synnerhet efter mordet. Om de nu gör det, igår nämnde ju LimeTime att hon fått uppgifter om att SD inte bor i sitt hus för tillfället.

Oavsett har jag svårt att se att rådande läge skulle vara friktionsfritt faktiskt - även om han är oskyldig. Det måste ändå vara rätt skumt att bo ett hus ifrån den som är misstänkt för att ha mördat ens mamma.

Finns uppgifter i tråden om relationen mellan SD och fam Wesströms, men de är motstridiga:

Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ojojoj. Jag ska skriva ett kort meddelande till trots att jag lovade att ej svara mer, kommer sedan att tvinga mig att inte läsa mer på några dagar för att inte frestas att skriva mer. För det är det jag menade om att måna om SD. Tramset här hjälper honom inte till ett lättare liv framöver. Skuldfrågan hanteras bäst av åklagaren mfl. Här sprids bara hat.

Det är inte som någon skrev många som står familjerna nära som skriver här då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra.

overandout/DK

Bara för att de kontaktar SD för assistans när LW är försvunnen
så betyder inte det att de stod på god fot med varandra.

Det kan istället vara tvärtom; SD var den första de tänkte på
när LW var försvunnen.
Barnet som sov hemma kanske visste att hon träffat honom
kvällen innan.
Citera
2018-09-19, 14:48
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
;

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke 2018-06-11
”SD bor kvar i deras f.d gemensamma hus. Han köpte ut henne.
Hon flyttade längs gatan till sin brors lägenhet.
Detta är från trådarna, men även sånt jag fått återberättat”

Tackar
Citera
2018-09-19, 15:05
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Bara för att de kontaktar SD för assistans när LW är försvunnen
så betyder inte det att de stod på god fot med varandra.

Det kan istället vara tvärtom; SD var den första de tänkte på
när LW var försvunnen.
Barnet som sov hemma kanske visste att hon träffat honom
kvällen innan.

Absolut, när paniken över att mista en anhörig slår in blir nog allt annat irrelevant, och man lär nog springa runt till alla i närområdet och höra sig för. Jag tänkte dock främst på sista meningen; "Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra."
Citera
2018-09-19, 15:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Om FP är MP tänker jag lite som i det fetade, att GM kan ha velat att LW skulle hittas då han var i USA? Eller är det långsökt? Alternativt att det bara var "okomplicerat och skedde i vredesmod varav plats inte blev så utstuderad (dock tog det ju ändå tid att finna henne). Alternativt att GM inte är SD utan någon som inte bor i området alls men som gärna vill att det ska se ut som SD/HD eller möjligen UW (tänker då på de konstiga vibbar man fick kring t ex MH) och att LW då är dumpad från vägen men att det ska se ut som om hon vandrat iväg med någon som kommit gående bara längs gatan och tittat in till henne. Kanske långsökt men vill ändå inte helt släppa denna tanke.

SD kan i teorin förvänta sig att kroppen hittas när han är i USA, ja. Om den ligger där den ligger. Det ger honom förstås den teoretiska möjligheten att surfa till Sydamerika beroende på vad tidningarna skriver. Detta kan han förstås ha tänkt ut långt i förväg. Dessutom kan det vara skönt (för honom, men inte för hans barn o anhöriga) att slippa alla blickar från människor och poliser och hundar. Men då hade han inte räknat med örebropolisens selektiva kompetens... som tvärt emot förväntningarna stoppade honom men missade kroppen. Det finns väl heller inte mycket som talar för att det är bättre att sitta i London än i Örebro om ens vigselpräst försvunnit, och barnen får konstiga frågor i skolan, och är oroliga på natten, förutom möjligheten att slippa sitta utdragen tid i häkte i stället. Inte kan han de hjälpa till att leta heller.

Ska han annars räkna med att kroppen hittas efter en förflyttning måste han ha en medhjälpare förstås. Och att det framgår av likfläckar att flytten skett när han inte är hemma. (Jag vet f.ö. inte om geocachare har nåt hemligt chattforum för vilka hitmen och villiga damer som kan finnas i skogarna intill cachar elelr i olika länder. Eller om somliga geocachare vore särskilt dragna till tjuveri, otukt, människorov, fönstertittande, våldtäkt eller mord på unga damer där de smyger fram längs vägar och på allsköns dunkla platser.)

En dumpning av kroppen från motorvägssidan, alltså genom att stanna med bil, känns nog inte idealisk skulle jag tro. Och borde avskräcka. Och lämna spår. Att bära kroppen från skogen eller en längre sträcka är nog gränsfall för vad en ensam person eller ens två skulle klara av. Släpa möjligen och stanna upp så snart trafik närmar sig. Enkelt vore det inte. Från undergången en mörk natt kanske. Lite känsligt om tidsspannet är snävt.

Dock skulle ju då inte själva flyttningen gå att maskera. Kroppen skulle vara typ dubbelvikt och likstel efter hur den förvarats.

Boendet: det är nog en hel del faktorer man behöver sätta sig in i när man bedömer HD:s val av bostad. Barnens ålder och skola först.
Citera
2018-09-19, 15:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Absolut, när paniken över att mista en anhörig slår in blir nog allt annat irrelevant, och man lär nog springa runt till alla i närområdet och höra sig för. Jag tänkte dock främst på sista meningen; "Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra."

Ja. Då är frågan hur trovärdig man bedömer
Medinsyn och hur man bedömer
hens agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in